De aantrekkingskracht van de domheid

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2019, 11:28

Interessant topic, ik zie wat ik 'gemist' heb ...
Voor wat betreft het OT ...
Hier nog een citaat:
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen.
Matthijs van Boxsel.

Met die stelling kan ik het overigens geheel eens zijn.

Domheid lijkt het tegenovergestelde van intelligentie, maar daarvoor zouden we de definitie van beiden eens op de korrel kunnen nemen.
Laat ik beginnen met het begrip intelligentie:

Hoort daar dan ook niet empathie, takt, omzichtigheid, begrip en ... fatsoen bij?
Onder welke noemer valt 'labelen ? ...

Voor mij zelf is dat overigens geen vraag ...
Ik heb jarenlang gewerkt met mensen die een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt.
Daar waren ook mensen bij met een wat 'lager IQ', waarvan sommigen dan weer echter een heel 'hoog EQ' hadden.
Weer anderen zouden mogelijk op beide vlakken 'laag' scoren ...

Is 'kennis' een maatstaf voor intelligentie, of is 'wijsheid' dat? ...
Ik heb opmerkingen van mensen met een wat lager bevattings- en denkvermogen gekend, die 'intelligente mensen' deden verstommen ...

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Kristof Piessens » 20 jul 2019, 13:38

Sommigen zullen intelligentie synoniem beschouwen aan domheid ?

Het maakt niet uit, mijn respect voor je ervaringen, ik heb ook een zogenaamde afstand tot de arbeidsmarkt, alleen als individu ben ik ook heel zwaar gedegradeerd en heb over sommige keuzes nu pas zwaar spijt gekregen als ik daar had gebleven dan had mijn toekomst er heel anders uitgezien, heel mijn zelfbeeld is ook volledig aan gort geschoten, door iets of iemand, maar kan onmogelijk iemand beschuldigen van deze ellende, het is alsof ik mezelf heb geblokkeerd, bewust of onbewust, het is een vraag dat ik tot op heden niet weet.


Momenteel besef ik dat ik het verleden moet loslaten en tegelijkertijd ook het feit dat ik op een leeftijd gekomen ben dat je inmiddels al gebeiteld bent bij een bedrijf waar je het meeste bij past, ongeacht de afstand gaan ze mij als zodanig ook beoordelen als niet meer in staat om iets bij te leren.


Mede hierdoor vind ik de laatste tijd dat ik me niet kan ontwikkelen zonder uitgedaagd te worden, ik heb al meermaals gevraagd en geopperd om bij een andere afdeling te werken of actief te zijn, uiteindelijk gaat dat bedrijf mij niet meer kunnen behouden want wil er weg als ik niet uitgedaagd wordt....
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2019, 13:59

Tammy schreef:
09 jul 2019, 09:54
[ Knip ]

Mensen worden hier niet gescreend op zijn of haar intellectuele vermogens.
En dat gaat hier ook nooit gebeuren ...
Iedereen is hier welkom en mag geloven wat hij of zij wilt.

Alleen als er iets niet door de beugel kan wat betreft gedrag bijvoorbeeld dan word het anders.
Met wijsheid geschreven Tammy.

Inmiddels ben de de reacties tussen de huislijke bedrijven door aan het lezen, waarbij er met regelmaat een glimlach op mijn gelaat ontspruit ...
De verscheidenheid aan leden maakt het forum nou juist zo mooi, waardering voor jouw gehele tekst.
Inmiddels vind ik het niet meer jammer dat er steeds weer opnieuw allerlei rangordes worden gemaakt.
Het is de mens eigen, het verbaast mij niet meer ... loslaten is hier een geschenk.

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2019, 14:04

Kristof Piessens schreef:
09 jul 2019, 18:33
Het is vrij toegankelijk maar iets beoordelen op basis van domheid van iemand, de reacties kunnen dom overkomen, maar weet enkel dat veruit de meerderheid van de mensheid behept is met domheid omdat die mensen jaren, weken, dagen met een balk in hun ogen rondlopen, des te typische ego gedrag waarvan ik enigszins begrip voor kan opbrengen, maar dan is dat voor mij het signaal zelf er niet meer op te reageren...of alleszins ik voel me door diens domme reacties niet meer aangesproken.
En ook hier weer wijsheid ... wellicht een nieuw topic: "De aantrekkingskracht van de wijsheid"
We kennen de gedoodverfde kretologie 'loslaten', maar dat wat je hier schrijft zou wellicht verstandig zijn om daaraan vast te houden Kristof.

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2019, 14:07

Tammy schreef:
11 jul 2019, 22:05
Ik weet niet precies wat er aan de hand is Kristof maar je bent een zeer gewaardeerde forum member hier.
Ik lees ook graag je berichten.
Je bent dus van harte welkom hier, dat ben je altijd geweest.
Dat wilde ik even zeggen. :wink:
En daar sluit ik me dan weer graag bij aan ...

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2019, 14:11

Determinist schreef:
12 jul 2019, 14:39
Jeetje. Wel leuk dit.
Hihi ... dat vind ik ook, het blijft weer leuk om te lezen allemaal.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 20 jul 2019, 14:19

Bedankt Gast1 voor het compliment voor het forum. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Kristof Piessens » 20 jul 2019, 14:20

univers schreef:
11 jul 2019, 22:00
Niets aan te doen, trek mijn plan wel, en keer op tijd wel mijn rugje om van deze mysterie en wetenschapsforum.
Is dat nodig ?
Ik lees graag jou mening.
Niet nodig, bedoelde uiteraard dat ik af en toe afstand neem van het forum en een tijdje niet veel zal reageren, je zal het al wel opgemerkt hebben ?

@tammy

Wist ik helemaal niet dat ik zeer gewaardeerd werd vanwege mijn berichten, althans heb/had ik die indruk niet of is door de jaren heen niet veel van gebleken, maar waardeer het wel dat je dit liet weten.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Fenna » 20 jul 2019, 14:36

Ik vind jou stukken ook wel oké Kristof ik reageer alleen niet altijd, maar zoiets zegt nog altijd niets over wardering.
Dus bij deze schaar ik mij achter Tammy, Gast1 en Univers.
Laatst gewijzigd door Fenna op 20 jul 2019, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2019, 16:26

Kristof Piessens schreef:
20 jul 2019, 14:20
Wist ik helemaal niet dat ik zeer gewaardeerd werd vanwege mijn berichten, althans heb/had ik die indruk niet of is door de jaren heen niet veel van gebleken, maar waardeer het wel dat je dit liet weten.
Hmmm, volgens mij heb ik je dit toch wel vaker laten weten ... toch?

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2019, 16:29

Tammy schreef:
20 jul 2019, 14:19
Bedankt Gast1 voor het compliment voor het forum. :hands:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Tammy » 20 jul 2019, 16:35

Ooh enig ! :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2019, 17:20

Gast1 schreef:
20 jul 2019, 11:28
Interessant topic, ik zie wat ik 'gemist' heb ...
Voor wat betreft het OT ...
Hier nog een citaat:
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen.
Matthijs van Boxsel.

Met die stelling kan ik het overigens geheel eens zijn.
Het topic boeit me:

Matthijs van Boxsel:
‘Om te beginnen: het begrip domheid wordt te achteloos gebruikt. Domheid is het handelen tegen beter weten in.
Domheid is kortom geen gebrek aan kennis of intelligentie. Sterker: domme mensen zijn vaak gevaarlijk omdat ze intelligent zijn.
En hoe intelligenter ze zijn, hoe rampzaliger de gevolgen van hun domdaad.
En inderdaad ...

Ook met die stelling kan ik het geheel eens zijn.
Ik heb met behoorlijk hoog opgeleide mensen te maken gehad, terwijl de wijze van handelen en communiceren om te ... 'janken' was.
En dat bleek wel in de beide uitspraken van de Centrale Raad van Beroep in Utrecht, toen ze vernietigend oordeelde over de handelwijze en communicatievorm van mijn werkgever ...

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Kristof Piessens » 20 jul 2019, 17:26

Ik ga dat toch wat nuanceren, waaruit vloeit domheid/daad uit voort ?

Waar haal je de motivatie vandaan om je eigen domheid/daad bewust/onbewust toe te passen, vaak zit het hem in de manier waarop je begrip hebt van de zaken, zonder meer omdat je je intelligentie krachtig wil ten toon spreiden waarbij de morele inschikkelijkheid echter op de achtergrond verdwijnt en nagenoeg achteloos genegeerd wordt !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 20 jul 2019, 18:06

Wellicht interessant om te lezen, hetwelk ik nog niet heb gedaan.

Omdat ik er veelvuldig mee te maken heb gehad de laatste 7 jaren (niet enkel met mijn werkgever), begrijp ik de auteur denk ik met wat hij schrijft:
Domheid is het handelen tegen beter weten in.
Domheid is kortom geen gebrek aan kennis of intelligentie. Sterker: domme mensen zijn vaak gevaarlijk omdat ze intelligent zijn.
En hoe intelligenter ze zijn, hoe rampzaliger de gevolgen van hun domdaad.
De ingevoegde link echter, ga ik nog eens rustig lezen.
Wellicht dat ik mijn 'begrijpen' dien te herzien na dit gelezen te hebben.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Kristof Piessens » 21 jul 2019, 11:16

Gast1 schreef:
20 jul 2019, 18:06
Wellicht interessant om te lezen, hetwelk ik nog niet heb gedaan.

Omdat ik er veelvuldig mee te maken heb gehad de laatste 7 jaren (niet enkel met mijn werkgever), begrijp ik de auteur denk ik met wat hij schrijft:
Domheid is het handelen tegen beter weten in.
Domheid is kortom geen gebrek aan kennis of intelligentie. Sterker: domme mensen zijn vaak gevaarlijk omdat ze intelligent zijn.
En hoe intelligenter ze zijn, hoe rampzaliger de gevolgen van hun domdaad.
De ingevoegde link echter, ga ik nog eens rustig lezen.
Wellicht dat ik mijn 'begrijpen' dien te herzien na dit gelezen te hebben.
Heb je het nu gelezen of niet ?

In ieder geval, het lijkt er voor mij om te gaan dat domheid en intelligentie geen exclusieven zijn, bedoel hiermee dat het niet altijd los te zien valt van de mens in dat geval, gedrag vormt al 1 facet en het denken dat hierop aansluit is ook 1 facet, het voorbeeldje in dat artikel met bugs bunny en yosmite sam beeldt dat treffend uit.


Waarom zou je bugs bunny willen dwingen iets te doen dat die niet wil, yosemite lijkt graag bugs bunny een lesje te willen leren maar als die lesjes al meermaals geleerd zijn is het boomerang effect de uiteindelijke uitkomst, hij valt zelf ?

In dat artikel komt eigenlijk de zeer structurele "weten" of "niet weten" in associatie met domheid of intelligentie vaak voor en dat maakt in die zin toch denk ik veel uit voor de situatie en gemoedstoestand, soms denk ik zelfs dat denken volledig los staat van gedrag, en je verliest hiermee ook de samenhang tussen die twee, of dat de bedoeling is of niet ?, is een vraag dat verschillende uitkomsten kan hebben.

Vergat ook het volgende; Waarom maakt domheid en/of intelligentie iemand gevaarlijk ?
In welke zin ga je dit laten rijmen, ik vind dat dat niet perse hoeft maar dat de gevaren meer gericht zijn op de risico's en op hoe de reacties/gedachten van de omgeving zullen zijn na de daad !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 21 jul 2019, 12:04

Kristof Piessens schreef:
21 jul 2019, 11:16
Gast1 schreef:
20 jul 2019, 18:06
Wellicht interessant om te lezen, hetwelk ik nog niet heb gedaan.

Omdat ik er veelvuldig mee te maken heb gehad de laatste 7 jaren (niet enkel met mijn werkgever), begrijp ik de auteur denk ik met wat hij schrijft:
Domheid is het handelen tegen beter weten in.
Domheid is kortom geen gebrek aan kennis of intelligentie. Sterker: domme mensen zijn vaak gevaarlijk omdat ze intelligent zijn.
En hoe intelligenter ze zijn, hoe rampzaliger de gevolgen van hun domdaad.
De ingevoegde link echter, ga ik nog eens rustig lezen.
Wellicht dat ik mijn 'begrijpen' dien te herzien na dit gelezen te hebben.
Heb je het nu gelezen of niet ?
Yep, en ik begrijp het ook: kostelijk!
Kristof Piessens schreef:
21 jul 2019, 11:16
Waarom zou je bugs bunny willen dwingen iets te doen dat die niet wil, yosemite lijkt graag bugs bunny een lesje te willen leren maar als die lesjes al meermaals geleerd zijn is het boomerang effect de uiteindelijke uitkomst, hij valt zelf ?
En ziehier, ook jij begrijpt het Kristof.
Kristof Piessens schreef:
21 jul 2019, 11:16
In dat artikel komt eigenlijk de zeer structurele "weten" of "niet weten" in associatie met domheid of intelligentie vaak voor en dat maakt in die zin toch denk ik veel uit voor de situatie en gemoedstoestand, soms denk ik zelfs dat denken volledig los staat van gedrag, en je verliest hiermee ook de samenhang tussen die twee, of dat de bedoeling is of niet ?, is een vraag dat verschillende uitkomsten kan hebben.

Vergat ook het volgende; Waarom maakt domheid en/of intelligentie iemand gevaarlijk ?
In welke zin ga je dit laten rijmen, ik vind dat dat niet perse hoeft maar dat de gevaren meer gericht zijn op de risico's en op hoe de reacties/gedachten van de omgeving zullen zijn na de daad !
Wellicht een nieuw topic?

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Kristof Piessens » 21 jul 2019, 12:24

Gast1 schreef:
21 jul 2019, 12:04
Kristof Piessens schreef:
21 jul 2019, 11:16
In dat artikel komt eigenlijk de zeer structurele "weten" of "niet weten" in associatie met domheid of intelligentie vaak voor en dat maakt in die zin toch denk ik veel uit voor de situatie en gemoedstoestand, soms denk ik zelfs dat denken volledig los staat van gedrag, en je verliest hiermee ook de samenhang tussen die twee, of dat de bedoeling is of niet ?, is een vraag dat verschillende uitkomsten kan hebben.

Vergat ook het volgende; Waarom maakt domheid en/of intelligentie iemand gevaarlijk ?
In welke zin ga je dit laten rijmen, ik vind dat dat niet perse hoeft maar dat de gevaren meer gericht zijn op de risico's en op hoe de reacties/gedachten van de omgeving zullen zijn na de daad !
Wellicht een nieuw topic?
Hmm, onder welke titel ga je dat scharen..."De aantrekkingskracht van wijsheid" ?

Geen idee, maar het is wel een discussie waard, zoveel is zeker !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: De aantrekkingskracht van de domheid

Bericht door Gast1 » 22 jul 2019, 08:44

Kristof Piessens schreef:
21 jul 2019, 12:24
Hmm, onder welke titel ga je dat scharen..."De aantrekkingskracht van wijsheid" ?
Dat lijkt me eenvoudig, onder de titel "De aantrekkingskracht van wijsheid...", edoch ... ik heb niet geschreven dat ik dat topic zou gaan openen.
Het was enkel een voorstel.
Kristof Piessens schreef:
21 jul 2019, 12:24
Geen idee, maar het is wel een discussie waard, zoveel is zeker !
Ga je gang Kristof ...

Even terug naar dit topic, waarbij ik Matthijs van Boxsel herhaal:
Geen mens is intelligent genoeg zijn eigen domheid te begrijpen.
Credo: Niet getreurd:
De vergeefse pogingen greep te krijgen op de domheid vormen bij elkaar onze intelligentie.
Morosoof/morosofie:

Plaats reactie