Wijsheid ...

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
gusteman

Re: Wijsheid ...

Bericht door gusteman » 04 aug 2019, 18:44

Gast1 schreef:
04 aug 2019, 18:01
Twijfel is het begin van wijsheid volgens Descartes ...
Je ziet een dilemma waar er geen is.

Stel jezelf misschien eens de vraag "Waarom doe ik dit?"

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wijsheid ...

Bericht door taigitu » 04 aug 2019, 20:43

Gast1 schreef:
04 aug 2019, 18:01
Ik overweeg een boek te kopen van Jiddu krishnamurti: "Het Innerlijke Leven van Krishnamurti", door Aryel Sanat, vertaald door Louis Geertman en Ali Ritsema: ISBN: 9789061750857, maar:
Waarom wil je de boeken van anderen lezen, als er het boek van jezelf is?
Bron: Jiddu krishnamurti

En zo heb ik altijd gedacht/geweten ... een boek zal mij mogelijk beïnvloeden waardoor ik mijn eigen boek niet meer helder kan lezen.
Zal ik het boek gaan kopen? ...

Twijfel is het begin van wijsheid volgens Descartes ...
Heb je het boek van Krishnamurti, Het innerlijke leven' kunnen inkijken?

Ik heb het boek ' Krishnamurti , een biografie', geschreven door Pupul Jayakar. Een dikke pil van 575 bladzijden.

Ook het boek 'Krishnamurti, jeugd en bewustwording' heb ik. Deze heeft 327 bladzijden.
Dat is een verslag van zijn eerste 38 levensjaren op grond van zijn eigen suggestie en met zijn volledige medewerking geschreven.
Omdat de oosterse namen voor ons ongewoon zijn moet je wel met veel aandacht deze boeken lezen.
Het zijn voor mij geen boeken die je heerlijk ontspannen weg lees.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 05 aug 2019, 09:47

gusteman schreef:
04 aug 2019, 18:44
Je ziet een dilemma waar er geen is.
Geen dilemma, maar een overweging gusteman.
gusteman schreef:
04 aug 2019, 18:44
Stel jezelf misschien eens de vraag "Waarom doe ik dit?"
Dat deed ik al en nog ... de vraag zal beantwoord worden wanneer ik Jiddu's boek(en) ga lezen.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 05 aug 2019, 09:56

taigitu schreef:
04 aug 2019, 20:43
Heb je het boek van Krishnamurti, Het innerlijke leven' kunnen inkijken?
Nee, maar ik heb zojuist besloten om het te gaan kopen.
Hoewel ik geen echter lezer ben, lijkt mij dit een ... heu ... uitdaging?

Mag ik weten wat je van de door jouw aangehaalde en in het bezit zijnde boeken van Jiddu krishnamurti vindt?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wijsheid ...

Bericht door MetalPig » 05 aug 2019, 10:42

Gast1 schreef:
03 aug 2019, 17:14
Nog heel even naar jouw vraag:
MetalPig schreef:
31 jul 2019, 09:56
Wat bedoelt Krishnamurti met 'een diepe, duurzame relatie met de natuur'? Hoe ziet dat er uit?
En daarop gaf ik een antwoord
Niet echt, je schreef "Volgens mij schreef ik dat al ...", waar ik niet echt wijzer van werd.
Gast1 schreef:
03 aug 2019, 17:14
wat niet begrepen werd door jou
Nou nou Gast1, schat je me echt zo laag in dat ik "Volgens mij schreef ik dat al ..." niet zou begrijpen?
Gast1 schreef:
03 aug 2019, 17:14
De spreuk over de een diepe, duurzame relatie met de natuur wordt alhier niet door jou begrepen
Klopt, en als ik vragen stel om het beter te begrijpen dan klets je je een slag in de rondte en concludeert dat ik het niet begrijp. Ja duh, zo ver was ik al; daarom stel ik de vragen...
Gast1 schreef:Uiteindelijk monden dit soort zaken altijd weer in oeverloze discussies uit.
Waarvan akte.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 05 aug 2019, 19:31

Wijsheid ...

Ik ben positief geprikkeld door Jiddu Krishnamurti en zo kwam ik dan ook bij de esoterie uit ...
Gast1 schreef:
03 aug 2019, 17:14
Esoterie duidt in essentie op kennis die slechts voor ingewijden, geïnitieerden toegankelijk is ...
... waarin ik mijn 'weten' in terug vind.
Een soort van innerlijke wijsheid, het innerlijke weten ...
Ach, we hebben het er hier vaker over gehad, maar toch eens even ophalen:

Het woord esoterie is afkomstig van het Griekse εσωτερική en betekent 'het inwendige' of 'het verborgene'; dit in tegenstelling tot het begrip exoterie, dat 'het uitwendige' of 'het openbare' betekent.
Esoterie houdt zich dus bezig met 'verborgen aspecten' van de werkelijkheid, waarmee wordt bedoeld: de niet (zintuiglijk) waarneembare aspecten, het wezen van de dingen.
Dergelijke kennis staat haaks op natuurwetenschappelijke kennis, die immers stoelt op waarnemingen, logica en verifieerbaarheid.
Volgens Wikipedia dan.

Esoterie is net als spiritualiteit niet iets wat men eenvoudigweg uit een aantal boeken kan leren.
Om vervolgens dan die boeken aan de kant te gooien en je leven weer te vervolgen zoals je het altijd al gedaan hebt.

Nee, dan heb je hooguit kennis opgedaan van wat er in die boeken stond zonder er ook maar iets mee te doen.
Esoterie is een weg die men gaat, een weg die zeker niet makkelijk is en een weg die oneindig zal zijn.
Een weg die er toedient om completer, volmaakter, vrijer, geef het maar een naam te worden.
En die weg bewandelde ik en mogelijk inderdaad nog steeds: euforisch bevrijdend.

Graag verwijs voor degenen die er voor open staan, naar deze site.

Wijsheid zit van binnen ...
En als je wilt kun je die aanboren en vinden.
En als je die vindt begrijp je veel meer en zeer zeker Jiddu Krishnamurti.
Ik werd hier (op Jiddu krishnamurti) eerder op geattendeerd door taigitu.

Niet wetende dat de huidige Dalai Lama zich door deze Jiddu Krishnamurti heeft laten beïnvloedden.
Dit, terwijl ik de huidige Dalai Lama een poos aanzag voor de nieuwe messias ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wijsheid ...

Bericht door Susan » 05 aug 2019, 21:30

Gast1 schreef:
05 aug 2019, 19:31

Esoterie is net als spiritualiteit niet iets wat men eenvoudigweg uit een aantal boeken kan leren.
Om vervolgens dan die boeken aan de kant te gooien en je leven weer te vervolgen zoals je het altijd al gedaan hebt.

Nee, dan heb je hooguit kennis opgedaan van wat er in die boeken stond zonder er ook maar iets mee te doen.
Esoterie is een weg die men gaat, een weg die zeker niet makkelijk is en een weg die oneindig zal zijn.
Een weg die er toedient om completer, volmaakter, vrijer, geef het maar een naam te worden.
En die weg bewandelde ik en mogelijk inderdaad nog steeds: euforisch bevrijdend.

Graag verwijs voor degenen die er voor open staan, naar deze site.
De boeken van Krisnamurti zijn prachtig om te lezen waar we ook veel van kunnen leren en tot nadenken aanzet.
Dat is het mooie van andermans gedachten/zienswijzen zo te kunnen zien, want al heeft ieder mens zijn 'eigen levensboek',
het kan verhelderend werken om ook dit van/met anderen te delen....zónder een 'meeloper' of 'volger' te worden.
Je kan immers evengoed bij jezelf blijven.

Hier in onderstaande linken staat ook veel van Krishnamurti,(om even een indruk op te doen voor wie iets meer wil lezen)
waar dit ook stond:

uit "The Book of life" van Jiddu Krishnamurti, TPH Adyar, 1980 (vertaling in De Regeneratie van de Mens, folder van de Theosofische Vereniging in Nederland, 1991, Amsterdam, p. 22-24)

Het boek van het leven

De geschiedenis van de mensheid zit in je, de veelomvattende ervaring, die diepgewortelde vrees, angsten, verdriet, plezier en al de geloven die de mens verzameld heeft door de eeuwen heen. Jij bent dat boek . Het wordt niet gedrukt door een uitgever. Het is niet te koop. Je kunt niet naar een psycholoog gaan want zijn boek is hetzelfde als het jouwe. En zonder dat boek zorgvuldig te lezen met geduld en zonder haast, zul je nooit in staat zijn de maatschappij waarin we leven te veranderen, die maatschappij die corrupt is en immoreel. Er is zo veel armoede, onrechtvaardigheid en nog veel meer narigheid. Ieder serieus mens zal zich bezorgd maken over hoe de wereld er nu voorstaat, met al de chaos, corruptie, oorlog - de grootste misdaad is oorlog. Om een radicale verandering in onze maatschappij en de structuur daarvan teweeg te brengen, moet je in staat zijn dit boek dat je zelf bent te lezen, daar de maatschappij waarin we leven gemaakt wordt door ons allemaal, door onze ouders, grootouders enzovoort. Alle mensen hebben deze maatschappij gecreëerd, en als de maatschappij niet veranderd wordt, zal er meer corruptie zijn, meer oorlogen en een grotere afbraak van het menselijk denkvermogen. Dus om dat boek, wat je zelf bent te kunnen lezen, moet je de kunst van het luisteren naar wat dat boek zegt, verstaan. Luisteren houdt in het niet interpreteren wat het boek zegt. Observeer het alleen maar, zoals je naar een wolk zou kijken. Je kunt niets aan die wolk doen, noch aan de palmbladeren die in de wind zwaaien, of aan de schoonheid van de ondergaande zon; je kunt er niets aan veranderen. Zo moet men de kunst van het luisteren verstaan naar wat het boek zegt. Het boek ben jij; het zal alles openbaren.

Er is een andere kunst: de kunst van het leren. Computers kunnen leren; zij kunnen geprogrammeerd worden en zij zullen herhalen wat hun verteld is. Wij ondervinden eerste, verzamelen kennis, slaan die op in de hersenen, dan ontstaan gedachten als herinnering en daarna handeling. En van dat handelen leer je. Op die manier is leren het vergaren van meer kennis. Dit is wat een denkvermogen wat waarneemt en waakzaam is steeds doet, zoals een computer. Ervaring, kennis, herinnering, gedachte, handeling - dat is wat we alsmaar doen, wat leren genoemd wordt - leren door ervaring. Dit is de geschiedenis van de mens - voortdurende uitdaging en de reactie op die uitdaging. En het boek bevat de hele kennis van de mensheid, en dat ben jij.

Misschien ben je wel heel geleerd, heb je gestudeerd, maar ik zeg dit alles in heel eenvoudige taal. Maar het woord is niet het ding. Zoals ik gezegd heb er is de kunst van het waarnemen, de kunst van het luisteren en de kunst van het leren. De mens is nooit vrij van het bekende; daardoor wordt ons leren mechanisch. De kunst van het leren houdt iets totaal anders in. Leren betekent onderzoek in de beperktheid van kennis en dan verder gaan. Laat ons het boek van het leven lezen met deze drie processen - luisteren, observeren, leren. Jij leest het boek met mij; ik lees niet jouw boek. We lezen het boek van de mensen en dat ben jij en de spreker en de rest van de mensheid. Sta hier alsjeblieft even bij stil. Als we het boek wat we zelf zijn kunnen lezen, zullen alle conflicten, al het zwoegen eindigen. Alleen zo'n denkvermogen is een religieus denkvermogen; niet een gelovend denkvermogen, niet een denken dat al de rituelen uitvoert, maar het denken dat vrij is. Als het boek helemaal gelezen is, is het alleen zo'n denkvermogen dat de zegen van de waarheid ontvangt.

Wat is het eerste hoofdstuk in dat boek? Het is jouw boek en wat is de inhoud van dat hoofdstuk? Naast het fysieke bestaan, het fysieke organisme met al het gedoe van het lichaam, ziekte, luiheid, slordigheid, het gemis van juist voedsel, goede voeding - afgezien van dat allemaal, wat is dan je eerste reactie? Je hebt misschien naar je gezicht gekeken, je haar gekamd, je gezicht gepoederd en al die dingen, maar je hebt nooit in jezelf gekeken. Als je jezelf onderzoekt, ontdek je dan niet voor jezelf dat je een tweedehands mens bent? Het is niet zo leuk om jezelf als tweedehands mens te beschouwen. Maar we zijn vol van de kennis van andere mensen - van wat iemand of een goeroe gezegd heeft, van wat Boeddha gezegd heeft, wat Christus zei, enzovoorts. Daar zijn we vol mee. En als je dan ook nog op een school, een lyceum of naar een universiteit geweest bent, hebben ze je daar weer verteld, wat je moest denken. Als je je realiseert dat je dus een tweedehands mens bent, dan kun je die tweedehands kwaliteit van het denken opzij zetten - en kijken.

Jiddu Krishnamurti

http://www.katinkahesselink.net/jk_nl/jk_nl2.htm


http://kinderenvanhetlicht.blogspot.com ... JrYcgoo.99
http://kinderenvanhetlicht.blogspot.com ... -voor.html
http://kinderenvanhetlicht.blogspot.com ... ishnamurti

https://www.krishnamurti.nl/over-krishn ... ishnamurti ...
https://www.krishnamurti.nl/images/pdf/ ... amurti.pdf
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 06 aug 2019, 08:25

Wat een bijzondere associatie Susan, dank je wel!

Wat een herkenbaarheid ... ik denk dat je veel zaken herkent uit mijn manuscript, waar ook jij een bijdrage aan hebt geleverd.
Ik herken heel veel van dat wat ik ook hier op het forum geschreven heb.

Het zou 'zomaar' mijn verhaal kunnen zijn.

Ik wilde afsluiten met een passend plaatje ... maar in plaats hiervan plaats ik deze link inzake 'Praktische Wijsheid' ... waar ik het plaatje vond.

Ook vond ik er een belangrijke tip in, die ikzelf eerder innerlijk vond, dan dat ik hem hier in deze wijsheid lees.

Praktische tip: Wissel ervaringen uit, maar ga er niet over in discussie. Bediscussieer enkel meningen.

Een wijsheid die ik hier ook las:
Fenna schreef:
31 jul 2019, 09:53
Soms is het wijsheid om te zwijgen.
En feitelijk weet ik dat al jaren, maar toch vaak tegen 'beter weten in' ... paste ik die wijsheid niet toe.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 06 aug 2019, 08:41

Gast1 schreef:
05 aug 2019, 19:31
Ik werd hier (op Jiddu krishnamurti) eerder op geattendeerd door taigitu.
En dat vond ik hier, maar dacht zelf dat er nog meer over geschreven was ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wijsheid ...

Bericht door taigitu » 06 aug 2019, 09:49

Gast1 schreef:
05 aug 2019, 09:56
taigitu schreef:
04 aug 2019, 20:43
Heb je het boek van Krishnamurti, Het innerlijke leven' kunnen inkijken?
Nee, maar ik heb zojuist besloten om het te gaan kopen.
Hoewel ik geen echter lezer ben, lijkt mij dit een ... heu ... uitdaging?

Mag ik weten wat je van de door jouw aangehaalde en in het bezit zijnde boeken van Jiddu krishnamurti vindt?
Krishnamurti vind ik een heel mooi mens. Het is geen persoon die aandacht voor zichzelf
vraagt. Hij wilde ook geen 'volgers', zoals je bij andere bekende/beroemde personen ziet.
Het was een man die goed kon luisteren en een vraag vaak beantwoorde met een tegenvraag.
De boeken die ik hier noemde, die ik bezit, zijn het lezen waard. Zeker de biografie, maar
ook het andere boek. Af en toe moet je deze boeken een even opzij leggen om dat wat je
hebt gelezen beter te 'verteren'....?

Ik heb op het forum inderdaad meer geschreven over Krishnamurti.
Eventjes een video opgezocht om te bekijken?

De video schiet meteen een stukje vooruit, dus even terugzetten op de balk.



Krishnamurti's Last Year at Brockwood Park (1985)

Gepubliceerd op 13 aug. 2012

Originally entitled "The Role of a Flower", this video shown on British television in 1985 as part of "The Human Factor" TV program,
features J. Krishnamurti, founder of Brockwood Park School, here interviewed and giving a talk just months before his death in Ojai California.
This will also give you some biographical information as well as insights from people who knew him personally, such as Mary Lutyens,
as well as people who used to attend the gatherings. Finally, for those of you who don't know what K's talks used to look like in those days,
this is a good window into the atmosphere of the way it used to be at Brockwood.

Afbeelding




J. Krishnamurti
Gepubliceerd op 15 dec. 2015
J. Krishnamurti - De ware revolutie - 2. Zelfwaarneming

De mens heeft zichzelf ongeschikt gemaakt om wat er innerlijk plaats vindt, onder ogen te komen.
Daarom maakt hij daar een denkbeeld van, en handelt dan volgens dat denkbeeld. Daarom zijn het feit, de opvatting en handeling in tegenstrijd,
en onstaat er strijd. De ruimte tussen de waarnemer en het waargenomene is tijd, waarin talrijke overtuigingen aanwezig zijn,
die het feitelijk waarnemen, van wat plaats vindt, belemmeren.

In relaties is de waarnemer het zelfbeeld, dat kijkt naar een denkbeeld dat het zelf over de ander gevormd heeft.
Dus de relatie tussen de waarnemer en het waargenomene is geen echte relatie. Wanneer de waarnemer geen zelfbeeld heeft,
dan is de waarnemer niet ongelijk aan het waarnemen. “Wat is” is de waarnemer, niet “de waarnemer kijkt naar wat is”.
Hierin bevindt zich geen eigenschap tot kiezen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wijsheid ...

Bericht door taigitu » 06 aug 2019, 11:28

Via onderstaande linken vindt je een topics over Krishnamurti.


viewtopic.php?f=81&t=13159
Ken jij Jiddu Krishnamurti? - Bericht door Nathan » 27 feb 2015, 09:41

viewtopic.php?f=81&t=10161
Krishnamurti - Uit 'Wat is waar?' - Bericht door taigitu » 15 jul 2013, 11:19

viewtopic.php?f=81&t=13409
Jiddu Krishnamurti en autoriteit - Bericht door Susan » 15 apr 2015, 10:57

viewtopic.php?f=81&t=11197
J.Krishnamurti: Informatica, genetica en het menselijk brein - Bericht door taigitu » 05 feb 2014, 12:54

viewtopic.php?f=81&t=12084
Krishnamurti - Gezag afwijzen - Bericht door taigitu » 16 jul 2014, 17:05

viewtopic.php?f=81&t=13654
Krishnamurti - De waarheid is een land zonder pad - Bericht door taigitu » 29 mei 2015, 05:11

viewtopic.php?f=81&t=10182
Ervaring en Gedrag - Jiddu Krishnamurti - Bericht door taigitu » 21 jul 2013, 12:07


viewtopic.php?f=81&t=14020
Het verschil tussen gewaarzijn en introspectie - Bericht door taigitu » 21 aug 2015, 09:18

Dus Gast1...genoeg om je in te verdiepen, dacht ik zo.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 06 aug 2019, 18:05

taigitu schreef:
06 aug 2019, 11:28
Dus Gast1...genoeg om je in te verdiepen, dacht ik zo.
Zo zeg, dat lijkt mij wel ... dank voor het speurwerk taigitu.

Afbeelding

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 06 aug 2019, 19:07

taigitu schreef:
06 aug 2019, 11:28
viewtopic.php?f=81&t=13159
Ken jij Jiddu Krishnamurti? - Bericht door Nathan » 27 feb 2015, 09:41
Prachtig om dit topic (en mijzelf) nog eens na te lezen.
Ik ben in mijn opzichten en zienswijzen niet veranderd zie ik, net als MetalPig ...

Leuk dat ik nog niet zoveel wist van Jiddu Krishnamurti, daar ik zelf al veel had ontdekt en vooral gevonden in mijzelf, wat ik later van hem ging lezen.
En feitelijk dien ik daar nog aan te beginnen, ik heb enkel wat citaten en kleine stukjes van hem gelezen ... dacht ik.
Even over de leden die nu niet meer actief zijn en wat ik hierin dit topic las: Zowel Zoeker alsook Nathan lazen zich erg prettig voor mij.
Het zou fijn zijn als ze dit forum weer zouden verrijken met hun weten.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 06 aug 2019, 19:34

taigitu schreef:
06 aug 2019, 11:28
viewtopic.php?f=81&t=10161
Krishnamurti - Uit 'Wat is waar?' - Bericht door taigitu » 15 jul 2013, 11:19
Hier deed ik nog niet mee in de discussie en ik beperk het enkel tot het OT.

Ik lees hier enkel en alleen diepe wijsheid van Jiddu Krishnamurti ...
Altijd moeite gehad met lappen tekst -maar hij heeft nu mijn volledige aandacht-, welk een genot.
Ik ben geen volgeling, maar een zelf-ontdekker die in krishnamurti bevestiging vindt, die feitelijk niet nodig is (voor mij), maar toch ...
Het leest zich heerlijk!

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 06 aug 2019, 19:41

taigitu schreef:
06 aug 2019, 11:28
viewtopic.php?f=81&t=13409
Jiddu Krishnamurti en autoriteit - Bericht door Susan » 15 apr 2015, 10:57
Ik ben onder de indruk en enthousiast ...
Fantastisch wat ik allemaal lees in dit topic en alweer vind ik mij in mij terug.

Niet dat het nodig was, maar het doet goed ... het voelt goed.
En voor vandaag laat ik het hier even bij, morgen is er weer een dag ...

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 07 aug 2019, 07:33

Ik deed niet mee in de discussie van het topic: "Krishnamurti - Uit 'Wat is waar?' "
Er plaatste aldaar abusievelijk toch nog een reactie, waarvan het de bedoeling was om het alhier te plaatsen.
Gewoon 'omdat het waar' is.

Dus nu ook hier:
Jiddu Krishnamurti. schreef: Wat is waar?

Onderdeel uit hoofdstuk 1

Als wat ik zeg alleen wordt opgevat als een filosofie, waar je lezingen over kunt houden, is het waardeloos.

Om het voor jezelf tot een blijvende werkelijkheid te maken, moet je intens leven en de vergankelijkheid ontdekken, die de oorzaak van het lijden is.
Vergankelijkheid is voor mij het ego, het ikbesef, de persoonlijkheid, de individualiteit; de ware oorzaak van het lijden.
Voor mij bestaat er geen dualiteit.
Het gevoel van dualiteit dat iedereen kent, komt voort uit de illusie van het ego en zolang ego, persoonlijkheid, ikbewustzijn,
individualiteit bestaan, kun je niet een zijn met het leven, de waarheid, in al zijn duurzaamheid.
Zolang je je vastklampt aan dat ego, dat ikbewustzijn, die individualiteit, speelt tijd een rol, ga je vragen stellen over een voortbestaan na de dood en voel je de behoefte je met iets te vereenzelvigen.
En daaruit ontstaat het idee van geboorte, dood en lijden.

[Pierre:]
De vet gedrukte zin zou ik nog niet zo lang geleden beschouwd hebben als 'hooghartig en ijdel' ... maar bij Jiddu vervaagd dat nu.
Deze boven geschreven alinea is voor mij zó begrijpelijk en zó waar ... ik ben geen conformist maar een zelfontdekker ... een 'weter' en begrijp geheel wat er staat.
Ik Ben.


Je zult nu en dan misschien die sfeer van ikbewustzijn even doorbreken en een glimp van de werkelijkheid opvangen, maar je doel is met die sfeer helemaal af te rekenen.
Als de sfeer van ikbewustzijn verdwijnt, is er geen sprake meer van zoeken naar de waarheid, dan is die er.
Zolang je in die sfeer gevangen zit en begrensd en omgeven wordt door ikbewustzijn, is het niet mogelijk een te zijn met de waarheid.
Omdat het ego vergankelijk is, is het de slaaf van de tijd. Zolang er nog ikbewustzijn is, is er individualiteit, egoïsme.
Als het ikbewustzijn verdwijnt, d.w.z. als het ego oplost, is er puur besef.
Bewustzijn is persoonlijk, besef is onpersoonlijk.

[Pierre:]
Ik ben mij nooit bewust geweest van een doel iets te willen of te moeten, 'het gebeurde gewoon', ik kon niet anders.
Waar dat vandaan kwam, weet ik echter nog steeds niet maar ik vermoed dat ik geleid werd/word ... door een kracht (geen macht) ... God?
Een enkele wakkere lezer zal het door mij geschrevene in dit forum herkennen in deze volgende alinea, maar zo niet ... dan maakt dat helemaal niets uit.
Ik lees deze alinea als een psychisch medicijn, een digitale zalf.


Dan zul je ertoe komen je te gaan beheersen.
Beheers je om tot inzicht te komen, beheers je niet uit angst, maar om bevrijd te zijn van al je persoonlijke hoedanigheden,
om het diepste wezen van iedere gebeurtenis, van iedere ondervinding in het leven te begrijpen.
Als je alle dingen op hun juiste waarde leert schatten, zullen de kleine problemen vanzelf verdwijnen.
Als je je gaat beheersen uit angst of uit kleinzieligheid, zul je nooit een worden met de waarheid.
Maar als je je beheerst om wat je doet en denkt op zijn juiste waarde te schatten, werkt die zelfdiscipline bevrijdend.
Ze bevrijdt je van kleinzieligheid, boosheid, jaloersheid, roddel en tal van kleinigheden, die je energie verbruiken.

[Pierre:]
Ik denk mij nooit beheerst te hebben en liet mij steeds gaan.
Mijn bevlogenheid, mijn enthousiasme, mijn impulsiviteit en mijn naïviteit hebben mij mijzelf leren ontdekken.
Zou ik deze 'beheerst' hebben, dan zou ik mij 'in toom' hebben gehouden en ik had niets geleerd.
Deze weg in deze volgende alinea heb ik niet gevolgd, ik heb de weg van mijn eigen lijden gevolgd.
Ik kom nu als vanzelf bij de eerste alinea uit.
'Lijden' heeft mij geholpen, ik heb al veel langer geschreven dat mijn grootste hoogte punten mijn schijnbare diepste dieptepunten waren.


Je hebt er allemaal belang bij inzicht te hebben in het lijden, dat je in zijn greep houdt.
Bij het zoeken naar dat inzicht zul je een levenshouding vinden die je zal bevrijden van de conflicten waar je onder lijdt en die waanvoorstellingen bij je oproepen.
De grondoorzaak van het lijden is handelen dat voorkomt uit het bewustzijn van het ‘zelf’, het ego; en handelen is denken en emotie.
Als je daden, je gedachten, je gevoelens, hoe groots, edelmoedig of nobel ze ook mogen zijn, voortkomen uit zelfzucht, uit het ego,
leggen ze je altijd aan banden en in die gebondenheid, in die beperking ligt het lijden besloten.
Handelen werkt bindend als iemand er door hebzucht toe wordt gedreven.

[Pierre:]
En wederom: ik lees deze alinea als een psychisch medicijn, een digitale zalf.


De geest die opzoek is naar de waarheid die onsterfelijkheid waarborgt en waar geen begin of einde aan is,
moet vrij zijn van het begrip tijd en van het idee van iets bereiken, want het vergankelijke is het eeuwige en in het nu ligt heel het leven besloten.

Ga het lijden niet uit de weg door, uit angst, troost te zoeken.

Lijden zet je op het spoor van inzicht.
Als je je bewust wordt van je lijden, zul je proberen de bron ervan te vinden.
Je zult het lijden niet verbergen, je zult het niet bedekken met troostrijke woorden, je zult er niet aan proberen te ontkomen.
Als je het in je leven toelaat begin je je bewust te worden van de oorzaak ervan: je ikbesef, dat verdeeldheid zaait.
Kijk niet naar het verleden, maar word je bewust van wat je doet, om zo tot heelheid te komen.
Ga niet alle verwikkelingen uit je verleden onderzoeken, maar word je volledig bewust van wat je in het heden doet.
Door je in het heden van steeds meer bewust te worden, word je het verleden de baas. Wat wij toekomst noemen is niets anders dan een voortzetting van het heden.
Daarom, als je geen inzicht hebt in het heden zul je de waarheid niet vinden.

[Pierre:]
Mijn God, mijn Kracht en niet enkel die van mij, maar van al wat er is ...




Je zit gevangen in een web van leed, je bent verwikkeld in de strijd om het bestaan en je vecht om je aan te passen;
je hebt het probleem van de uitbuiting in het leven geroepen, op het economische vlak zowel als geestelijk en je probeert ijverig daaraan te ontkomen.
Maar als je met de intensiteit van heel je wezen, met de volle inzet van je gevoel en je verstand een probleem onder ogen ziet,
zul je gaan beseffen wat de oorzaak is van de vele conflicten en zul je er daardoor van bevrijd worden.

[Pierre:]
En ik was bevrijd, al jaren geleden al maar wederom werd ik gevangen en weer bevrijd en dat bleef zich herhalen.
Ik verloochende mijn weten en verzette mij tegen mijn weten, maar toch ...
Ik weet en heb steeds geweten.
Velen weten niet hoeveel men dient te weten om te weten dat men niets weet ... maar ik ben gaan weten, weet dat of niet.
Jiddu Krishnamurti. Wat is waar? Over waarheid en leven.
1934.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 07 aug 2019, 07:41

Ik geloof te weten dat ik Jiddu Krishnamurti niet meer hoef te lezen, wat niet wil zeggen dat ik dat niet ga doen.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 07 aug 2019, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 07 aug 2019, 08:38

taigitu schreef:
06 aug 2019, 11:28
viewtopic.php?f=81&t=11197
J.Krishnamurti: Informatica, genetica en het menselijk brein - Bericht door taigitu » 05 feb 2014, 12:54
Dus toch ...

Heb ik al eerder kennis gemaakt in vooral de derde video.
Hier schrijf je het volgende:
taigitu schreef:
06 aug 2019, 11:28
Deze video's van Jiddu Krishnamurti zijn opgenomen in 1983
en dus nu al weer zo'n 31 jaar oud.
Zijn verhaal was toen belangrijk en nu nog steeds.
Vooral zijn woorden in de 3e video omdat die raken aan mijn waarheid.
waarop ik schreef:
... en aan mijn waarheid.

Mijn mutatie ende ontwaking is in 2005 begonnen.
Zo kreeg ik 'een bevestiging' in 2007 door eigen waarneming,
en zo begon ik te schrijven in 2008.

Dat wat Jiddu Krishnamurti uitsprak, zonder dat ik de filmpjes ooit gezien heb, zijn de zaken zoals ik het uit eigen gevoel zie en ervoer/ervaar.

Dat wat hij 31 jaar geleden uitsprak, is nu in volle gang ...
taigitu schreef:
06 aug 2019, 11:28
viewtopic.php?f=81&t=12084
Krishnamurti - Gezag afwijzen - Bericht door taigitu » 16 jul 2014, 17:05
Van mijn reacties in dit topic begrijp ik minder dan niets ...
En op de andere volgende topics in het rijtje heb ik niet gereageerd.
Mogelijk heb ik mij daar dan ook niet in verdiept ...

Inmiddels is dat wel anders geworden.
Nogmaals dank taigitu ...

Zijn andere video's ga ik nog bekijken ...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wijsheid ...

Bericht door Susan » 07 aug 2019, 17:25

Gast1 schreef:
06 aug 2019, 08:25
Wat een bijzondere associatie Susan, dank je wel!

Wat een herkenbaarheid ... ik denk dat je veel zaken herkent uit mijn manuscript, waar ook jij een bijdrage aan hebt geleverd.
Ik herken heel veel van dat wat ik ook hier op het forum geschreven heb.

Het zou 'zomaar' mijn verhaal kunnen zijn.

Ik wilde afsluiten met een passend plaatje ... maar in plaats hiervan plaats ik deze link inzake 'Praktische Wijsheid' ... waar ik het plaatje vond.

Ook vond ik er een belangrijke tip in, die ikzelf eerder innerlijk vond, dan dat ik hem hier in deze wijsheid lees.

Praktische tip: Wissel ervaringen uit, maar ga er niet over in discussie. Bediscussieer enkel meningen.

Een wijsheid die ik hier ook las:
Fenna schreef:
31 jul 2019, 09:53
Soms is het wijsheid om te zwijgen.
En feitelijk weet ik dat al jaren, maar toch vaak tegen 'beter weten in' ... paste ik die wijsheid niet toe.
Dat is inderdaad wel herkenbaar van jouw schrijven en wat je destijds zei Gast1, maar vooral door wat je hier op het forum
ook schreef, vond ik het zo toepasselijk deze woorden van Krishnamurti.
En zo zie je maar weer dat er meer 'gelijke' denkers en weters zijn en dat is dan plezierig om tegen te komen in
boeken, clips of in levende lijve door andere mensen te ontmoeten die bijna net zo denken en meteen begrijpen, maar nooit
zal ik me bij een of andere 'club' aansluiten...

Zo ben ik nadat ik mijn weg in het leven gevonden had, daarna pas en heel véél jaren later boeken
gaan lezen over wat mij bezig hield, omdat ik me beslist niet wou laten beinvloeden door anderen.
Niks uit boeken, cursussen enz overgenomen, of door 'spirituele groepjes' iets aan laten praten, wel
leuk (zoals ik al schreef) om veel te herkennen bij anderen, maar dit gebeurde spontaan in gesprekken ed.
Eerst echt zelf alles 'doen', waarna er immers altijd nog iets in m'n eigen denken veranderd kon worden waar het inzicht op bepaalde punten
nog niet helemaal duidelijk en scherp te krijgen was en daar kunnen anderen toch weer bij 'helpen' door wat ze
geschreven (of gezegd) hebben.

En het is inderdaad waar wat Fenna schreef, dat het soms wijsheid is om te zwijgen.
(dat geldt voor gesproken woorden en geschreven woorden voeg ik er even aan toe)

Als je op deze link klikt Gast1, dan krijg je álle hoofdstukken te zien
van Wat is Waar:

http://jiddu-krishnamurti.net/nl/krishn ... is-waar-01

Daar heb ik alles van gelezen en niet een keer, maar meermalen opgezocht en het blijft waardevol om te herlezen.
Hier heb had al een aantal keren gedeelten van geplaatst, maar 'k ga dat niet meer opzoeken hoor, vergt teveel tijd en
doet er verder niet toe, je kan nu zelf immers 'genoeg' vinden. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Wijsheid ...

Bericht door Gast1 » 07 aug 2019, 19:07

Susan schreef:
07 aug 2019, 17:25
Dat is inderdaad wel herkenbaar van jouw schrijven en wat je destijds zei Gast1, maar vooral door wat je hier op het forum
ook schreef, vond ik het zo toepasselijk deze woorden van Krishnamurti.
En zo zie je maar weer dat er meer 'gelijke' denkers en weters zijn en dat is dan plezierig om tegen te komen in
boeken, clips of in levende lijve door andere mensen te ontmoeten die bijna net zo denken en meteen begrijpen, maar nooit
zal ik me bij een of andere 'club' aansluiten ...
We kunnen elkaar de hand geven Susan, maar dat doen we al langer, toch?
Susan schreef:
07 aug 2019, 17:25
Zo ben ik nadat ik mijn weg in het leven gevonden had, daarna pas en heel véél jaren later boeken
gaan lezen over wat mij bezig hield, omdat ik me beslist niet wou laten beïnvloeden door anderen.
Niks uit boeken, cursussen enz overgenomen, of door 'spirituele groepjes' iets aan laten praten, wel
leuk (zoals ik al schreef) om veel te herkennen bij anderen, maar dit gebeurde spontaan in gesprekken ed.
Eerst echt zelf alles 'doen', waarna er immers altijd nog iets in m'n eigen denken veranderd kon worden waar het inzicht op bepaalde punten
nog niet helemaal duidelijk en scherp te krijgen was en daar kunnen anderen toch weer bij 'helpen' door wat ze
geschreven (of gezegd) hebben.
En zo is het en dat weet ik.
Susan schreef:
07 aug 2019, 17:25
En het is inderdaad waar wat Fenna schreef, dat het soms wijsheid is om te zwijgen.
(dat geldt voor gesproken woorden en geschreven woorden voeg ik er even aan toe)
Afbeelding
Susan schreef:
07 aug 2019, 17:25
Als je op deze link klikt Gast1, dan krijg je álle hoofdstukken te zien
van Wat is Waar:

http://jiddu-krishnamurti.net/nl/krishn ... is-waar-01

Daar heb ik alles van gelezen en niet een keer, maar meermalen opgezocht en het blijft waardevol om te herlezen.
Hier heb had al een aantal keren gedeelten van geplaatst, maar 'k ga dat niet meer opzoeken hoor, vergt teveel tijd en
doet er verder niet toe, je kan nu zelf immers 'genoeg' vinden. :grin:
Ik hoop geen glans weg te nemen, maar ik had die link al gevonden.
Ik ben (f)link gaan speuren ...

Plaats reactie