Wetenschap is een vorm van religie

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Determinist » 10 jul 2019, 08:34

Ter info.

Dit topic hoort niet thuis in het subforum Exacte wetenschap.
Het betreft hier een discussie over "de aard van wetenschap". Dit is onderdeel van wetenschapsfilosofie.

In de wetenschapsfilosofie wordt de vraag gesteld "wat is wetenschap?"



Daarom is het topic verplaatst naar het subforum Filosofie.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door MetalPig » 10 jul 2019, 10:29

itisallfake schreef:
10 jul 2019, 07:21
Vandaar ook de enorme kul
Ben je van plan om ooit nog iets inhoudelijks te schrijven over *waarom* je dingen kul vindt?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Determinist » 10 jul 2019, 11:35

Kristof Piessens schreef:
10 jul 2019, 06:55
mysterie is juist de aanzet tot wetenschap
Uitgaande van deze definitie "Een mysterie is een onbegrijpelijk of onverklaarbaar feit" lijkt mij dit correct.

Kristof Piessens schreef:
10 jul 2019, 06:55
..dat mensen niet tegen de wetenschap zal zijn noch wetenschap zal uitsluiten anders kun je het mysterie niet ontsluieren
Dat hangt af van de mate waarin "ontsluierd" wordt. De kwaliteit van bewijs en de hoogte waarin iemand iets aannemelijk vindt.

Het "ontsluieren" en het moment waarop bepaald of gekozen wordt dat er ontsluierd IS komt in gradaties.
De ene is tevreden en overtuigd met heel weinig toetsbare onderbouwing en de ander blijft twijfelen en doorgaan met toetsbare onderbouwing produceren.

Iedere gradatie heeft zijn "eigenschappen". En iedere gradatie levert een bepaalde onafhankelijk toetsbare aannemelijkheid op.

Wetenschap heeft als doel het "ontsluieren" zodanig uit te voeren dat de aannemelijkheid opgevoerd wordt, toetsbaar is en door iedereen herhaald kan worden.
Het proces van een mysterie te voorzien van een hypothese, alle onderzoeken en de uiteindelijke toetsing en suggestie voor uitleg zijn redelijk vastgelegd in de methode.

Dat deze manier van ontsluieren werkt is af te zien aan de resultaten die voortvloeien uit de kennis die opgedaan wordt.
Simpel gezegd: de bewezen sterke kant van wetenschap is het feit dat....het werkt.

De vraag is: kan het beter werken dan dat het al doet? Is de methode zelf op aannemelijke manier te verbeteren? En hoe toets je dat dan?

Dit soort vragen over wetenschap, de zaken die beter of anders moeten. Zaken die wel goed gaan en zaken die niet goed gaan. Dat is een apart vakgebied.
Dit is wetenschapsfilosofie.

Voor wie niet zo bekend is met dit vakgebied raad ik aan eens wat te lezen van de bekende wetenschapsfilosofen Karl Popper, David Hume, John Stuart Mill, Thomas Kuhn.
Het geeft een goed beeld over het ontstaan van het wetenschappelijk denken en hoe men dit denken aanpast door de tijd heen.


itisallfake schreef:
10 jul 2019, 07:21
de sprituele wereld (onzichtbaar) en 'materieel' onderzoek zijn goed te combineren en zijn nodig willen we echt verder komen.
iets wat onzichtbaar is en onmeetbaar (in welke vorm dan ook) is niet te onderzoeken. Dat is per definitie onmogelijk.
Als je op geen enkele manier kan detecteren en meten, wat moet je dan doen om het te onderzoeken?

Ok, nu wordt gesteld dat het "spirituele" zelf onzichtbaar is, maar wel invloed uitoefent op de wereld.
Dus het onzichtbare en onmeetbare veroorzaakt iets van een reactie in de wereld die wij wel kunnen ervaren.
Als dat het geval is dan is het wel meetbaar en daarmee onderzoekbaar.

Voorbeeld:
De claim dat mensen gedachten van anderen kunnen lezen op afstand. De gedachtenoverdracht gaat mbv een medium of bovennatuurlijke kracht die onmeetbaar is.
Dit kan je wetenschappelijk onderzoeken. Niet door opzoek te gaan naar de onzichtbare kracht of het onzichtbare medium.
Nee. Je onderzoekt dat wat invloed heeft op onze wereld die wel meetbaar is. In dit geval is dat:

Persoon A denkt iets (X) en Persoon B ontvangt (X) op afstand.

Persoon B maakt de claim dat deze in staat is X te denken van persoon A.

Nou. Laat deze persoon B en vele andere personen die hetzelfde claimen in een wetenschappelijke setting hun claim uitvoeren.
Meet wat persoon A denkt en meet wat Persoon B denkt van persoon A te weten.
Komt dat overeen en in zulke mate dat het statistisch significant verschilt van een willekeurig persoon die de claim niet maakt, dan kan je aannemelijk maken dat er iets gaande is tussen persoon A en B.
Dat "iets" is dus een mysterie en dan pas is het tijd om daar hypotheses op te ontwikkelen en te onderzoeken. Niet eerder.
Meet je ruis en placebo, dan is de claim niet aangetoond en is het zonde van tijd en middelen om te overdracht van gedachten te gaan onderzoeken.

Het probleem wat veroorzaakt gaat worden als je claim en mysterie op één hoop gooit is dat je dure middelen al van te voren onnodig gaat inzetten.
Onderzoek kost tijd en geld.

Wie zegt dat bovennatuurlijke claims niet te ondrezoeken zijn met wetenschap heeft ongelijk. Dat is het wel.
Zodra de claim is dat iets onzichtbaars invloed heeft op onze wereld, dan is dat door wetenschap te onderzoeken.

Wie zegt dat met iets onzichtbaars je iets onzichtbaars kan onderzoeken heeft een erg hoog goedgelovigheids gehalte.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Determinist » 10 jul 2019, 11:52

itisallfake schreef:
10 jul 2019, 07:21
Vandaar ook de enorme kul van de 'evolutie-theorie", die ons stevig in de greep van het materie heeft gehouden.
Er is nog veel weerstand tegen , maar, niet getreurd, deze theorie heeft echt zijn einde gehad.
Perfect onderwerp in mijn straatje.
Ok. Ik ontwaar deze claims in je post:

1) Kul van de 'evolutie-theorie"
2) nog veel weerstand tegen
3) deze theorie heeft echt zijn einde gehad

Dit zijn claims. Je beweert het. En dat mag.
Ik hoop dat je begrijpt dat bij een claim enige uitleg hoort. Hoe ben je tot die claim gekomen en welke argumenten gebruik je om tot jouw conclusie te komen.

Een wellus-nietus spelletje heb ik geen zin in. En links naar YouTube filmpjes ook niet.
Jij hebt blijkbaar het idee dat jouw claims kloppen op basis van wat jij weet over het onderwerp.

In een discussieforum is het dan de bedoeling dat je moeite doet om wat je roept te voorzien van uitleg. En zeker als anderen daarom vragen.

En aan mij heb je een goeie wat evolutie betreft. Dit onderwerp heeft mijn interesse van kinds af aan en sindsdien op alle gebieden tot redelijk diep detail bijgehouden.
(en daar zelfs computerprogramma's voor geschreven).

Dus kom nu op met je uitleg, ik wacht met spanning af.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door taigitu » 10 jul 2019, 12:23

Het woord religie komt van het Latijnse woord ‘RELIGARE’, wat betekent ‘OPNIEUW BINDEN’.
Dat is een interessante betekenis, want het onthult wat religie eigenlijk doet… religie BINDT mensen.
Het geeft je geen echte vrijheid maar het onderdrukt en controleert je.
Religie bindt je vast aan menselijke controle, wetten, tradities, kritiek, schuldgevoelens, prestatiedrang, enz.

itisallfake » 05 jul 2019, 20:01
De huidige wetenschap heeft zich heel ver verwijderd van de realiteit, en is meer een geloof of een religie dan het echte zoeken naar hoe zaken in elkaar zitten.

Men kan de huidige wetenschap beter 'scientism' noemen, om het te onderscheiden van 'science'.
en als zodanig is 'scientism' een voorm van geloof en dus indoctrinatie. Kijk eens naar de dogma's in
onze huidige 'scientism".

Op dit moment heeft de wetenschap NIETS te bieden. Pas als de wetenschap zich kan verzoenen met de onzichtbare spirituele wereld kan er werkelijk een echte 'wetenschap' ontstaan.

Wat we nu hebben is, helaas, een lachertje.
Wetenschap heeft in mijn optiek in de zin van een god/religie niets van doen. Het is eeuwige nieuwsgierigheid naar het onbekende.
Het hoe en waarom willen weten van de dingen in en om ons zijn zoals ze zijn. Zoals de natuur de bliksem
voortbrengt en men daar in de oertijd o.a. door angst wilde weten wat het was en wat men er aan kon doen,
als men kon ontdekken hoe en waarom die bliksem er ineens was.
Wetenschap bind je aan een onderwerp dat je zo aanspreekt en je nieuwsgierigheid zo activeert dat je 'gevangen' kan raken
in die nieuwsgierigheid omdat je het onderwerp wil begrijpen in al zijn facetten.
Wetenschap heeft altijd iets te bieden zelfs heel veel, want we weten zoveel nog niet. En dat willen weten, het gefascineerd zijn en verder
willen onderzoeken is een eeuwige beweging. Nieuwsgierigheid bind de wetenschapper in zijn zoektocht. Ieder mens heeft een
natuurlijke nieuwsgierigheid die hem/haar bind, in meer of mindere mate wat boeit.
In de wetenschap is het 'het verbinden aan/met een onderwerp, een zoektocht, een persoonlijke reis' ........
waarbij men de ontdekking van ander kunt raadplegen voor eventueel kennis die aansluit bij jouw zoektocht,
of kennis delen met elkaar. Maar hierbij is de binding met derden op persoonlijk vlak onnodig.

Religie, in de zin van geloven in een God of goden, was het gevolg van de 'niet-wetenschappers'.
Zij geloofden dat er een 'bovenaards wezen', of wezens(?) waren die het natuurgeweld zouden regisseren naar
aanleiding van wat de mens goed of fout deed. Kijk maar naar de appel in het Paradijs.
Eva werd verleidt door de slang om van de verboden appel te eten, en Adam en Eva konden vertrekken
uit het Paradijs en daardoor worden wij allen als zondaren geboren. Wie stuurde hen weg...?
God is de Grote Regisseur waaraan mensen, bewust/onbewust? gebonden zijn die als enige werkelijkheid volgen,
dat in de loop van de tijd werd verpakt in een machtskader die via hun instituten de mens bond aan zijn wetten en regels.
Religie, het geloof in God is, hard gezegd, het gijzelen van mensen in een kader waarbij hooggeplaatsten wetten en
regels hebben gemaakt die je moet naleven. En je kan er op worden aangesproken, als je die niet nakomt. Er ontstaat op die
manier een hiërarchie waarbij je gevoelsmatig zou kunnen ervaren dat je een deel van je vrijheid inlevert.
En het wordt allemaal opgelegd vanuit het boek de bijbel. Maar als je vraagt om te vertellen uit het O.T. dan passen ze ze.
De religieuze (gecontroleerde) binding met God loopt via derden, namelijk het instituut van de mens met zijn wetten en regels en de controle daarvan....
God wordt natuurlijk persoonlijk beleefd, maar de binding loopt via de bijbel en zijn voorschriften en de uitleg die door derden
daar aan worden geplakt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Determinist » 10 jul 2019, 13:16

taigitu :post:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Witte wel » 10 jul 2019, 17:06

Vitharr schreef:
10 jul 2019, 07:49
Ik zou nog steeds graag horen wat er niet juist is aan het stukje tekst wat ik uit Wikipedia leende. Kun jij dat vertellen of kom je ook enkel oreren?
Je stelde die vraag vanuit een ander deel van de discussie in deze topic aan iemand anders. Die iemand anders reageert niet en dan schuif je de vraag door en dan vervolg je nog met het verwijt dat ik mogelijk enkel oreer. Beetje vaag, niet.
Ik heb geschreven hoe ik de huidige wetenschap zie en ik heb daarna mijn mening gegeven over de wijze van reageren van diverse forumleden en hoe ik dat beleef.
Dat je je daar niet in kan vinden is een ander iets. Ik ga echter niet mee in deze flauwekul discussie, daar heb ik geen trek in. Mocht de gevoerde toon anders zijn geweest, bij aanvang, dan had ik dat mogelijk wél gedaan. Determinist en Taigitu hebben tot nu toe nog de beste reacties gegeven in deze topic.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 10 jul 2019, 20:04

taigitu schreef:
10 jul 2019, 12:23
Het woord religie komt van het Latijnse woord ‘RELIGARE’, wat betekent ‘OPNIEUW BINDEN’.
Dat is een interessante betekenis, want het onthult wat religie eigenlijk doet… religie BINDT mensen.
Het geeft je geen echte vrijheid maar het onderdrukt en controleert je.
Religie bindt je vast aan menselijke controle, wetten, tradities, kritiek, schuldgevoelens, prestatiedrang, enz.

itisallfake » 05 jul 2019, 20:01
De huidige wetenschap heeft zich heel ver verwijderd van de realiteit, en is meer een geloof of een religie dan het echte zoeken naar hoe zaken in elkaar zitten.

Men kan de huidige wetenschap beter 'scientism' noemen, om het te onderscheiden van 'science'.
en als zodanig is 'scientism' een voorm van geloof en dus indoctrinatie. Kijk eens naar de dogma's in
onze huidige 'scientism".

Op dit moment heeft de wetenschap NIETS te bieden. Pas als de wetenschap zich kan verzoenen met de onzichtbare spirituele wereld kan er werkelijk een echte 'wetenschap' ontstaan.

Wat we nu hebben is, helaas, een lachertje.
Wetenschap heeft in mijn optiek in de zin van een god/religie niets van doen. Het is eeuwige nieuwsgierigheid naar het onbekende.
Het hoe en waarom willen weten van de dingen in en om ons zijn zoals ze zijn. Zoals de natuur de bliksem
voortbrengt en men daar in de oertijd o.a. door angst wilde weten wat het was en wat men er aan kon doen,
als men kon ontdekken hoe en waarom die bliksem er ineens was.
Wetenschap bind je aan een onderwerp dat je zo aanspreekt en je nieuwsgierigheid zo activeert dat je 'gevangen' kan raken
in die nieuwsgierigheid omdat je het onderwerp wil begrijpen in al zijn facetten.
Wetenschap heeft altijd iets te bieden zelfs heel veel, want we weten zoveel nog niet. En dat willen weten, het gefascineerd zijn en verder
willen onderzoeken is een eeuwige beweging. Nieuwsgierigheid bind de wetenschapper in zijn zoektocht. Ieder mens heeft een
natuurlijke nieuwsgierigheid die hem/haar bind, in meer of mindere mate wat boeit.
In de wetenschap is het 'het verbinden aan/met een onderwerp, een zoektocht, een persoonlijke reis' ........
waarbij men de ontdekking van ander kunt raadplegen voor eventueel kennis die aansluit bij jouw zoektocht,
of kennis delen met elkaar. Maar hierbij is de binding met derden op persoonlijk vlak onnodig.

Religie, in de zin van geloven in een God of goden, was het gevolg van de 'niet-wetenschappers'.
Zij geloofden dat er een 'bovenaards wezen', of wezens(?) waren die het natuurgeweld zouden regisseren naar
aanleiding van wat de mens goed of fout deed. Kijk maar naar de appel in het Paradijs.
Eva werd verleidt door de slang om van de verboden appel te eten, en Adam en Eva konden vertrekken
uit het Paradijs en daardoor worden wij allen als zondaren geboren. Wie stuurde hen weg...?
God is de Grote Regisseur waaraan mensen, bewust/onbewust? gebonden zijn die als enige werkelijkheid volgen,
dat in de loop van de tijd werd verpakt in een machtskader die via hun instituten de mens bond aan zijn wetten en regels.
Religie, het geloof in God is, hard gezegd, het gijzelen van mensen in een kader waarbij hooggeplaatsten wetten en
regels hebben gemaakt die je moet naleven. En je kan er op worden aangesproken, als je die niet nakomt. Er ontstaat op die
manier een hiërarchie waarbij je gevoelsmatig zou kunnen ervaren dat je een deel van je vrijheid inlevert.
En het wordt allemaal opgelegd vanuit het boek de bijbel. Maar als je vraagt om te vertellen uit het O.T. dan passen ze ze.
De religieuze (gecontroleerde) binding met God loopt via derden, namelijk het instituut van de mens met zijn wetten en regels en de controle daarvan....
God wordt natuurlijk persoonlijk beleefd, maar de binding loopt via de bijbel en zijn voorschriften en de uitleg die door derden
daar aan worden geplakt.

Wetenschap en nieuwsgierigheid snap ik wel. alleen is momenteel de huidge wetenschap niet ingericht om deze nieuwsgierigheid te bevredigen. Het zit zo vol gaten en fouten en mensen lullen het allemaal maar kritiekloos na, en
als je er aan komt.. oei oei oei oei Dan heeft het wel heel erg veel weg van een religie.

Nogmaals we hebben de 'onzichtbare wereld' nodig om de wetenschap weer heel te maken en weer eens vooruit te helpen, in plaats van de enorme stistand die o.m. einstein heeft veroorzaakt,

gusteman

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gusteman » 10 jul 2019, 20:16

itisallfake schreef:
10 jul 2019, 20:04
Wetenschap en nieuwsgierigheid snap ik wel. alleen is momenteel de huidge wetenschap niet ingericht om deze nieuwsgierigheid te bevredigen. Het zit zo vol gaten en fouten en mensen lullen het allemaal maar kritiekloos na, en als je er aan komt.. oei oei oei oei Dan heeft het wel heel erg veel weg van een religie.

Nogmaals we hebben de 'onzichtbare wereld' nodig om de wetenschap weer heel te maken en weer eens vooruit te helpen, in plaats van de enorme stistand die o.m. einstein heeft veroorzaakt,
En jij lult anderen kritiekloos na, dus begin maar eens met onderbouwing van wat jij hier komt lullen.

Leg eens klaar en duidelijk uit waarom Einstein (inderdaad, dat is een naam en die schrijf je met een hoofdletter) heeft gezorgd voor een enorme stilstand.

En als je dat niet kan, of als je dat niet wil, of als je beweert dat je het hier al wel ergens hebt geschreven dan ben je aan het liegen en laat je enkel zien dat je nog dommer bent dan het achterend van een varken.

Zo, dat is dat ... als jij hier mag lullen tegen de sterren op dan mag ik dat ook.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Vitharr » 10 jul 2019, 20:25

Witte wel schreef:
10 jul 2019, 17:06
Je stelde die vraag vanuit een ander deel van de discussie in deze topic aan iemand anders. Die iemand anders reageert niet en dan schuif je de vraag door en dan vervolg je nog met het verwijt dat ik mogelijk enkel oreer. Beetje vaag, niet.
Nee hoor, ik zag geen raakvlak tussen je reactie en de vraag uit het OT. Vervolgens vroeg ik of jij misschien een antwoord op mijn vraag had in een poging je in een inhoudelijke discussie te betrekken want dat was altijd leuk. Mijn vraag aan itsallfake blijft gewoon staan. En ik gebruikte het woord 'oreren' omdat je op mij ineens zo uit de hoogte over komt. Ooit begreep je wat ik schreef.
Witte wel schreef:
10 jul 2019, 17:06
Ik heb geschreven hoe ik de huidige wetenschap zie en ik heb daarna mijn mening gegeven over de wijze van reageren van diverse forumleden en hoe ik dat beleef.
Dat je je daar niet in kan vinden is een ander iets. Ik ga echter niet mee in deze flauwekul discussie, daar heb ik geen trek in. Mocht de gevoerde toon anders zijn geweest, bij aanvang, dan had ik dat mogelijk wél gedaan. Determinist en Taigitu hebben tot nu toe nog de beste reacties gegeven in deze topic.
En ik heb geen zin in het toekennen van scores aan posts. Tijden veranderen blijkbaar, jammer. Ik wens je een goed leven verder oude vriend...
Morgen is vandaag ook gisteren....

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 10 jul 2019, 20:28

gusteman schreef:
10 jul 2019, 20:16

En jij lult anderen kritiekloos na, dus begin maar eens met onderbouwing van wat jij hier komt lullen.
Oh? Hmm en hoe weet jij dat zo goed?
Leg eens klaar en duidelijk uit waarom Einstein (inderdaad, dat is een naam en die schrijf je met een hoofdletter) heeft gezorgd voor een enorme stilstand.
Gevoelige snaar geraakt? als ik einstein , die nogal dom was, zonder hoofdletter wil schrijven moet ik dat zelf weten.
Dat jij je daar aan wil storen, moet jij zelf weten, jouw keuze.
einstein heeft idd voor een enorme stilstand gezorgd, maar ja, daar gaat deze thread nu niet over.


En als je dat niet kan, of als je dat niet wil, of als je beweert dat je het hier al wel ergens hebt geschreven dan ben je aan het liegen en laat je enkel zien dat je nog dommer bent dan het achterend van een varken.
zie hierboven. btw waarom raak je zo opgefokt als ik een totaal andere mening heb?
dommer, varken etc. Moet het zelf weten hoor, je zet je zelf er erg te kakken mee volgens mij, maar ja.
Zo, dat is dat ... als jij hier mag lullen tegen de sterren op dan mag ik dat ook.
Ik heb er geen enkel probleem mee als dat een diepgevoelde behoefte van je is. Waarom zou ik
dat ver of be oordelen. Ga wat mij betreft vooral je gang.


Ik veroordeel het niet.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 10 jul 2019, 20:48

Tesla begreep het tenminste :


Afbeelding

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 10 jul 2019, 20:50

Tesla, wat bij betreft een torenhoog genie die mijlenver uitstak tegen over zijn tijdgenoten, ik noem maar wat, einstein, edison,..

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Witte wel » 10 jul 2019, 20:51

Vitharr schreef:
10 jul 2019, 20:25
Nee hoor, ik zag geen raakvlak tussen je reactie en de vraag uit het OT. Vervolgens vroeg ik of jij misschien een antwoord op mijn vraag had in een poging je in een inhoudelijke discussie te betrekken want dat was altijd leuk. Mijn vraag aan itsallfake blijft gewoon staan. En ik gebruikte het woord 'oreren' omdat je op mij ineens zo uit de hoogte over komt. Ooit begreep je wat ik schreef.
Dan heb ik je helemaal verkeerd begrepen Vitharr. Ik vond de reactie al zo vreemd. Ik denk die valt mij aan. :shock:
Ik heb veel moeite momenteel om te zien welke bomen ik zie in het bos hier op het forum. Er wordt geroepen, geschreeuwd, verwezen, gewezen en wat nog meer. Daar wordt je moe van en dan uiteindelijk weet je niet meer wat nu rechts of links is, als je begrijpt wat ik bedoel. En ja, ooit. Hé kerel, da's nog niet veranderd. Ik heb jaren fora bezocht en gepost. Ik ben wat directer en wat korter af geworden. Ik heb in het verleden zoveel tijd verloren aan onnodig posten. Ik heb een druk leven en weinig vrije tijd dus de tijd die ik besteedt gaat niet meer naar soebatten op internet maar naar nuttige zaken. Ik reageer en/ of discussieer alleen nog maar als het nut heeft. En soms komt dat wat norser over.
Maar euhj viking, jij weet toch ook dat norsheid niet altijd betekend dat wat in ons woordenboek staat.
Tijden veranderen blijkbaar, jammer.
Dat is inderdaad zo en dat is jammer maar onomkeerbaar. Daar kunnen we niet omheen. En we leven gewoon verder als voorheen. Zowel jij als ook ik, en iedereen.
En we blijven elkaar gewoon begrijpen al moet soms de naald even opnieuw in de groef gezet worden. Da's de nieuwe tijd denk ik. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Determinist » 10 jul 2019, 20:58

Ok. Nu kan ie wel weer.

Beste forummers, dit gaat de verkeerde kant op. Ik verwacht hier een normaal gesprek.
Dus dan maar ingrijpen...

Beste itisallfake. Je bent nu meerdere keren gevraagd te reageren met argumenten en antwoord te geven.
Let op. Er zijn leden, waaronder ik, die mijn vrije tijd steken in het opzetten van inhoudelijke reacties binnen een topic die jij gestart bent met nogal boude uitspraken.
Prima voor een discussie. Het is dan wel netjes mee te doen in deze discussie als "eigenaar"van de topic start.

Hierbij vraag ik je vriendelijk inhoudelijk in te gaan en antwoord te geven op de vragen die je gesteld zijn.
Als jij niet de beleefdheid kan opbrengen en zelf tijd te steken in jouw topic dan heeft deze totaal geen enkel nut en kan er een slotje op.

Graag aan alle leden zich te beperken tot de inhoud, niet gebruik te maken van ad hominems.

Het is nu wachten op itisallfake voor het plaatsen van inhoud. Wil hij dit niet dan stop ik deze onzin.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 10 jul 2019, 22:01

Determinist schreef:
10 jul 2019, 20:58
Wil hij dit niet dan stop ik deze onzin.[/color]

Hm interessant dat wat je niet prettig vind, onzin vind.



Doe wat je niet laten kan. Het kan mij echt niet schelen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door Kristof Piessens » 10 jul 2019, 22:19

Hoe kan dat nou ? Snap er de botten van...er zijn verscheidene vragen gesteld aan u, dan vraag ik mij af waarom je dat zelf als onzin ervaart en vind, en blijf er bij, trollende posters zijn bezig af te leiden en proberen iets wat alleszins geen indruk meer maakt op mij...itsallfake, dan is jouw egopersoontje toch belangrijker dan oprecht te gaan antwoorden op de vragen met een minimum aan uitleg, al was maar om andere forummers in staat te stellen wat meer te kunnen begrijpen over het hoe, wat en waarom...voor mij heeft het geen zin, zo te werk te gaan...ofwel is er toch een addertje onder het gras van de reeds bestaande leden om de stilstand op dit forum wat een beetje in beweging te brengen..hoef geen gelijk of ongelijk te hebben, maar blijkbaar zal het dat wel zijn, wie weet ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gouwepeer

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door gouwepeer » 10 jul 2019, 22:25

itisallfake schreef:
10 jul 2019, 22:01
Determinist schreef:
10 jul 2019, 20:58
Wil hij dit niet dan stop ik deze onzin.[/color]
Hm interessant dat wat je niet prettig vind, onzin vind.
Het gaat niet over informatie die niet prettig wordt gevonden, maar om het maar niet te willen onderbouwen van jouw mening/ervaring.
Jouw openingspost begint met iets waar je maar niet op terug wil/kan komen wat onderbouwing betreft.
itisallfake schreef:
10 jul 2019, 22:01
Doe wat je niet laten kan. Het kan mij echt niet schelen.
Dat geeft al aan hoeveel respect jij hebt voor het forum, de beheerders en de leden.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door taigitu » 10 jul 2019, 22:26

itisallfake schreef:
10 jul 2019, 20:04

Wetenschap en nieuwsgierigheid snap ik wel. alleen is momenteel de huidge wetenschap niet ingericht om deze nieuwsgierigheid te bevredigen.
Hoezo zou wetenschap moeten zijn 'ingericht' om onze nieuwsgierigheid te 'bevredigen'....
Het is niet iets(?) wat je kan 'inrichten' op zo'n manier dat je nieuwsgierigheid bevredigd wordt. Het is nooit af.
Het is een zoektocht door o.a. wetenschappers en de uitkomst van hun bevindingen/uitkomsten wordt gedeeld met ons.
Het doel is niet alleen het bevredigen van nieuwsgierigheid, want dan zou die wetenschapper direct zijn reis beëindigen
als hij het antwoord heeft gevonden op zijn eerste nieuwsgierigheid over iets wat die reis initieerde.
Alles is met elkaar verbonden in energie. Een uitkomst van een onderzoek roept weer nieuwe vragen op.
Wetenschap is nooit klaar.
itisallfake schreef:
10 jul 2019, 20:04
Het zit zo vol gaten en fouten en mensen lullen het allemaal maar kritiekloos na, en
als je er aan komt.. oei oei oei oei Dan heeft het wel heel erg veel weg van een religie.

Nogmaals we hebben de 'onzichtbare wereld' nodig om de wetenschap weer heel te maken en weer eens vooruit te helpen, in plaats van de enorme stistand die o.m. einstein heeft veroorzaakt,
Als je serieus wilt discussiëren moet je met wat meer onderbouwing komen dan alleen:

"Het zit zo vol gaten en fouten en mensen lullen het allemaal maar kritiekloos na, en
als je er aan komt.. oei oei oei oei Dan heeft het wel heel erg veel weg van een religie."


Want je beschrijft hier precies jezelf. Jij hebt van die niet-onderbouwde kritiek jouw religie gemaakt.
En het komt over als dat je niet echt een eigen mening hebt, maar die heeft overgenomen van de roeptoeters die alleen maar negatieve dingen aandragen in discussies.
Meer lijken ze niet te kunnen bieden. En een discussie valt of staat mede door antwoorden op gestelde vragen die duidelijkheid kunnen geven hoe jij een en ander beleeft of ziet.

Misschien zou je me kunnen uitleggen waarom jij meent dat Einstein heeft gezorgd voor een enorme stilstand in de wetenschap.
Dat zou voor mij deze discussie waardevol maken en me een beter beeld geven vanuit welke mindset jij je mening hier geeft?
Want daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar. Zou je dat willen doen?

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Wetenschap is een vorm van religie

Bericht door itisallfake » 10 jul 2019, 22:43

taigitu schreef:
10 jul 2019, 22:26

Misschien zou je me kunnen uitleggen waarom jij meent dat Einstein heeft gezorgd voor een enorme stilstand in de wetenschap.
Dat zou voor mij deze discussie waardevol maken en me een beter beeld geven vanuit welke mindset jij je mening hier geeft?
Want daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar. Zou je dat willen doen?
Mindset? Denk gewoon verder over dingen na,. einstein zijn theorien zijn totaal krom vreemd en onjuist. En hebben ons totaal
de verkeerde richting opgestuurd. Hierdoor is de natuurkunde vastgelopen en hebben we nu zeer idiote ideen om het proberen
weer wat recht te trekken, paar idiote ideen zijn de zwarte gaten, kromming van de ruimte, tijd contractie , donkere materie, string theorie etc etc

ik kan verder via verschillende invalshoeken op in gaan:

Bv had men Tesla meer naar voren geschoven, waren we nu absoluut veel verder dan we zijn dank zij de heer einstein.

Hmm hoeveel patenten had Tesla? En eensteen? Ik bedoel maar.

En je kan eens wat goede boeken in duiken:

Afbeelding

Theoretical Physics has been hopelessly stalled for over 100 years. The reason is the FALSITY of Einstein's Theory of Relativity. A few years ago, NASA sent into space four satellites with gyroscopes to test the theory, a project called "Gravity Probe B" (Google it). Just the fact that NASA is testing the theory speaks of itself: THE THEORY IS WRONG!!! Why otherwise would you test something if it is right? Until now (4 years later) NASA still did not publish the results. Why? The results didn't match the predictions of the theory. If NASA admits that the Theory of Relativity is wrong it will turn upside down the whole of physics, NASA is thinking what to do and is trying to manipulate the data, they call it "cleaning" the data (to make them look right). It's a cover-up. Meanwhile this book was out of print, after many people realized that the author was right the book skyrocketed in price. Recently (on"bookfinder.com") it was reselling as a collectible in Europe (especially in France and Germany) for over $548,- Because of that the author received many e-mails and calls to publish it again so that people can buy it for less. Now it is published again for an affordable price, and even for much less then the original price. The author's wish is to tell you the Truth.
The most valuable informatin in this book is the discovery by the author of the nature of Electricity and Magnetism. Scientists know how electricity and magnetism work but they don't know what it is. They don't know what is the connection between them and why they influence each other and create Electromagnetism. The secret is in the Ether, the motion of the Ether. For the first time in the history of science you can learn and understand WHAT ELECTRICITY, MAGNETISM and ELECTROMAGNETISM IS.

The following is from a paper by Michael Suede: knol.google.com/k/einstein-was-wrong-falsifying-observational-evidence-presented#
Results
* Frame dragging has never been definitively proven despite numerous attempts to look for it using numerous satellites. The most famous of which is Gravity Probe B. The final report issued by the Gravity Probe B team utilizes a hypothetical model to account for the effects of static build up induced error on the gyros.[1] The raw data showed no signs of any frame dragging at all. Given that a purely hypothetical model was used to massage the data, the reports findings lack any definitive proof of frame dragging.[2]

* The LIGO has never detected a gravitational wave. LIGO (on the fourth science run [S4]) and GEO600 together did not detect any gravitational waves.[3] To date, LIGO's fifth science run [S5], which had all three interferometers running continuously in triple-coincidence for an entire year, has not yielded any gravitational wave candidates.[4] These non-detections directly refute previous theory and stand in direct contradiction to predictions made by the theory of general relativity.[5]

* The CDMS project has never detected any observational evidence of dark matter despite years of trying[6], nor has the much more sensitive Xenon 100 experiment.[7] This directly refutes the notion that dark matter exists and is the supposed "missing mass" of galaxies. This non-detection directly refutes previous theory and stands in direct contradiction to predictions made by the theory of general relativity.

* A recent study of Quasars shows them to be devoid of all effects of time dilation.[8][9] This non-detection directly refutes previous theory and stands in direct contradiction to predictions made by the theory of general relativity. Article on the subject here.

* The WMAP has shown the existence of large scale cold and hot spots in the supposed "cosmic background" from the big bang.[10] These cold and hot spots were not predicted and stand in direct contradiction to predictions made by the theory of general relativity.


Gesloten