"De reden van alles ..."

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Re: "De reden van alles ..."

Bericht door Gast1 » 20 dec 2017, 10:08

Jouw reactie raakt mij tot op het bot Cornelius en komt in mijn diepste binnenste binnen.
Dat geldt vooral voor de tweede helft van de tweede zin.
"Deemoedig het hoofd buigen" ...
Wat een glans en wat een mooi mens die zoiets schrijft.
Wanneer dit oprecht gemeend is, ben jij een van de enigen die het hoofd niet hoeft te buigen.
Je kunt dat hoofd oprichten waarbij je recht in het licht kunt kijken zonder verblind te geraken.
'Hoop' groeit in mij wanneer ik zoiets lees daar ik hier geen ego in bespeur, maar enkel puurheid.

Ik ben erg diep op deze materie ingegaan waarbij ik denk dat ik 'het' gevonden heb.
Ik denk niet enkel, maar 'weet' dat ik 'het' gevonden heb en dat is enkel 'mijn waarheid' die zelfs zover gaat, dat het 'de waarheid' is.
Ik kan heel eenvoudig niet geloven dat al dat wat er is, enkel bestaat uit louter toeval.
Alles wat er is, is liefde en liefde bindt.
Daarom is alles er.
Zou het er niet zijn, dan is dat ook geen liefde.
Liefde = chemie, letterlijk en figuurlijk.
Maar al dat alles, al die liefde gedraagt zich onderling niet als liefde.
Het is eten of gegeten worden, het is de kracht van de sterkste op welke wijze dan ook.
Het is het overleven van alles, van generatie op generatie, van soort op soort, eon na eon ... een schier eindeloos proces.
Met deze tijdelijke pauze in ons wezen alhier, kan er inzicht geboren worden.
Veel ligt er al verborgen in prachtige (muziek)teksten:

https://www.youtube.com/watch?v=1m8jGuapSmI
En die tekst kun je volledig op jezelf betrekken.

Cornelius

Re: "De reden van alles ..."

Bericht door Cornelius » 20 dec 2017, 13:17

Pierre, ik bedoelde.alleen maar te zeggen dat het voor mij moeilijk is diep in te gaan op allesomvattende vragen waarover de mensheid zich al millennia buigt.
Reeds de eerste aap die het sprongetje naar.mens-zijn maakte (en dacht: MeToo?) vroeg zich af: waar heb dit voor nodig?
Hij raadde zijn soortgenoten aan voor altijd in de bomen te blijven leven en bij een aanvechting van zelfbewustzijn een koude douche te nemen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: "De reden van alles ..."

Bericht door univers » 20 dec 2017, 13:43

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: "De reden van alles ..."

Bericht door Gast1 » 20 dec 2017, 15:18

Cornelius schreef:Pierre, ik bedoelde alleen maar te zeggen dat het voor mij moeilijk is diep in te gaan op allesomvattende vragen waarover de mensheid zich al millennia buigt.
Reeds de eerste aap die het sprongetje naar mens-zijn maakte (en dacht: MeToo?) vroeg zich af: waar heb dit voor nodig?
Hij raadde zijn soortgenoten aan voor altijd in de bomen te blijven leven en bij een aanvechting van zelfbewustzijn een koude douche te nemen.
Dank voor deze puur- en eerlijkheid.
De 'eerste aap' had groot gelijk en daarom is hij en zijn soortgenoten ook nog steeds.
Misschien zit die aap minder in de bomen dan dat de mensheid zit.

De mensheid is immers het spoor meer dan bijster geraakt en denkt te 'moeten zijn' met al haar macht en hebberigheid.
Het was de mens die zich afscheidde van zijn soortgenoten en zei; "Ik heb dit nodig", al die macht en hebberigheid en het begon bij Habiel (Abel) en Kabiel (Kaïn), waarbij de laatste de eerste de hersens insloeg.
Daarna is het nooit meer opgehouden waarbij dat de mens doet en denkt dat er geen reden voor is.
Blind en doof voor zijn eigen daden ...

Heel af-en-toe is er echter een die het denkt te weten of die het weet.
Iemand die is in plaats van te zijn.
Een dergelijk iemand is bijvoorbeeld 2017 jaar geleden geboren en werd uiteindelijk na 33 jaar op 3 april na. chr. vakkundig aan de lat gespijkerd.
En ach, er zijn er zoveel meer messiassen opgestaan zoals bijvoorbeeld Jampel Ngawang Lobsang Yeshe Tenzin Gyatso.
Ongevraagd kwam ik in contact met het Mahayana-boeddhisme waar ik heel erg veel herkenning in vond.

En ach ... hoop is het enige verlangen dat haar doel al bereikt in het verlangen zelf en dat maakt me een bijzonder gelukkig mens.
En elke keer opnieuw rond kerst ervaar ik dat het meest.

Gast1

Re: "De reden van alles ..."

Bericht door Gast1 » 20 dec 2017, 19:02

De zin en onzin van Alles ... [think]

Later eens nalezen.

Gast1

Re: "De reden van alles ..."

Bericht door Gast1 » 21 dec 2017, 09:08

En warempel, ik zou het waarlijk zelf geschreven kunnen hebben ... een jaar of 10 geleden.
Ik ben het internet een beetje aan het afspeuren betreffende 'de reden van alles' of 'de zin van alles' en kom nu bij de snaartheorie:
De snaartheorie of stringtheorie is een theorie die poogt de vier fundamentele natuurkrachten in de natuurkunde (de elektromagnetische kracht, de sterke en zwakke kernkracht en de zwaartekracht) in één allesomvattende theorie onder te brengen. Ze is een kandidaat voor de zogenaamde unificatietheorie.
De unificatietheorie of 'de theorie van alles', is een (nog niet bestaande) theorie die de verschillende fundamentele theorieën in de natuurkunde met elkaar verenigt.
Van het een kom ik nu in het andere zoals de loop-kwantumzwaartekracht.
De loop-kwantumzwaartekracht is een natuurkundige theorie die probeert de algemene relativiteitstheorie en de kwantummechanica te verenigen tot één theorie.

Al deze materie is echter te pittig voor mij ... maar ik lees de ene na de andere theorie.
Tja ... en wat is een theorie?
Wat is de definitie daarvan?

Een theorie is een geheel van denkbeelden, hypothesen en verklaringen die in onderlinge samenhang worden beschreven.
In de wetenschap is een theorie een getoetst model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid.
De wetenschap heeft dus nog een lange weg te gaan ...

Ach ...
Laat me maar ...

Afbeelding

Gast1

Re: "De reden van alles ..."

Bericht door Gast1 » 21 dec 2017, 09:47

Opnieuw de volgende video's waarvan ik vind dat dit de meest passende volgorde is:

Plaats reactie