Zijn wij er om het leven te brengen naar andere planeten?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
keesb

Zijn wij er om het leven te brengen naar andere planeten?

Bericht door keesb » 24 nov 2007, 20:45

Vandaag weer zo een dag op NGC, met allemaal programma's over buitenaards leven en zo. Het meeste natuurlijk al gezien, maar het blijft boeien. Wat ik me wel afvroeg, en wat een beetje ontbrak tussen al die vragen en antwoorden door:
Als we nu echt alleen zijn in dit grote heelal? Zijn we soms hier om leven op andere planeten te brengen, staan we misschien aan de wieg van een beschaving die zichzelf uitzaait over de sterren en haar planeten? Zijn wij de soort die planeten koloniseren, is dat waarom we bestaan?

Geen wetenschapper of filosoof die aan bod kwam vandaag die zichzelf die vraag stelde, ook niet diegene die er van overtuigd is dat we alleen zijn.

Opmerkelijk.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 24 nov 2007, 20:48

Ik denk dat het net anders om is, dat leven hier gezaait is van ergens anders uit.

MMe

Bericht door MMe » 24 nov 2007, 21:11

And the story goes on....ik denk wel dat het leven er is om versprijdt te worden over het universum, er zijn aanwijzingen dat het leven hier op aarde wellicht van mars afkomstig is en God mag weten waar het eerder vandaan gekomen is.
Ik denk ook dat het leven uiteindelijk er ook voor is om het universum in stand te houden, dus zeg maar creatief is, en wellicht in staat is om een sterrenstelsel te creeëren en zo een leef milieu maakt voor toekomstig leven. [alien]

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 24 nov 2007, 22:13

Ik denk dat we nietig zijn in het heelal dat we kennen. Een experiment van hogere machten in het universum.

Wie heeft als kind nou nooit eens een mierenkolonie getiranniseerd?

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 24 nov 2007, 22:31


Gijs

Bericht door Gijs » 24 nov 2007, 22:33

En wie heeft dat dan voor ons bepaald?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 25 nov 2007, 13:35

tofu_kronos schreef:Ik denk dat het net anders om is, dat leven hier gezaait is van ergens anders uit.
Dat is geen antwoord op Kees zijn vraag.

Het is in theorie mogelijk dat het leven op Aarde een schitterend ongeluk is, de grote uitzondering op de regel. Ik denk dat als dat zo is, dat er dan geen groter plan achter ons bestaan ten grondslag ligt, een ongeluk dat door stom toeval ontstond. In dat geval kunnen wij er voor kiezen om andere planeten te bezoeken en te onderzoeken in hoeverre we daar levende organismen kunnen achterlaten om te zien of die zich kunnen handhaven en hoe die zich dan ontwikkelen.

Voor de onderzoekers zou het natuurlijk wel helpen als we dan tevens in staat zijn om de ruimte-tijd zo te buigen dat we de afstand tot de andere planeet binnen een redelijke termijn kunnen overbruggen en het resultaat van miljoenen jaren ontwikkeling kunnen observeren. Voorlopig zullen we eerst moeten bewijzen dat de mensheid het waard is om te blijven voortbestaan, dat we elkaar niet uitroeien of het in andere opzichten onmogelijk maken om de ruimte in te reizen bedoel ik.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 25 nov 2007, 14:52

Heb een keer gehoord dat de kans van het ontstaan van leven op deze planeet zo klein is dat het te vergelijken is met een tornado die over een autokerkhof vliegt en spontaan een 747 in elkaar zet.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 25 nov 2007, 15:15

tofu_kronos schreef:Heb een keer gehoord dat de kans van het ontstaan van leven op deze planeet zo klein is dat het te vergelijken is met een tornado die over een autokerkhof vliegt en spontaan een 747 in elkaar zet.
Ik ben benieuwd naar de berekening, maar ik denk dat dit een kreet is van een creationist.

Gijs

Bericht door Gijs » 25 nov 2007, 20:04

Niemand kan dat weten omdat niemand nog precies weet hoe leven precies ontstaat het enige wat we hebben is grove richtlijnen. Dat is voor mij niet voldoende om een nauwkeurige schatting te maken over de kans op leven op andere planeten.

En MetalPig: een creationist denkt toch dat de kans op leven op andere planeten nul, nul is? Hoe kan hij dit dan zeggen dat is ketterij!

Plaats reactie