Hoe vrij ben jij?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Maan

Hoe vrij ben jij?

Bericht door Maan » 07 okt 2008, 14:57



Een leuke discussie kwam op gang, n.a.v. dit filmpje.
Wat is vrijheid?
Kun je vrij zijn in een maatschappij met opgelegde regels? Of zouden we liever allemaal zo vrij willen zijn als deze man, die zijn eigen creativiteit zijn leidraad in zijn leven laat zijn?
Hij is misschien in de war, wat betreft, zijn sexuele geaardheid, en zijn plek in de maatschappij, maar hij doet daarom juist geen moeite om er bij te gaan horen. Hij doet juist alleen dat wat hij denkt dat prettig is. Dat er geen grenzen zijn qua manier van leven en creativiteit. De enige grenzen, zijn de grenzen die je jezelf oplegt.
Hoe denken jullie hierover?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Tardis » 07 okt 2008, 15:13

Maan schreef:De enige grenzen, zijn de grenzen die je jezelf oplegt.
Hoe denken jullie hierover?
Er zijn wel degelijk grenzen. Iemand die meent volledig vrij te zijn en geen grenzen heeft herkend is nog niet werkelijk vrij. Hooguit is die persoon op weg zijn grenzen te vinden of te verleggen.

Deze man doet wat hij wil en dat is prima, zolang hij anderen er niet mee hindert. Dat zal hij waarschijnlijk niet doen, dus so far so good, toch zal hij tegen grenzen aan lopen die de maatschappij hem oplegt. Er zijn spelregels die je kunt doorbreken, maar er zijn ook spelregels die je niet kunt doorbreken.

Ik zou zeggen zolang je je eigen mogelijkheden binnen een bepaald kader objectief onder ogen kunt zien ben je binnen dat kader vrij. Als je het kader van je beperkingen voor 100% hebt geaccepteerd ben je pas werkelijk vrij.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gijs

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Gijs » 07 okt 2008, 15:52

De maatschappij legt hem natuurlijk geen regels op, hij mag dit namelijk doen als hij dat wilt. Wel wordt hij misschien uitgelachen, maar dat vind ik bij vrijheid horen. Vrijheid is niet mogelijk als we niet tot een bepaalde maten een dikke huid hebben voor elkaar want vaak hebben mensen tegenovergestelde ideeën of idealen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Tardis » 07 okt 2008, 18:00

Gijs schreef:De maatschappij legt hem natuurlijk geen regels op
Probeer je eens te onttrekken aan het belastingstelsel. Wedden dat je in de probemen komt? Dat is maar één voorbeeld.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

scandiflyer

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door scandiflyer » 07 okt 2008, 18:03

Gijs schreef:Wel wordt hij misschien uitgelachen, maar dat vind ik bij vrijheid horen.
waarom ? omdat hij anders leeft dan jij zou willen?
je kan toch ook elkaar een beetje ruimte gunnen..

Maan

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Maan » 07 okt 2008, 18:31

Tardis schreef:
Gijs schreef:De maatschappij legt hem natuurlijk geen regels op
Probeer je eens te onttrekken aan het belastingstelsel. Wedden dat je in de probemen komt? Dat is maar één voorbeeld.
Zover bedoelde ik het niet. Al zijn er mensen die wel zo leven, maar dat is niet van toepassing op deze man.
Ik had het over jezelf uiten, je gedrag.

Als je zin hebt om over de utrechtse grachten te gaan dansen, omdat je je ontzettend happy voelt, doe je dat niet. Je zou voor gek verklaard worden.
Als je zo verliefd bent dat je het van de daken wilt schreeuwen, doe je dat niet, stel je voor hee....
Als je zoveel pijn hebt vanbinnen, dat je alleen nog maar wilt schreeuwen, dan doe je dat niet, wat zouden de buren wel niet denken.

Hij vraagt zich niet af wat een ander denkt, hij volgt zijn eigen ingevingen.
Zo beschrijft hij het ook in het filmpje. Je kunt zien welke fases hij heeft doorlopen, tot hij tot de persona Thoth kwam. En het is een mooie weg.

En dat is vrijheid, durven zijn wie bent.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door MetalPig » 07 okt 2008, 18:34

scandiflyer schreef:je kan toch ook elkaar een beetje ruimte gunnen..
Anderen ruimte geven is een beperking van mijn vrijheid, dus ehhh...

Gijs

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Gijs » 07 okt 2008, 18:35

Tardis schreef:
Gijs schreef:De maatschappij legt hem natuurlijk geen regels op
Probeer je eens te onttrekken aan het belastingstelsel. Wedden dat je in de probemen komt? Dat is maar één voorbeeld.
De maatschappij legt hem geen regels op in dit filmpje, hij wordt niet beperkt in zijn creativiteit dat is wat ik bedoel. En natuurlijk hij mag voor zijn creativiteit geen mensenbloed gebruiken ofzo, maar hij mag deze muziek wel maken. Ook al wordt hij uitgelachen, hij wordt niet beperkt in het uiten van zichzelf behalve als hij erg gevoelig is maar dat doet dan niet heel de maatschappij. Ik bedoel dus dat er in dit filmpje niks gebeurt waardoor hij beperkt wordt, en wij hoeven ook niet beperkt te worden in onze creativiteit.

Gijs

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Gijs » 07 okt 2008, 18:40

scandiflyer schreef:
Gijs schreef:Wel wordt hij misschien uitgelachen, maar dat vind ik bij vrijheid horen.
waarom ? omdat hij anders leeft dan jij zou willen?
je kan toch ook elkaar een beetje ruimte gunnen..
Ja maar de anderen moeten toch vrij zijn om te lachen als ze deze situatie hilarisch vinden? Dus uitgelachen worden wanneer je buiten de boot valt (of laten we zeggen je doet iets dat zo gek en grappig is dat mensen er om lachen) hoort dus bij vrijheid. Het is niet anders, je moet maar gewoon een schild opbouwen. En aangezien de meesten daartoe wel in staat zijn, zou er geen smoes moeten zijn om anderen in hun doen en laten te beperken als je je beledigd voelt terwijl het niet als belediging bedoeld is. Maar wat maan allemaal opnoemt is legaal, je wordt niet in die vrijheid beperkt tenzij je huid niet dik genoeg is. En daarom hoort een dikke huid hebben bij vrijheid, als je dat niet hebt kan je nooit helemaal vrij zijn naar de westerse standaarden.

Maan

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Maan » 07 okt 2008, 18:50

Toch is het jammer dat mensen als hij worden uitgelachen.
Het is denk ik een vorm van angst. Wil niet iedereen zo vrij zijn?

Onze manier van uiten word eigenlijk grotendeels bepaald door de buitenwereld. Alles waarvan we denken dat een ander het vreemd zal vinden, doen we niet.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door MetalPig » 07 okt 2008, 18:58

Maan schreef:Toch is het jammer dat mensen als hij worden uitgelachen.
Het is denk ik een vorm van angst. Wil niet iedereen zo vrij zijn?
Angst waarvoor? :?

En zo wil ik niet vrij zijn nee.

scandiflyer

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door scandiflyer » 07 okt 2008, 19:00

dat ben ik helemaal met je eens, maan tuurijk je mag lachen omdat je het leuk vind maar waarom uitlachen.
ik zou niet zo willen leven als hem,

ik ben best tevreden al ben ik ook iemand die maar braaf elke dag aan het werk gaat,
omdat de baas dat zo nodig wil maarja zal toch brood op de plank moeten komen he

Gijs

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Gijs » 07 okt 2008, 19:07

MetalPig schreef:
Maan schreef:Toch is het jammer dat mensen als hij worden uitgelachen.
Het is denk ik een vorm van angst. Wil niet iedereen zo vrij zijn?
Angst waarvoor? :?
Angst voor hem omdat het eigenlijk een beetje een 'freak' is. En freaks worden meestal eng gevonden. En zij denkt volgens mij dat ze hem uitlachen om hem minder eng te maken. (Immers wat is er eng aan iemand die zich laat uitlachen.) En dat dat een soort onbewuste reactie is. Dat bedoeld ze denk ik.

Gijs

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Gijs » 07 okt 2008, 19:09

Maan schreef:
Onze manier van uiten word eigenlijk grotendeels bepaald door de buitenwereld. Alles waarvan we denken dat een ander het vreemd zal vinden, doen we niet.
Dan ben je gewoon niet sterk genoeg. En natuurlijk zo ben ik ook, maar mensen die sterk genoeg zijn kunnen wel vrij zijn op de manier zoals hij is. Dus tja, onze vrijheid wordt alleen door onszelf beperkt maar dat kan je natuurlijk geen beperking van de vrijheid noemen. Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken. Jullie hadden dat waarschijnlijk al begrepen maar deze formulering is misschien duidelijker.
Laatst gewijzigd door Gijs op 07 okt 2008, 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Maan

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Maan » 07 okt 2008, 19:10

MetalPig schreef:
Maan schreef:Toch is het jammer dat mensen als hij worden uitgelachen.
Het is denk ik een vorm van angst. Wil niet iedereen zo vrij zijn?
Angst waarvoor? :?

En zo wil ik niet vrij zijn nee.
Angst, omdat je wel mee zou willen doen, maar niet durft. Angst om je eigen grenzen te overschreiden.

Zou jij niet gewoon willen doen wat in je opkomt? Hardop zingen als je in de trein zit, en je hoort een lekker nummer op je ipod, in de fontijn van het park springen als het ontzettend heet is, gaan schommelen in een drukke speeltuin gewoon omdat het leuke herinneringen bij je terug brengt. En al die andere dingen die ik al eerder opnoemde.

Maan

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Maan » 07 okt 2008, 19:11

En iid, hoe gijs de angst formuleerde, zal er ook zeker mee te maken hebben. ;P!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door MetalPig » 07 okt 2008, 19:14

Maan schreef:Zou jij niet gewoon willen doen wat in je opkomt?
Ik bedoelde dat ik niet zo wil zijn als Thoth.

Maar ik ben aardig vrij hoor; ik heb gewoon niet van die excentrieke neigingen.

Maan

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Maan » 07 okt 2008, 19:16

Wat versta jij onder vrij zijn dan?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door MetalPig » 07 okt 2008, 19:18

Maan schreef:Wat versta jij onder vrij zijn dan?
Doen waar je zin in hebt, wat je leuk vindt. Geen dingen doen om er maar bij te horen.

Maan

Re: Hoe vrij ben jij?

Bericht door Maan » 07 okt 2008, 19:24

doe je dan ook altijd waar je zin in hebt?

Plaats reactie