De aantrekkingskracht van de domheid

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 09 jul 2019, 23:07

Dank je Gouwepeer voor de informatie. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Vitharr » 10 jul 2019, 07:45

Witte wel schreef:
09 jul 2019, 22:18
Dat vereist een strengere moderatie maar ook grapjes in de vorm van plaatjes, filmpjes of opmerkingen zouden dan ook niet mogen die niets te maken hebben met de topic inhoudelijkheid zelf.
Hoe minder ruimte je geeft op een forum des te meer je moet modereren. Vervuilende vragen als wat is je bron, hoe betrouwbaar is jou informatie, waarom denk jij het beter te weten zijn dan ook uit den boze want die worden dan weg gemodereerd. Men blijft dan beter to the point maar of dat gezelliger is blijft de vraag.
Dat moet je willen.
Ik vind je reactie negatief en behoorlijk zwart/wit. Het forumbeheer heeft de moeite genomen om hier verschillende rubrieken aan te maken en daar zelfs nog beschrijvingen aan toegevoegd. Het door mij aangehaalde topic betreft een stuk wat zowel niet aan de (sub)forumcriteria als aan de forumregels voldoet. De opmerking 'wetenschap is een religie' hoort niet thuis in de rubriek 'wetenschap' omdat het geen wetenschap is en de rubrieken in dat subforum daar volgens de beschrijvingen voor bedoeld zijn. Verplaatsing van dit soort topics gebeurt regelmatig.

Nu kun je daar in dit geval nog aan toevoegen dat TS vragen ontwijkt Dat is een inbreuk op de forumregels. Ik vind dat een gebrek aan respect voor de gastvrouw. Zij bepaalt wat hier kan en mag en dat is veel. Je niets aantrekken van de paar regels en richtlijnen die we hier hebben vind ik zelf niet acceptabel. Ik zie jou je in dat topic achter TS scharen en dat valt me ontzettend van je tegen. Het gaat niet om de inhoud maar de manier en plaats die jullie daarvoor kiezen, In principe gooi jij nu de deur open om in elk spiritueel topic de auteur voor 'dom' uit te maken.

Verder begrijp ik niet waarom jij vragen als 'wat is je bron' vervuilend vind. Zeker in de wetenschappelijke rubrieken zijn bronverwijzingen de basis van de discussie. Als daar niet aan voldaan kan worden wordt verwezen naar de rubriek Pseudowetenschap. We zijn hier te gast en het zou beter zijn als we ons allemaal zo gedroegen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door univers » 10 jul 2019, 07:57

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4649
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Witte wel » 10 jul 2019, 08:07

Ik schaar achter niemand Vitharr, ik toon wat er is. Ik geef al jaren aan dat er strenger gemodereerd dient te worden hier op het forum maar Tammy, de gastvrouw, heeft in haar reacties destijds aangegeven het te begrijpen maar dat niet wilde. Dat is een keuze en ik ben ook nadien niet meer verder door gegaan hierover.
Ik begrijp echter uit je schrijven dat je mijn reactie negatief vindt. Ik vind dat niet want ik confronteer met wat er is en niet wat men denkt te zien. En dat is een ander plaatje dan jij toont maar ook waar jij in betrokken wilt raken.
Gastvrouw of man, lief of minder lief, het is een virtuele wereld Vitharr. Hier verschuilen velen zich achter een scherm en als je op het net een forum beheert dan weet je dat.
Maar ook jij leest mijn bericht niet goed want je schrijft dat ik mij achter iemand schaar. Dat is wat jij wil lezen maar is niet wat er staat. Berichten hier moeten hier altijd emotioneel beladen zijn om begrepen te worden lijkt het. Directe confrontatie daar kan nagenoeg niemand iets mee. Ik schrijf niets over de inhoudelijkheid van de topic, niets over de denkpiste van de poster. Ik beoordeel of veroordeel niets. Ik omschrijf enkel wat ik uit de reacties op maak. En dat valt mij tegen van velen hier maar dat is blijkbaar niet wat jij uit mijn schrijven wil opmaken.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Vitharr » 10 jul 2019, 08:23

Je beschrijft jouw perceptie en lijkt die tot waarheid te verheffen. 'ik toon wat er is' Dat kun jij niet, net zo min als de overige leden dat kunnen. Onze percepties bestaan naast elkaar...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door MetalPig » 10 jul 2019, 08:45

Witte wel schreef:
09 jul 2019, 22:18
Dat vereist een strengere moderatie maar ook grapjes in de vorm van plaatjes, filmpjes of opmerkingen zouden dan ook niet mogen die niets te maken hebben met de topic inhoudelijkheid zelf.
Dat is hoe ik wilde modereren toen ik nog mod was :mrgreen:
Witte wel schreef:
09 jul 2019, 22:18
Vervuilende vragen als wat is je bron, hoe betrouwbaar is jou informatie, waarom denk jij het beter te weten zijn dan ook uit den boze want die worden dan weg gemodereerd. Men blijft dan beter to the point maar of dat gezelliger is blijft de vraag.
Dat moet je willen.
Voor de gezelligheid hebben we Kant noch Wal; de rest van het forum mag van mij wel wat serieuzer worden.

(Overigens vind ik vragen om bronvermelding niet vervuilend, maar dat terzijde.)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Vitharr » 10 jul 2019, 08:50

MetalPig schreef:
10 jul 2019, 08:45
Dat is hoe ik wilde modereren toen ik nog mod was :mrgreen:
Dan was het enige overgebleven mysterie op het forum waarschijnlijk de leegte aan de spirituele kant. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Determinist » 10 jul 2019, 09:14

Vitharr schreef:
09 jul 2019, 18:40
Ik vind dat gusteman wel een goed thema aansnijdt. Ik heb de forumregels nog eens nagelezen en die zijn vrij algemeen. Dat laat wel heel veel ruimte open. Zo wordt een provocerend topic; 'de wetenschap is een religie' botweg in het subforum exacte wetenschap geplaatst


Het is een prima thema. Forumregels zijn niet in steen gehouwen en zijn aanpasbaar afhankelijk wat er op het forum speelt.
Een discussie over regels en omgangsvormen horen thuis hier in "De balie".

Als er problemen ontstaan over regels of het ontbreken daarvan is een discussie daarover een goed idee.

De algehele regel is dat leden hun startposts trachten te plaatsen in het juiste subforum. Als duidelijk is dat het verkeerde subforum gekozen is dan kan op aangeven van leden aan de beheerders (via PM of via een opmerking in het onderwerp zelf) de beheerders daarop gewezen worden.
Het is dan aan de beheerders om te bepalen of het inderdaad het geval is en zal het topic verplaatsen met bijbehorende argumentatie.

Soms is van een onderwerp lastig te bepalen waar het thuis hoort.

Het niet correct plaatsen van een onderwerp in het juiste subforum is geen overtreding van regels in de strikte zin. Deze regel is er niet voor om het forum te ontzien van ongewenste onderwerpen.
Het heeft als doel binnen het forum een scheiding aan te houden om te voorkomen dat ongerelateerde onderwerpen door elkaar lopen.

Alleen als de beheerders constateren dat een lid constant en duidelijk met opzet onderwerpen plaatst in onjuiste subfora (met wellicht het doel te provoceren) gaan de beheerders ingrijpen middels PM en een waarschuwing.

Ik herhaal nog even deze opmerking:

Zo wordt een provocerend topic; 'de wetenschap is een religie' botweg in het subforum exacte wetenschap geplaatst


Het is inderdaad een provocerend topic. Maar "botweg" geplaatst heb ik geen aanwijzingen voor. (dat het met opzet is om te provoceren door het juist in een verkeerd subforum te plaatsen).
Zoals al aangegeven in het topic zelf is deze nu verplaatst naar "Filosofie" daar het een discussie betreft over de aard van wetenschap zelf wat we "wetenschapsfilosofie" noemen.
Ik kan mij voorstellen dat het voor een dergelijk topic lastig is een plekje te vinden binnen de subfora.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Vitharr » 10 jul 2019, 09:24

100% mee eens hoor Determinist. Mijn gevoel (botweg) volgt uit meerdere zaken, zoals het (in dat topic) stelselmatig ontwijken van vragen. Maar dat is mijn persoonlijke oordeel. Daarom heb ik ook niet expliciet om verplaatsing gevraagd. Jullie hebben gehandeld naar jullie goeddunken en daar gaat het mij om. Bedankt! (ook voor mijn eerste rode letter reactie. :mrgreen: )
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door MetalPig » 10 jul 2019, 10:17

Vitharr schreef:
10 jul 2019, 08:50
MetalPig schreef:
10 jul 2019, 08:45
Dat is hoe ik wilde modereren toen ik nog mod was :mrgreen:
Dan was het enige overgebleven mysterie op het forum waarschijnlijk de leegte aan de spirituele kant. :mrgreen:
Dat zou je verwachten :mrgreen: , maar dat viel wel mee. Ik liet de spirituelen lekker soft neuzelen in hun bubbel; daar had ik niet zo veel te zoeken. Daar gaat het natuurlijk ook niet zo om waarheidsvinding; iedereen daar heeft zijn eigen waarheid en dat vindt iedereen prima. Bij de spirituelen kunnen mensen met tegengestelde geloven allebei gelijk hebben :shock:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Vitharr » 10 jul 2019, 20:44

MetalPig schreef:
10 jul 2019, 10:17
Bij de spirituelen kunnen mensen met tegengestelde geloven allebei gelijk hebben :shock:
Nou, weet je, als je pre-deterministische wetenschap naast oude (pre-gristelijke) spiritualiteit zet komt dat soms bijna logisch over. Maar dat is nu echt een perceptie. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Kristof Piessens » 11 jul 2019, 07:17

Ik vroeg me de laatste tijd af van waar domheid vandaan komt ?

En wat heeft dit te maken met wetenschap ?

De uitspraken bewijzen niets, 't zijn uitspraken die niets voorspellen maar enkel de persoonlijke indruk weergeven van de persoon die de uitspraak deed, en domheid is bij deze een gedragsvorm dat zich strikt beperkt tot hoe de mens met elkaar communiceert, en hoort voor een flink stuk bij wat susan heeft gepost over het ego.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door gusteman » 11 jul 2019, 10:32

MetalPig schreef:
10 jul 2019, 10:17
Bij de spirituelen kunnen mensen met tegengestelde geloven allebei gelijk hebben :shock:
Dat hoeft niet echt te verwonderen, het is zelfs perfect normaal ..... maar dat hangt natuurlijk af van wat wordt bedoeld met 'gelijk hebben'.

Zelf heb ik hier (en elders) al vaker aangehaald dat 'iedereen altijd gelijk heeft' ..... wat nogal vaak op onbegrip wordt onthaald maar toch is het zo.

Wanneer we gaan kijken naar de betekenis van 'gelijk hebben' (en hier verwijs ik even naar Van Dale gratis woordenboek) dan lezen we
gelijk hebben: de waarheid, de redelijkheid aan zijn kant hebben
Iedereen die een mening geeft zal die mening opgebouwd hebben op basis van de kennis waarover die persoon beschikt ... die mening zal dan ook (in de denkwereld van die persoon) de waarheid zijn zodat die persoon de redelijkheid aan haar/zijn kant zal weten.
Wanneer die mening wordt geuit naar iemand toe die over andere kennis beschikt zal die ofwel aanvaard worden wanneer die andere over minder kennis beschikte (behalve bij vooroordeel of selectief beoordelen), ofwel afgewezen worden wanneer die andere over meer kennis beschikte waaruit bleek dat de geopperde mening onwaar was.

Maar dat neemt niet weg dat iedereen bij elke meningsuiting a priori gelijk heeft ..... tot er een weerwoord komt.

Het 'gelijk halen' is dan weer een ander begrip ..... nog steeds volgens Van Dale
je gelijk halen: aantonen dat je gelijk hebt
Hier komt het er op aan om middels argumenten aan te tonen dat je mening juist is en je dus 'gelijk hebt', dat jij de waarheid en de redelijkheid aan jouw kant hebt.

Om dus nog even terug te keren naar de opmerking van Metal Pig: aangezien mensen met tegengestelde geloven hun argumentatie halen uit blind geloof hebben zij (waar het om die geloven gaat) inderdaad altijd gelijk ..... ook al lijkt dit contradictorisch.

gusteman

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door gusteman » 11 jul 2019, 10:40

En kijk, ik ben er alweer ingetrapt: dit onderwerp hoorde eigenlijk gewoon een vraag aan beheer/moderatie te zijn en het is een discussieonderwerp geworden.

En ik dacht niet dat de Balie een discussie-subforum is ... of heb ik dat fout?

Voor iemand met autistische karaktertrekken zoals 'nood aan structuur', 'nood aan duidelijkheid', 'nood aan overzichtelijkheid' is deelname aan dit forum een heuse opdracht: daar waar zowat iedereen het vrij normaal vindt om losjes om te springen met definities, regels en afspraken is dit voor een autist hemeltergend en ontzettend enerverend wegens 'geen grip op het gebeuren'.

Het is maar dat u het weet. :wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door MetalPig » 11 jul 2019, 10:42

gusteman schreef:
11 jul 2019, 10:40
En kijk, ik ben er alweer ingetrapt: dit onderwerp hoorde eigenlijk gewoon een vraag aan beheer/moderatie te zijn en het is een discussieonderwerp geworden.

En ik dacht niet dat de Balie een discussie-subforum is ... of heb ik dat fout?
Als het hier niet goed staat dan grijpen de moderators wel in :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 11 jul 2019, 10:57

Ik zal deze topic naar filosofie verplaatsen.
Komt misschien beter tot zijn recht daar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door MetalPig » 11 jul 2019, 11:13

gusteman schreef:
11 jul 2019, 10:32
MetalPig schreef:
10 jul 2019, 10:17
Bij de spirituelen kunnen mensen met tegengestelde geloven allebei gelijk hebben :shock:
Maar dat neemt niet weg dat iedereen bij elke meningsuiting a priori gelijk heeft ..... tot er een weerwoord komt.
Daar ben ik het niet mee eens.
Iemand die meent dat de aarde plat is of de maanlandingen fake zijn heeft wat mij betreft direct ongelijk; daarvoor hoef je niet te wachten tot er weerwoord komt.

gusteman

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door gusteman » 11 jul 2019, 21:07

MetalPig schreef:
11 jul 2019, 11:13
Iemand die meent dat de aarde plat is of de maanlandingen fake zijn heeft wat mij betreft direct ongelijk;
En kijk, dat is precies wat ik bedoel, ik neem even je voorbeeld onder de loep:

A meent, gebaseerd op persoonlijke kennis, dat de aarde plat is ... zolang A deze mening voor zich houdt heeft A gelijk. (ik schreef: a priori).

Dan gaat A deze mening ventileren, naar jou Metal Pig toe ... jij leest of hoort de mening en geeft hem, wat jou betreft dus op basis van jouw kennis, ongelijk ... en daar heb je het weerwoord waarover ik het had.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Kristof Piessens » 11 jul 2019, 21:57

gusteman schreef:
11 jul 2019, 21:07
MetalPig schreef:
11 jul 2019, 11:13
Iemand die meent dat de aarde plat is of de maanlandingen fake zijn heeft wat mij betreft direct ongelijk;
En kijk, dat is precies wat ik bedoel, ik neem even je voorbeeld onder de loep:

A meent, gebaseerd op persoonlijke kennis, dat de aarde plat is ... zolang A deze mening voor zich houdt heeft A gelijk. (ik schreef: a priori).

Dan gaat A deze mening ventileren, naar jou Metal Pig toe ... jij leest of hoort de mening en geeft hem, wat jou betreft dus op basis van jouw kennis, ongelijk ... en daar heb je het weerwoord waarover ik het had.
Interessant gusteman, ik heb al jaren ongelijk, sinds die discussie met jou toen ik hier net lid was...maar he, was wel lekker sparren maar heb wel vrij snel ingezien dat ik moest ophouden met verder discussiëren, en hou ik sindsdien er mijn handen voor op en denk iets beter na voordat ik iets schrijf...

A priori is al beslist dat ik ongelijk heb dus mag ik niets schrijven dat jullie vanzelfsprekende wereldbeeld kan verstoren.

Niets aan te doen, trek mijn plan wel, en keer op tijd wel mijn rugje om van deze mysterie en wetenschapsforum.
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens op 11 jul 2019, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door univers » 11 jul 2019, 22:00

Niets aan te doen, trek mijn plan wel, en keer op tijd wel mijn rugje om van deze mysterie en wetenschapsforum.
Is dat nodig ?
Ik lees graag jou mening.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie