Is vrijheid een utopie?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Daysleeper

Is vrijheid een utopie?

Bericht door Daysleeper » 30 sep 2006, 09:24

Wel, ik denk dat mijn vraag aan jullie duidelijk is :wink:
ik heb dit onderwerp gekozen om mijn eindwerk over te schrijven en nu vroeg ik me af wat jullie daarover denken.
Alle commentaren, bemerkingen, etc zijn welkom!

Wat zien jullie als vrijheid? Gewoon doen wat je wil, wanneer je maar wil en waar je maar wil of gaat het verder dan dat? Denken jullie dat je geest en(/of) je lichaam je belemmeren vrij te zijn? Wat is vrijheid voor jullie?
Zou complete vrijheid leiden tot een dystopie? Is de mens gemaakt om compleet vrij te zijn? ...

Ik geef maar wat voorbeelden van bedenkingen die ik er zelf over heb,
laten we samen filosoferen! 8)

:wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 30 sep 2006, 10:30

Goeie vraag: wat is vrijheid.

Kunnen doen en laten wat je wil? Dan is niemand echt vrij. Ik wil vliegen, maar dat kan ik niet.

Er zijn meerdere gradaties van vrijheid denk ik.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 30 sep 2006, 12:45

Voor mij is vrijheid het doen, laten en zeggen wat je wilt zonder dat iemand anders daar last ondervindt.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 30 sep 2006, 13:00

Moeilijke vraag.
Wat is vrijheid?
Voor mij het kunnen doen en laten van dingen zonder daarin belemmerd te worden.
Vrij van de grijze massa te zijn, het zelf kunnen nadenken over zaken zonder dat iemand je zegt hoe het wel moet.
Dat is vrijheid zo ongeveer voor mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 30 sep 2006, 13:13

Tammy schreef:Voor mij het kunnen doen en laten van dingen zonder daarin belemmerd te worden.
Dat vind ik een lastige definitie, want zo kan jouw vrijheid een belemmering zijn voor anderen, waarmee je hun hun vrijheid ontneemt.

De definitie van FoX, die rekening houdt met anderen, spreekt mij dan meer aan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 30 sep 2006, 13:15

MetalPig schreef:
Dat vind ik een lastige definitie, want zo kan jouw vrijheid een belemmering zijn voor anderen, waarmee je hun hun vrijheid ontneemt.

Daar zit wel iets in ja, maar ik spreek nu alleen puur voor mezelf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 30 sep 2006, 16:50

voor mij is vrijheid:

Kunnen zeggen wat je wilt. Doen en laten wat je wilt niet al teveel regels.
Dat mensen je respecteren dat je mensen gewoon kan aanspreken, Dat je niet bedreigd wordt zodra je anders bent dan andere.

Anet

Bericht door Anet » 30 sep 2006, 18:18

Als je echt vrij bent als mens, zijn je mogelijkheden onbegrenst.
Je kunt dan dingen doen die je daarvoor nooit mogelijk achtte.

Helaas zijn er groepen mensen die dit begrijpen en bewust de mens de kop in drukt, opdat de mens zich maar niet gewaar wordt van zijn werkelijke universele kunnen.

Maan

Bericht door Maan » 30 sep 2006, 18:31

Vrijheid:

Een leven zonder beperkingen, van enig soort. Niet lichamelijk dan wel geestelijk. Volledige controle over lichaam en geest. Waardoor alles mogelijk is.
Dit is mijn definititie van vrijheid.

Maar mijn realistische kijk op vrijheid is, dat ik kan leven zoals ik dat kies.
Dat ik mij niet laat beperken door mijn medemens, dat ik geen dingen tegen mijn wil hoef te doen. En dat alles ik alles zou kunnen bereiken wat ik zou willen, met mijn lichamelijke en geestelijke beperkingen.
( ik weet niet alles en ik kan ook niet alles, vandaar de geestelijke en lichamelijke beperkingen, ik ben wel gezond hoor en alle ledematen werken gelukkig goed mee.. :wink: )

Maar vrijheid en moraliteit komen toch snel in het gedrang. Ze mogen elkaar niet echt.
Als iedereen zijn volledige vrijheid nam zou er een heel anarchistisch tijdperk ontstaan. Waardoor we de vrijheid weer zouden verliezen omdat we dan verplicht waren om volledige vrijheid na te streven, en we niet meer naar ons geweten zouden mogen luisteren.

Vrijheid is persoonlijk, ik denk dat vrijheid en tevredenheid eerder vriendjes zouden worden.

In principe hebben we al de ultieme vorm van vrijheid, onze gedachten.
We kunnen denken wat we willen en doen er niemand kwaad mee.

Liefs Maan

Plaats reactie