De aantrekkingskracht van de domheid

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
gusteman

De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door gusteman » 08 jul 2019, 16:11

Nou ja, de titel zegt denk ik wel genoeg ..... maar hier toch een rijtje uitspraken die de boeken hebben gehaald:


Albert Einstein

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker."

(Origineel: Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.")



Friedrich Nietzsche

"Het vergeten van het doel is de meest voorkomende vorm van domheid."



A. Schopenhauer

"De arts ziet de mens in zijn ganse zwakheid, de advocaat in zijn ganse slechtheid, de theoloog in zijn ganse domheid."

(Origineel: Der Arzt sieht den Menschen in seiner ganzen Schwäche, der Advokat in seiner ganzen Schlechtigkeit und der Priester in seiner ganzen Dummheit.")



Jean-Paul Sartre

"Er is een dubbele zon voor nodig om de bodem van menselijke domheid te verlichten."

(Origineel: II faut un double soleil pour éclairer le fond de la bêtise humaine.")



Oscar Wilde

"Er is geen zonde behalve domheid."

(Origineel: There is no sin except stupidity.")



Friedrich von Schiller

"Tegen de domheid strijden zelfs goden vergeefs."



Albert Einstein

"Het verschil tussen domheid en genie is dat het genie zijn grenzen heeft."

(Origineel: The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.")



Frans Daels

"Slechts een verstandig mens vreest dom te zijn. De domheid is te dom om te vrezen dom te zijn."



A. Schopenhauer

"Dom is niet hij die een domheid begaat, doch die ze daarna niet weet te verbergen."



Jacques Brel

"Domheid is een speklaag rond het hart en rond de hersenen."



Bertolt Brecht

"Domheid wordt onzichtbaar als ze maar groot genoeg is."

(Origineel: Unsichtbar wird die Dummheit, wenn sie genügend große Ausmaße angenommen hat.")



Marcus Tullius Cicero

"Hij, die niets kan bedenken, is niet zó dom als hij, die een domheid, door een ander bedacht, prijst."

(Origineel: Minus stultus est is, cui nihil in mentem venit, quam ille, qui, quod stulte alteri venit in mentem, comprobat.")



Fliegende Blätter

"Waar domheid welig groeit, geldt wijsheid als onkruid."



Martin Luther King

"Niets in de wereld is gevaarlijker dan oprechte onwetendheid of gewetensvolle domheid."



Mark Twain

"Ik heb liever mijn domheid dan de kennis van een ander, omdat ik er zoveel meer van bezit."



Jos van Alsenoy

"Voor de grote kracht van de domheid moet het verstand zwichten."



Carmen Sylva

"De domheid dringt zich naar voren, om gezien te worden; het verstand gaat achteraan staan, om te zien."

(Origineel: La bêtise se met au premier rang, pour être vue; l'intelligence se met en arrière, pour voir.")



A. Gans

"Domheid en traagheid, hoogmoed en haat doen de samenleving wankelen."


Sophocles

"Eigenwijsheid is een ander woord voor domheid."


En dan nu natuurlijk de Vraag Aan De Balie ..... want dat is de bedoeling van dit subforum.

De citaten welke ik heb aangehaald zijn niet ontsproten aan mijn brein maar aan dat van mensen die beschouwd worden als 'grote denkers'.
Waarmee ik wil aantonen dat niet alleen domheid van alle tijden is maar dat ook reeds lang geleden werd vastgesteld hoe vernietigend domheid, dom gedrag en domme redeneringen wel kunnen zijn.

De afgelopen dagen (en weken) werd op dit forum al vaker gewezen op het feit dat behoorlijk wat onderwerpen verzanden in gebekvecht waarbij aan naamgeving werd gedaan en er opmerkingen ten persoonlijke titel heen en weer gingen ..... wat mij eigenlijk niet verwondert wanneer ik lees welke idiote antwoorden soms worden geplaatst.

Zelf maak ik hierbij dezelfde vaststelling als een ander forumlid deed: recentelijk komen almaar meer nieuwe leden het forum vervoegen die zich bezig houden met het plaatsen van allerlei beweringen die niet kunnen worden hard gemaakt om dan, wanneer zij daar worden op gewezen, hun toevlucht te zoeken tot schimpen en verongelijkt gedrag.

Echter, zoals ik in de titel van dit onderwerp aanstip, dom gedrag genereert dom gedrag (daarom ook begon ik dit onderwerp met een reeks citaten) en dat trekt andere domme bronnen aan ..... met andere woorden: wanneer domme uitspraken worden getolereerd zullen almaar meer domme lieden zich aanmelden als lid en zullen diegenen die met een gezonde dosis verstand werden bedeeld er op termijn geen verhaal meer tegen hebben (of willen hebben).
  • Na deze inleiding dus nu de vraag: wordt een nieuw lid gescreend op haar/zijn intellectuele vermogens, zowel bij inschrijving als daarna?
Want wanneer je een forum omschrijft als "Waar mysterie en wetenschap elkaar kruisen" krijg je alleen maar ellende wanneer je leden inlijft die vlakaf en zonder onderbouwing beweren dat de wetenschap kul is.

En nogmaals: vergeet niet dat het internet volgepropt zit met lui die al tig aantal keren ergens werden buiten gegooid omwille van hun dom gedrag en die voortdurend op zoek zijn naar een forum waar ze hun onzin kwijt kunnen en niemand hen dat onmogelijk maakt.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door univers » 08 jul 2019, 17:05

:post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 08 jul 2019, 20:48

Gusteman ik zal je vraag die je stelt in dit topic morgen beantwoorden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Fenna » 09 jul 2019, 09:46

De vraag is dan wel niet voor mij bedoeld maar wil dit toch graag opmerken.
gusteman schreef:
08 jul 2019, 16:11
Na deze inleiding dus nu de vraag: wordt een nieuw lid gescreend op haar/zijn intellectuele vermogens, zowel bij inschrijving als daarna?
Ik denk niet dat je aan iemand kan vragen eerst een soort IQ test te doen eer je op het forum mag, een forum wat vrij toegankelijk is.
Misschien moet je dan aan een gesloten forum met leden gaan denken.
En wat als een moderator zijn persoonlijke voorkeur in de beslissing van wel of niet toelaten laat meewegen?
Misschien was is dan ook geweigerd, of Gast1 of Univers.
Maar hoe vervelend sommige leden ook zijn, het geeft ook wel wat kleur aan het forum.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 09 jul 2019, 09:54

Gusteman schreef :
Na deze inleiding dus nu de vraag: wordt een nieuw lid gescreend op haar/zijn intellectuele vermogens, zowel bij inschrijving als daarna?
Want wanneer je een forum omschrijft als "Waar mysterie en wetenschap elkaar kruisen" krijg je alleen maar ellende wanneer je leden inlijft die vlakaf en zonder onderbouwing beweren dat de wetenschap kul is.
Het antwoord is nee Gusteman.
Mensen worden hier niet gescreend op zijn of haar intellectuele vermogens.
En dat gaat hier ook nooit gebeuren ook Gusteman.
Iedereen is hier welkom en mag geloven wat hij of zij wilt.

Alleen als er iets niet door de beugel kan wat betreft gedrag bijvoorbeeld dan word het anders.
Er is ook iemand geband kort geleden en dat zal niet de laatste zijn.

Als iemand niet in bijvoorbeeld wetenschap gelooft dan is dat zijn of haar goed recht hoe dom je dat ook kan vinden.
Op het moment dat dat gedrag overgaat in onbeschoft gedrag naar andere leden toe volgt er actie.
De desbetreffende persoon krijgt ook een PM met een waarschuwing iets wat niet op het forum word verteld aangezien dat alleen te maken heeft met het beheer en de desbetreffende persoon.

Wat men wilt geloven is het recht van iedereen.
Ikzelf bijvoorbeeld geloof niet alleen in buitenaards leven en dat we allang zijn bezocht door ze , ik weet gewoon hartstikke zeker dat dat ook is gebeurd .
Maakt mij dat dom in sommige ogen ?
Waarschijnlijk wel maar ik mag zo denken op dit forum.
Zoals iemand die wetenschap ontkent dat ook mag hoe raar dat ook overkomt.

Er zijn genoeg mensen waar je serieuze gesprekken over wetenschap kan voeren Gusteman.
Die ene waar je dat niet mee kan moet je gewoon links laten liggen .
Waarom zou je moeite willen doen om die persoon op andere gedachten te brengen ?
Er zijn mensen die heilig in homeopathie geloven en andere die het pure kwakzalverij vinden.
Allebei kan en mag men denken op dit forum.

Ikzelf snap absoluut niet dat er anno 2019 mensen nog in een god geloven.
Hoe is het mogelijk denk ik dan dat mensen dat echt nog geloven , ik kan daar met mijn pet niet bij.
Moet ik die mensen ook weren van dit forum Gusteman omdat ik het ongelooflijk vind dat men dat geloof serieus neemt ?
Nee natuurlijk niet, wie ben ik om te bepalen wie te dom is om op dit forum te komen ?

Zoveel mensen zoveel meningen en visies.
Hoe ongelooflijk sommige ook zijn.
Zolang men normaal met zijn medeforummers omgaat is dat ok. :peace:
Zoniet dan verdwijnt de persoon van het forum.
Maar niet door een intelligentie test.

Tot zover mijn antwoord beste Gusteman op je vraag.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 09 jul 2019, 09:57

Juist Fenna. :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door univers » 09 jul 2019, 10:02

Misschien was is dan ook geweigerd, of Gast1 of Univers.
Ze kon mijn blauwe ogen niet weerstaan. :mrgreen:


Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Fenna » 09 jul 2019, 10:04

Tammy schreef:
09 jul 2019, 09:54
Gusteman schreef :
Na deze inleiding dus nu de vraag: wordt een nieuw lid gescreend op haar/zijn intellectuele vermogens, zowel bij inschrijving als daarna?
Want wanneer je een forum omschrijft als "Waar mysterie en wetenschap elkaar kruisen" krijg je alleen maar ellende wanneer je leden inlijft die vlakaf en zonder onderbouwing beweren dat de wetenschap kul is.
Het antwoord is nee Gusteman.
Mensen worden hier niet gescreend op zijn of haar intellectuele.........................etc.
:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door MetalPig » 09 jul 2019, 12:39

gusteman schreef:
08 jul 2019, 16:11
Na deze inleiding dus nu de vraag: wordt een nieuw lid gescreend op haar/zijn intellectuele vermogens, zowel bij inschrijving als daarna?
Nee, en ik denk ook niet dat dat een goed idee is. Wat mij betreft mag iedereen een kans krijgen.

We hebben een forumregel die zegt dat je moet proberen om op niveau te discussiëren. Indien nodig kunnen mensen daarop aangesproken worden en bij herhaling kunnen er maatregelen genomen worden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 09 jul 2019, 12:48

Inderdaad MetalPig.
En als bijvoorbeeld het niveau afglijd naar schelden en ordinair taalgebruik is het ook afgelopen voor die persoon.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door gusteman » 09 jul 2019, 13:11

Duidelijk, waarvoor dank.

En hoe zit het met desinformatie, nepnieuws en dergelijke?

Hoe het in Nederland is weet ik niet, hier in België zijn alle site beheerders verplicht om er op toe te zien dat valse informatie niet mag gepubliceerd worden, en indien dit dan toch gebeurt om die asap te verwijderen.

Bijvoorbeeld Google en Facebook worden hierop streng gecontroleerd en krijgen torenhoge boetes aangesmeerd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 09 jul 2019, 13:30

Graag gedaan Gusteman.
En wat betreft je volgende vraag, wij zijn geen Google en Facebook.
En wat is nepnieuws en wat is geen nepnieuws?
Hoe kan je dat altijd zeker weten ?
Ik zou niet weten hoe je dat kan controleren voor 100 procent.
Want wat jij echt nieuws vind kan gewoon ook niet de waarheid zijn.
Kom daar maar eens achter ik zou niet weten hoe.

Hoe kom ik bijvoorbeeld erachter of die Russen Trump wel of niet hebben geholpen ?
Of dat de gelekte e-mails van Hillary echt belastend materiaal bevatten ?
Hoe kom ik daar zelf in vredesnaam achter ?
Die middelen heb ik niet Gusteman .

En nieuwssites die pretenderen de waarheid te zeggen kunnen er ook naast zitten.
Verleden jaar bij ons NOS journaal een filmpje van Trump met uitspraken over de immigranten aan de grens.
Klonk niet leuk bleek achteraf dat er stukjes waren geknipt en geplakt uit andere interviews waardoor zijn uitspraken totaal anders waren dan werd getoond in het NOS journaal.
Per ongeluk fake news zeiden ze, maar dat zeiden ze alleen omdat het uitgelekt was.
Je denkt bij de NOS keurig nieuws te krijgen ( ik denk dat allang niet meer hoor ) blijkt dat ze je voor de gek houden.

De grens tussen waarheid en niet waarheid op het internet is wazig .
Geen bevredigend antwoord voor jou denk ik maar ik kan er niks anders van maken.

Van die regels zoals in Belgie heb ik hier nog niet van gehoord.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door taigitu » 09 jul 2019, 13:35

Ik vraag me af hoe je een test kan afnemen van iemand waar je werkelijk niets van weet......
En wat doe je een afgewezen persoon aan, en ook jezelf als de persoon die de ander beoordeelt.
Lijkt me een totaal onmogelijk gedoe waar niemand gelukkig van wordt. En nutteloos.
Het antwoord van Tammy is zoals te verwachten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 09 jul 2019, 13:51

Je kent me goed Taigitu. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door univers » 09 jul 2019, 14:05

Afbeelding
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Kristof Piessens » 09 jul 2019, 18:33

Het is vrij toegankelijk maar iets beoordelen op basis van domheid van iemand, de reacties kunnen dom overkomen, maar weet enkel dat veruit de meerderheid van de mensheid behept is met domheid omdat die mensen jaren, weken, dagen met een balk in hun ogen rondlopen, des te typische ego gedrag waarvan ik enigszins begrip voor kan opbrengen, maar dan is dat voor mij het signaal zelf er niet meer op te reageren...of alleszins ik voel me door diens domme reacties niet meer aangesproken.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Vitharr » 09 jul 2019, 18:40

Ik vind dat gusteman wel een goed thema aansnijdt. Ik heb de forumregels nog eens nagelezen en die zijn vrij algemeen. Dat laat wel heel veel ruimte open. Zo wordt een provocerend topic; 'de wetenschap is een religie' botweg in het subforum exacte wetenschap geplaatst en onthoudt de topicstarter zich verder van enig inhoudelijk commentaar. Het topic heeft dus m.i. niet als doel informatie te delen of een discussie te openen. Het is enkel propaganda voor de mening van TS en het viel me op dat daar geen directe regels voor gelden. Maar het lijkt me zeer onwenselijk om complete rubrieken te vervuilen met topics zonder inhoud. (daarbij worden overigens ook vragen ontweken wat wel onder de forumregels valt)

Het is geen specifieke wens of kritiek van mij maar enkel een observatie en mijn eigen gedachten daar rond.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 09 jul 2019, 20:04

Vitharr ik zal met Determinist het erover hebben of de forumregels met betrekking tot wetenschap wat aangescherpt moeten worden.
Ik laat het je weten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4649
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Witte wel » 09 jul 2019, 22:18

Vitharr schreef:
09 jul 2019, 18:40
Ik vind dat gusteman wel een goed thema aansnijdt. Ik heb de forumregels nog eens nagelezen en die zijn vrij algemeen. Dat laat wel heel veel ruimte open. Zo wordt een provocerend topic; 'de wetenschap is een religie' botweg in het subforum exacte wetenschap geplaatst en onthoudt de topicstarter zich verder van enig inhoudelijk commentaar. Het topic heeft dus m.i. niet als doel informatie te delen of een discussie te openen. Het is enkel propaganda voor de mening van TS en het viel me op dat daar geen directe regels voor gelden. Maar het lijkt me zeer onwenselijk om complete rubrieken te vervuilen met topics zonder inhoud. (daarbij worden overigens ook vragen ontweken wat wel onder de forumregels valt)

Het is geen specifieke wens of kritiek van mij maar enkel een observatie en mijn eigen gedachten daar rond.
Dat vereist een strengere moderatie maar ook grapjes in de vorm van plaatjes, filmpjes of opmerkingen zouden dan ook niet mogen die niets te maken hebben met de topic inhoudelijkheid zelf.
Hoe minder ruimte je geeft op een forum des te meer je moet modereren. Vervuilende vragen als wat is je bron, hoe betrouwbaar is jou informatie, waarom denk jij het beter te weten zijn dan ook uit den boze want die worden dan weg gemodereerd. Men blijft dan beter to the point maar of dat gezelliger is blijft de vraag.
Dat moet je willen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gouwepeer

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door gouwepeer » 09 jul 2019, 23:04

gusteman schreef:
09 jul 2019, 13:11
En hoe zit het met desinformatie, nepnieuws en dergelijke?
In Nederland zijn daar tot nu toe nog geen wettelijke regels voor. In andere landen (zoals je zelf al aan gaf) gelden in sommige gevallen wel regels. Het is in de 2e kamer al wel eens besproken en op Europees niveau is het in "Brussel" ook al eens aan bod gekomen.

Plaats reactie