Het probleem van het kwaad.

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
The Return

Het probleem van het kwaad.

Bericht door The Return » 05 sep 2007, 21:51

Bestaat er zoiets als 'Het Kwaad' volgens jullie in welke hoedanigheid dan ook?
In de bijbel wordt het gepersonificeert door een gevallen engel, maar ook in de dagelijkse maatschappij word hij soms neergezet als een verschijning.

Hoe zien jullie het?

Wiki voor de beter uitleg

Gijs

Bericht door Gijs » 05 sep 2007, 22:42

Nee kwaad bestaat niet dat is verzonnen. Een mens doet wat hem goed lijkt anders doet diegene dat niet. Wel bestaan er mensen die schadelijk zijn voor de maatschappij. Ze zijn niet slecht en daar maken de meeste mensen een fout. Het is een slecht mens dus moet diegene gestraft worden. Het is mischien geen fout. Maar het is in iedergeval niet de denkwijze die ik aanhoud.

Ik denk zo: diegene is een gevaar voor de maatschappij en zorgt voor meer schade dan dat het iets opbrengt. Dan moet diegene in kwestie verwijderd worden. En als het een incident is hoeft dat niet want dan zorg je voor meer schade door een geestelijk gezond en mischien iemand die wat beheersings therapie nodig heeft te verwijderen. Als zo iemand een tweede keer iemand vermoord dan geeft dat ongenezelijkheid aan in mijn ogen en kan je diegene beter verwijderen niet omdat het een slecht mens is. Nee het is gewoon een mens dat zwak is en voor schade zorgt.

Het hele voordeel van een groep is bescherming tegen andere groepen en derest van de natuur. Als je elkaar aanvalt wordt dat teniet gedaan. Dat mogen we niet hebben. Nu doel ik op moordenaren. Maar pedo`s moeten bij de eerste keer al verwijderd worden. Want die zijn zowiezo ongenezelijk. En hoe verwijder je mensen op de meest economische wijze uit de maatschappij? Uitschakelen. Daarom vind ik de doodstraf ook niet wreed. Het is gewoon het verwijderen van mensen die de maatschappij niet aankunnen. En je zorgt dat de natuurlijke selectie door gaat. Wat in mijn oogpunt belangrijk is want het gaat niet zo snel meer aangezien we mensen die schade brengen aan jouw groep niet meer verstoten of vermoorden. Natuurlijk kiezen we wel een partner. Dus het gaat nog wel door maar we evolueren nu mischien te langzaam. In iedergeval ik geloof dus niet in kwaad en goed. Het is iets verzonnen.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 05 sep 2007, 22:48

Ik zie het kwaad als een geleidelijke of plotselinge gedaanteverwisseling die bepaalde emoties en gedachten in het negatieve/pessimistische aspect brengen.

Dit kan door een negatieve gebeurtenis in het leven komen. Denk dan onder andere aan overmatig drugs -en/of alcoholgebruik. Extreme gebruikers komen dan in een neerwaartse spiraal terecht waarin positief denken steeds moeilijk wordt. Dit kan zich dan uiten in gewelddadigheid. Dit is niet goed voor je lichaam en je geest en dus kwaad.

JonniePop

Bericht door JonniePop » 06 sep 2007, 12:26

Ik geloof niet in Het Kwaad als een soort tegengestelde macht van een goede Godheid.

Ik ben van de pessimistische instelling dat de mens zelf per definitie slecht is, op een aantal uitzonderingen na. Ik ken mensen die "goed" zijn. Niet zelfzuchtig en niet destructief. Maar dat zijn er niet zoveel.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 06 sep 2007, 12:30

Er is niet zoiets als een bron waar al het kwaad uit voortkomt, net zomin als dat er een bron is waar al het goede uit voortkomt. 'Goed' en 'kwaad' zijn subjectieve kwalificaties. Een teveel van 'het goede' levert 'kwaad' op.
Een teveel aan kwaad kan ook geen stand houden en levert uiteindelijk weer iets goeds op.

De Hindoeistische god Shiva bestaat ook niet, maar is wel een prachtig symbool. Shiva symboliseert o.a. de levenscyclus en is de verpersoonlijking van de oergod Brahman die dansend en draaiend het universum geschapen heeft. Shiva wordt behalve schepper ook wel vernietiger genoemd. Volgens het hindoeistische geloof verenigt Shiva leven en dood, de seizoenen, goed en kwaad. Zonder beide uitersten zou er geen verandering en dus ook geen leven kunnen zijn.

Kwaad wordt hooguit gepersonificeerd door mensen die willens en wetens slecht handelen, anderen daarmee benadelen of zichzelf te gronde richten.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

kikker jan

Re: Het probleem van het kwaad.

Bericht door kikker jan » 08 sep 2007, 16:30

The Return schreef:Bestaat er zoiets als 'Het Kwaad' volgens jullie in welke hoedanigheid dan ook?
In de bijbel wordt het gepersonificeert door een gevallen engel, maar ook in de dagelijkse maatschappij word hij soms neergezet als een verschijning.

Hoe zien jullie het?

Wiki voor de beter uitleg
ik zeg goeiendag,

eigenlijk ligt het er maar net aan hoe iemand het kwaad ziet en of meegemaakt heeft praten we dan niet over gevoelens? en als dat word gepersonificeert zoals je dat zegt denk je er dan niet effe bij na waarom maar een iemand de schuld krijgt hoezo is of zou het maar 1 persoon zijn noemen we dit niet angstzaaierij? of tweedracht zaaien? goed en slecht. je kan het ook zo zien goed en iets minder goed is dat dan slecht.
begrijp eigenlijk niet echt waar je heen wil met deze vraag je kan er zoveeel over zeggen en ook vinden maar is dat wel juist? wat wil je horen of weten kan alleen maar zeggen probeer het hele plaatje van de wereld te zien dan zul je het belangrijkste te weten komen en denk je er totaal anders over.
er is niks om bang voor te zijn! illuminati that's all

The Return

Re: Het probleem van het kwaad.

Bericht door The Return » 08 sep 2007, 17:04

kikker jan schreef: ik zeg goeiendag,
hoi
eigenlijk ligt het er maar net aan hoe iemand het kwaad ziet en of meegemaakt heeft praten we dan niet over gevoelens?
Nee, daar praten we niet over. Dan had ik wel gevraagd of je iets naars kan aanvoelen. Dat vraag ik niet, ik vraag iets steriels.
en als dat word gepersonificeert zoals je dat zegt denk je er dan niet effe bij na waarom maar een iemand de schuld krijgt hoezo is of zou het maar 1 persoon zijn noemen we dit niet angstzaaierij?
Angstzaaierij? HOe kom je daar nou bij? Heb je de wiki wel goed gelezen voor de volledige uitleg?

of tweedracht zaaien? goed en slecht. je kan het ook zo zien goed en iets minder goed is dat dan slecht.
Daar vraag ik helemaal niet om. Ik vraag niet waar de grens ligt tussen een goed en kwaad, het gaat mij om de vraag of er een bepaald iets is wat kwaad is afgezien van het feit of iets goed is of niet goed.

begrijp eigenlijk niet echt waar je heen wil met deze vraag je kan er zoveeel over zeggen en ook vinden maar is dat wel juist?
Tot nu toe zeg je er nog maar weinig over. En of dat juist is, ja dat is altijd de vraag. Dat is niet alleen voorbehouden aan dit topic.
wat wil je horen of weten kan alleen maar zeggen probeer het hele plaatje van de wereld te zien dan zul je het belangrijkste te weten komen en denk je er totaal anders over.
er is niks om bang voor te zijn! illuminati that's all
Wat lul je nu?

Mayinna

Bericht door Mayinna » 23 sep 2007, 13:38

Tardis schreef:Er is niet zoiets als een bron waar al het kwaad uit voortkomt, net zomin als dat er een bron is waar al het goede uit voortkomt. 'Goed' en 'kwaad' zijn subjectieve kwalificaties. Een teveel van 'het goede' levert 'kwaad' op.
Een teveel aan kwaad kan ook geen stand houden en levert uiteindelijk weer iets goeds op.
Volledig mee eens. Volgens mij bestaat er geen Goed en geen Kwaad, maar is dat gewoon subjectief. En trouwens, het hangt er ook maar vanaf vanuit welke invalshoek je het bekijkt, voor de ene kan iets goeds Kwaad zijn, en andersom.

Aenimaxequal

Re: Het probleem van het kwaad.

Bericht door Aenimaxequal » 07 nov 2007, 00:31

The Return schreef: Hoe zien jullie het?
Goeie vraag, antwoord ben ik nog verschuldigd

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 10 nov 2007, 02:46

Oorlog zou ook gezien kunnen worden als het kwade, maar we weten allemaal dat de technologische vooruit gang van de mens niet zosnel gegaan was zonder oorlog. Vooral in de aviatie.

Gijs

Bericht door Gijs » 10 nov 2007, 12:22

Ruimtevaart is ook een leuk excuus hoor.

Aenimaxequal

Bericht door Aenimaxequal » 14 nov 2007, 22:16

Gijs schreef:Ruimtevaart is ook een leuk excuus hoor.
Zoals in het nazi personeel bij N.a.s.a ?


Afbeelding
Rosalinda Celentano plays Satan in "The Passion of the Christ."
Bron

Waarom ik die foto erbij haal. Ik was meer onder de indruk van Satan in die film dan de gehele film zelf. Eigenlijk zou ik de film nog eens willen bekijken want ben vergeten waarom ik nu net zo onder de indruk was. Ik kan me herinneren dat ik niet wist of Satan nu een man of vrouw moest voorstellen. Ze keek zo liefdevol naar Jezus en Satan leek nog niet eens zo een kwaaie.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 16 nov 2007, 21:35

Gijs schreef:Ruimtevaart is ook een leuk excuus hoor.
klonen en genetica ook, dankzij mengele.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 nov 2007, 21:49

tofu_kronos schreef:klonen en genetica ook, dankzij mengele.
Mengele was niet met klonen bezig.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 16 nov 2007, 21:50

Maar hij heeft wel geexperimenteerd met tweelingen omdat hij hitler wou klonen en daarnaast het perfecte arische ras wou creeren.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 nov 2007, 22:27

tofu_kronos schreef:Maar hij heeft wel geexperimenteerd met tweelingen
Ja.
tofu_kronos schreef:omdat hij hitler wou klonen
Nee. Er is geen enkele aanwijzing dat Mengele nadacht over klonen.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 17 nov 2007, 00:24

Dat er geen aanwijzing is zeg jij, maar er is genoeg bewijs materiaal. Het montauk project kwam eruit voort.

Aenimaxequal

Bericht door Aenimaxequal » 17 nov 2007, 09:47

tofu_kronos schreef:Het montauk project kwam eruit voort.
Ah dan zal ik dat maar eens verder onderzoeken want zoekend op de termen 'klonen' en 'mengele' kom ik alleen bij het boek :
Boys from Brazil

Laurence Olivier en Gregory Peck in The Boys from Brazil.
...
Met het verhaal van The Boys from Brazil, naar het boek van Ira Levin, is De door Laurence Olivier gespeelde fascistenjager Ezra Lieberman merkt dat Josef Mengele 94 kopieën van Adolf Hitler op de wereld heeft gezet. De nazi dokter is zich ervan bewust dat genetische informatie alleen niet doorslaggevend is: de jonge Hitlers groeien op in omstandigheden die sterk lijken op de jeugdtijd van de echte Führer.bron

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 17 nov 2007, 10:31

tofu_kronos schreef:Dat er geen aanwijzing is zeg jij, maar er is genoeg bewijs materiaal. Het montauk project kwam eruit voort.
Ja, precies. Dat heeft ook nooit plaatsgevonden. Althans, er is geen fysiek bewijs voor; alleen mensen die fantastische verhalen vertellen.

Aenimaxequal

Re: Het probleem van het kwaad.

Bericht door Aenimaxequal » 30 nov 2007, 09:27

The Return schreef:
kikker jan schreef: wat wil je horen of weten kan alleen maar zeggen probeer het hele plaatje van de wereld te zien dan zul je het belangrijkste te weten komen en denk je er totaal anders over.
er is niks om bang voor te zijn! illuminati that's all
Wat lul je nu?
Hier is het vijfde deel van een docu waarin het één en ander word uitgelegd. Het probleem van het kwaad. In dit deel komt de satan van "the Passion of the Crist" weer aan bod. Er worden verbanden gelegd met de illuminati.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8wopdd6Z ... re=related[/youtube]
Ik heb de eerdere delen ook al gekeken en moet zeggen dat m`n mond niet meer dicht wil. Het blijft open staan van verbazing en ik ga er mijn taak van maken om het eens helemaal uit te spitten en bevestigingen of weerlegingen ga zoeken. Het is me wat :shock: Iets zegt me ook dat ik weer eens Zeitgeist moet gaan bekijken.

Plaats reactie