Wat is er buiten het heelal?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
MMe

Bericht door MMe » 31 jan 2006, 16:09

Ik heb je theorie gelezen en ben het wel grotendeels met je eens dat de ruimte rond is en zich als de zee gerdraagd maar ik snap niet wat je nuprecies met die moment opnamen achter elkaar bedoeld, naar mijn mening zitten wel maar in een moment, het nu dus ik denk niet dat ze veer melkwegen dubbel tellen.
Maar ik ben het wel met je eens dat we alles in het verleden zien, vele sterren bestaan al lang niet meer maar toch zien we hun licht en die baby melkwegen zijn denk ik ook allang groter geworden.
Jij hebt het over een vier dimentionale universum maar daar denk ik ook anders over, ik ga uit van ook een ronde ruimte maar die ruimte is niet leeg maar bestaat uit allemaal hele kleine bolletjes die ook als een kubus 14 dimenties heeft namelijk 6X 8Y, hou maar eens een kubus in je hand en tel de vlakken, 6X tel nu de punten 8Y.
Zo is het denk ik ook in die bolletjes als je nu twee dimenties onttrekt uit die bolletjes gaan die twee dimenties (eenX en een Y) om die andere bolletjes heen draaien en daar hebben we de deeltjes waaruit materie bestaat.
Zo zijn denk ik ook vrouwelijk en manelijk onstaan.
En ook de donkere materie zit dus in de materie zelf want 12/14 is dus bijna die tachtig procent :)

Ravertje

Bericht door Ravertje » 31 jan 2006, 20:42

Agter het heelal ligt net zoiets als de aarde ;) Mjah kan je ne tzo goed vragen. wat was er voor dat het heelal zich vormde. Mjah als heelal steeds groter wordt ..... Dan moet daar tog ook iets zijn????

MMe

Bericht door MMe » 31 jan 2006, 22:38

Pro-raver schreef:Agter het heelal ligt net zoiets als de aarde ;) Mjah kan je ne tzo goed vragen. wat was er voor dat het heelal zich vormde. Mjah als heelal steeds groter wordt ..... Dan moet daar tog ook iets zijn????
Mischien heeft het helal altijd bestaan want zonder tijd bestaat er niks maarja het antwoord op je vraag wat er voor het helal was weet ik niet want ik ben er niet bijgeweest :wink:

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 31 jan 2006, 22:59

Offtopic: Ivm enorme belangstelling sticky gemaakt..
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Xar

Bericht door Xar » 31 jan 2006, 23:33

Je Theorie geeft stof tot nadenken, Tardis :)

Zou het misschien kunnen zijn dat de uitdijing van het helaal, en de constructie daarvan het gevolg (product) is van een groter mechanisme met meerdere dimensies?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 01 feb 2006, 02:24

MMe schreef: (...), het nu dus ik denk niet dat ze veer melkwegen dubbel tellen.
Ik snap de verwarring, ik heb in mijn uitleg een stap overgeslagen: als je vanaf Aarde met een raket in een 4-dimensionale ruimte perfect rechtuit zou reizen kom je theoretisch uiteindelijk weer bij de Aarde terecht. Vergelijkbaar met het 3-dimensionale aardopervlak waar je in theorie ook bij je vertrekpunt uitkomt als je perfect rechtdoor blijft reizen. Daarachter ligt theoretisch nog een groot aantal keer diezelfde Aarde, ogenschijnlijk steeds jonger (omdat het licht dat onze Zon uitzendt al zo lang onderweg is) als je ver genoeg en scherp genoeg kunt kijken zie je de Aarde en de Zon gevormd worden.
Vandaar dat er in een 4-dimensionaal gekromd universum sprake moet zijn van herhalingen van steeds hetzelfde, maar daterend uit het verleden. En zo ziet het universum er ook uit: welke kant je ook kijkt, het is opmerkelijk gelijkmatig opgebouwd, ziet er overal ongeveer het zelfde uit. Het wordt ogenschijnlijk alleen steeds jonger naarmate je verder kijkt.

p.s. Als je met een raket door het 4-dimensionale universum reist en bij je vertrekpunt terugkomt is er natuurlijk tijd verstreken, in dit geval is de Aarde ouder geworden. Als je verder reist kom je de Aarde weer tegen en is deze alweer ouder geworden. Als je met hoge snelheid ergens naar toe reist lijkt de tijd op de plaats van je reisdoel sneller te verlopen. Ik hoop dat mijn redenering nog steeds te volgen is en dat mijn uitleg niet meer vragen oproept dan er beantwoord worden. :|

MMe

Bericht door MMe » 01 feb 2006, 10:45

Ik ga er eens goed over nadenken en het is wel een interessante Theorie 8) .

Ravertje

Bericht door Ravertje » 01 feb 2006, 16:15

zeer ineressante theorie

Romaine

Bericht door Romaine » 01 feb 2006, 16:40

Als kind vroeg ik me altijd af wat er buiten of voorbij het heelal was, maar is het uberhaupt wel mogelijk om BUITEN het heelal te vertoeven. Aan het woordt heelal te zien niet: heel-al, heel alles = alles!Stel dat er nooit en nergens een einde is aan het heelal, de mens zou dat niet kunnen bevatten.

Xar

Bericht door Xar » 02 feb 2006, 03:15

Zou een multiversum er misschien zo uitzien?

Afbeelding

The Return

Bericht door The Return » 02 feb 2006, 10:47

Daarmee illustreer je dat er ook iets buiten het heelal is.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 02 feb 2006, 16:57

Precies, er bestaat hier een grens, namelijk de bel, die bestaat uit massa, daarbuiten is dan weer lucht, etc..
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 03 feb 2006, 18:13

Vanmiddag bedacht ik een ander antwoord dan `niets` op de vraag wat er buiten het universum is. Op basis van mijn voorstelling hoe de vorm van het universum zou kunnen zijn zou ik zeggen: verleden en toekomst.

Verleden in de virtuele holte waar het schilvormige 4-dimensionale universum omheen zit (indien mijn idee daarover klopt, het is maar een theorie) en toekomst daar buiten. Tijd maakt namelijk deel uit van het tijd-ruimte continuum.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 03 feb 2006, 18:30

Xar schreef:Je Theorie geeft stof tot nadenken, Tardis :)
Dank je, ik ben blij dat ik het deze keer blijkbaar zo heb omschreven dat jullie snappen wat ik bedoel. Het is mijn idee van de opbouw van het universum, waarmee ik absoluut niet wil beweren dat het inderdaad zo is.
Zou het misschien kunnen zijn dat de uitdijing van het helaal, en de constructie daarvan het gevolg (product) is van een groter mechanisme met meerdere dimensies?
Niemand kan daar een sluitend antwoord op geven, maar het zou theoretisch wel kunnen. De M-theorie vervangt de vijf snaar theorien en gaat uit van 11 dimensies, dus het bestaan van meerdere dimensies is niet helemaal science fiction meer. Het nadeel van de M-theorie is dat het zo theoretisch is dat het eerder met filosofie dan met wetenschap te maken heeft. Niemand weet hoe je die theorie met wetenschappelijk onderzoek zou moeten bewijzen.

Xar

Bericht door Xar » 03 feb 2006, 18:52

Er komt een interresante gedachte in mij op:

Zou een dimensie "rekbaar" kunnen zijn?

Stel je 2 dimensies voor (een plat vlak). Dit vlak zou je in principe kunnen verfrommelen tot een prop, maar houdt hetzelfde opppervlak.
Stel je eens voor dat het vlak elastisch is. Nu leg je een metalen kogel op het vlak. Het vlak zou doorbuigen, maar de kogel niet doorlaten.
Wat voor consequenties zal het hebben wanneer de 3-dimensionale ruimte rekbaar zou zijn?
Hmm...volgens mij komt dit overeen met de zwaartekrachtstheorie. :?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 03 feb 2006, 19:32

Ja, je zegt het zelf al, in de buurt van massa wordt ruimte uitgerekt of gebogen. :wink:

Anet

Bericht door Anet » 01 mar 2006, 15:20

Afbeelding

Bestaan er vrijwel exacte kopieën van u in andere heelallen? Als één (of meerdere) van de multiversum hypotheses juist is, dan is die gevolgtrekking mogelijk onvermijdelijk. In de bovenstaande met de computer bewerkte illustratie, zijn onafhankelijke universa weergegeven als onafhankelijke cirkels of bollen. Bollen kunnen causaal van alle andere bollen gescheiden zijn, wat betekent dat er geen communicatie tussen hen kan plaats vinden. Sommige bollen zouden net wat andere realisaties van ons heelal kunnen bevatten, terwijl in weer andere bollen totaal andere natuurwetten zouden kunnen gelden. Een complete verzameling van parallelle heelallen wordt een multiversum genoemd. Het menselijk oog in de afbeelding zou de mogelijkheid kunnen representeren dat realisaties van sommige multiversum hypotheses slechts in ons menselijk brein zouden kunnen bestaan. Eén kritiek op multiversum hypotheses is dat ze veelal moeilijk (of helemaal niet) te toetsen zijn. Sommige multiversum theorieën zijn wellicht interessant of vermakelijk om over na te denken, maar op geen enkele praktische manier te falsificeren — en hebben daarom geen voorspellende wetenschappelijke waarde

Animal

Bericht door Animal » 10 aug 2006, 20:23

Wat is er buiten het heelal?

Ik neem aan dat hier de grensen van ons eigen heelal / universum wordt bedoeld.

Daar zit de Rest
of
Daar zit het Niets
of
Daar zit al het Overige

MrCor

Bericht door MrCor » 10 nov 2006, 00:29

Mag ik misschien een beetje reclame maken voor mezelf en jullie uitnodigen mijn verhaal te lezen in het forum >fylosofie>het zou kunnen toch?

Misschien dat dit enig licht werpt op de zaak.

American Dawn

Bericht door American Dawn » 10 nov 2006, 11:04

Een buitenaards labo :mrgreen: ratorium.

Plaats reactie