Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door Vitharr » 02 jul 2018, 11:51

We willen van alles: een leuke studie, een interessante baan, zo veel mogelijk vrienden, naar de hipste clubs en festivals, noem maar op. We willen zo veel mogelijk gedaan hebben en meemaken; en vooral niets missen. Daarmee wordt ons leven een afvinklijst: hoe meer we afvinken op ons lijstje, hoe beter we geleefd hebben.

We moeten echter keuzes maken in ons doen en laten, omdat we niet oneindig veel tijd, middelen en geld hebben. Gelukkig hebben we de keuzevrijheid om dit te doen. Dit afvinkbestaan lijkt daarom de beste manier om een goed leven te leiden waarin we echt vrij zijn om te kiezen. Maar is dit wel zo? Deze vraag wil ik beantwoorden aan de hand van de twee componenten van onze keuzevrijheid: keuze en vrijheid.
Bron: http://defusie.net/keuzevrijheid-en-het-afvinkbestaan/
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door taigitu » 02 jul 2018, 12:20

Terug naar de kernvraag: Hoe leiden we dan wel een goed leven waarin we werkelijk vrij zijn om te kiezen?
Zoals ik heb laten zien, moeten we daar ten minste twee dingen voor doen. Ten eerste inzien dat als we écht kiezen voor iets,
we altijd andere keuzemogelijkheden uitsluiten. We moeten dus af van het idee dat we niet echt geleefd hebben als we minder kunnen afvinken,
want bij kiezen voor het een is het missen van het andere onvermijdelijk.

Ten tweede moeten we onszelf verkiezen boven onze keuzemogelijkheden.
Een authentiek leven leiden betekent dat je kritisch moet zijn ten opzichte van jezelf, en moet filosoferen over jouw levensstijl om de keuzes
te kunnen maken die jij wilt maken. Dit betekent dat we dingen die we eigenlijk willen gewoon moeten doen of laten;
ook als we daardoor minder kunnen afvinken. Juist om onze keuzevrijheid optimaal te benutten moeten we niet zo veel mogelijk willen kiezen,
maar er naar streven zo veel mogelijk vanuit onszelf te kiezen.
Ik ga ervan uit dat 'vrijheid van keuze' niet werkelijk een vrijheid inhoudt.
We maken een keuze als we minimaal 2 of meerdere keuzes hebben.
We kiezen dan wat ons bv. het meest gelukkig maakt (op dat moment?).
Op het moment van keuze kunnen zoveel dingen/redenen meespelen dat je van
echte vrijheid niet kan spreken. We wegen af en proberen helder te krijgen
waar onze behoefte ligt op dat moment.
Als je zuiver kan kiezen/aanvoelen, zonder twijfel, voor wat voor jezelf helend,
en wezenlijk verrijkend is, kom je dichter bij je Vrijheid.
Dan verdwijnt de behoefte om dingen af te vinken omdat je dingen zo nodig wil/moet beleven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door Gast1 » 02 jul 2018, 13:01

Oeps ... mijn eerder bericht had ik incorrect geplaatst.
Dat hoorde bij een ander topic thuis. :oops:

Gast1

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door Gast1 » 02 jul 2018, 13:09

Sommige keuzes beperken juist onze keuzemogelijkheden.
Tja ... De laatste paar jaren heb ik mij écht afgevraagd of er wel iets 'te kiezen is' ...
Interessant topic.
Even laten bezinken ...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door Vitharr » 02 jul 2018, 13:09

Keuzevrijheid en vrijheid van keuze zijn inderdaad lastig. Want wat is die 'vrijheid' dan. Als je een auto wilt kopen en je loopt bij de dealer naar binnen waar slechts 1 specifiek model zonder keuzeopties te koop zijn heb je dan nog keuzevrijheid? Het antwoord hangt compleet van de context af. Je hebt immers dan wel geen keus in het soort auto maar wel in het wel/niet kopen van deze auto. Of je daar vrij in bent wordt bepaald door weer heel andere factoren. Of je hem nodig hebt om je te verplaatsen of omdat je hem als statussymbool voor de deur wil zetten bijvoorbeeld.

Wat het stuk goed aan de kaak stelt is de invloed die wij zelf hebben op onze toekomst. De mate van invloed wordt bepaald door onze keuzes. Als we dat beseffen kunnen we inzien dat keuzes die we nu maken ons kunnen beperken bij toekomstige keuzes. Ik weet van mezelf al een tijdje dat ik de neiging heb om beperkende keuzes te ontwijken en tegelijk verassende keuzes te maken als die meer mogelijkheden bieden. Die mogelijkheden hoeven niet direct aantrekkelijk te zijn.

Toen ik vorig jaar ziek werd en net een relatie had kon ik de hele dag mijn vriendin lastig vallen. Ik had er voor kunnen kiezen om dat vol te houden en na 2 jaar ontslag te krijgen om daarna onder UWV regime te vallen. Dat voelde voor mij als verraad richting collega's en werkgever en zou afbreuk doen aan mezelf. Dus koos ik ervoor om me 100% op het reïntegratieproces te richten. Ik heb uiteraard de meningen van mijn gezin meegewogen maar die veroorzaakten geen conflict. Het effect van die keuze is dat mijn werkgever niet alleen zelf geen druk en sturing op mij toepast maar zelfs externe druk en sturing dempt. De gebruikelijke dwang die bij zo'n proces komt kijken is dus faciliterende zorg geworden en die betreft zelfs mijn gezin. Het spreekt voor zich dat dit voor mij de beste structuur is om in te integreren.

Ik geef dit voorbeeld om aan te geven hoe sterk limiterende omstandigheden toch veel vrijheid kunnen bevatten. Ik heb hier bewust kort geluk met een vrijheidsbeperking in de toekomst vermeden. Op het moment zelf ligt de vrijheid van keuze dus anders dan wanneer je de toekomst er bij betrekt. Die realisatie alleen is al een vorm van bevrijding.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door Gast1 » 02 jul 2018, 13:39

taigitu schreef:
02 jul 2018, 12:20
Ik ga ervan uit dat 'vrijheid van keuze' niet werkelijk een vrijheid inhoudt.
Ligt de werkelijke vrijheid niet in de keuzeloosheid waarbij ikzelf niet kies voor die keuzeloosheid?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door taigitu » 02 jul 2018, 15:00

Gast1 schreef:
02 jul 2018, 13:39
taigitu schreef:
02 jul 2018, 12:20
Ik ga ervan uit dat 'vrijheid van keuze' niet werkelijk een vrijheid inhoudt.
Ligt de werkelijke vrijheid niet in de keuzeloosheid waarbij ikzelf niet kies voor die keuzeloosheid?
In mijn optiek niet.
Het leven dwingt je te kiezen.
Sta ik op of blijf ik liggen......?
Ik lig al dus die keuze zou je kunnen vermijden, of toch niet.
Als je naar de wc moet......? Keuze?
Of je moet een luier om hebben.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door Susan » 02 jul 2018, 17:09

Ik had het laatste bericht rond half 2 gelezen, zie nu pas taigitu haar reactie,
dit zijn mijn gedachten over het onderwerp:

Bestaat werkelijke vrijheid wel indien we 'gedwongen' keuzes moeten maken vraag ik me af.
Natuurlijk lijkt het dan wel op vrije keuze, maar eigenlijk is het een kiezen van een mogelijkheid die het beste lijkt,
wat zelfs niet voor je zelf het beste hoeft te zijn, soms alleen voor de ander/anderen het beste is, en hierdoor
voel je je er uiteindelijk wel goed bij, maar is geen vrijheid in die zin. (lastig,kan er geen voorbeeld van geven omdat
het iets persoonlijks betreft)
Echte vrijhijd bestaat alleen in je hoofd volgens mij. (ruimte ook, de wereld kan immers groot zijn op die manier,
terwijl je niet werkelijk buiten de deur 'op reis bent', dat kan in in je eigen huiskamer zijn)

Bij keuzeloosheid waar je niet zelf voor kiest, lijkt me een kwestie van 'voor blok staan', doordat er iets over je
heen komt waarin je geen zeggenschap hebt, en je je in 'moet' schikken? Dit hoeft niet negatief te zien indien je het
neemt zoals het is en niet tegen alles in verzet gaat als je tenminste weet dat het nutteloos is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door Gast1 » 02 jul 2018, 17:28

taigitu schreef:
02 jul 2018, 15:00
Gast1 schreef:
02 jul 2018, 13:39
taigitu schreef:
02 jul 2018, 12:20
Ik ga ervan uit dat 'vrijheid van keuze' niet werkelijk een vrijheid inhoudt.
Ligt de werkelijke vrijheid niet in de keuzeloosheid waarbij ikzelf niet kies voor die keuzeloosheid?
In mijn optiek niet.
Het leven dwingt je te kiezen.
Sta ik op of blijf ik liggen......?
Ik lig al dus die keuze zou je kunnen vermijden, of toch niet.
Als je naar de wc moet......? Keuze?
Of je moet een luier om hebben.
Dat begrijp ik, maar toch ...
Gast1 schreef:
02 jul 2018, 13:09
Sommige keuzes beperken juist onze keuzemogelijkheden.
Tja ... De laatste paar jaren heb ik mij écht afgevraagd of er wel iets 'te kiezen is' ...
... en Susan belicht dat al nader (in een bepaald opzicht):
Susan schreef:
02 jul 2018, 17:09
Bij keuzeloosheid waar je niet zelf voor kiest, lijkt me een kwestie van 'voor blok staan', doordat er iets over je heen komt waarin je geen zeggenschap hebt, en je je in 'moet' schikken?
Dit hoeft niet negatief te zien indien je het neemt zoals het is en niet tegen alles in verzet gaat als je tenminste weet dat het nutteloos is.
En deze van Osho is ook wel 'een aardige':
Hoe kan een berekend denken nu onschuldig worden?
En hoe kun je zuiver worden als je niet zo onschuldig bent als bomen, dieren en baby's?
Het is niet iets wat je kunt beheersen.
Als je het gaat beheersen, wordt het onderdrukking en het tegendeel ligt er altijd in besloten.
Als je celibatair wordt, ligt seks verborgen in je onderbewustzijn en wacht op het moment dat ze zich kan laten gelden en rebelleren.
Als je geweldloos wordt, blijft het geweld aanwezig.
Het tegendeel kan er niet uitgegooid worden.
Als je kiest wordt het tegendeel altijd verdrongen - en meer kun je niet doen.
Alleen in een onschuldig denken verdwijnt het tegendeel, omdat je niet gekozen hebt.
Het tegendeel kan zonder keuze niet bestaan.
Vandaar de voortdurende nadruk die Krishnamurti legt op het niet-kiezen en op de keuzeloosheid - dat is het fundament van de onschuld.
Maar je kunt jezelf misleiden door te kiezen voor keuzeloosheid: 'omdat Krishnamurti zegt: 'kies niet' zal ik keuzeloos zijn.
Als jij besluit om keuzeloos te zijn, dan wordt dat een deel van zedelijk gedrag en niet van zuiverheid.
Je hoeft alleen maar te begrijpen dat je niet moet kiezen, zelfs niet voor keuzeloosheid.
Begrijp eenvoudig de hele situatie; alles wat je kiest, alles wat je doet, komt voort uit het berekende denken.
Het kan niet echt zijn.
Je denken kan alleen maar dromen vervaardigen en niet de waarheid.
De waarheid kan niet gemaakt worden - niemand kan dat.
Zij is er!
De waarheid moet gezien worden.
Er hoeft niets voor gedaan te worden, alleen zien is nodig - zien zonder enig vooroordeel, zonder enige keuze, zonder enig onderscheid.
Bron

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door MetalPig » 03 jul 2018, 07:50

Als je minder te kiezen hebt, hou je meer tijd over voor leuke dingen. - Lebbis

Gast1

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door Gast1 » 03 jul 2018, 08:27

Lebbis heeft daar zeker een punt ...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Keuzevrijheid en het afvinkbestaan

Bericht door Vitharr » 05 jul 2018, 11:55

Ik denk dat keuzevrijheid verward word met vrijheid in het algemeen. Keuzevrijheid heeft te maken met opties. Elke keuze die je maakt heeft invloed op toekomstige opties. De opties die we hebben bepalen vaak voor een aanzienlijk deel ons gevoel van vrijheid. Wanneer men zegt; ik had geen keus, bedoelt men meestal; ik voel me niet vrij.

In onze statusgedreven consumptiemaatschappij heb je veel opties als je geld hebt. Eenmaal uitgegeven zijn de opties ook verdwenen. Dit maakt het voor velen verleidelijk om schulden aan te gaan. Dit lijkt de opties weer open te gooien maar men is dan vaak blind voor de gevolgen van de keuze om een schuld aan te gaan. Ook dit geld raakt meestal op en dan is men niet alleen die keuzevrijheid kwijt geraakt, maar men heeft zich ook beperkt door de schuldverplichting.

Het plaatsen van deze reactie is ook een keuze, evenals het lezen ervan. Dus ja, er is wat te kiezen...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie