Inleiding
De ziel, daarover heeft de mens veel nagedacht en er zijn vele opvattingen over. Wel kunnen velen er over eens zijn dat het 'zijn' aan de ziel kunnen worden opgehangen; de essentie van aanwezigheid. Zowel vanuit religieus oogpunt als vanuit filosofisch oogpunt. Alhoewel vanuit religieus oogpunt ook nog eens een geest parten speelt die de moraliteit van dat 'zijn' daar aan wil hangen.
Met jullie wil ik het graag hebben of er in eerste instantie wel besproken mag worden over een ziel. Vooral ook omdat naar mijn mening de ziel voor mij al jaren niet meer bestaat als 'echt' maar het in mijn taal meer dient als frase om een bepaald element uit te drukken. Als zelfstandig onderdeel kan ik de ziel nooit zien. Wanneer de mens dood is bestaat die ziel voor mij ook niet meer. Maar hoe ik de ziel wil uitdrukken is vooral iets als karakter+persoonlijkheid+moraal+charme.
Zonder de definitie 'ziel' zou ik overigens ook prima leven en daarom lijkt het voor mijn part ook een hele mooie aangelegenheid om dit ding eens op het hakblok te zetten. Voor mij heeft de ziel geen bestaansrecht omdat er al een ander woord daarvoor bestaat: essentie. Het woord ziel wordt onterecht te afzijdig gezien van het lichamelijk deel van de mens en zogenaamd als statusverhogend iets beschouwd.
Laat ik maar stuk voor stuk dingen van de ziel afbreken:
Moraal
Er is een mooi Duits spreekwoord wat zegt 'Erst kommt das Fressen und dann die Moral' (Bertold Brecht uit zijn Dreigroschenoper opera). Of in het Nederlands hebben we er ook eentje alleen wat minder mooi: Wiens brood men eet diens woord men spreekt.
Met andere woorden, het moraal wat je hebt is vooral onderhevig aan je omstandigheden waarin je je verkeert. Een mens kiest zijn moraliteit niet uit maar het moraal kiest de mens. Daarvoor kan de mens nooit zijn moraal uitkiezen en zal dat wat vaak de mens tot mens maakt, keuze, nooit moraliteit kunnen zijn. Met moraliteit willen we in vele gevallen ook mensen iets laten leren. Bijvoorbeeld in stukken, mythes of sprookjes waar na een tijd je er achter komt dat gedrag afgestraft kan worden in bepaalde omstandigheden. Veelal wordt mensen afgeleerd dat gierigheid, hebzucht en hoge beloftes nogal nare gevolgen kunnen hebben.
Dit soort moraal word vooral je aangepraat om elkaar in een zo makkelijk mogelijk sociaal oogpunt elkaar te kunnen zien. De situatie is er naar in plaats van dat je als mens zelf er voor kiest.
Dus moraliteit past totaal niet bij de ziel van de mens aangezien het eerder een drang naar overleving en dus de oeroude instincten is dan de keuze vrijheid van de mens.
Citaat van de Duitse Wiki dan maar:
# Soziologisch kann man Moral als Instanz beschreiben, die es Individuen ermöglicht, in sozialen Systemen mitzuwirken, die zu komplex sind, als dass sie in ihrer Gesamtheit zu erfassen wären.
Moraal zou je misschien wel weer als een essentie van de maatschappij en/of cultuur kunnen noemen, maar niet op een zelfstandige individu omdat deze er totaal geen grip op heeft. Hier dan de voorbeelden van culturele moraal: Verder hier alvast een artikel over moraliteit en een onderzoek er van naar hersenactiviteit: klik
En hier eentje dat het aantal scheidingen hoger ligt bij christenen dan bij atheïsten in Amerika: klik
Op beiden later verder (een aantal uur) in mijn openingspost.
Denken
Descartes zei ooit "Ik denk, dus ik besta". Vanuit filosofisch oogpunt een oordeel dat er wel een ziel moet bestaan. Maar allang is dat door de wetenschap aan het aftakelen. Om een paar quotes uit het artikel van de New York Times maar eens te citeren (welke mede een reden was om het topic te openen):
Dat betekent dus dat dieren ook een ziel zouden hebben als we een gelijke lijn zouden trekken. Maar aangezien we ons voor de dieren willen stellen is er altijd beweerd dat alleen de mens de beschikking tot zo'n ziel zou hebben en dus zeker geen dier. Wat ontzettend vies tegen zou vallen voor mensen die geloven.. Immers de mens was na het evenbeeld van God gemaakt, hoe zou het kunnen bestaan dat dieren ook dat voorrecht zouden mogen hebben? Daarbij, "Cogito ergo sum" wordt met meer van dat soort ontdekkingen langzamerhand onderuit gevloerd.But as evolutionary biologists and cognitive neuroscientists peer ever deeper into the brain, they are discovering more and more genes, brain structures and other physical correlates to feelings like empathy, disgust and joy. That is, they are discovering physical bases for the feelings from which moral sense emerges — not just in people but in other animals as well.[... ]And they provide for theologians a growing impetus to reconcile the existence of the soul with the growing evidence that humans are not, physically or even mentally, in a class by themselves.
Anders gezegd, waarom moeten we ons weer midden in het centrum van het heelal stellen en ons zo belangrijk voelen door het hebben van 'een ziel' als deze al bestaat.Just as Copernicus knocked Earth off its celestial pedestal, she said, the new findings on cognition have displaced people from their “strategic location†in creation.
Lees het artikel.
Meer van dit soort onderzoeken bewijst meer en meer dat het denken niet in het totaal pakket van de ziel zelf ligt en onderdeel is van het lichaam zelf. Bewustzijn is naar mijn idee ook onderdeel van het denken en niet zozeer je ziel.
Afmetingen
De ziel heeft geen afmeting. De ene ziel kan dus niet groter zijn dan de andere. Gevoelens, moraliteit en handelingen hebben dat wel. Je kan dus ook niet zeggen mijn ziel kropt zich op aan jouw ziel of het zit hier qua zielen wel bomvol. Een gevoel heeft bijvoorbeeld wel een afmeting 'ik ben een beetje boos','Ik ben heel erg verdrietig', 'ik ben niet verbaasd, maar ik ben stomverbaasd'. Ook een reden dus waarom de ziel geen bestaansrecht heeft wat mij betreft.
Stellingen
- De ziel heeft geen bestaansrecht doordat haar zijn onderhevig is aan omstandigheden en niet uit handeling
- De ziel bestaat voor mij uit...
P.S. wel eerst dit hele stuk doorlezen alvorens in te gaan op mijn stelling. Anders heb je namelijk grote kans dat ik me mezelf moet herhalen.
Links
Bertold Brecht
Ziel - wiki
Ziel - vandale
Moraal (engels)
Filosofie over moraal - Socrates
Artikel: "Science of the Soul? ‘I Think, Therefore I Am’ Is Losing Force"