Wetenschap is een vorm van religie

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
gusteman

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gusteman » 08 jul 2019, 15:28

@ Determinist: :post:

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 08 jul 2019, 17:49

Determinist schreef:
08 jul 2019, 09:11
MetalPig schreef:
08 jul 2019, 09:05
itisallfake schreef:
06 jul 2019, 22:44
ik zeg alleen dat wikipedia totaal onbetrouwbaar is. dat mensen wikipedia gebruiken, tsja ik begrijp dat niet.
Welke bronnen zijn wel betrouwbaar?
De betrouwbaarheid van een bron wordt bepaald obv de inhoud van die bron en in hoeverre dit getoetst kan worden en daadwerkelijk getoetst wordt.

Betrouwbaarheid is een spectrum. Van volledig onbetrouwbaar tot volledig betrouwbaar.
In deze context een rot woord trouwens. Het houdt een vorm van vertrouwen in. Het gaat in wetenschap niet om vertrouwen, maar om aannemelijkheid.
natuurlijk gaat het om vertrouwen! kan je mooi verpakken als aannemelijk.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 08 jul 2019, 17:54

Determinist schreef:
08 jul 2019, 14:05
Ik neem aan dat je van beide voorbeelden deze details nog niet wist. Anders had je het wel uit je hoofd gelaten om de genoemde kennisgebieden als "kul" naar de prullenbak te verwijzen.
Jazeker wel. Jouw conclusie is dat ik ze naar de prullenbak verwijs omdat ik deze details nog niet zou weten.

Vraag is echter of jouw conclusie wel klopt. Ik vind je namelijk nogal voorbarig in het trekken van je conclusies.

Beide uitspraken zijn namelijk onwaar.

De transistor is helemaal niet ontwikkeld door of dankzij de quantum fysica
(Kan ook niet anders want de QF heeft het allemaal behoorlijk mis.)

En GPS werkt ook prima zonder de theorien van einstein.



Maar wat ik hier ook neer zal zetten je zal het nooit gaan geloven, en dat bedoel ik dus nu juist met dat je een 'religie' aanhangt.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Determinist » 08 jul 2019, 18:53

itisallfake schreef:
08 jul 2019, 17:54
Maar wat ik hier ook neer zal zetten je zal het nooit gaan geloven
Zoals jij het brengt inderdaad niet nee. Ik heb je nog geen enkele uitleg horen geven hoe het dan wel zit.
Door hetzelfde constant te herhalen maak je het niet geloofwaardiger.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 08 jul 2019, 19:32

Determinist schreef:
08 jul 2019, 18:53


Zoals jij het brengt inderdaad niet nee. Ik heb je nog geen enkele uitleg horen geven hoe het dan wel zit.
Door hetzelfde constant te herhalen maak je het niet geloofwaardiger.
Oh maar het intresseert me totaal niet of je me geloofwaardig vind. Behalve dat is dat , gezien de geschiedenis van de 'wetenschap' ook nou nog niet bepaalt een goed criterium ,he?!

Maar goed, de transistor is gewoonweg heel simpel uitgevonden voor de quamtum nonsens, dus kan die nooit ontsaan zijn door de quantum-nonsens.

En GSP ach, in het begin was men er zelfs niet eens over uit of het wel of niet zou werken en werden er hele discussies gevoerd. Zie je het wordt allemaal gebracht als heel clean en gladgestreken maar zo is de realiteit gewoon niet.

Er worden echt heel veel stappen in de uiteindelijke tekstboekjes overgeslagen, wat het moeilijker maakt er kritisch over na te denken en is het dus een vorm van hersenspoeling.

En wat die einstein betreft, die werd heel hard, en terecht, uitgelachen door Tesla. Een torenhoog genie vergeleken met
het domme jongetje einstein, die gewoon door de machthebbers gepromoot is. En let maar op, als men straks nog meer kritiek gaat geven op die domme einstein zou het me niks verbazen als de anti-semiet kaart naar voren gebracht wordt.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Vitharr » 08 jul 2019, 19:50

Als je alleen je mening wil verkondigen is een Instagram account misschien een beter idee. Je roept vanalles maar onderbouwt niets. Je opent een topic met de titel; Wetenschap is een religie". Als ik die stelling beargumenteer reageer je met de opmerking dat Wikipedia onbetrouwbaar is. Als ik je vervolgens vraag naar het, volgens jou, onbetrouwbare deel van de door mij gebruikte quote blijft het verder stil. Dat is niet aanzetten tot denken maar gewoon trollen.

Laat maar eens wat zien van die onmetelijke wijsheid die hier alleen jij pretendeert te hebben dan zou ik zeggen. :wacht:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door univers » 08 jul 2019, 19:54

Laat maar eens wat zien van die onmetelijke wijsheid die hier alleen jij pretendeert te hebben dan zou ik zeggen. :wacht:
Kan je wachten tot je een ons weegt.
Iets zinnigs heeft hij niet te vertellen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gusteman » 08 jul 2019, 21:43

You can educate the ignorant but you can't fix stupid.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door taigitu » 08 jul 2019, 21:51

itisallfake schreef:
08 jul 2019, 19:32

En wat die einstein betreft, die werd heel hard, en terecht, uitgelachen door Tesla. Een torenhoog genie vergeleken met
het domme jongetje einstein, die gewoon door de machthebbers gepromoot is. En let maar op, als men straks nog meer kritiek gaat geven op die domme einstein zou het me niks verbazen als de anti-semiet kaart naar voren gebracht wordt.
Dat doe je op dit moment zelf, lijkt me.


Wat we ‘gezond verstand’ noemen is een reeks van vooroordelen over de aard van de werkelijkheid
die we ons al eigen maakten voordat we 18 jaar waren......

Einstein
Laatst gewijzigd door taigitu op 08 jul 2019, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gouwepeer

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gouwepeer » 08 jul 2019, 21:59

itisallfake schreef:
08 jul 2019, 19:32
Blablablablablablablablablablablablabla (en nog een hoop onzin)
Ben je toevallig een cabaretier, komiek, clown of iets anders wat in dat rijtje thuis hoort? In dat geval zal alles namelijk op zijn plaats vallen.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 08 jul 2019, 22:17

hmm mensen kunnen sommige dingen altijd erg moeilijk verkroppen.


so be it.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 09 jul 2019, 06:59

Vitharr schreef:
08 jul 2019, 19:50

Laat maar eens wat zien van die onmetelijke wijsheid die hier alleen jij pretendeert te hebben dan zou ik zeggen. :wacht:
Onmetelijke wijsheid? nou nou, ik pretendeer dat helemaal niet hoor,

Ik beweer alleen dat het anders zit dan we in de schoolboekjes en de media lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door univers » 09 jul 2019, 07:30

Voor de honderdduizendste keer, kom eens met bewijzen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door MetalPig » 09 jul 2019, 08:29

Vitharr schreef:
08 jul 2019, 19:50
Als je alleen je mening wil verkondigen is een Instagram account misschien een beter idee. Je roept vanalles maar onderbouwt niets.
Het lijkt wel of hij een religie aanhangt (dun dun DUUUNNNN)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door MetalPig » 09 jul 2019, 08:31

itisallfake schreef:
08 jul 2019, 19:32
Maar goed, de transistor is gewoonweg heel simpel uitgevonden voor de quamtum nonsens, dus kan die nooit ontsaan zijn door de quantum-nonsens.
Heb je daar wat jaartallen bij?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Vitharr » 09 jul 2019, 18:22

MetalPig schreef:
09 jul 2019, 08:29
Vitharr schreef:
08 jul 2019, 19:50
Als je alleen je mening wil verkondigen is een Instagram account misschien een beter idee. Je roept vanalles maar onderbouwt niets.
Het lijkt wel of hij een religie aanhangt (dun dun DUUUNNNN)
:rolfl:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Witte wel » 09 jul 2019, 21:39

Het is echt vermakelijk te zien in deze topic hoe dom er wordt gereageerd op een post van een niet reguliere poster. De ene domme reactie na de andere wat een typerend iets is wat we dagelijks mogen beleven in onze samenleving. En dan heb ik het enkel over de reacties op en niet de berichtgeving zelf. Hoe wijs zijn de meesten hier dan wel gezien de domme reacties. En dan elders nog een topic openen over de aantrekkingskracht van domheid. Precies wat de samenleving van nu toont. Hoe fragiel is de mens momenteel. En men zou verwachten dat de reageerders hier in de topic, gezien hun door hen zelf gemotiveerde wijsheden, wel een tactischere wijze zouden hanteren maar nee hoor, de domheid zelf overwind. Ergens op wijzen en het zelf precies zo doen.
En deze manier van handelen resulteert in niets. Je zou met een bevolking die een dergelijke handelswijze toepast de oorlog moeten winnen zeg. Helaas, verloren moeite, de ondergang.

Wél bijzonder te noemen is dat deze niet regulier postende poster het voor elkaar krijgt om dát uit de mens naar boven te halen wat men eigenlijk niet wil tonen maar datgene verschuilt achter zo gezegde wijsheden. Knap hoor van een forumlid die gewoon zichzelf is en zich niets aan trekt van domweg gezever wat ook totaal geen effect heeft op welke waarheidsbevinding dan ook.
En ik heb het niet over de inhoudelijkheid maar de wijze waarop met bepaalde informatie omgegaan wordt en dat is een treffend evenbeeld van onze huidige samenleving. Hopeloos dus.

Ieder sluwe vos krijgt het momenteel voor elkaar elke kip te vangen en op te eten omdat de kip zich voortdurend bezig houdt met het leggen van het gouden ei en vergeet dat ze zich buiten de kooi bevindt.

itisallfake, je hebt het mooi voor elkaar. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Kristof Piessens » 10 jul 2019, 06:55

Ik ben zelf zo een beetje aan het nadenken over wat er werkelijk in de topicpost gezegd of vertelt word.

Wetenschap en Mysterie, mysterie is juist de aanzet tot wetenschap, ik zou het niet anders kunnen noemen, maar er zijn grenzen aan dat gegeven of het risico bestaat er juist uit dat je de wetenschap uitsluit van elke vorm van mysterie, als iets ook maar een mysterie is kun je niet anders dan uitzoeken hoe het in elkaar steekt...dat is toch het doel van wetenschap ?

Tot op een bepaalde punt is mysterie eigenlijk een geheim totdat dit gemeengoed wordt, bedoel hiermee dat mensen niet tegen de wetenschap zal zijn noch wetenschap zal uitsluiten anders kun je het mysterie niet ontsluieren, bij deze is verzoening van die twee zaken kansloos, waarom ?

Kansloos omdat geloof in beide zaken zuiver gescheiden een belemmering vormt om objectief te kijken naar alle gegevens, tevens is de geest/persoonlijkheid van de mens ook een belemmering want ze zien niet welke regels hieraan verbonden zijn, hiermee bedoel ik dat iedereen zichzelf hoger acht dan dat ze zelf beweren te zijn, ik mag mezelf wetenschapper noemen bijvoorbeeld maar zoals gusteman al aangeeft zal ik door hem als dom aanzien worden wat dan weer binnen het kader van afgoderij en elitarisme, de woorden mysterie en wetenschap elkaar uitsluiten wat meebrengt die zaken onmogelijk maakt zich met elkaar te verzoenen !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 10 jul 2019, 07:21

de sprituele wereld (onzichtbaar) en 'materieel' onderzoek zijn goed te combineren en zijn nodig willen we echt verder komen.
Deze twee gebieden zijn zeer bewust van het begin af van elkaar gescheiden, om ons weg te houden van sensitieve gebieden.

Vandaar ook de enorme kul van de 'evolutie-theorie", die ons stevig in de greep van het materie heeft gehouden.

Er is nog veel weerstand tegen , maar, niet getreurd, deze theorie heeft echt zijn einde gehad.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Vitharr » 10 jul 2019, 07:49

Witte wel schreef:
09 jul 2019, 21:39
Het is echt vermakelijk te zien in deze topic hoe dom er wordt gereageerd op een post van een niet reguliere poster. De ene domme reactie na de andere wat een typerend iets is wat we dagelijks mogen beleven in onze samenleving. En dan heb ik het enkel over de reacties op en niet de berichtgeving zelf. Hoe wijs zijn de meesten hier dan wel gezien de domme reacties. En dan elders nog een topic openen over de aantrekkingskracht van domheid. Precies wat de samenleving van nu toont. Hoe fragiel is de mens momenteel. En men zou verwachten dat de reageerders hier in de topic, gezien hun door hen zelf gemotiveerde wijsheden, wel een tactischere wijze zouden hanteren maar nee hoor, de domheid zelf overwind. Ergens op wijzen en het zelf precies zo doen.
En deze manier van handelen resulteert in niets. Je zou met een bevolking die een dergelijke handelswijze toepast de oorlog moeten winnen zeg. Helaas, verloren moeite, de ondergang.

Wél bijzonder te noemen is dat deze niet regulier postende poster het voor elkaar krijgt om dát uit de mens naar boven te halen wat men eigenlijk niet wil tonen maar datgene verschuilt achter zo gezegde wijsheden. Knap hoor van een forumlid die gewoon zichzelf is en zich niets aan trekt van domweg gezever wat ook totaal geen effect heeft op welke waarheidsbevinding dan ook.
En ik heb het niet over de inhoudelijkheid maar de wijze waarop met bepaalde informatie omgegaan wordt en dat is een treffend evenbeeld van onze huidige samenleving. Hopeloos dus.

Ieder sluwe vos krijgt het momenteel voor elkaar elke kip te vangen en op te eten omdat de kip zich voortdurend bezig houdt met het leggen van het gouden ei en vergeet dat ze zich buiten de kooi bevindt.

itisallfake, je hebt het mooi voor elkaar. :wink:
Ik zou nog steeds graag horen wat er niet juist is aan het stukje tekst wat ik uit Wikipedia leende. Kun jij dat vertellen of kom je ook enkel oreren?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gesloten