Spinoza en de religie

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Spinoza en de religie

Bericht door oktagon » 03 feb 2008, 15:35

Op de filosoof Spinoza ( uit de 17e eeuw) wordt wel het stempel gedrukt van "atheisme".

Wat ik lees in een globale weergave van vooral zijn werk over de Tractatus theologico -politicus geeft toch wel de indruk weer dat dit niet het geval is.

Hij is een oa.een bijbeluitlegger,maar bekijkt het historisch-kritisch,omdat hij de tekst beschouwt als geschreven door mensen vanuit hun specifieke leefomstandigheden en steeds aangepast door mensen aan modernere omstandigheden.
Dit laatste wel afhankelijk van een geloofsrichting.

Ik heb het idee,dat de term atheisme afkomstig is uit religieuze kerkelijke kringen en wordt toegewezen aan onkerkelijke personen.

Maar het zicht van de filosofen in deze identiteits-zoekerij is dieper en ongestuurder gericht,Plato was er al mee bezig.

Een religie met kerkelijke organisatie heeft "sociale"doeleinden,wil klantjes verwerven,wil macht verzamelen,wil invloed uitoefenen,wil leiding geven aan mensen.

En dat laatste is wel goed voor de grote niet diepdoordenkende massa;als dit was gebeurd op een humane manier en niet,vooral in het begin van in het westerse geval het Christendom,dat de kerkelijke leiding in de middeleeuwen er een puinhoop van maakten.Geloof in God was van ondergeschikt of vaak nihil belang!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 07 feb 2008, 17:08

Spinoza draagt het stempel pantheïst. Al heel lang.
Ik heb het idee,dat de term atheisme afkomstig is uit religieuze kerkelijke kringen en wordt toegewezen aan onkerkelijke personen.
De Grieken (die hadden destijds geen kerken) noemden de joden en de christenen atheïsten. Omdat ze maar in ééntje geloofden. Het is geen kerkelijke uitvinding.

Niet dat dit over filosofie gaat. Wat je verder over de kerk schrijft is voor mij zo'n herhaling van volksempfinden dat ik er te lui van raak om te reageren.

Plaats reactie