Doel van het leven, en andere levensvragen.

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Maan

Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door Maan » 30 sep 2008, 19:49

Wat is het doel van het leven?
Waarom zijn we hier?
En wat heeft je leven voor nut, als je een baan, huis en kind hebt, en alleen werkt voor de hypotheek, en een hobbie hebt omdat je moet ontspannen van alle stress in je leven. Waardoor je weer moet stressen om tijd vrij te maken voor je hobbie..... :roll:

Is het doel, zoveel mogelijk bezig zien te blijven, zodat we geen tijd hebben om de zinloosheid van het bestaan in te zien?

En wat is het nut van zelfmoord, als je toch weer opnieuw incarneert of in een hemel verder moet leven?

Ik had vandaag een afspraak bij een crisisdienst..... vaag hoor, die bureaucratie. Hoe kun je nou op afspraak je crisis bespreken?
Net alsof je die crisis ook plaatsje in je agenda kunt geven.

Om het nog enigszins overzichtelijk te houden wat ik met dit topic wil:
Wat is het nut van alles?

tofu_kronos

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door tofu_kronos » 30 sep 2008, 19:54

Dat is per individu verschillend, ik werkte vroeger voor mezelf en mijn pc. Nu voor een toekomst voor mij en wendy. Mijn leven heeft nu weer nut.

Maan

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door Maan » 30 sep 2008, 19:57

Maar je leeft nu dus omdat je met wendy wil leven. Maar de dagelijkse dingen gaan gewoon door hoor. Als de verliefdheid weg is, krijg je toch sleur.
En zijn we nu echt alleen in dit leven, om te werken, te zorgen, en weer dood te gaan?

Het gezegde dat je van de kleine dingen moet genieten, is in het leven geholpen, omdat er eigenlijk niet veel van andere dingen te genieten valt.
En dat is wel een beetje weinig om als levensdoel te zien, vind je niet?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door MetalPig » 30 sep 2008, 20:00

Maan schreef:En zijn we nu echt alleen in dit leven, om te werken, te zorgen, en weer dood te gaan?
Je moet er zelf wat van maken; iemand anders doet het niet voor je.

tofu_kronos

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door tofu_kronos » 30 sep 2008, 20:01

Dus jij vind liefde niet belangrijk als levensdoel.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door MetalPig » 30 sep 2008, 20:07

tofu_kronos schreef:Dus jij vind liefde niet belangrijk als levensdoel.
Dat zei ik niet. Foute conclusie.

Maan

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door Maan » 30 sep 2008, 20:13

Nou ik denk dat hij op mij reageerde.

Liefde is idd geen levensdoel. Liefde is lelijk, en bestaat uit bedrog, en jezelf wegcijferen. Maar dat is momenteel mijn persoonlijke duiveltje.

MP zegt dat je er zelf wat van moet maken.
Maar waarvan dan? Als er geen reden is dat we hier zijn, waarom moeten we dan zo lijden? Waarom zijn vriendschappen dan zo ingewikkeld, waarom moeten we dan werken om te kunnen eten? Als we toch niets kunnen betekenen, om de wereld een mooie plek te maken. Als we toch alleen werken om regeringen te verrijken, waar zijn we dan mee bezig?

Mensen zijn niet gelukkig, ze doen dingen zodat ze niet hoeven na te denken over wat het leven nu eigenlijk inhoud. Want als je het goed bekijkt, zijn we zinloos van hot naar her aan het rennen, met als enige uitkomst dat we toch weer dood gaan.

Gijs

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door Gijs » 30 sep 2008, 20:15

Je bent er nu eenmaal en dat is alles, je bestaat gewoon. Er is volgens mij geen waarom, het is denk ik gewoon toeval dat wij bestaan. En dat toeval wilt (of liever gezegd de evolutie, en vat wilt niet te letterlijk op) dat wij willen leven, en waarom ook niet? Want er is niks anders dan leven, of we kennen iig niks anders. En dat willen we zo gerieflijk en zo fijn mogelijk doen. En daarom hebben we een hele maatschappij opgebouwd met de hele financiële troep erbij. Allemaal zodat we niet in de winter zouden doodvriezen (vroegah dan) en dat we niet achter dieren hoeven aan te rennen. Want dat beschouwen we als vervelend. En dus doen we onze dingetjes elke dag als alternatief daarop. Verder is het allemaal nutteloos, of je nou dood of levend bent dat maakt geen hol uit, maar wij maken daar een onderscheid in omdat we alleen weten dat we bestaan omdat we denken, en we zo zijn geboren dat we dat willen blijven doen. (Dan heb ik het niet alleen over denken maar ook over ervaren, en zonder geest (daarmee bedoel ik geen dode geest dus geen spooky geest) konden we dat niet.
Laatst gewijzigd door Gijs op 30 sep 2008, 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door MetalPig » 30 sep 2008, 20:16

Maan schreef:Nou ik denk dat hij op mij reageerde.
Dan had ie de 'quote'-knop moeten grieven.

maarten

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door maarten » 30 sep 2008, 20:48

is het leven niet wat je er zelf van maakt?

het hoeft niets voor te stellen .. als je niets doet zal er ook niets gebeuren ..
verander je iets door uit de ban te springen zou je geschiedenis kunnen schrijven,
als je gewoon met de kudde meeleeft zul je net als de meeste snel weer vergeten worden na de dood ..

wat wil je zelf met je leven bereiken?
wat is je eigen doel? wil je het harde werkende kudde dier zijn of wil je het toch anders ?
in onze maatschappij heb je de keuze wat je wild dus wil je het anders dan zou dat kunnen ..
al zal dat niet door iedereen begrepen worden ..
maar dan nog .. leef je voor je zelf of voor die ander ??

denk dat het voor de meeste mensen gewoon het zelfde beeld is als altijd ..


- gezond zijn
- gelukkig zijn met elkaar

en de normen die we gewoon zijn gaan vinden

- eigen huis
- eigen financiële zorgen
- eigen stress en tijds druk (wie heeft er tegenwoordig nog tijd?)


de maatschappij verwacht ook nog eens dit soort dingen van elkaar,
wel leven helaas in het commerciële westen.

alles is ook zo ingericht op de druk ..
als je een paar weken thuis zou zitten zonder met een hobby, werk of vrienden bezig te zijn is deze wereld ook behoorlijk leeg..
de mens is kennelijk toch een kudde dier .. niet nadenken maar meedoen de gekte achterna ..

scandiflyer

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door scandiflyer » 01 okt 2008, 04:47

wat een zwaar gedoe zeg zo in de vroege morgen :|

de zin van het leven, ach gewoon lekker je ding doen waar je je goed bij voelt toch?

maarten

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door maarten » 01 okt 2008, 04:53

mwaa voor mij is dat niet als een dolle achter de kudde aan rennen,
ik zou niet willen werken als slaaf voor de bank en de regering om aan al me verplichtingen te voldoen.

ik woon vlak naast een boerderij en verbouw daar biologische mijn eigen eten.
scheelt een hoop geld en het is gewoon echt voedsel niet die rommel uit een fabriek met chemicaliën.

hoef daarom ook minder te werken en stress is uitgesloten .. daar doe ik al helemaal niet aan...

scandiflyer

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door scandiflyer » 01 okt 2008, 04:56

dan is jou doel van het leven toch leven bij de natuur en
een beetje als gevochten man tegen de maatschappij?

voor andere is het weer prettiger te leven na de normen van de maatschappij..

maarten

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door maarten » 01 okt 2008, 05:01

ja een belachelijk doel dus ..
je leeft in een vrij land maar toch word je beperkt door de normen van de maatschappij..

dan had je beter in het oosten kunnen wonen daar word voor je bepaald hoe je leeft,
heb je geen keus.. daar is de doel van je leven dus al bepaalt door de regering of familie ..

sommige raken in verwarring door de vrijheiheden die ze hier hebben en weten het niet meer puur omdat er zoveel mogelijkheden zijn

scandiflyer

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door scandiflyer » 01 okt 2008, 05:06

als je je daarbij prettig voelt is het toch al geen belachelijk doel?

op de vraag wat wil je in het leven en wat is je doel kan ik alleen maar zeggen zoveel ..
juist omdat ik zoveel vrijheden heb mag ik toch wel een beetje met de groep meegroeien ..
ik heb graag me financiële zaken voor elkaar en ben dol blij dat ik de rest van mijn tijd vrij kan bepalen wat ik zelf wil

Maan

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door Maan » 01 okt 2008, 18:55

Ja leuke dingen doen, vriendschappen onderhouden, kinderen krijgen. Allemaal leuke bezigheden om niet in te zien, hoe zinloos het allemaal is.

Vrienden bedriegen elkaar, huwelijken zijn facades die in stand worden gehouden uit een gevoel voor veiligheid.

En waar doen we het allemaal voor? Krom liggen voor een baas, zodat je je te hoge huur moet betalen, en al je verzekeringen tegen dingen die hoogstwaarschijnlijk toch niet gebeuren?
Zodat we te eten hebben? We eten om in leven te blijven. Dat kan niet het doel van dit leven zijn toch? Zorgen dat je in leven blijft.

Mensen rennen van hot naar her om maar bezig te zijn, hogerop te komen, of nog meer kinderen te krijgen. Of beiden.
Is het allemaal geen grote vlucht voor de kern van het bestaan?
Dat het leeg is?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door MetalPig » 01 okt 2008, 19:12

Maan schreef:Is het allemaal geen grote vlucht voor de kern van het bestaan?
Dat het leeg is?
Ik zou het een invulling noemen, geen vlucht.

Maan

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door Maan » 01 okt 2008, 19:16

Maar wat is het nut van al die dingen?
Ik vind het gewoon zo nutteloos om hier te zijn zonder enig doel of richting.
Als jij niet naar je werk gaat, gaat het bedrijf niet ineens failliet.
Als een groenteboer er mee stopt, kunnen mensen heus nog wel groente eten.

Iedereen roept altijd over een individu zijn, en uniek, maar als persoon maken we totaal geen verschil in deze wereld.
1 persoon, maakt geen verschil. Met een massa kan dat wel, maar de massa rent alleen achter kortstondig vermaak aan. Zodat de massa net zo zinloos is als 1 persoon......

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door MetalPig » 01 okt 2008, 19:29

Maan schreef:Ik vind het gewoon zo nutteloos om hier te zijn zonder enig doel of richting.
't Is niet verplicht hea.
Maan schreef:Als jij niet naar je werk gaat, gaat het bedrijf niet ineens failliet.
Als een groenteboer er mee stopt, kunnen mensen heus nog wel groente eten.
Klopt. Desondanks vermaak ik me wel in dit leven.
Maan schreef:Iedereen roept altijd over een individu zijn, en uniek, maar als persoon maken we totaal geen verschil in deze wereld.
Mee eens. Maar ik heb gelukkig niet de ambitie om de wereld te verbeteren.
En op kleinere schaal maken we wel degelijk verschil.

scandiflyer

Re: Doel van het leven, en andere levensvragen.

Bericht door scandiflyer » 01 okt 2008, 19:34

mmm waar zou je dan willen dat de massa gaat doen .. ??

de meesten doen mee in het "spel" naar roem macht en rijkdom ..
wat het uiteindelijke doel hiervan is geweest, je hebt je vermaakt ..

zullen dieren ook zo denken ?? als je het zo bekijkt hebben die een nog nuttelozer leven ..

Plaats reactie