Hoeveel waarheden zijn er?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Cornelius

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Cornelius » 29 dec 2017, 00:15

Fenna schreef:
Volgens mij is er maar 1 en dat is je eigen waarheid.
Ieder ervaart dingen op een andere manier en zal daar zijn eigen waarheid naar vormen.
Iedereen heeft een andere waarheid, dit wordt veroorzaakt door interpretatie (een zekere subjectiviteit waar geen mens onder uit komt)
Wereldbeeld :wink:

Een waarheid is iets waar geen twijfel meer over bestaat en wat je niet op verschillende manieren kan benaderen, waarheid is iets wat eigenlijk een voldongen feit is.
Dat de aarde plat is was ooit een voldongen feit.
Dus ook voldongen feiten zijn waar totdat ze niet meer waar zijn.
Ooit was het een feit dat een atoom (a-tomos, ondeelbaar) het kleinste deeltje was totdat bleek dat een atoom uit meerdere deeltjes was opgebouwd.
Onze zintuigen zijn beperkte 'waarnemers', onze geest kan niet alle verbanden in ogenschouw nemen en overzien. Als mens nemen we een ingeperkte werkelijkheid waar die we bij gebrek aan beter voor het gemak maar voor waar houden. Je moet toch wat. En het leeft ook wel plezieriger als sommige dingen zeker waar (lijken te) zijn. Als je aan alles moet twijfelen stort je na het ontbijt volledig in en ben vóór de lunch knettergek.
Het is alleen aan dieren voorbehouden de waarheid te kennen.

Gast1

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Gast1 » 29 dec 2017, 07:38

Cornelius schreef:Dat de aarde plat is was ooit een voldongen feit.
Men zag het destijds als een feit, maar dat was het niet.
Men denkt dat er nu feiten zijn, maar die zijn het niet.
Het enige feit is de werkelijkheid.
Cornelius schreef:Dus ook voldongen feiten zijn waar totdat ze niet meer waar zijn.
Zoals ik al schreef: het enige feit is de werkelijkheid.
Cornelius schreef:Ooit was het een feit dat een atoom (a-tomos, ondeelbaar) het kleinste deeltje was totdat bleek dat een atoom uit meerdere deeltjes was opgebouwd.
Onze zintuigen zijn beperkte 'waarnemers' ...
Ja, dat zie ik ook zo, maar ...
Cornelius schreef:onze geest kan niet alle verbanden in ogenschouw nemen en overzien.
... dat kan de geest niet enkel, de geest (psyche) is en hoeft niet waar te nemen. De geest 'weet' en enkel ingewijden weten dat.
Cornelius schreef:Als mens nemen we een ingeperkte werkelijkheid waar die we bij gebrek aan beter voor het gemak maar voor waar houden.
[jaja] [jaja]
Cornelius schreef:Je moet toch wat.
"nee "nee ... je moet helemaal niets, je denkt te moeten ...
Cornelius schreef:En het leeft ook wel plezieriger als sommige dingen zeker waar (lijken te) zijn.
Voor de gemiddelde mens lijkt mij dat inderdaad zo te zijn.
Cornelius schreef:Als je aan alles moet twijfelen stort je na het ontbijt volledig in en ben vóór de lunch knettergek.
René Descartes (Frans filosoof, wetenschapper 1596-1650) schijnt het al geschreven te hebben: "Twijfel is het begin van wijsheid." ... knettergek? De meeste 'knettergekken' zoals jij het benoemd, bevinden zich buiten de psychiatrische instellingen.
Cornelius schreef:Het is alleen aan dieren voorbehouden de waarheid te kennen.
Nee, dat is niet zo. De dieren kennen enkel 'hun' waarheid en die is heel beperkt, maar voldoende om de dieren in leven te houden en zo is het ook bij het mensendier.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door taigitu » 29 dec 2017, 10:26

Fenna schreef: Iedereen heeft een andere waarheid, dit wordt veroorzaakt door interpretatie (een zekere subjectiviteit waar geen mens onder uit komt)
Wereldbeeld :wink:


Ik heb het stuk gelezen en de auteur somt verschillende benaderingen op van waarheden.
Volgens de auteur kan je een waarheid op vele manieren benaderen, maar kan je dan nog wel spreken van een waarheid?
Ik denk het niet.
Een waarheid is iets waar geen twijfel meer over bestaat en wat je niet op verschillende manieren kan benaderen, waarheid is iets wat eigenlijk een voldongen feit is.
De waarheid is een 'levend' begrip. Alles in het universum is voortdurend onderhevig aan
verandering, zo ook de waarheid. Wij zijn mens, dat is een feit en op dit moment 'waarheid'.
Maar wij zijn niet absoluut als mens; we worden ouder en ons wezen, onze materie,
vervalt/verandert over de jaren en wordt weer tot stof. Mens-zijn is dus tijdelijk een feit.
Dus als je spreekt over een voldongen feit dan sluit je dat feit uit van elke verandering.
Door het concept 'waarheid' onder woorden te brengen, raken we verstrikt door de taal in
concepten zoals feit en waarheid en houden we geen rekening met haar tijdelijkheid.
vol·don·gen (bijvoeglijk naamwoord) 1beslist, afgelopen: een voldongen feit iets dat niet meer veranderd kan worden
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Gast1 » 29 dec 2017, 11:10

Er daar heb- en kán ik niets aan toevoegen ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Fenna » 29 dec 2017, 13:24

taigitu schreef:
De waarheid is een 'levend' begrip. Alles in het universum is voortdurend onderhevig aan
verandering, zo ook de waarheid. Wij zijn mens, dat is een feit en op dit moment 'waarheid'.
Maar wij zijn niet absoluut als mens; we worden ouder en ons wezen, onze materie,
vervalt/verandert over de jaren en wordt weer tot stof. Mens-zijn is dus tijdelijk een feit.
Dus als je spreekt over een voldongen feit dan sluit je dat feit uit van elke verandering.
Door het concept 'waarheid' onder woorden te brengen, raken we verstrikt door de taal in
concepten zoals feit en waarheid en houden we geen rekening met haar tijdelijkheid.
En dat is ook een waarheid.
Niets aan toe te voegen.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Hoeveel waarheden zijn er?

Bericht door Gast1 » 29 dec 2017, 16:17

Fenna schreef:
taigitu schreef:
De waarheid is een 'levend' begrip. Alles in het universum is voortdurend onderhevig aan
verandering, zo ook de waarheid. Wij zijn mens, dat is een feit en op dit moment 'waarheid'.
Maar wij zijn niet absoluut als mens; we worden ouder en ons wezen, onze materie,
vervalt/verandert over de jaren en wordt weer tot stof. Mens-zijn is dus tijdelijk een feit.
Dus als je spreekt over een voldongen feit dan sluit je dat feit uit van elke verandering.
Door het concept 'waarheid' onder woorden te brengen, raken we verstrikt door de taal in
concepten zoals feit en waarheid en houden we geen rekening met haar tijdelijkheid.
En dat is ook een waarheid.
Niets aan toe te voegen.
Hihihi ... en in plaats daarvan heb ik iets op te merken en dat doe ik enkel geaccentueerd een kleurtje en vet gedrukt.

Jullie zijn lieverds.

Plaats reactie