Wat is bewustzijn en waar houdt het op?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Opmerkelijke YouTube filmpjes

Bericht door MetalPig » 25 sep 2008, 10:27

Tardis schreef:
MetalPig schreef:
Tardis schreef:dus gebruik ik het woord electron. Niets mis mee toch?
Als jij denkt dat een atoom hetzelfde is als een elektron is er van alles mis.
Ben je weer met het verkeerde been uit bed gestapt?
Nee, hoezo?
Tardis schreef:Nee natuurlijk denk ik niet dat een electron het zelfde is als een atoom.
Waarom denk je dan dat er niks mis is als je atomen elektronen noemt? :?

Gijs

Re: Opmerkelijke YouTube filmpjes

Bericht door Gijs » 25 sep 2008, 12:46

MetalPig schreef:
Gijs schreef:Dat is moeilijk aangezien er meer stipjes zijn dan 35 :shock:
(Het zijn er namelijk 37)
Huh? de letters IBM bestaan volgens mij wel uit 35 atomen hoor.
Ja, maar er zitten nog twee stipjes bij, aangezien er ook nog een achtergrond is, dacht ik dat die ook gemanipuleerd waren. Maar ik vroeg me daarna ook af of ze wel daadwerkelijk gemanipuleerd zijn. Dat schreef ik er ook na, maar zo klein kan je toch niet kijken? Dat is tot nu toch onmogelijk? En waarom geven ze licht af? Dan zouden ze toch moeten bewegen? Aangezien 0k niet na te bootsen valt op aarde (heb ik geleerd op school) moeten die atomen toch ook bewegen? Hoe hebben ze dat dan gedaan? Berekent hoe ze zouden bewegen en dan op het juiste moment een foto nemen?

Gijs

Re: Opmerkelijke YouTube filmpjes

Bericht door Gijs » 25 sep 2008, 12:54

MetalPig schreef:
Tardis schreef:In de simulatie zie je nog een golfpatroon, aan de rand een 'wand' met pieken. Iedere piek is een electron.
Behalve dat ie zegt dat het 'a ring of atoms' is. En het is geen simulatie, het is een visualisatie van iets echts ('the wavy-ness can be photographed').
Ja en daarom snap ik niet waar ik naar zit te kijken, ik bedoel je kan natuurlijk niet beweren dat elektronen er echt zo uit zien want waarschijnlijk zijn het puntdeeltjes. Als dat zo is, wat zijn die golven dan? Een soort 3D grafiek dacht ik toen. Maar dat zal het wel niet zijn. Is de golf een afstandsgolf? (zoals op het strand zeg maar, de zee fluctueert in hoogte, wat een afstands-grootheid is.) Of moet ik het zien als een fluctuatie van de elektromagnetische kracht die op bepaalde punten sterker is en een golfbeweging maakt?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Opmerkelijke YouTube filmpjes

Bericht door Tammy » 25 sep 2008, 12:58

Deze boeiende discussie word binnenkort opgesplitst waar het tot zijn recht komt. :wink:
Maan en ik krijgen het niet voor elkaar, FoX doet dat dus.

Continue luitjes........

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Opmerkelijke YouTube filmpjes

Bericht door Tardis » 25 sep 2008, 13:48

Gijs schreef:wat zijn die golven dan? Een soort 3D grafiek dacht ik toen.
Dat wordt aangekondigd door de commentator: "Over a hundred years after its discovery, we can actually see what an electron might look like by using the computer technology it created", het laat zien dat electronen golven zijn. In de daarop volgende beelden zie je een golvend oppervlak; een zee van electronen. Tegen het einde zegt de natuurkundige dat hij zich misschien vergist of een ketterse opvatting heeft, maar dat wat hem betreft de discussie over dualiteit 'mumbojumbo' is omdat electronen golven (geen deeltjes) zijn.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Opmerkelijke YouTube filmpjes

Bericht door MetalPig » 25 sep 2008, 14:44

Gijs schreef: maar zo klein kan je toch niet kijken?
Scanning tunneling microscopy. (Link.)

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: Wat is bewustzijn en waar houdt het op?

Bericht door FoX » 25 sep 2008, 18:53

Vergeten :mrgreen:

22 sept.
Gijs schreef:Als het goed is is het de magnetische en elektrische functie dat golft. Nou wil ik trouwens wel weten hoe dat spleet experiment is gegaan. Want waarom wordt de elektron naar boven 'geschopt' na de spleet en waarom niet meteen als het uit de bron komt? Wat is er zo speciaal aan de 'spleet' ?

Plaats reactie