Kan je je eigen opa zijn?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Jay911

Kan je je eigen opa zijn?

Bericht door Jay911 » 23 mei 2007, 15:09

hoi, dit is mijn eerste post hier

ik zat een paar weken geleden een beetje te discussiëren met mijn buur uit mijn klas over of het al dan niet mogelijk is om je eigen opa te zijn. Ik denk dat het mogelijk is en hij denkt van niet en we zijn allebei overtuigd van ons gelijk. En een groot deel van de klas denkt dat hij gelijk heeft.

maar beeld je eens in:

Je bent ongeveer 20 jaar en je ontwikkelt een teletijdsmachine. Je gaat terug in de tijd. Daar leer je een knap jong ding kennen, ook van rond de 20. Zij blijkt jouw oma te zijn maar dat weet je niet. Je gaat samen iets gaan drinken en van het komt het ander en voila, ze is zwanger. Gefrustreerd door je daden en dat je bang bent dat je de toekomst gewijzigd hebt, keer je terug naar het heden en je hebt nooit vertelt aan die vrouw (van wie jij niet weet dat zij jouw oma is) dat je uit de toekomst kwam. Zij vermoed dat je spoorloos verdwenen bent en voedt het kind alleen op, jouw eigenlijke moeder dus. Zij ontmoet jouw vader, ze trouwen en krijgen een kind, jij! Jou wordt al heel je leven wijsgemaakt dat je opa verdwenen is maar eigenlijk bij jij dan je echte opa!

Mijn vraag is nu: kan dit? puur theoretisch dan

Mijn klasgenoot denkt dat dit niet kan omwille van genetische redenen. Hij gaat ervan uit dat, omdat iedereen zijn eigen unieke genetische code heeft, dat dit niet kan en dat je zal stoppen met bestaan zoals je toen was. Maar hoe zit het met klonen? Hebben die geen identieke genetische code?

Hopelijk kan iemand met meer verstand hiervan een beetje uitleg geven ;)

The Return

Bericht door The Return » 23 mei 2007, 15:21

Welkom Jay911, ik denk dat dit iets is voor filosofie. Daarom verplaats ik hem even.

The Return

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Bericht door The Return » 23 mei 2007, 15:30

Stel dat je terug in de tijd zou kunnen, ik denk dat je dan ook een andere type dochter zou krijgen. Eentje die misschien niet op je vader zou vallen en waardoor 'jij' dus ook nooit uit geboren zou worden.
Wat er dan met je zelf zou gebeuren.. waarschijnlijk besta je dan niet meer waardoor je niet meer in de tijdmachine stapt waardoor je oma toch je opa ontmoet waardoor jij weer ontstaat.

Gijs

Bericht door Gijs » 28 mei 2007, 14:03

klonen werkt anders maar iedereen heeft wel een unieke kode. Kijk als je kloont zorg je voor een celsplitsing van een bevruvhte eicel. Die splitst zich en is dus hetzelfde. Als je het in het verleden met je eigen oma gaat doen krijg je een andere vsder of moeder en dus een andere jij. Of je ziel hetzelfde is wieweet? Dat weet dus niemand je zal er in iedergeval wel anders uitzien.

ambushrocks

Bericht door ambushrocks » 09 aug 2007, 15:59

Nee dit kan volgens mij niet. En dan heb ik het niet over de genetische reden.

Genetisch gezien is de kans op een gezond nageslacht met een eerstelijns familielid 25%, de kans hierop met een tweedelijns familielid is 20%. De kans dat een van de leden van je nageslacht een identiek dna heeft met jou is dan 1 op een miljoen.

Dus qua dna zou het stomtoevallig zijn als het lukt, maar niet onmogelijk.

Qua verandering in tijdslijnen kan het in mijn ogen niet. Je opa was namelijk iemand anders voordat je terugreisde in de tijd. Je moest namelijk eerst geboren worden om uiteindelijk terug te kunnen reizen. En wie je bent kan je niet meer veranderen.

Toch zou het evenwel mogelijk zijn om de grootvader paradox (want ja zo heet het echt) te schenden. Hierbij zou je verhinderen dat je grootvader ooit je grootmoeder ontmoette. Dan zou je eventueel met je grootmoeder een kind kunnen krijgen. Hiermee creeer je een situatie die dusdanig afwijkt van de normale gang van zaken dat het zeer waarschijnlijk is dat je hiermee een parralel universum creeert waarin de jij in de toekomst een leven gaat leiden parralel aan de jij die niet teruggereisd is in de tijd.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Juliet.

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 09 aug 2007, 23:22

ambushrocks schreef:Nee dit kan volgens mij niet. En dan heb ik het niet over de genetische reden.

Genetisch gezien is de kans op een gezond nageslacht met een eerstelijns familielid 25%, de kans hierop met een tweedelijns familielid is 20%.
Iemand lijkt genetisch toch meer op dichtere familieleden (dus meer kans op afwijkingen), dus waarom is het tweede percentage dan lager?

De kans dat een van de leden van je nageslacht een identiek dna heeft met jou is dan 1 op een miljoen.
Lijkt nog heel goed mee te vallen..
Plato roeleert

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 09 aug 2007, 23:37

Zolang er geen teletijdmachine is kan het sowieso niet, daarom komt je vraag te vroeg. Eerst maar eens een teletijdmachine ontwikkelen, daarna zien we wel weer.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie