Hoeveel waarheden zijn er?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door taigitu » 27 dec 2017, 12:45

Hoeveel waarheden zijn er?

Waarheid
Tijdens discussies wordt er zo gemakkelijk gezegd: “Dat is uw waarheid”. Maar wat bedoelt men daarmee? Is er één waarheid, of zijn er meerdere soorten waarheden?

Introductie

Nieuws
De waarheid, de hele waarheid en...
De waarheid, de hele waarheid en…

Tijdens discussies wordt er zo gemakkelijk gezegd: “Dat is uw waarheid”. Maar wat bedoelt men daarmee? En zijn er meerdere soorten waarheden?

De oorspronkelijke tekst komt van de website The Conversation en Rik Delaet heeft hem vertaald.

1. De waarheid, de hele waarheid en… wacht, hoeveel waarheden zijn er?

Iets een ‘wetenschappelijke waarheid’ noemen, is een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant heeft ze een soort epistemologische (hoe we weten) geloofwaardigheid, een garantielabel dat een waarheid is gevonden op een begrijpelijke en controleerbare manier.

Anderzijds lijkt ze te suggereren dat wetenschap slechts één van de vele soorten waarheid is. Al die soorten zijn gelijkwaardig of tenminste niet vergelijkbaar. Simpel gezegd, als er een ‘wetenschappelijke waarheid’ bestaat, moeten er ook nog andere waarheden zijn. Toch?

Laat ik deze vraag beantwoorden aan de hand van die nagels-op-een-schoolbord-stoplap die ik al te vaak heb gehoord:

‘Maar wiens waarheid?’

Als iemand dit zegt in een wetenschappelijke context, toont het me aan dat hij verschillende onverenigbare toepassingen van het begrip ‘waarheid’ door elkaar haalt met weinig kennis van zaken.

Zoals bijna altijd het geval is, moet duidelijkheid primeren. Daaraan kan je waarheid in één oogopslag herkennen.

Terwijl filosofen het hebben over de coherentie- of correspondentietheorieën van de waarheid, heeft de rest van ons te maken met een andere, meer directe, onderverdeling: subjectieve, deductieve (logische) en inductieve (in dit geval wetenschappelijke) waarheid.

Dat heeft te maken met hoe we het woord gebruiken en is een zeer praktische aanpak. Zowat elk probleem dat een wetenschapper of wetenschapscommunicator tegenkomt in het publieke begrip van ‘waarheid’ komt van het door elkaar halen van deze drie dingen.

2. Subjectieve waarheid

Subjectieve waarheid is wat waar is over je eigen ervaring van de wereld. Hoe je je voelt als je de kleur rood ziet, hoe ijsroom je smaakt, hoe het voelt als je bij je familie bent, dat zijn allemaal hoogstpersoonlijke ervaringen die jij alleen ervaart.
Heb ik eindelijke de waarheid achterhaald klinkt ie ongeloofwaardig
Geplaatst met toestemming van Loesje.nl

In 1974 publiceerde de filosoof Thomas Nagel een nu beroemd artikel over hoe het zou zijn om een vleermuis te zijn. Hij wijst erop dat zelfs de beste vleermuisdeskundige in de wereld, goed geïnformeerd over alle aspecten van het gedrag en de fysiologie van vleermuizen, niet beter weet dan jij of ik wat het is om een vleermuis te zijn.

Op dezelfde manier heb ik er geen idee van hoe een banaan jou smaakt, want ik ben jij niet en kan niet in je hoofd kijken om te voelen wat jij voelt (er zijn argumenten betreffende de gemeenschappelijke fysiologie en dus ook psychologie die overeenkomsten in subjectieve ervaringen zouden suggereren, maar die zijn op dit moment verre van geverifieerd).

Wat meer is, als je me zegt dat jouw favoriete kleur oranje is, dan is er niet de minste reden op grond waarvan ik daartegen zou kunnen pleiten – als ik daar al zin in had. Waarom zou ik ertegen willen argumenteren en wat zou me dat opleveren? Wat jij ervaart is waar voor jou, einde verhaal.

3. Deductieve waarheid

Deductieve waarheid daarentegen zit vervat in en is gedefinieerd door deductieve logica. Bijvoorbeeld:

Premisse 1: Alle gronks zijn groen.

Premisse 2: Fred is een gronk.

Conclusie: Fred is groen.

Zelfs als we geen idee hebben wat een gronk is dan is de conclusie van dit argument waar als de premissen waar zijn. Als je denkt dat dit niet zo is, heb je het mis. Dat is geen kwestie van mening of persoonlijke smaak.

Als je deze zaak wil bepleiten, moet je uit het logische kader stappen waarbinnen deductieve logica werkt, en dat maakt rationele discussie ongeldig. Als we ons houden aan de taal van de deductie noemen we die redenering ‘geldig’, maar ‘waar’ is voorlopig goed genoeg.

In lessen over deductieve logica praten we over waarheidstabellen en waarheidsbomen, en spreken we om de haverklap over ‘waar’ en ‘vals’. Zonder te verpinken, omdat we weten wat we bedoelen met die woorden.

Maar ‘waar’ gebruiken in de wetenschap, is echter problematisch om dezelfde reden dat het gebruik van ‘bewijs’ daar problematisch is. Dat hangt samen met de aard van inductief redeneren.

4. Inductieve waarheid

Inductie werkt meestal via analogie en generalisatie. In tegenstelling tot de deductie, laat het ons toe verantwoorde conclusies te trekken die verder gaan dan de informatie vervat in de premissen. Inductie steunt op empirische waarneming en dat maakt de wetenschap anders dan de wiskunde.

Als twee verschillende fenomenen zich samen voordoen – een elektrische stroom en een geïnduceerd magnetisch veld, bijvoorbeeld – veralgemeen ik dat door te zeggen dat het altijd zo zal zijn. Ik kan zelfs een model, een analogie van de werking van de echte wereld ontwerpen, om het uit te leggen – in dit geval het model van deeltjes en velden.

Daarmee kan ik dan voorspellen dat dit zich in de toekomst ook zo zal voordoen, daar gevolgen uit trekken en op die basis technologieën ontwikkelen. Bijvoorbeeld een elektrische motor.

Zo bouw ik mijn kennis inductief verder uit en gebruik die informatie als een hulpmidddel voor verder onderzoek. Nooit krijg ik deductieve zekerheid, maar ik kan steeds meer gaan vertrouwen op mijn model.

Ik kan die zaken zelfs ‘waar’ gaan noemen, maar, afgezien van eenvoudige waarnemingsuitspraken over de wereld, gebruik ik de term bij manier van spreken alleen maar om mijn hoge mate van vertrouwen weer te geven.

Hier vallen een aantal filosofische muggen te ziften, maar het is niet mijn bedoeling om de waarheid te definiëren. Ik wil alleen maar zeggen dat er verschillen zijn in de manier waarop het woord ‘waar’ gebruikt kan worden. Dat negeren of deze toepassingen door elkaar halen, leidt tot een verkeerde interpretatie van wat wetenschap is en hoe ze werkt.

Die dame die tegen me zei dat voor haar spoken echt bestaan, haalde een subjectieve waarheid en een waarheid over de buitenwereld door elkaar.

Ik vroeg haar wat ze echt bedoelde met ‘het is waar dat ik geloof dat geesten bestaan’. In het begin stribbelde ze wat tegen, maar toen ik haar vroeg of het voor haar waar zou kunnen zijn dat de zwaartekracht afstotend is, was ze vriendelijk genoeg om mijn suggestie te accepteren.

Dat is de aard van de vele ‘het is waar voor mij’-verklaringen, waarin de epistemologische geldigheid van een subjectieve ervaring misleidend wordt uitgebreid tot feiten over de wereld.

Simpel gezegd, verdunt het de betekenis van waarheid zozeer dat het onderscheid dat ik hierboven heb uiteengezet helemaal vervaagt, alsof ‘waarheid’ maar één ding kan betekenen.

Dat wordt meestal gedaan met de bedoeling de onbetwistbare geldigheid van die subjectieve ervaringen te gebruiken om dubieuze beweringen over de externe wereld kracht bij te zetten. Zoals beweren dat homeopathie ‘voor mij’ werkt. Die waarheidsclaim aanvallen lijkt dan hetzelfde te zijn als de echte subjectieve ervaring in vraag stellen.

Schaakmat… tenzij je inziet hoe de regels zijn veranderd.

De wetenschap heeft een lange en pijnlijke strijd moeten leveren om uit dit cognitieve moeras weg te geraken door subjectieve ervaring te scheiden van inductieve methodologie. Elke poging om ze opnieuw met elkaar te verwarren in de publieke opinie over de wetenschap verdient onze onmiddellijke aandacht.

Als de wetenschap werkt zoals ze moet werken dan besteedt ze haar tijd niet alleen maar aan het maken van waarheidclaims over de wereld. Ze stelt ook de geldigheid van de subjectieve ervaring niet in vraag. Ze zegt gewoon dat het niet voldoende is om objectieve claims te maken die iemand anders zou moeten geloven.

Subjectieve waarheden en wetenschappelijke waarheden zijn verschillende dingen. Soms komen ze mooi overeen, maar hun nakomelingen zijn niet altijd vruchtbaar.

Dus volgende keer dat je over deductieve of wetenschappelijk inductieve waarheid praat en iemand zegt: “Maar wiens waarheid?”, zeg hem of haar dan maar dat het niet allemaal over hen gaat. Laat ze daar maar even op kauwen.

http://www.kritischdenken.info/de-waarh ... n-zijn-er/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Gast1 » 27 dec 2017, 19:08

De waarheid ligt in de werkelijkheid.
De werkelijkheid ligt in het bewustzijn en in het bestaan.
Het bewustzijn is het vermogen om te kunnen ervaren of waarnemen, van het zelf en diens omgeving.
Het bestaan ligt in het zijn.
Het zijn is de ultieme bestaansgrond, waarin alles en iedereen verenigd is, in en uit voortkomt.
En dat is de waarheid.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door univers » 27 dec 2017, 21:13

Er is maar 1 waarheid, dat aan het einde van de rit, iedereen de pijp uitgaat. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door taigitu » 27 dec 2017, 22:40

univers schreef:Er is maar 1 waarheid, dat aan het einde van de rit, iedereen de pijp uitgaat. :mrgreen:
En wat houdt dat dan in als je lichaam vervalt/oplost....
Een 'niets' of een 'terug naar de Bron' of wat er nog meer te bedenken is?
We zijn meer dan lichaam/materie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Gast1 » 28 dec 2017, 07:48

Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door univers » 28 dec 2017, 09:00

En wat houdt dat dan in als je lichaam vervalt/oplost....
Een 'niets' of een 'terug naar de Bron' of wat er nog meer te bedenken is?
We zijn meer dan lichaam/materie.
Dit is geen waarheid, dit zijn vragen.
De eerste waarheid bij je geboorte, is dat er ook een eind aankomt.
Dat wij meer zijn dan lichaam/materie, is ook een aanname.
Daar denkt ieder er anders over, dus of dat een waarheid is?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Fenna » 28 dec 2017, 10:12

univers schreef:Er is maar 1 waarheid, dat aan het einde van de rit, iedereen de pijp uitgaat. :mrgreen:
Nee. dat is een zekerheid :grin:

Volgens mij is er maar 1 en dat is je eigen waarheid.
Ieder ervaart dingen op een andere manier en zal daar zijn eigen waarheid naar vormen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door univers » 28 dec 2017, 10:16

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door gusteman » 28 dec 2017, 10:25

Interessant onderwerp, vooral door wat wordt mee gegeven in het artikel in OP.

Uit dat artikel volgt in eerste instantie al een vraag, namelijk: wie is de auteur van het oorspronkelijke artikel? Dus haal ik dat artikel er ook even bij, kwestie van het hebben van de mogelijkheid om het originele woordgebruik te vergelijken met de vertaling. Per slot handelt dit onderwerp toch over waarheid, is het niet?
Die auteur is Peter Ellerton, docent kritisch denken aan de Universiteit van Queensland.

En dan nu de eerste reacties: die bevestigen in feite wat wordt beweerd in het artikel, waardoor de betekenis van dat artikel in waarde stijgt.
Gast1 schreef:De waarheid ligt in de werkelijkheid.
De werkelijkheid ligt in het bewustzijn en in het bestaan.
Het bewustzijn is het vermogen om te kunnen ervaren of waarnemen, van het zelf en diens omgeving.
Het bestaan ligt in het zijn.
Het zijn is de ultieme bestaansgrond, waarin alles en iedereen verenigd is, in en uit voortkomt.
En dat is de waarheid.
Bedankt, beste Gast1, de auteur had zich geen beter voorbeeld kunnen denken van een "inductieve waarheid", in het artikel aangebracht als:
  • Ik wil alleen maar zeggen dat er verschillen zijn in de manier waarop het woord ‘waar’ gebruikt kan worden. Dat negeren of deze toepassingen door elkaar halen, leidt tot een verkeerde interpretatie van wat wetenschap is en hoe ze werkt.

    Die dame die tegen me zei dat voor haar spoken echt bestaan, haalde een subjectieve waarheid en een waarheid over de buitenwereld door elkaar.

    Ik vroeg haar wat ze echt bedoelde met ‘het is waar dat ik geloof dat geesten bestaan’. In het begin stribbelde ze wat tegen, maar toen ik haar vroeg of het voor haar waar zou kunnen zijn dat de zwaartekracht afstotend is, was ze vriendelijk genoeg om mijn suggestie te accepteren.

    Dat is de aard van de vele ‘het is waar voor mij’-verklaringen, waarin de epistemologische geldigheid van een subjectieve ervaring misleidend wordt uitgebreid tot feiten over de wereld.

    Simpel gezegd, verdunt het de betekenis van waarheid zozeer dat het onderscheid dat ik hierboven heb uiteengezet helemaal vervaagt, alsof ‘waarheid’ maar één ding kan betekenen.

    Dat wordt meestal gedaan met de bedoeling de onbetwistbare geldigheid van die subjectieve ervaringen te gebruiken om dubieuze beweringen over de externe wereld kracht bij te zetten. Zoals beweren dat homeopathie ‘voor mij’ werkt. Die waarheidsclaim aanvallen lijkt dan hetzelfde te zijn als de echte subjectieve ervaring in vraag stellen.
In de originele, Engelstalige, versie werd dit zo geformuleerd:
  • And so I inductively scaffold my knowledge, using information I rely upon as a resource for further enquiry. At no stage do I arrive at deductive certainty, but I do enjoy greater degrees of confidence.

    I might even speak about things being “true”, but, apart from simple observational statements about the world, I use the term as a manner of speech only to indicate my high level of confidence.

    Now, there are some philosophical hairs to split here, but my point is not to define exactly what truth is, but rather to say there are differences in how the word can be used, and that ignoring or conflating these uses leads to a misunderstanding of what science is and how it works.

    For instance, the lady that said to me it was true for her that ghosts exist was conflating a subjective truth with a truth about the external world.

    I asked her if what she really meant was “it is true that I believe ghosts exist”. At first she was resistant, but when I asked her if it could be true for her that gravity is repulsive, she was obliging enough to accept my suggestion.

    Such is the nature of many “it’s true for me” statements, in which the epistemic validity of a subjective experience is misleadingly extended to facts about the world.

    Put simply, it smears the meaning of truth so much that the distinctions I have outlined above disappear, as if “truth” only means one thing.

    This is generally done with the intent of presenting the unassailable validity of said subject experiences as a shield for dubious claims about the external world – claiming that homeopathy works “for me”, for instance. Attacking the truth claim is then, if you accept this deceit, equivalent to questioning the genuine subject experience.
univers schreef:Er is maar 1 waarheid, dat aan het einde van de rit, iedereen de pijp uitgaat. :mrgreen:
Bijna goed, beste univers, toch naar mijn mening ... en ik kan het ook helemaal fout hebben.
Maar volgens mij is datgene wat jij beweert niet zozeer een waarheid dan wel een zekerheid.
taigitu schreef:En wat houdt dat dan in als je lichaam vervalt/oplost....
Een 'niets' of een 'terug naar de Bron' of wat er nog meer te bedenken is?
Dit zijn filosofische vragen, zoals univers terecht heeft opgemerkt. Bedenkingen die een mens maakt, op zoek naar zekerheid en/of bevestiging. Dit soort bedenkingen is vrijwel altijd subjectief, gekleurd en beïnvloed door verlangen en/of hoop.
Het begrip "waarheid" reikt echter verder dan de persoonlijke perceptie en/of beleving en behoort objectief te zijn.
taigitu schreef:We zijn meer dan lichaam/materie.
Ook hier heeft univers een terechte opmerking gemaakt door te stellen dat dit een aanname is. Opnieuw een perceptie/beleving die echter geen uitstaans heeft met wat "waarheid" is.

Ik stel vast dat Fenna een reactie heeft geplaatst terwijl ik dit schrijf, dus haal ik die er ook even bij:
Fenna schreef:
univers schreef:Er is maar 1 waarheid, dat aan het einde van de rit, iedereen de pijp uitgaat. :mrgreen:
Nee. dat is een zekerheid :grin:
Had ik ook al opgemerkt.
Fenna schreef:Volgens mij is er maar 1 en dat is je eigen waarheid.
Ieder ervaart dingen op een andere manier en zal daar zijn eigen waarheid naar vormen.
Dat, beste Fenna, is een wereldbeeld, niet de waarheid.
En daar handelt nu net dat artikel over, er wordt klaar en duidelijk uitgelegd hoe makkelijk er foute conclusies worden getrokken, hoe vlot mensen het hebben over "waarheid" wanneer het echter over iets anders gaat.
Ik ga er van uit dat jij ook begrepen hebt wat de auteur bedoelt en daaruit besluit ik dat jij het niet eens bent met zijn conclusies.

Nu ben ik dus heel nieuwsgierig naar wat volgens jou een denkfout bij de auteur zou kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door gusteman op 28 dec 2017, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door taigitu » 28 dec 2017, 10:27

univers schreef:
En wat houdt dat dan in als je lichaam vervalt/oplost....
Een 'niets' of een 'terug naar de Bron' of wat er nog meer te bedenken is?
We zijn meer dan lichaam/materie.
Dit is geen waarheid, dit zijn vragen.
De eerste waarheid bij je geboorte, is dat er ook een eind aankomt.
Dat wij meer zijn dan lichaam/materie, is ook een aanname.
Daar denkt ieder er anders over, dus of dat een waarheid is?
Er komt alleen een eind aan deze fase van materie, de fase 'mens' zijn.
Voor je geboorte was je één minuscuul klein onderdeeltje van je vader dat zich, per toeval?,
kon versmelten met een minuscuul onderdeeltje van je moeder. Jij groeide uit die samensmelting.
Zo werkte het ook voor je vader en moeder en verder terug tot aan de eerste mens en nog
verder terug. Je was goed beschouwd altijd aanwezig in velerlei vormen, in constante verandering.

Ons etherisch deel blijft ook bestaan en kan zich op vele andere manieren in het universum
manifesteren. Alles wat gedacht en ervaren is, enz. verzameld in een soort bibliotheek van het
universum. De Akasha Kronieke; zoals de mens een 'opslag'' heeft van gebeurtenissen/ervaringen
(onderbewustzijn) die je niet in jouw materie zichtbaar kan vinden, heeft het universum dit
ook. Daar ligt ook jouw verhaal van je leven opgeslagen.
Alles in het universum is onderhevig voortdurende verandering, niets verdwijnt.
Zo ben je nú het 'pakketje' mens, wie weet wat de volgende fases zullen zijn van jouw stoflichaam.....?


Er zijn vele sites over de Akasha Kronieken, zoals deze:
http://degoednieuwskrant.nl/nieuws/spir ... -kronieken
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door univers » 28 dec 2017, 11:01

Ons etherisch deel blijft ook bestaan en kan zich op vele andere manieren in het universum
manifesteren. Alles wat gedacht en ervaren is, enz. verzameld in een soort bibliotheek van het
universum. De Akasha Kronieke; zoals de mens een 'opslag'' heeft van gebeurtenissen/ervaringen
(onderbewustzijn) die je niet in jouw materie zichtbaar kan vinden, heeft het universum dit
ook. Daar ligt ook jouw verhaal van je leven opgeslagen.
Alles in het universum is onderhevig voortdurende verandering, niets verdwijnt.
Zo ben je nú het 'pakketje' mens, wie weet wat de volgende fases zullen zijn van jouw stoflichaam.....?
Dat is voor jou en mij een waarheid.
Maar niet voor iedereen, er zijn mensen die er anders over denken.
univers schreef:
Er is maar 1 waarheid, dat aan het einde van de rit, iedereen de pijp uitgaat. :mrgreen:
Bijna goed, beste univers, toch naar mijn mening ... en ik kan het ook helemaal fout hebben.
Maar volgens mij is datgene wat jij beweert niet zozeer een waarheid dan wel een zekerheid.
Met die zekerheid ben ik het volkomen met je eens.
Maar die zekerheid, is jammer genoeg wel de waarheid.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Fenna » 28 dec 2017, 11:27

gusteman schreef:
Nu ben ik dus heel nieuwsgierig naar wat volgens jou een denkfout bij de auteur zou kunnen zijn.
Ik ga hier later op in als ik meer tijd heb.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door taigitu » 28 dec 2017, 12:50

univers schreef: Er is maar 1 waarheid, dat aan het einde van de rit, iedereen de pijp uitgaat. :mrgreen:
[quote="fenna""]
Bijna goed, beste univers, toch naar mijn mening ... en ik kan het ook helemaal fout hebben.
Maar volgens mij is datgene wat jij beweert niet zozeer een waarheid dan wel een zekerheid.
[/quote]
'De pijp uit gaan bedoelt als 'dood'? Ik zie het als een overgang of 'bevrijding' van.....
Alles in het universum is eeuwig aanwezig in de een of andere vorm.
Ook de tijdgebonden vorm 'mens'.
En daar leid ik vanaf dat elk (vlgs. onze zienswijze) 'einde', de start is van een nieuw(?) begin,
of de natuurlijk overgang van onze materie en het loslaten van het etherisch lichaam.
In het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) staat bij pijp de volgende betekenis:

"Bij jagers. Als benaming voor de gangen die een dassen-, vossen- en konijnenhol vormen."
Volgens het WNT betekent de zegswijze de pijp uit zijn: "weg zijn, ontsnapt, de gaten uit zijn.

Ook: de pijp(en) uitgaan, weggaan, en: te voorschijn komen.
" De pijp uit gaan hoefde dus aanvankelijk niet te betekenen dat je doodging.

Maar al in het WNT komen negatieve toepassingen van de uitdrukking voor:
'ontslagen worden', 'geruïneerd zijn', 'verloren zijn' en ook al 'doodgaan'.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Gast1 » 28 dec 2017, 14:16

Ik heb genoten tijdens het lezen taigitu.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door taigitu » 28 dec 2017, 14:53

Gast1 schreef:Ik heb genoten tijdens het lezen taigitu.
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Fenna » 28 dec 2017, 17:38

taigitu schreef: [quote="fenna""]
Bijna goed, beste univers, toch naar mijn mening ... en ik kan het ook helemaal fout hebben.
Maar volgens mij is datgene wat jij beweert niet zozeer een waarheid dan wel een zekerheid.
[/quote]
Dit schreef gusteman, ik niet :grin:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door taigitu » 28 dec 2017, 17:53

Fenna schreef: Dit schreef gusteman, ik niet :grin:
Ja, weer slordig geweest, sorry.
Het wordt tijd dat alle drukte van de feestdagen achter de rug is.
Wordt het in mijn bovenkamer ook rustiger.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door univers » 28 dec 2017, 20:16

taigitu : De pijp uitgaan, is een normale Rotterdamse gezegde.
De pijp aan Maarten geven ect.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door taigitu » 28 dec 2017, 20:23

univers schreef:taigitu : De pijp uitgaan, is een normale Rotterdamse gezegde.
De pijp aan Maarten geven ect.
Ja ik weet het, maar het gezegde heeft meer betekenissen waardoor het anders kan worden
begrepen. Zoals jij het gebruikt betekent het 'dood', als ik je goed begrijp. De algemene vertaling
van dood is dat er niets meer is. En dat zie ik anders omdat er alleen verandering is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Fenna » 28 dec 2017, 22:13

gusteman schreef: Ik ga er van uit dat jij ook begrepen hebt wat de auteur bedoelt en daaruit besluit ik dat jij het niet eens bent met zijn conclusies.

Nu ben ik dus heel nieuwsgierig naar wat volgens jou een denkfout bij de auteur zou kunnen zijn.
Ik heb in de eerste instantie impulsief gereageerd op de openingstitel van dit topic, de vraag "hoeveel waarheden zijn er".
Volgens mij is er maar 1 en dat is je eigen waarheid.
Ieder ervaart dingen op een andere manier en zal daar zijn eigen waarheid naar vormen.
Iedereen heeft een andere waarheid, dit wordt veroorzaakt door interpretatie (een zekere subjectiviteit waar geen mens onder uit komt)
Wereldbeeld :wink:


Ik heb het stuk gelezen en de auteur somt verschillende benaderingen op van waarheden.
Volgens de auteur kan je een waarheid op vele manieren benaderen, maar kan je dan nog wel spreken van een waarheid?
Ik denk het niet.
Een waarheid is iets waar geen twijfel meer over bestaat en wat je niet op verschillende manieren kan benaderen, waarheid is iets wat eigenlijk een voldongen feit is.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie