Wat is er buiten het heelal?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
mieke

Bericht door mieke » 10 nov 2006, 11:07

American Dawn schreef:Een buitenaards labo :mrgreen: ratorium.
Met ons als mislukt experiment? :mrgreen:

American Dawn

Bericht door American Dawn » 10 nov 2006, 11:41

Nee een vergeten petrie schaaltje in een beschimmeld hoekje

American Dawn

Bericht door American Dawn » 10 nov 2006, 11:42

American Dawn schreef:Nee een vergeten petrie schaaltje in een beschimmeld hoekje
:mrgreen:

mieke

Bericht door mieke » 10 nov 2006, 11:45

American Dawn schreef:
American Dawn schreef:Nee een vergeten petrie schaaltje in een beschimmeld hoekje
:mrgreen:
lol :mrgreen:

Maar vergeten zijn we niet denk ik hoor.

American Dawn

Bericht door American Dawn » 10 nov 2006, 12:00

mischien zijn we slechts de zwemmers eczeem van een opperwezen :mrgreen:

Gijs

Bericht door Gijs » 20 jun 2007, 19:46

Kijk er is mischien geen grends maar een rand. Vanaf de bigbang is het heelal aan het uitbreiden. Dus als wij bij het einde zijn en een stukje verder dan het einde gaan dan is het heelal weer uitgebreid denk ik. Ik bedoel er is denk ik geen eeuwige rand maar omdat het heelal nog maar 13.7 miljard jaar bestaat is er een rand maar het heelal wordt steeds groter omdat er steets materie komt daar waar nog nooit materie is geweest. En dan is het heelal uitgebreid omdat er dan materie is dat denk ik.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 20 jun 2007, 19:55

Gijs schreef:Kijk er is mischien geen grends maar een rand. Vanaf de bigbang is het heelal aan het uitbreiden. Dus als wij bij het einde zijn en een stukje verder dan het einde gaan dan is het heelal weer uitgebreid denk ik. Ik bedoel er is denk ik geen eeuwige rand maar omdat het heelal nog maar 13.7 miljard jaar bestaat is er een rand maar het heelal wordt steeds groter omdat er steets materie komt daar waar nog nooit materie is geweest. En dan is het heelal uitgebreid omdat er dan materie is dat denk ik.
Misschien is er voorbij de grens wel een ander universum met andere wetten.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 21 jun 2007, 12:56

Hersenspinsel: beweging bestaat vanwege de tijd, zonder tijd geen beweging. Het heelal beweegt, het volume neemt toe. Het volume zal op ieder moment in wat wij 'toekomst' noemen groter zijn dan 'nu' het geval is. Dus 'buiten' het huidige heelal bevindt zich 'toekomst'.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 21 jun 2007, 13:03

Tardis schreef:Dus 'buiten' het huidige heelal bevindt zich 'toekomst'.
Nu? Als de toekomst nu al buiten het universum is, dan is het geen toekomst.

Ik vind dat je ten onrechte ruimte en tijd aan het verhaspelen bent in je hersenspinsel.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 21 jun 2007, 14:48

Ik zal mijn hersenspinsel anders verwoorden, misschien wordt dan duidelijker wat ik er mee wil zeggen. De aanname is dat de oerknal werkelijk heeft bestaan en dat het universum tijdens zijn 'geboorte' de grootte van - laten we zeggen - een tennisbal had. Vanuit die omvang van een tennisbal gezien bevinden we ons daar tegenwoordig ver buiten. Dat kan alleen maar omdat er veel tijd is verstreken, vanuit het moment van de oerknal gezien bevinden wij ons in de toekomst.

Weer anders verwoord:
Zou je alle momenten in de tijd vanaf oerknal tot eindstadium achter elkaar uitsmeren op een plat vlak dan heb je een overzicht over de geschiedenis zoals die zich na de oerknal gevormd heeft. Alle gebeurtenissen zijn tegelijkertijd in potentie aanwezig. Vergelijk dit platte vlak met een glad wateroppervlak waar je een steentje in gooit, er ontstaat een golfbeweging vanuit de plek waar het steentje het wateroppervlak in beweging bracht. Vergelijk dit moment met de oerknal. De tegenwoordige tijd, moment 'nu' bevindt zich op die golf, daardoor worden alle gebeurtenissen ervaren als iets dat in het heden gebeurt. 'heden' of 'nu' is daardoor de scheiding tussen 'verleden' (alles wat binnen de cirkelvormige golf ligt) en 'toekomst' (alles wat daar buiten ligt). Wij bevinden ons nu in een deel van de geschiedenis waarin het universum de omvang heeft die wij hebben berekend. In potentie is het universum nog veel groter, die veel grotere omvang bevindt zich in wat voor ons de 'toekomst' genoemd wordt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 21 jun 2007, 14:52

Tardis schreef:In potentie is het universum nog veel groter, die veel grotere omvang bevindt zich in wat voor ons de 'toekomst' genoemd wordt.
Ja, maar de *plek* waar wij ons in de toekomst zullen bevinden is niet hetzelfde als de toekomst.

(Voorzover het woord 'plek' betekenis heeft buiten het heelal...)

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 21 jun 2007, 14:59

Leg a.j.b. nog even wat duidelijker uit wat je bedoelt want ik weet niet zeker of ik je opmerking goed begrijp.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 21 jun 2007, 15:10

In mijn opvatting gaat de vraag 'wat is er *buiten* het heelal?' over ruimte, niet over tijd. ('Waar ga je naartoe?' 'Kwart over drie.' is niet een zinnig gesprek.)

In jouw hersenspinsel heb je het over verleden, heden en toekomst, en dat kan voor mij dus geen zinnig antwoord op de vraag zijn.

Uit je eerste uitleg en de laatste zin van je tweede uitleg begreep ik dat je bedoelde dat er buiten het heelal plek is waar in de toekomst heelal zal zijn, en dat je die plek 'toekomst' daarom noemt.
Wat je in het begin van je tweede uitleg doet is het uitsmeren van de tijdslijn tot een tijdsvlak of iets dergelijks. En dan heb je't dus niet meer over 'buiten'.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 21 jun 2007, 15:28

MetalPig schreef:In mijn opvatting gaat de vraag 'wat is er *buiten* het heelal?' over ruimte, niet over tijd.
Er is geen verschil tussen ruimte en tijd, ze vloeien in elkaar over en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zie hiervoor ook de uitleg over spacetime op b.v. Wiki.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 21 jun 2007, 19:23

Dat er een paralel universum is buiten het onze waar de tijd langzamer loopt of sneller zou kunnen. Maar onze toekomst is er niet te vinden.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 22 jun 2007, 13:47

Ik heb het toch ook niet over een parallel universum gehad? :)
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

siencesofie

Bericht door siencesofie » 29 jun 2007, 20:50

Onze technische ontwikkeling richt zicht grotendeels op het verzamelen van informatie over het heden en het verleden.
En deze technieken staan slechts in de kinderschoenen. Het is aannemelijk dat deze trend zich zal voortzetten, en ondanks het onzekerheidspriciepe zullen we op den duur met enorme hoeveelheden informatie een steeds beter beeld kunnen vormen van de toekomst.
Een simpel voorbeeld hiervan is het voorspellen van het weer.
Als we in de toekomst veel meer preciesere informatie gaan verzamelen en dit met quantumcomputers gaan verwerken dan is het erg aannemelijk dat we een veel naukeuriger beeld van de toekomst kunnen gaan "berekenen", en dus ook steeds verder in de toekomst kunnen gaan "kijken". Hetzelfde geld dan ook voor het verleden waar we door deductie een veel exacter beeld kunnen gaan vormen van wat is geweest.
Gaan we hier nog een paar eeuwen mee door dan lijkt het al veel op tijdreizen, omdat we een onwaarscheinlijk preciese reconstructie kunnen gaan maken van het verleden en de toekomst.
Of zit er in deze redenatie een grove fout? :?:

keesb

Bericht door keesb » 11 aug 2007, 13:31

Ik denk zo maar dat het heelal een "zandkorrel" is van velen. Dit in de trand van..zo boven zo beneden..
Ons heelal zal best wel eindig zijn, maar we zien de grenzen niet. Misschien omdat het te groots is om met ons brein te bevatten. Dus naast ons zijn vele andere heelallen (ziet er gek uit in meervoud..)
Binnen ons eigen lichaam zijn veel processen gaande, bacterien, virussen, energie. dat geldt ook voor het ons omringende heelal. In ons lichaam leven organismen, die leven op een organisme die weer leven van andere organismen. Ons zonnestelsel kan weer niet bestaan zonder het sterrenstelsel, ons sterrenstelsel kan weer niet bestaan zonder de rest van alle andere sterrenstelsels, ons heelal. Dus waarom zou ons heelal dan weer kunnen bestaan zonder andere?
Een bacterie binnen ons lichaam kan zijn bestaan binnen ons lichaam niet bevatten, de grootsheid waarin deze verkeert kan de bacterie niet overzien als hij intelligent genoeg zou zijn. Feitelijk is dit met de mens ook zo, we kunnen de grootheid om ons heen niet bevatten, we zien het domweg niet. Ons heelal is daarom in mijn optiek een groot organisme met complexe processen, maar het is er ook een van vele.

Aan de andere kant, "We weten het gewoon niet".

Hermes of the Night

Re: Wat is er buiten het heelal?

Bericht door Hermes of the Night » 17 jul 2008, 17:31

De zandbak van de creator?

tofu_kronos

Re: Wat is er buiten het heelal?

Bericht door tofu_kronos » 23 aug 2008, 01:23

Had de documentaire an elegant universe gezien. Ging over de string theorie. volgens deze documentaire leven wij op een brane. Brane als in membrane, een 2 dimensionale laag met 3d proporties. Wij leven op 1 brane, maar er zijn een oneindig aantal branes. Elke brane stelt een universum voor. Er is een theorie dat als 2 branes elkaar raken er een bigbang ontstaat.

Plaats reactie