Wijsheid ...

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 23 jul 2019, 03:47

In navolging op het topic: "De aantrekkingskracht van de domheid", hierbij een topic over wijsheid.
Ook hier een rijtje uitspraken die de boeken hebben gehaald:

Twijfel is het begin van wijsheid.
Aristoteles, Grieks filosoof 384 v.C. - 322 v.C.

Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen.
Robert Ascham, Engels geleerde en schrijver 1515-1568

Kennis spreekt, maar wijsheid luistert.
Jimi Hendrix, Amerikaans gitarist en singer-songwriter 1942-1970

Bij wijsheid hoort het doorgronden met het intellect van wat eeuwig is; bij kennis het rationeel begrijpen van wat tijdelijk is.
Augustinus, Romeins filosoof, theoloog en Kerkvader 354-430

Kennis is nog geen wijsheid.
Max Thürkauf, Zwitsers wetenschapper en filosoof 1925-1993

Een vat vol geleerdheid is nog geen druppel wijsheid waard.
Pythagoras, Grieks filosoof en wiskundige 580 v.C. - 504 v.C.

Wellicht ook enkele wijsheden van een van de bekendste intelligentsia;

Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht.
Als je wilt dat je kinderen intelligent zijn, lees ze dan sprookjes voor. Wil je dat ze briljant zijn, lees ze meer sprookjes voor.
Albert Einstein (1879-1955), Duits-Zwitsers-Amerikaanse theoretisch natuurkundige.

De citaten welke ik heb aangehaald zijn niet ontsproten aan mijn brein maar aan dat van mensen die beschouwd worden als 'grote denkers'.
Waarmee ik wil aantonen dat niet alleen wijsheid van alle tijden is ...

En ook deze (wijsheid) vond ik wel aardig:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.
Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?
Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is?
Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen.
Matteüs 7:1-5

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 23 jul 2019, 04:04

Wikipedia vindt er dit van:
Wijsheid of levenswijsheid is de kunst om in alle levensomstandigheden juist te oordelen en te handelen. De betekenis is dus praktisch of moreel.

In de beschrijvingen van (levens)wijze mensen komt een zekere stereotypering naar voren: Volgens sommige beschrijvingen zijn wijzen: mensen die fouten gemaakt hebben, en daarvan geleerd hebben. Zij hebben genoten en geleden, keuzes gemaakt, gehandeld en de verantwoordelijkheid voor hun daden aanvaard. Wijzen hebben niet alleen hun eigen belang maar ook dat van hun medemensen bevorderd. Zij hebben zichzelf leren kennen en zichzelf geaccepteerd; zij hebben de waarheid leren kennen en lijden niet meer. Zij zijn ondanks ondervonden tegenslagen gelukkig, dankbaar en vriendelijk, worden niet (meer) geplaagd door onvervulde verlangens, hebben een goed geweten, en zijn vaak niet bang voor de dood. Je zou kunnen zeggen dat zij toonbeelden zijn van een geslaagd menselijk leven, de belichaming van humaniteit.

Volgens sommigen wordt wijsheid door ervaring verkregen. Anderen daarentegen zijn van oordeel dat juist onervaren mensen (kinderen) heel wijs kunnen zijn. Opvattingen over wijsheid spelen een rol in onder andere filosofie en religie, en wisselen volgens de heersende culturele traditie. Wijsheid is een van de kardinale deugden in het christendom, en een van de vijf krachten (en ook een paramita) in het boeddhisme.
Met deze stelling kan ik het grotendeels eens zijn, hoewel mij hierin de eerste zin een beetje plaagt ...

Wijsheid is nu naar bedje te gaan, daar de oogluiken wederom zwaarder worden.

gusteman

Re: Wijsheid ...

Bericht door gusteman » 23 jul 2019, 10:28

Gast1 schreef:
23 jul 2019, 04:04
Wikipedia vindt er dit van: .........
Ik geef hier even de bronlocatie bij Wikipedia/Wijsheid/Deugd omdat daar een prent wordt getoond met als opschrift "Hee, over all the starres doth raigne, that unto wisdome can attaine".

Die prent komt uit een boek uit 1634 (hier online te raadplegen) met daarin een reeks prenten over uitspraken en quotes, voorzien van een afbeelding en begeleidende verklaring.

De moeite om even door te nemen, op zoek naar 'wijsheden' die van alle tijden zijn. :wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wijsheid ...

Bericht door MetalPig » 23 jul 2019, 10:34

''Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is, wijsheid is dat je hem niet in een vruchtensalade doet." met dank aan Tardis.

En mijn persoonlijke favoriet: "Wat is wijsheid?" "Niet tegen de wind in pissen."

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wijsheid ...

Bericht door Fenna » 23 jul 2019, 10:50

:hahaha: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 23 jul 2019, 13:12

Gast1 schreef:
23 jul 2019, 03:47
Waarmee ik wil aantonen dat niet alleen wijsheid van alle tijden is ...
... en bedoelde natuurlijk dat wijsheden van alle tijden zijn.

Afbeelding

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 23 jul 2019, 13:51

Een volgende mening:
Faqt schreef:Bij wijsheid denk je al snel aan een oude man met een witte baard, een grootmoeder, of aan een fragiele stamoudste met lendenlap en één tand.
Wijs staat voor rust, inzicht en mededogen, denken wij bij Faqt.
Maar de definitie van wijsheid is helemaal niet zo vaststaand en zeker niet universeel, blijkt uit een enquête onder 30 wetenschappelijke experts op het vlak van wijsheid.

Dilip Jeste en Thomas Meeks (beide professoren in psychiatrie en geriatrie) vroegen naar hun definitie van wijsheid.
Sommigen legden het verband met spiritualiteit, andere meenden juist dat het vooral een kwestie van intelligentie is.
Uiteindelijk konden de twee toch tot een soort definitie komen, hoewel nog wat vaag.

Wijsheid is louter een menselijke eigenschap. Het is een teken van emotionele en cognitieve ontwikkeling op basis van ervaringen.
Wijsheid is een persoonlijke kwaliteit die kan toenemen met de jaren. Maar wijsheid kun je tot op zekere hoogte ook aanleren en meten.
En – de onderzoekers komen nu eenmaal uit de medische hoek – wijsheid valt niet te vergroten met medicijnen.
Verder onderzoek zal de culturele dimensie moeten blootleggen.
Bron.

En nog een:
Tardis (en niet enkel Tardis) schreef:Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is, wijsheid is dat je hem niet in een vruchtensalade doet.
Dat lijkt mij echter eerder een kwestie van smaak en beperking (cultureel conformisme), in plaats van wijsheid ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wijsheid ...

Bericht door MetalPig » 23 jul 2019, 14:09

Wijsheid is toegepaste kennis en intelligentie.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 23 jul 2019, 14:46

Gé Ophelders schreef: Intelligente mensen zijn niet altijd wijs, misschien wel vaker niet dan we denken.
Bron.

gusteman

Re: Wijsheid ...

Bericht door gusteman » 23 jul 2019, 21:59

Gast1 schreef:
23 jul 2019, 13:51
En nog een:

Tardis (en niet enkel Tardis) schreef:
Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is, wijsheid is dat je hem niet in een vruchtensalade doet.

Dat lijkt mij echter eerder een kwestie van smaak en beperking (cultureel conformisme), in plaats van wijsheid ...
Het onderschrift van Tardis luidde niet

"Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is, wijsheid is dat je hem niet in een vruchtensalade doet."

maar wel

"Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is, wijsheid is weten dat je hem niet in een fruitmand doet."

gusteman

Re: Wijsheid ...

Bericht door gusteman » 23 jul 2019, 22:02

Gast1 schreef:
23 jul 2019, 14:46
Gé Ophelders schreef: Intelligente mensen zijn niet altijd wijs, misschien wel vaker niet dan we denken.
Bron.
En ik schrijf:

de wijsheid van de domme vind je in de domheid van de wijze.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 24 jul 2019, 05:16

gusteman schreef:
23 jul 2019, 21:59

Het onderschrift van Tardis luidde niet

"Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is, wijsheid is dat je hem niet in een vruchtensalade doet."

maar wel

"Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is, wijsheid is weten dat je hem niet in een fruitmand doet."
Incorrect.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Wijsheid ...

Bericht door Kristof Piessens » 24 jul 2019, 06:11

gusteman schreef:
23 jul 2019, 22:02
Gast1 schreef:
23 jul 2019, 14:46
Gé Ophelders schreef: Intelligente mensen zijn niet altijd wijs, misschien wel vaker niet dan we denken.
Bron.
En ik schrijf:

de wijsheid van de domme vind je in de domheid van de wijze.
Misschien spreekt het aan dat domheid en wijsheid samen geen wederzijdse context hoeft te vertegenwoordigen..ofwel is het de domheid dat spreekt uit wijsheid ofwel is het de wijsheid dat uit domheid spreekt, het zijn voor mij toch twee woorden die vloeken met elkaar als je even ernstig hierover wilt zijn ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gouwepeer

Re: Wijsheid ...

Bericht door gouwepeer » 24 jul 2019, 06:58

Ik stond net op het punt om hier iets stoms te typen, maar dat heb ik maar niet gedaan. Kijk, dat is pas wijsheid :mrgreen:

gusteman

Re: Wijsheid ...

Bericht door gusteman » 24 jul 2019, 08:44

;P!

gusteman

Re: Wijsheid ...

Bericht door gusteman » 24 jul 2019, 09:04

Gast1 schreef:
24 jul 2019, 05:16
gusteman schreef:
23 jul 2019, 21:59

Het onderschrift van Tardis luidde niet

"Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is, wijsheid is dat je hem niet in een vruchtensalade doet."

maar wel

"Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is, wijsheid is weten dat je hem niet in een fruitmand doet."
Incorrect.
Ach zo ... ja, natuurlijk, het kan ook fruitschaal geweest zijn in plaats van fruitmand.

Ik weet echter met zekerheid dat het niet fruitsalade was ... jammer genoeg gebruikt Tardis dit onderschrift niet meer dus zullen we het misschien wel nooit te weten komen.

Och ja, wat doet het er ook toe.

Op de website Eurolac, onder de noemer 'Kennis, bewijs en wijsheid' wordt deze uitspraak (en daar dan wèl met het woord 'vruchtensalade' in) besproken.

In de eerste alinea staat onder meer te lezen
Deze spreuk doet regelmatig de ronde over Facebook. Ik ga daarover in discussie, want ik ben het er niet mee eens. Het kennisdeel klopt. Plantkundig gezien is een tomaat een vrucht. Culinair heet een tomaat een vruchtgroente, net als paprika, komkommer en aubergine bijvoorbeeld. Taalkundig is een tomaat wel een vrucht, maar geen fruit. Fruit is de taalkundige benaming voor vruchten die niet als groente worden gegeten.
In de tweede alinea staat dan weer
Kennis wil zeggen een boel feiten paraat hebben, weten hoe dingen werken en eruit zien bijvoorbeeld. Wijsheid vind je, daarmee had de spreuk wel gelijk, in het weten hoe en op welke manier die kennis is toe te passen.
En kijk, er van uit gaande dat die beweringen correct zijn blijkt dat de uitspraak met gebruik van 'vruchtensalade' geen vertoon van wijsheid is maar dat het wel wijsheid wordt wanneer je het woord 'fruitschaal' (of 'fruitmand') gaat gebruiken.

Waaruit volgt dat, indien het onderschrift van Tardis luidde zoals ik heb aangegeven, er wel degelijk kon verwezen worden naar wijsheid.
Indien echter het woord 'vruchtensalade' werd gebruikt dan was er geen sprake meer van wijsheid.

Waaruit dan weer volgt dat, indien de opmerking van Gast1 correct zou zijn, Tardis een onheuse, maar vooral niet wijze, uitspraak zou hebben gedaan. :shock:

Ergo mijn vraag aan Pierre: jij beweert dat mijn rechtzetting incorrect is, waarom is dat zo?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wijsheid ...

Bericht door Fenna » 24 jul 2019, 09:16

gouwepeer schreef:
24 jul 2019, 06:58
Ik stond net op het punt om hier iets stoms te typen, maar dat heb ik maar niet gedaan. Kijk, dat is pas wijsheid :mrgreen:
:rolfl: :rolfl: :rolfl:
;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wijsheid ...

Bericht door taigitu » 24 jul 2019, 13:04

Gast1 schreef:
23 jul 2019, 03:47
In navolging op het topic: "De aantrekkingskracht van de domheid", hierbij een topic over wijsheid.
Ook hier een rijtje uitspraken die de boeken hebben gehaald:

Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht.
Als je wilt dat je kinderen intelligent zijn, lees ze dan sprookjes voor. Wil je dat ze briljant zijn, lees ze meer sprookjes voor.
Albert Einstein (1879-1955), Duits-Zwitsers-Amerikaanse theoretisch natuurkundige.

De citaten welke ik heb aangehaald zijn niet ontsproten aan mijn brein maar aan dat van mensen die beschouwd worden als 'grote denkers'.
Waarmee ik wil aantonen dat niet alleen wijsheid van alle tijden is ...
Het citaat over verbeeldingskracht/fantasie van Einstein heeft mij altijd erg aangesproken.
Het is feit dat wanneer je de kennis hebt over iets en je wil daar op acteren
het belangrijk is dat je verbeeldingskracht hebt. Daarmee heb je een meer
mogelijkheden om tot het eindresultaat te geraken dat je voor ogen hebt.

Afbeelding

En vergeet niet onze innerlijke wijsheid, zoals de wijsheid vanuit je hart of het 'buikgevoel/buikbrein' dat je kan hebben
over een situatie als je een beslissing moet nemen......

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 24 jul 2019, 19:47

Mooi geschreven taigitu en o zo waar.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 26 jul 2019, 19:18

Ik heb een paar oude wijsheden opgespeurd:

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid en het einde van de meeste illusies.
Gerd de Ley (Gent, 7 april 1944) Vlaams acteur, schrijver van toneelstukken en dichter.

Wees wijzer dan andere mensen als je kunt, maar vertel het hen niet.
Lord Chesterfield, 4e graaf van Chesterfield (Londen, 22 september 1694 — Mayfair, 24 maart 1773)

Voorts heb ik een paar heel oude citaten geselecteerd, waarbij meerdere oude wijsgeren /filosofen blijkbaar hetzelfde beweren.
Maar in feite maakt dat niet uit, ook ik heb bepaalde overeenkomstige spreuken ... maar ben geen erkende filosoof.
Ik ben slechts een van de vele strandkorrels op het strand of een enkele druppel in de oceanen.
Net als de bekendere filosofen en wijsgeren.

Lao-tse, Chinese filosoof, 604 v.Chr. - 507 v.Chr.:
Als je troebel water met rust laat,wordt het vanzelf helder.
Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis.
Alle grote dingen komen voort uit het onbelangrijke. Daarom streeft de wijze nooit naar het grote. Op die manier kan hij grote dingen bereiken.
Omdat mensen onwetend zijn, begrijpen ze me niet. Slechts weinig mensen begrijpen me. Ik vind dat een compliment.
Vrij zijn van wensen leidt tot innerlijke rust.
Siddhartha Gautama Boeddha, spiritueel leider ca. 450 v.Chr. tot ca. 370 v.Chr.:
Haat wordt niet door haat overwonnen; haat wordt door liefde overwonnen, zo is van eeuwigheid de orde der dingen.
Wie kinderen heeft, is bezorgd om zijn kinderen. Wie runderen heeft, is bezorgd om zijn runderen. Wie niets heeft, kent geen zorgen.
Eén kaars kan duizenden andere kaarsen aansteken zonder haar levensduur te verkorten.
Blijf niet hangen in het verleden, droom niet van de toekomst, maar concentreer je geest op het huidige moment.
Zegeningen komen voort uit zorg. Problemen komen voort uit onachtzaamheid.
Alles wat we zijn is het resultaat van wat we dachten.
Jij, jijzelf, evenzeer als wie dan ook in het hele universum, verdient jouw liefde en affectie.
Wederzijds respect en wederzijds luisteren, zijn de fundamenten van harmonie binnen een gezin.
We delen de lucht met de bossen en het water met de zeeën. Als een lichaam zijn zij en wij één.
Een druppel tederheid is meer dan geld en macht.

Plaats reactie