Cradle 2 Cradle

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Cradle 2 Cradle

Bericht door Tardis » 24 jul 2008, 19:28

Cradle 2 Cradle is de naam van een filosofie die in een boek met dezelfde naam wordt uitgelegd. Kort samengevat komt het neer op het produceren van producten die, na gebruik, grondstof zijn voor andere producten. Op deze manier ontstaat er geen afval.

Meer uitleg te lezen via onderstaande link.

http://www.duurzaamheid.nl/c2c/

Kort verslag van een conferentie in Maastricht, november 2007.



Speech van Jacqueline Cramer, minister van Milieu.

Laatst gewijzigd door Tardis op 24 jul 2008, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Maan

Re: Cradle 2 Cradle

Bericht door Maan » 24 jul 2008, 19:30

En wat is jouw mening hierover?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Cradle 2 Cradle

Bericht door Tardis » 24 jul 2008, 19:38

Ik ben architect en geef les aan andere architecten en studenten. Cradle to Cradle raakt langzamerhand bekend en ik ben momenteel druk bezig het winnende ontwerp voor de bibliotheek++ in Utrecht onder de aandacht van de gemeenteraadsleden te brengen in het kader van Cradle to Cradle. Bovendien ga ik me bemoeien met de uitwerking van het ontwerp.

Het is niet de vraag òf we Cradle to Cradle maatregelen moeten treffen, willen we de huidige levensstandaard enigszins kunnen volhouden dan zullen we wel moeten, de vraag is op welke termijn het in Nederland gerealiseerd kan worden. Overheden, architecten en andere ontwerpers hebben een voortrekkersrol, zij bepalen onze leefwereld.

De Aarde is niet vol als we anders gaan eten en produceren, dat is de boodschap. Maar de voorwaarde is dat we onze consuptiegoederen anders gaan produceren. Consumenten zullen het gaan merken aan de verpakkingen, die hoeven niet per sé in de glasbak of bij het oud papier; gooi het kartonnetje met drinkyoghurt uit het raam van de auto in de berm, het papier bevat voedingstoffen en zaden waar plantjes uit voortkomen. Cradle tot Cradle T-shirts kunnen in je tuin ondergeschoffeld worden en composteren binnen een maand zodat ze voedsel vormen voor de wormen en planten. enz. enz.

In mijn eigen vakgebied maak ik duidelijk dat gebouwen energiecentrales kunnen zijn als je ze goed ontwerpt. Als je woning alle energie die je nodig hebt zelf produceert is dat een stap in de richting dat we geen energieprobleem meer hebben. Behalve energie produceren kun je een gebouw ook maken van materialen die de lucht zuiveren. Fijnstof afvangen, regenwater opvangen voor b.v. het spoelen van de toiletten, zelf reparerende verflagen, aardwarmte gebruiken voor verwarming 's winters en koeling 's zomers, het hoort tegenwoordig allemaal tot de mogelijkheden.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Cradle 2 Cradle

Bericht door MetalPig » 24 jul 2008, 20:27

Tardis schreef:De Aarde is niet vol als we anders gaan eten en produceren, dat is de boodschap.
Beuh, nog meer mensen :(

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Cradle 2 Cradle

Bericht door Tardis » 25 jul 2008, 11:53

MetalPig schreef:
Tardis schreef:De Aarde is niet vol als we anders gaan eten en produceren, dat is de boodschap.
Beuh, nog meer mensen :(
De Aarde is nu wèl vol bedoel ik. Dus nee, liever niet nog meer mensjes er bij.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie