Wijsheid ...

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
gouwepeer

Re: Wijsheid ...

Bericht door gouwepeer » 26 jul 2019, 21:36

Ook wijsheid, maar dan met een vleugje humor:
Beter 1 scheet in de lucht dan de lucht van 10
Een klok die stil staat staat 2 keer per dag bij
Slapende honden blaffen niet
Als de laatste schaap over de dam is is de eerste achtervolgd
Al komt het weekend nog zo snel, de maandag achterhaald hem wel

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 27 jul 2019, 04:12

Ik heb een paar wijze spreuken van oude filosofen opgezocht, waarbij ik me afvraag of deze wel echt wijs zijn:

Socrates: Onwetendheid is de bron van alle kwaad.
Gedachte: Onwetendheid is de bron van puurheid.

Socrates: Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen.
Gedachte: Acht niemand hoog, niet die uw woorden en daden prijzen, niet die u welgemeend op uw fouten wijzen. Heb beiden lief.
Gedachte: De enige fout die bestaat, is het niet erkennen van de gemaakte vergissing.

Socrates: Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden.
Gedachte: Elk leven is het leven waardig.

Aristoteles: Het enige wat je met liegen bereikt is niet geloofd worden als je de waarheid spreekt.
Gedachte: Wat je met liegen bereikt is niet geloofd worden als je de waarheid spreekt, maar niet enkel dat alleen.
Gedachte: De wijsheid van Aristoteles is als de heerlijke geur van een bloem en de adembenemende klanken van schitterende muziek.
Het was een genoegen zo veel wijze spreuken van hem te lezen.

Epicurus: Bederf wat je hebt niet door te verlangen naar wat je niet hebt. Herinner je dat wat je nu hebt ooit iets was waar je naar verlangde.
Gedachte: De mooiste dingen die je hebt, zijn niet tastbaar.

En ik ben gestopt met het opzoeken van de wijze spreuken, ik ben vervuld met vreugde die mij nu ontspant.
Interessant om nu een 'dagkaart' te trekken in de nacht:
Afbeelding

Hoeveel mensen ken je die op het moment dat ze volledig overbelast waren met te veel projecten, met te veel ijzers in het vuur, plotseling griep kregen of door een val op krukken verder moesten?

Dat is precies het soort 'slechte timing' dat het aapje met de pin in zijn hand voor de 'oneman-show' op het plaatje in petto heeft!
Met het soort stress dat op deze kaart wordt uitgebeeld krijgen we af en toe allemaal te maken, maar vooral de perfectionisten zijn er gevoelig voor.

We veroorzaken het zelf door het idee dat er zonder ons niets van de grond komt - en zeker niet op de manier zoals wij het willen!
Nou, nou, waarom vind jij jezelf zo bijzonder? Denk je dat de zon 's morgens niet opkomt als jij niet persoonlijk de wekker zet?

Maak eens een wandeling, koop een bos bloemen en kook spaghetti voor jezelf - doe eens iets 'onbelangrijks'.
Zorg gewoon dat je buiten bereik van dat aapje bent!

Alle doelen die je jezelf stelt zijn neurotisch. De essentiële mens leert, voelt: 'Ik sta niet los van het geheel en ik hoef niet in mijn eentje een lotsbestemming te vinden.
De dingen gebeuren, de wereld is in beweging - noem het God... hij doet alles. Die dingen gebeuren uit zichzelf.
Ik hoef niet te zwoegen of me in te spannen, ik hoef nergens voor te vechten. Ik kan me ontspannen en er gewoon zijn.'

De essentiele mens is geen doener. De toevallige mens is een doener.
De toevallige mens verkeert daarom natuurlijk in angst, spanning, stress, zorgen, hij zit voortdurend op een vulkaan die elk moment kan uitbarsten.
Want hij leeft in een wereld vol onzekerheden die hij aanziet voor zekerheden.
Dat veroorzaakt spanning in zijn wezen: inwendig weet hij best dat niets zeker is.
En mijn vreugde wordt nu nóg groter, wie ben ik immers om te tornen aan al die wijsheden van die oude filosofen?
Ik trok de juiste kaart! en kan in deze plaknacht weer lekker in slaap vallen ...

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 27 jul 2019, 16:05

In mijn weten begreep deze man het volkomen: Jiddu Krishnamurti, spiritueel leraar (Madanapalle, 12 mei 1895 – Ojai (VS), 17 februari 1986):
Vrijheid bestaat in het erkennen van grenzen.

Verlangen naar de toekomst wijst op de wens het heden te vermijden.

Het begrijpen van je eigen denken is het einde van al je smart.

Als het ik-bewustzijn verdwijnt, dat wil zeggen als het ego oplost, is er puur besef. Bewustzijn is persoonlijk, besef is onpersoonlijk.

Het leven heeft geen doel. Een doel is een beperking.

Hartstocht is iets anders dan lust; wie niet weet wat hartstocht is, zal nooit de liefde kennen.

Vrij zijn van geweld betekent vrij zijn van alles wat de ene mens de ander heeft opgelegd; geloof, dogma's, rituelen, mijn land, jouw land, jouw God en mijn God, mijn mening, jouw mening, mijn ideaal.
En die wijze spreuken blijven maar doorgaan, maar deze krijgt een ere-plek van mij:
Als we een diepe, duurzame relatie met de natuur konden vormen, zouden we nooit een dier doden om onze eetlust te bevredigen en nooit een aap, een hond of een cavia kwaad doen door er vivisectie op te plegen, opdat wij daar beter van worden. We zouden andere manieren ontdekken om onze wonden te helen en ons lichaam te genezen. Maar de geest genezen is iets totaal anders. Dat gebeurt geleidelijk, als je één bent met de natuur, met die sinaasappel aan de boom, met het grassprietje, dat zich door het cement heen perst en met de heuvels, die door de wolken bedekt, verborgen worden.
Aantrekkingskracht van wijsheid ... als tegenhanger van de aantrekkingskracht van de domheid ...
Het is maar waar je je tot aangetrokken voelt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wijsheid ...

Bericht door Susan » 28 jul 2019, 09:19

Dit vind ik ook een wijsheid:

Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien,
als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten
om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Jill Gerritsen

Als iedereen dat nou eens zou gaan doen...
voorkomt dit misschien het 'afkraken' van anderen hun zienswijze, levenswijze enz enz
waar door vooroordelen mensen meteen afgeserveerd worden naar het 'verdomhoekje'...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 28 jul 2019, 10:25

Een digitale kus is hier op haar plek ...

gusteman

Re: Wijsheid ...

Bericht door gusteman » 29 jul 2019, 14:31

Als we een diepe, duurzame relatie met de natuur konden vormen, zouden we nooit een dier doden om onze eetlust te bevredigen en nooit een aap, een hond of een cavia kwaad doen door er vivisectie op te plegen, opdat wij daar beter van worden. We zouden andere manieren ontdekken om onze wonden te helen en ons lichaam te genezen. Maar de geest genezen is iets totaal anders. Dat gebeurt geleidelijk, als je één bent met de natuur, met die sinaasappel aan de boom, met het grassprietje, dat zich door het cement heen perst en met de heuvels, die door de wolken bedekt, verborgen worden.
Ik zie het toch wat anders hoor ...

Als we een diepe, duurzame relatie met de natuur konden vormen dan zouden we geen zier geven om het lijden van anderen en ons voeden met datgene wat het makkelijkst en snelst te vangen valt ... zelfs de medemens als het zo zou uitkomen.

Ik hecht meer waarde aan andere wijsheden, zoals deze:

Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. Thé Lau

En om het even waar je die begint te zingen, iedereen brult mee!

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 29 jul 2019, 14:48

gusteman schreef:
29 jul 2019, 14:31
Ik zie het toch wat anders hoor ...
Dat kan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wijsheid ...

Bericht door MetalPig » 30 jul 2019, 08:41

gusteman schreef:
29 jul 2019, 14:31
Ik zie het toch wat anders hoor ...

Als we een diepe, duurzame relatie met de natuur konden vormen dan zouden we geen zier geven om het lijden van anderen en ons voeden met datgene wat het makkelijkst en snelst te vangen valt ... zelfs de medemens als het zo zou uitkomen.
:post:

'De natuur' is wreed en egoistisch.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 30 jul 2019, 09:19

MetalPig schreef:
30 jul 2019, 08:41
'De natuur' is wreed en egoïstisch.
Enkel in de ogen van de mens en dat maakt de mens weer net iets anders dan de andere organismen.

Het we * in de spreuk van Jiddu Krishnamurti ("Als we een diepe, duurzame relatie met de natuur konden vormen ... enz.") is de mensheid in al haar wijsheid en dat dien je te verstaan ...
... of niet natuurlijk.
Wijsheid wordt vaak niet begrepen.
Niet door het individu en al zeker niet door de massa:

Waar lees ik hier de wijsheid van de mens in?:
Als we * een diepe, duurzame relatie ** met de natuur konden vormen dan zouden we geen zier geven om het lijden van anderen en ons voeden met datgene wat het makkelijkst en snelst te vangen valt ... zelfs de medemens als het zo zou uitkomen.
Ik lees er enkel het dier of organisme in dat zich gedraagt als dat organisme zelf.
Dat organisme (Natuur) is helemaal niet wreed, noch egoïstisch -daar dat organisme zich er niet bewust van kan zijn-, het wil enkel en alleen overleven en is met niet anders dan dat bezig ...

Is het door mij aangehaalde organisme bezig met een diepe, duurzame relatie ** met de Natuur? (en dat is geen vraag aan jou, daar ik er zelf een antwoord op geef).
Het organisme is daar -met een diepe, duurzame relatie met de Natuur- allerminst mee bezig, het is er enkel een onderdeel van ... daar waar de mens er steeds meer verder van af komt te staan.

En dat is wat Jiddu Krishnamurti bedoelt met zijn prachtige spreuk, maar dat dien je dan wel te begrijpen ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wijsheid ...

Bericht door MetalPig » 30 jul 2019, 09:39

Gast1 schreef:
30 jul 2019, 09:19
MetalPig schreef:
30 jul 2019, 08:41
'De natuur' is wreed en egoïstisch.
Enkel in de ogen van de mens en dat maakt de mens weer net iets anders dan de andere organismen.
Klopt, het zijn labels die wij er op plakken.
Gast1 schreef:
30 jul 2019, 09:19
Wijsheid wordt vaak niet begrepen.
In dit geval is het de uitspraak van Krishnamurti die (door mij) blijkbaar niet begrepen wordt.

Wat bedoelt Krishnamurti met 'een diepe, duurzame relatie met de natuur'? Hoe ziet dat er uit?

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 30 jul 2019, 13:07

MetalPig schreef:
30 jul 2019, 09:39
Wat bedoelt Krishnamurti met 'een diepe, duurzame relatie met de natuur'? Hoe ziet dat er uit?
Volgens mij schreef ik dat al ... waar ik het dan ook -gezien de door mij eerdere opgedane ervaringen in het geven van antwoorden en bepaalde reacties daarop- bij wil laten.

Je begrijpt het of niet en zo niet is het mogelijk de moeite om daar eens over na te denken.
Of niet natuurlijk.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wijsheid ...

Bericht door MetalPig » 30 jul 2019, 14:54

Gast1 schreef:
30 jul 2019, 13:07
MetalPig schreef:
30 jul 2019, 09:39
Wat bedoelt Krishnamurti met 'een diepe, duurzame relatie met de natuur'? Hoe ziet dat er uit?
Volgens mij schreef ik dat al ...
En als het volgens jou zo is dan kan niemand daar iets aan doen. Het is immers jouw persoonlijke kennis en niemand kan het beter weten.

(Al lijkt dat niet voor anderen te gelden; wie het niet met jou eens is wordt weggezet als iemand die het niet begrijpt. Waar is die onaantastbare persoonlijke kennis dan gebleven?)

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 30 jul 2019, 16:01

MetalPig schreef:
30 jul 2019, 14:54
En als het volgens jou zo is dan kan niemand daar iets aan doen. Het is immers jouw persoonlijke kennis en niemand kan het beter weten.
Ik ben begrepen lees ik, maar het wordt weer traditioneel afgedaan met:
MetalPig schreef:
30 jul 2019, 14:54
(Al lijkt dat niet voor anderen te gelden; wie het niet met jou eens is wordt weggezet als iemand die het niet begrijpt)
... en dat is dan wat mij betreft prima zo, daar het immers de 'waarheid' van de ander is.
Begrepen worden of niet begrepen worden ... That's the Question ...

Uiteindelijk monden dit soort zaken altijd weer in oeverloze discussies uit.
Daar kun je je dan weer aan overgeven of niet.
Laat ik het maar bij het laatste houden ...
MetalPig schreef:
30 jul 2019, 14:54
(Waar is die onaantastbare persoonlijke kennis dan gebleven?)
Bijzonder om te lezen dat die onaantastbaar zou zijn ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wijsheid ...

Bericht door MetalPig » 31 jul 2019, 09:51

Gast1 schreef:
30 jul 2019, 16:01
MetalPig schreef:
30 jul 2019, 14:54
(Waar is die onaantastbare persoonlijke kennis dan gebleven?)
Bijzonder om te lezen dat die onaantastbaar zou zijn ...
Dat leid ik hieruit af:
Gast1 schreef:
29 jul 2019, 14:28
Ahum ... wie kan beter weten dan enkel jezelf dat jouw persoonlijke kennis wél klopt.
Maar ik zal het wel weer verkeerd begrepen hebben :roll:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wijsheid ...

Bericht door Fenna » 31 jul 2019, 09:53

Soms is het wijsheid om te zwijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wijsheid ...

Bericht door MetalPig » 31 jul 2019, 09:56

Fenna schreef:
31 jul 2019, 09:53
Soms is het wijsheid om te zwijgen.
Klopt, maar de drang om onzin te verkopen is soms onweerstaanbaar.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wijsheid ...

Bericht door Fenna » 31 jul 2019, 11:51

Dat klopt ook.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 03 aug 2019, 16:41

Fenna schreef:
31 jul 2019, 09:53
Soms is het wijsheid om te zwijgen.
En zo leest zich geschreven wijsheid Fenna (met een knipoog van Pierre).

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 03 aug 2019, 17:14

Grappig ... nog heel even voor de aardigheid:
MetalPig schreef:
31 jul 2019, 09:56
... maar de drang om onzin te verkopen is soms onweerstaanbaar.
'onzin' ... ja, ja ...
Er zijn mensen die het onzin vinden dat de mens ooit voet op de maan zette. Gewoon omdat ze het niet kunnen of willen geloven.
Er zijn heel veel mensen die heel veel dingen onzin vinden, omdat ze het niet begrijpen of willen begrijpen.

Nog heel even naar jouw vraag:
MetalPig schreef:
31 jul 2019, 09:56
Wat bedoelt Krishnamurti met 'een diepe, duurzame relatie met de natuur'? Hoe ziet dat er uit?
En daarop gaf ik een antwoord wat niet begrepen werd door jou -wat je dan ook al vermoedde- waaruit toch een bepaalde wijsheid te lezen is ...

Jiddu Krishnamurti behoort tot een van de grootste spirituele leiders van de twintigste eeuw.
Onder de zeer velen, die hij beïnvloedde bevinden zich de Dalai Lama, Joseph Campbell, Deepak Chopra, Henry Miller en Aldous Huxley.
Krishnamurti was een revolutionair in diepste zin, maar voor velen echter moeilijk om hem te begrijpen.

De spreuk over de een diepe, duurzame relatie met de natuur wordt alhier niet door jou begrepen en dat is heel begrijpelijk.
Om dat te begrijpen dien je niet enkel Jiddu te begrijpen, maar ook de esoterie.
Esoterie duidt in essentie op kennis die slechts voor ingewijden, geïnitieerden toegankelijk is ...
MetalPig schreef:
30 jul 2019, 14:54
Wie het niet met jou eens is wordt weggezet als iemand die het niet begrijpt.
Het is evident dat je het niet begrijpt, daar je geen ingewijde/geïnitieerde bent.
En daar laat ik het verder maar bij en lees nu de wijze zin van Fenna weer:
Fenna schreef:
31 jul 2019, 09:53
Soms is het wijsheid om te zwijgen.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 04 aug 2019, 18:01

Ik overweeg een boek te kopen van Jiddu krishnamurti: "Het Innerlijke Leven van Krishnamurti", door Aryel Sanat, vertaald door Louis Geertman en Ali Ritsema: ISBN: 9789061750857, maar:
Waarom wil je de boeken van anderen lezen, als er het boek van jezelf is?
Bron: Jiddu krishnamurti

En zo heb ik altijd gedacht/geweten ... een boek zal mij mogelijk beïnvloeden waardoor ik mijn eigen boek niet meer helder kan lezen.
Zal ik het boek gaan kopen? ...

Twijfel is het begin van wijsheid volgens Descartes ...

Plaats reactie