Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gijs

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Gijs » 29 sep 2008, 22:58

M@rgrietje schreef: ik denk ook na hor.
Dat zal ook niemand in twijfel trekken, als je niet nadacht dan was je niet hier (of sowieso op internet) dan zou je namelijk niet eens kunnen schrijven. Dit omdat je eerst moet nadenken over wat je schrijft voordat je het schrijft anders zouden het een willekeurige verzameling van letters zijn.

Gijs

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Gijs » 29 sep 2008, 23:07

MetalPig schreef:
M@rgrietje schreef:jeminee wrom snappen jullie niet gewoon dat ik al 15 ben dan ben je gewoon volwassen hoor.
Je schrijft als een kind.
Toch ben ik het wel met haar eens, ik ben nu niet opeens volwassener als een halfjaar geleden. Ze is geen kind meer en ze weet wat ze doet.

Kokopelli-online

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Kokopelli-online » 30 sep 2008, 07:55

[quote="Maan"Als je 12 bent, ben je echt al wel eens verliefd geweest. En stel nou dat dat op een oudere man is, dan is het toch mooi als je dan samen kunt genieten?[/quote]

@kokopelli: Iemand van 30 kan ook serieus denken dat het gewoon fijn is toch? Het is onze moraal om het te veroordelen, maar er zijn echt 30 jarigen die het gewoon normaal vinden. Sterker nog, in sommige landen is het aan de orde van de dag.[/quote]

Ja als alle partijen geestelijk en lichamelijk volwassen zijn zal dit waarschijnlijk geen problemen opleveren. Maar er zijn er zat waar het wel psychische problemen geeft op latere leeftijd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Tammy » 30 sep 2008, 13:59

Maan schreef:
Nu zijn er ook mensen, zoals van de partij Martijn, die beweren dat ieder sexueel contact, ongeacht de leeftijd, of het leeftijdsverschil, aangemoedigd moet worden.

Waar trek jij de grens?
Kan een 14jarige volwassen genoeg zijn om sex te hebben met een 30 jarige, als hem of haar dat prettig lijkt?
Als 2 kinderen van 10 jaar, willen vrijen, moet je dat afdoen als onschuldig onderzoeken, of moet je het verbieden?
En maakt het verschil, als een meisje van 14 met een man van 25 vrijt, of een jongen van 14 met een vrouw van 25.

En hoe zit het met homosexualiteit. Wanneer is het geoorloofd om als man sexueel contact te hebben met een jongen? Of vinden jullie daar weer andere morele regels op van toepassing?
En vrouwen?

Allereerst mooie topic Maan ;P!
Tsja, wat moet ik ervan denken?
Met 16 mag je dus sex hebben volgens de wet met een volwassene?
Eerder dus niet , dan is het strafbaar.
Ik denk dat de jeugd van tegenwoordig eerder al kan beslissen daarover.
Zeg maar vanaf 14 jaar.

Nu hebben 12 jarigen al sex , en dat vind ik echt te vroeg.
Moet men natuurlijk zelf weten maar kom op zeg, je bent nog een kind vind ik dan.
Een tiener en een volwassenen die sex hebben is iets waar ik nog niet helemaal over uit ben.
De liefde kan mooi zijn tussen 2 mensen ongeacht het leefdtijdsverschil.
Met 16 weet je het wel zo`n beetje maar 13 of jonger?
Nee, vind ik niet echt goed.
De volwassenen moet het dan ook niet doen.
De 13 jarigen zijn zich nog aan het ontwikkelen, en om dan al sex te hebben vind ik echt te vroeg.
Maar misschien ben ik wel ouderwets.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gijs

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Gijs » 30 sep 2008, 14:34

Je bent niet ouderwets ik vind dat ook.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Tammy » 30 sep 2008, 14:37

Dank je Gijs :)

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gijs

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Gijs » 30 sep 2008, 14:42

Alhoewel ik er wel bij moet zeggen dat als het twee 13-jarigen zijn je het niet kan verbieden. Maar 13-30 vind ik nou niet zo, en ik vind het goed dat het verboden is. Maar je kan geen straf zetten op het hebben van seks, want ik vind niet dat de overheid zo diep in ons privé leven in mag gaan dat het gaat bepalen wie er al dan niet seks mag hebben. Wel mag het volgens mij tot op een zekere hoogte bepalen met wie je seks mag hebben, want niet elke partij is er altijd even gebaat bij.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Tammy » 30 sep 2008, 14:51

Gijs schreef:
Maar je kan geen straf zetten op het hebben van seks, want ik vind niet dat de overheid zo diep in ons privé leven in mag gaan dat het gaat bepalen wie er al dan niet seks mag hebben.
Dat is wijs gezegd Gijs.
Hoe zit dat tegenwoordig?
Krijgt men straf en in welke vorm dan?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Barrel

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Barrel » 30 sep 2008, 15:30

Maan schreef:n.a.v. een opmerking an Gijs, start ik deze discussie.

Volgens de wet is het verboden om met minderjarigen sexueel contact te hebben. Vanaf je 16de is het wel legaal, maar als de partner een stuk ouder is word het toch moreel veroordeeld.

Nu zijn er ook mensen, zoals van de partij Martijn, die beweren dat ieder sexueel contact, ongeacht de leeftijd, of het leeftijdsverschil, aangemoedigd moet worden.

Waar trek jij de grens?
Kan een 14jarige volwassen genoeg zijn om sex te hebben met een 30 jarige, als hem of haar dat prettig lijkt?
Als 2 kinderen van 10 jaar, willen vrijen, moet je dat afdoen als onschuldig onderzoeken, of moet je het verbieden?
En maakt het verschil, als een meisje van 14 met een man van 25 vrijt, of een jongen van 14 met een vrouw van 25.

En hoe zit het met homosexualiteit. Wanneer is het geoorloofd om als man sexueel contact te hebben met een jongen? Of vinden jullie daar weer andere morele regels op van toepassing?
En vrouwen?
Denk dat een discussie over een specifieke leeftijd zinloos is. Er zijn mensen die op hun 12e volwassener zijn dan anderen op hun 20e. Kortom, er is geen fysieke grens die absoluut bepaald kan worden.

Echter, denk dat er wel degelijk behoefte is aan het beschermen van minderjarigen tegen de invloed van meerderjarigen. En daar moet je dan simpelweg een grens voor trekken. Vind 16 feitelijk een prima grens, denk dat het het gros wel afdekt. Als we een persoon zelfstandig op een scooter in het verkeer vertrouwen lijkt het me vreemd om die persoon sex nog te verbieden. Andersom als je de grens verlaagd, bijvoorbeeld tot 12 denk ik dat er een groep zal zijn die extra kwetsbaar wordt.

Ik denk dat de insteek van de partij van Martijn slechts egoistisch is. Gaat niet om het welzijn van de kinderen, maar volgens hen moet die grens verlaagd worden voor eigen doeleinden. Verkeerd uitgangspunt, en bevestigt juist weer de noodzaak voor een grens. Denk dat de grens beter te hoog kan liggen dan te laag.

Overigens denk ik dat het verder dan niet uitmaakt of het jongen - vrouw, meisje - man of gelijke sexen betreft.

Kokopelli-online

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Kokopelli-online » 30 sep 2008, 15:56

Ik ben het helemaal met Barrel eens. Beter de grens te hoog dan te laag.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door MetalPig » 30 sep 2008, 16:01

Als het geslachtsrijp is mag het seks hebben / mag je er sex mee hebben.

(Is niet noodzakelijk mijn mening, maar ben wel benieuwd naar reacties.)

Maan

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Maan » 30 sep 2008, 17:09

Je mag in mijn opinie altijd sex hebben.
Maar het tweede deel van je zin, vind ik naar. 'mag je er sex mee hebben'.

Ik denk dat ieder verstandig persoon, niet op kleine kinderen valt. En kinderen van 12 kunnen geslachtsrijp zijn.
In sommige landen word dit dus ook gehanteerd. Daar is het normaal. Qua nederlandse norm, vind ik het verwerpelijk.

thaboy

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door thaboy » 30 sep 2008, 17:53

Gijs schreef: Ik niet hoor, ik had toen ik 12 was wel een vriendinnetje maar alleen omdat ik het leuk (en misschien wel stoer) vond om een vriendinnetje te hebben maar eigenlijk vond ik haar een trut. Ik was pas voor de eerste keer echt verliefd op mijn 14e dus dat hoeft niet. Helaas durf ik het juist dan niet te uiten (dat is wat me zo`n sukkel maakt op dat gebied, ik durf alleen om te gaan met meiden waar ik niks voor voel.)
Ik had men eerste lief op mijn 7de, is dat zo gek?

@ m@rgrietje:

15? Dan is er toch iemand op zo'n forum als deze die een beetje in de buurt komt met mijn leeftijd. :wink:

Maan

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Maan » 30 sep 2008, 18:05

Ja ik had ook een vriendje toen ik 7 was..... maar dat had niets met verliefd zijn te maken hoor.....

thaboy

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door thaboy » 30 sep 2008, 18:15

Maan schreef:Ja ik had ook een vriendje toen ik 7 was..... maar dat had niets met verliefd zijn te maken hoor.....
Ik zij toch men eerste lief?

Maan

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Maan » 30 sep 2008, 18:45

Wat ik bedoel, dat had ook niets met sex te maken.

maarten

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door maarten » 30 sep 2008, 19:05

raarmaarwaar schreef:Man mishandelt ex met honkbalknuppel op A2
Een 24-jarige Amsterdammer heeft zondagavond zijn 16-jarige ex-vriendin en haar nieuwe vriend op de snelweg A2 met een honkbalknuppel toegetakeld. Het meisje uit Vinkeveen zou eerder op de avond ruzie met hem hebben gekregen en daarbij zijn auto hebben vernield. De Amsterdammer bemerkte de vernieling en zette samen met een 29-jarige plaatsgenoot de achtervolging in. Het meisje reed met haar huidige vriend, een 21-jarige Amsterdammer, op de snelweg. Na een achtervolging werden ze klemgereden en met de knuppel mishandeld. Ook sloeg het duo de ruiten van hun auto in. De politie heeft de twee verdachten opgepakt. Het meisje is naar een ziekenhuis gebracht.
wanneer ben je geestelijk volwassen deze jongen van 24 kennelijk nog niet,
of juist wel .. het is maar net met welke normen en waarden je leeft zou onze potter van tv zeggen :wink:

@maan wanneer is sex sex dan ?? waar ligt die grens ..
voorzichtig voelen kan op die leeftijd al opgevat als sex worden en heel stoer hebben gevonden terwijl je er nu maar om lacht :wink:

thaboy

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door thaboy » 30 sep 2008, 19:32

Maan schreef:Wat ik bedoel, dat had ook niets met sex te maken.
Ow dus dat is wat jullie mensen met een "lief" bedoelen :shock:

Maan

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Maan » 30 sep 2008, 19:55

maarten schreef:
@maan wanneer is sex sex dan ?? waar ligt die grens ..
voorzichtig voelen kan op die leeftijd al opgevat als sex worden en heel stoer hebben gevonden terwijl je er nu maar om lacht :wink:
Sex en vrijen zijn twee verschillende dingen in mijn ogen.
Als 2 7 jarigen elkaar betasten is dat in mijn ogen volledig onschuldig. Als een 30 jarige een 14jarige vingert is dat in mijn ogen sex en ook behoorlijk verwerpelijk.

Gijs

Re: Sexualiteit leeftijdsgebonden?

Bericht door Gijs » 30 sep 2008, 20:25

MetalPig schreef:Als het geslachtsrijp is mag het seks hebben / mag je er sex mee hebben.

(Is niet noodzakelijk mijn mening, maar ben wel benieuwd naar reacties.)
Nee, want een kind van 12 dat een kind krijgt is sowieso een situatie die je wilt vermijden. Daarbij kunnen kinderen van twaalf nog geïntimideerd raken door een volwassene. Die zijn namelijk meestal nog groter en sterker. En daar kan misbruik van genomen worden, kinderen van 12 moeten nog beschermd worden vind ik. En een getraumatiseerd kind, daar zit niemand op te wachten

Plaats reactie