Wijsheid ...

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 08 aug 2019, 12:21

En zo passeerde mij de gedachte aan अद्वैत वेदान्त ... oftewel advaita Vedānta, het non-dualisme.
Daar hebben we ook al vaker over gestoeid en vooral Nathan -wat ik me er van kan herinneren- kaartte dit onderwerp wat langer geleden aan.
Zelf heb ik meer iets met het advaitadvaitadvaitavada ... ja, ja ...
Hier gaat men van een tijdelijk dualisme uit, maar wordt tevens erkend dat de ziel is voortgekomen uit het kosmisch bewustzijn (uit non-dualiteit) ...

Bram Moerland ... en zie ook hier ...

Susan plaatste laatst nog een stukje van hem bij 'Grenzeloos inzicht':
Susan schreef:
28 jul 2019, 09:16
Sommige mensen zijn uitgesproken denkers en anderen zijn uitgesproken gevoelsmensen. Er zijn vrije vogels en mensen die het best functioneren in een team.
Jij bent de enige mens op de wereld in jouw situatie, met jouw talenten.
Jij bent anders dan alle anderen. Jouw situatie in de wereld en jouw persoonlijke eigenheid vormen samen het gereedschap waarmee je zin kunt geven aan je bestaan.
Je zult beloond worden met gevoelens van geluk en met het ervaren besef dat jouw bestaan zinvol is,
als je je persoonlijke eigenheid tot expressie kunt brengen in je relaties tot je medemens en tot het leven om je heen.

Niet alleen jij bent uniek. Ook alle andere mensen zijn uniek. Die rijkdom aan verscheidenheid van alle mensen onderling is één van de mooiste aspecten van het menszijn.
De erkenning daarvan laat je de verrassende functionaliteit zien van de natuurlijke verschillen van mensen ten opzichte van elkaar.
Als je handelen in de wereld samengaat met respect voor de eigenheid van de ander, dan zal dat bijdragen aan de realisatie van een oneindige rijkdom aan individuele ontplooiing.
Liefde tot een medemens is allereerst het schenken van ruimte aan die ander om anders te zijn dan jij.
Als iemand door een medemens bevestigd wordt in zijn eigenheid, met een liefdevol gebaar, een bemoedigend woord, of zelfs alleen maar een luisterend oor, kan dat een aanzet zijn tot persoonlijke bloei.
Je medemens bemoedigen kost niets, maar kan voor die ander heel kostbaar zijn.
Wij mensen hebben elkaar nodig.
Niet als de gevangenbewaarders van absolute waarheden, maar als moedige mensen die in vrijheid elkaar onderling steunen en bevestigen in ieders eigen, unieke bijzonderheid.

Bram Moerland
Mijn 'zoekmachine' werkt niet meer zo goed nadat de pc gereset is ...
Dat wat taigitu vond aan linken, heb ik zelf niet kunnen vinden.
Overigens heb ik ook een ander mailadres ...

Wijsheid is hier om toch maar eens contact op te gaan nemen met Determinist denk ik ...

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 08 aug 2019, 12:45


Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 13 aug 2019, 10:59

Zo, weer een aantal dagen verder en ik ben weer lekker bevestigd in mijn wijsheden.
Wijsheden die ik een poosje in de koelkast had gezet om die opnieuw te ervaren.
Ik heb inderdaad zeeën van tijd en die vrije tijd bevrijdt fantastisch.

Vanaf 14 oktober 2014 'zit ik thuis', hoewel ik meer buiten ben dan binnen.
Ik ben dus meer buiten de muren van mijn thuis, dan binnen en dat bevrijdt nog meer.
En als je je dan in de Natuur begeeft, bevrijdt dat nóg meer.

Verkregen inzichten verscherpen zich alsof je een nieuwe bril opzet waardoor je nog beter kunt zien.
Heel soms beschouw ik de wereld van de mensen als een wereld van de Eloi en de Morlocks, in de film 'The Time Machine' uit 1960 die later opnieuw verfilmd is in 2002.
Eloi betekent zoiets als 'uitverkoren' of 'mijn God' en komt van het Hebreeuwse woord 'Eli' en/of het Aramese woord 'elahi'.

Ik voel me vaker als een soort van Eloi ...
Anders zou ik de dingen nooit zo kunnen ervaren als dat ik ze ervaar.
En ik ervaar de dingen in tegenstelling tot een verder vroeger als 'hemels'.
Ik ben omringd door een hemelse pracht ... wetende dat er Morlocks zijn, wetende wat wij mensen -elkaar en de Natuur- allemaal aandoen.
Maar de pracht en het leven zelf in mijn lijf en mijn omgeving, is het grootste geschenk wat ik ooit heb kunnen krijgen als kortstondig advaitadvaitadvaitavada.

De verklaring die het meest passend is in dezen.
Zelf kan ik het niet beter beschrijven dan dat ik deed.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wijsheid ...

Bericht door MetalPig » 13 aug 2019, 11:07

Gast1 schreef:
13 aug 2019, 10:59
ik ben weer lekker bevestigd in mijn wijsheden.
Gefeliciteerd jonguh.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wijsheid ...

Bericht door Fenna » 13 aug 2019, 11:48

:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wijsheid ...

Bericht door Susan » 13 aug 2019, 11:50

Gast1 schreef:
13 aug 2019, 10:59

En als je je dan in de Natuur begeeft, bevrijdt dat nóg meer.

Verkregen inzichten verscherpen zich alsof je een nieuwe bril opzet waardoor je nog beter kunt zien.
Heel soms beschouw ik de wereld van de mensen als een wereld van de Eloi en de Morlocks, in de film 'The Time Machine' uit 1960 die later opnieuw verfilmd is in 2002.
Eloi betekent zoiets als 'uitverkoren' of 'mijn God' en komt van het Hebreeuwse woord 'Eli' en/of het Aramese woord 'elahi'.

Ik voel me vaker als een soort van Eloi ...
Anders zou ik de dingen nooit zo kunnen ervaren als dat ik ze ervaar.
En ik ervaar de dingen in tegenstelling tot een verder vroeger als 'hemels'.
Ik ben omringd door een hemelse pracht ... wetende dat er Morlocks zijn, wetende wat wij mensen -elkaar en de Natuur- allemaal aandoen.
Maar de pracht en het leven zelf in mijn lijf en mijn omgeving, is het grootste geschenk wat ik ooit heb kunnen krijgen als kortstondig advaitadvaitadvaitavada.
Duidelijk wat je schreef Gast1, wie jou goed kent zal weten hoe je het bedoeld.
Past misschien wel goed bij het gevoel wat je hebt:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 13 aug 2019, 14:30

Altijd prettig om zo nu en dan toch weer andere wijsheden te lezen Susan.
Dank je wel hiervoor en het is wel heel duidelijk dat je begrijpt.
Dat wijsheid hier door jou geschreven wordt en dat de muziek daarbij mooi past.
Jij kent mij.

Plaats reactie