Wetenschap is een vorm van religie

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 05 jul 2019, 20:01

De huidige wetenschap heeft zich heel ver verwijderd van de realiteit, en is meer een geloof of een religie dan het echte zoeken naar hoe zaken in elkaar zitten.

Men kan de huidige wetenschap beter 'scientism' noemen, om het te onderscheiden van 'science'.
en als zodanig is 'scientism' een voorm van geloof en dus indoctrinatie. Kijk eens naar de dogma's in
onze huidige 'scientism".

Op dit moment heeft de wetenschap NIETS te bieden. Pas als de wetenschap zich kan verzoenen met de onzichtbare spirituele wereld kan er werkelijk een echte 'wetenschap' ontstaan.

Wat we nu hebben is, helaas, een lachertje.

gusteman

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gusteman » 05 jul 2019, 20:22

Zoveel is duidelijk: je begrijpt er geen zak van.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Vitharr » 05 jul 2019, 20:26

Scientism is het aanhangen van wetenschap. Als Scientism als een religie of geloof gezien wordt maakt dat van Science een god. Interessant perspectief.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Determinist » 05 jul 2019, 20:37

itisallfake schreef:
05 jul 2019, 20:01
Pas als de wetenschap zich kan verzoenen met de onzichtbare spirituele wereld kan er werkelijk een echte 'wetenschap' ontstaan.
Je zou je prima thuisvoelen bij de Amish.
Ik vraag mij nu echter af hoe je in godsnaam in staat bent ook maar iets te posten op dit forum. Technisch gezien...

News at 11

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 05 jul 2019, 23:02

Determinist schreef:
05 jul 2019, 20:37
itisallfake schreef:
05 jul 2019, 20:01
Pas als de wetenschap zich kan verzoenen met de onzichtbare spirituele wereld kan er werkelijk een echte 'wetenschap' ontstaan.
Je zou je prima thuisvoelen bij de Amish.
Ik vraag mij nu echter af hoe je in godsnaam in staat bent ook maar iets te posten op dit forum. Technisch gezien...

News at 11
Lekker vaag zeg.

Omdat...?

4l13N

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door 4l13N » 06 jul 2019, 18:20

.
Laatst gewijzigd door 4l13N op 06 jul 2019, 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 06 jul 2019, 18:38

Tesla wist ten minste hoe het zat!

gusteman

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gusteman » 06 jul 2019, 18:53

itisallfake schreef:
06 jul 2019, 18:38
Tesla wist ten minste hoe het zat!
En dat ga jij hier eens precies uit de doeken doen of wat?

Want als jij zo goed weet wat Tesla wist dan weet jij dat natuurlijk ook ... of niet?

gusteman

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gusteman » 06 jul 2019, 19:01

Heb ik net ergens gelezen en vond ik heel interessant:

Wetenschap is geen religie. Wetenschap is toetsbaar het spirituele is dat niet.

En er werd zelfs een bron bij vermeld: Wetenschapsfilosofie (Universiteit Utrecht)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Vitharr » 06 jul 2019, 21:49

gusteman schreef:
06 jul 2019, 19:01
Heb ik net ergens gelezen en vond ik heel interessant:

Wetenschap is geen religie. Wetenschap is toetsbaar het spirituele is dat niet.

En er werd zelfs een bron bij vermeld: Wetenschapsfilosofie (Universiteit Utrecht)
In de Wikipedia staat:
Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
Aangezien wetenschap m.i. aan die definitie voldoet kan het dus als religie gezien worden waarbij het niet verward moet worden met de godsdiensten die het concept religie een vieze smaak hebben gegeven.

Ik beschouw mezelf deels scientistisch en deels spiritueel. Wetenschap zegt niet dat iets niet kan maar beschrijft wat is. Waar die kennis eindigt begint voor mij de ruimte voor de droom, hoop en het gevoel.In beiden zoek ik kennis en harmonie. Ik ervaar geen conflict. De kern van mijn werkgerelateerde topcompetentie is dat ik onderbuikgevoel weet te staven met wetenschappelijke methoden. Daarom weet ik dat dit best samen kan gaan.
Morgen is vandaag ook gisteren....

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 06 jul 2019, 22:20

wikipedia is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel betrouwbaar.




NOT

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Vitharr » 06 jul 2019, 22:28

itisallfake schreef:
06 jul 2019, 22:20
wikipedia is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel betrouwbaar.




NOT
Ik haal alleen de definitie uit Wikipedia. Als jij meent dat die fake is ben ik benieuwd naar waar volgens jou de betrouwbaarheid van de definitie in de quote faalt. Doe je best zou ik zeggen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 06 jul 2019, 22:44

ik zeg alleen dat wikipedia totaal onbetrouwbaar is. dat mensen wikipedia gebruiken, tsja ik begrijp dat niet.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Vitharr » 06 jul 2019, 22:47

itisallfake schreef:
06 jul 2019, 22:44
ik zeg alleen dat wikipedia totaal onbetrouwbaar is. dat mensen wikipedia gebruiken, tsja ik begrijp dat niet.
Wat klopt er dan niet aan de quote?
Morgen is vandaag ook gisteren....

4l13N

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door 4l13N » 07 jul 2019, 06:56

Iedereen kan alles op Wikipedia zetten wat ze maar willen. Het wordt wel gecontroleerd door meerdere gebruikers. Maar veel fouten worden vaak niet gezien. Waarheid wordt op dergelijke dingen ook niet gedefinieerd door expertise maar op democratische wijze. Ik ben vaak fouten tegen gekomen op wikipedia, het zijn vaak kleine details maar toch. Over het algemeen wordt het niet geaccepteerd als bron voor werkstukken op scholen. Op hogere scholen worden al helemaal niet toegestaan. Je weet niet wie de auteur van het stuk is en daarmee de waarheid moeilijk te controleren. Het is wel een goed begin punt. Vaak worden onderin bronnen aangegeven die zijn over het algemeen wel betrouwbaar. Als je op internet informatie zoekt kan je over het algemeen beter vertrouwen op artikelen van wetenschappelijke bladen of op websites van universiteiten. Een kleine tip de Engelse wikipedia is over het algemeen veel beter dan de Nederlandse. Niet alleen is de informatie uitgebreider. Ook wordt het door meer mensen gecontroleerd omdat het een groter publiek heeft. Ik had ooit een artikel gevonden (heb hem niet zo snel terug weten te vinden anders plaats ik de link wat later) waarin stond dat de engelse wikipedia even betrouwbaar is als de Encyclopedia Britanica. De Engelse valt dan nog wat voor te zeggen. Maar het is nog steeds geschreven door een onbekend persoon of aantal personen. En het zit nog steeds vol fouten. Maar zoals ik al zei de bronnen die er onder staan zijn over het algemeen wel goed.

https://www.startpagina.nl/v/kunst-cult ... -internet/

https://pc-en-internet.infonu.nl/zoekma ... pedia.html

4l13N

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door 4l13N » 07 jul 2019, 08:39

itisallfake schreef:
06 jul 2019, 22:44
ik zeg alleen dat wikipedia totaal onbetrouwbaar is. dat mensen wikipedia gebruiken, tsja ik begrijp dat niet.
@Itisallfake

Als je wat roept moet je dat ook onderbouwen met bronnen. Anders kom je een beetje raar over.

gouwepeer

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gouwepeer » 07 jul 2019, 11:47

4l13N schreef:
07 jul 2019, 08:39
Als je wat roept moet je dat ook onderbouwen met bronnen.
Tenzij hij/zij hier puur komt om te trollen.

4l13N

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door 4l13N » 07 jul 2019, 13:24

gouwepeer schreef:
07 jul 2019, 11:47
4l13N schreef:
07 jul 2019, 08:39
Als je wat roept moet je dat ook onderbouwen met bronnen.
Tenzij hij/zij hier puur komt om te trollen.
Internet trollen debunken juist. Het tegenovergestelde van wat Itisallfake doet.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Witte wel » 07 jul 2019, 14:01

Ik weet wél dat onze wetenschap een groot kennisgebied kent waar wij niets, maar ook totaal niets, mee kunnen en nagenoeg doelloos is. Onderzoek om te weten wat er is met dát als doel.
Evenals ons huidige westerse educatieve scholensysteem wat enorme kennisgebieden opdringt waarvan een groot deel uiteindelijk nooit meer in de praktijk toegepast zal worden maar wél een graadmeter is voor het weten. Veel kennis en wetenschap waar we niets mee doen of kunnen doen. Komt erop neer dat men in feite dus nog niets weet.
En je kan geloven in de wetenschap of het aannemen. Noem het hoe je wil. De wetenschap valt in mijn optiek voor een deel, en dat is echt niet het grootste deel, onder niksweetkunde waar vele gelden in opgeslokt worden met nagenoeg geen resultaat. Het systeem blijft draaien, dat wel.
Om wetenschap religie te noemen staat gelijk aan de spijker mis slaan. Ik zou de huidige wetenschap meer zien als een gedirigeerd kennis gebied dan wel gefinancierd door bedrijfsleven als ook door overheden met daarbij een noodzakelijke belangenverstrengeling als voorwaarde. De voorwaarden kunnen hierbij afwijken van de werkelijkheid omdat het belang de financierder dient en niet het volk. Het volk profiteert nadien mogelijk wel van het resultaat maar op de door de financierder bepaalde wijze.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gusteman » 07 jul 2019, 19:10

Witte wel schreef:
07 jul 2019, 14:01
Ik zou de huidige wetenschap meer zien als een gedirigeerd kennis gebied dan wel gefinancierd door bedrijfsleven als ook door overheden met daarbij een noodzakelijke belangenverstrengeling als voorwaarde.
Door dit standpunt in te nemen doe je onrecht aan alle wetenschappers die aan wetenschap doen: het bloot leggen van systemen om zodoende te kunnen begrijpen hoe iets in elkaar steekt, waaruit het is ontstaan of gemaakt, waartoe het dient en welk nut het heeft ..... met andere woorden: de zoektocht naar het 'weten'.

Niet de zoektocht naar geloven, aanvaarden of wensen maar eenvoudigweg 'weten'.
Met als onderliggende gedachte: je kan pas echt met iets aan de slag als je ook weet hoe het in elkaar steekt, waaruit het is ontstaan of gemaakt, waartoe het dient en welk nut het heeft.

En inderdaad, naast de wetenschappers zijn er de economische belangen, in wezen zijn het zelfs meestal de bedrijven en overheden die wetenschappers in loondienst nemen om voor hen die kennis op te zoeken.

En dan moet je ook nog eens rekening houden met de positie van de wetenschappers zelf: de meesten onder hen kan je voornamelijk onderbrengen in de categorie 'nerd', zo goed als niet in staat om een doordeweeks praatje aan te gaan met de buren, altijd met hun projecten in de weer en geen enkele interesse voor iets anders dan die projecten.

Als dan zo'n wetenschapper als opdracht krijgt: "zoek mij een formule die aantoont dat 5G netwerken niet schadelijk zijn voor de mens" dan zal die wetenschapper dat heel consequent uitvoeren en zo'n formule opstellen.
Doet hij niks fout mee, hij doet gewoon zijn werk, voert de opdrachten uit waarvoor hij betaald wordt ..... net zoals de parkeerwachter bonnetjes schrijft voor foutparkeerders, net zoals de gerechtsdeurwaarder beslag legt op de schamele bezittingen van mensen die diep in de schulden zijn geraakt.

Maar de oppervlakkige waarnemer ziet alleen maar dat 'de wetenschap' niet betrouwbaar is.

Dan zou ik zeggen: verdiep je in de wetenschap en geniet van alle kennis die al is vergaard, verwonder jezelf door te leren hoe het universum zich gedraagt, en tracht voor één keer te beseffen hoe onmetelijk nietig dit kleine planeetje is in de onmetelijkheid van de kosmos ... en ga dan even zitten nadenken over hoe belachelijk protserig het is om resultaten van nauwgezet onderzoek af te doen als onbetrouwbaar.

Gesloten