Dr.Michio Kaku benoemt 3 types van buitenaardse beschaving

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Dr.Michio Kaku benoemt 3 types van buitenaardse beschaving

Bericht door Tardis » 07 nov 2008, 11:42

In zekere in heeft Michio Kaku gelijk als hij uitlegt dat de mensheid op het punt staat een andere fase van beschaving te betreden. De vraag is of we daarin slagen of falen.
Of hebben we altijd al momenten gekend dat de mensheid een nieuwe fase betrad? En was slagen of falen beslissend voor het voortbestaan van de mensheid?



Wie is er bang voor globalisering? Wie is er bang voor internet? Wie ziet het chippen van mensen met angst en beven tegemoet? Is het een stap vooruit naar een hogere staat van beschaving of is het een stap achteruit, een stap in de richting van wereldwijde slavernij om een selecte groep te dienen?

Wat zou er moeten gebeuren om de beschaving op een hoger plan te krijgen? Gebruik van zonne-energie lijkt me een goed idee. Gebruik van elektronisch geld kan ook een goed idee zijn, mits de fouten die tot de huidige crisis hebben geleid niet nog eens gemaakt worden. En hoe zit het met de verdeling van de welvaart? De leefgebieden op Aarde zijn vanwege de grondgesteldheid, hoeveelheid regen, zonneschijn en temperatuur overal anders. De bevolkingsgroepen hebben ook niet overal de zelfde mentaliteit en behoeften. Alle mensen zijn ongelijk en ongelijkwaardig, hoe zou je daar in een hoger niveau van beschaving rekening mee moeten houden? Of moet je proberen alle mensen gelijk te schakelen?

Vragen, vragen, vragen. Op sommige heb ik een antwoord, op andere niet. Ik ben benieuwd naar de mening van anderen naar aanleiding van wat er in het fragment door Michio Kaku wordt beweerd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Aenimaxequal

Re: Dr.Michio Kaku benoemt 3 types van buitenaardse beschaving

Bericht door Aenimaxequal » 07 nov 2008, 12:07

En uiteindelijk word alles en iedereen type 3?
Word type 0 nog eerst een item in de geschiedenis chips?

Gijs

Re: Dr.Michio Kaku benoemt 3 types van buitenaardse beschaving

Bericht door Gijs » 07 nov 2008, 17:43

Dat is wel leuk allemaal, maar ik vind dat indelen in die types nou niet zo geslaagd. Wie zegt dat je eerst al de natuurverschijnselen onder controle hebt voordat je planeten begint te koloniseren? Misschien zijn er wel beschavingen die eerst gaan koloniseren alvorens ze gaan uitvinden hoe geologie werkt, omdat hun prioriteit anders ligt. Ik bedoel, elke soort komt van een andere planeet en heeft dus een eigen evolutie achter de rug. Deze evolutie heeft grote invloed op de psyche van die soort en die psyche kan even onvoorspelbaar voor ons zijn als een kwantumdeeltje ( :mrgreen: ) We kunnen dus ook nooit weten waar hun prioriteiten liggen als ze de wetenschap bedrijven. Ik vind het nogal voorbarig om te zeggen dat elke soort ongeveer dezelfde technologische ontwikkelingen zal doormaken en dat nog op voor ons chronologische volgorde ook! Ik vind het bekrompen ook bovendien.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Dr.Michio Kaku benoemt 3 types van buitenaardse beschaving

Bericht door Tardis » 07 nov 2008, 20:02

Dr. Kaku bedacht een arbitraire classificering, maar daar gaat het niet werkelijk om. Hij signaleert dat de mensheid een beslissende fase in gaat. De strijd om het bestaan leek gewonnen, maar leidt nu tot overbevolking. Hij vraagt zich af of we in staat zijn om het door hem gedefinieerde stadium 1 te bereiken.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gijs

Re: Dr.Michio Kaku benoemt 3 types van buitenaardse beschaving

Bericht door Gijs » 07 nov 2008, 21:01

Oh dat, ja ik denk ook al heel lang dat overbevolking enzo geen probleem hoeft te zijn met nieuwe technieken en technologieën. Ik denk dat wij de capaciteit hebben om iedereen van een hoge levenstandaard te voorzien en dat we op een gegeven moment al het andere leven niet meer nodig hebben. Alleen voor het zover is.... Tja. Dus in dat opzicht ben ik het met Michio eens. Met dat wij zo`n beetje een oneindige capaciteit hebben als het gaat over de manipulatie van het universum naar ons voordeel bedoel ik dan. Daar zijn we nu eigenlijk al mee bezig want onder de manipulatie van het heelal naar ons voordeel reken ik ook de simpele dingen zoals een potlood.

tofu_kronos

Re: Dr.Michio Kaku benoemt 3 types van buitenaardse beschaving

Bericht door tofu_kronos » 08 nov 2008, 01:20

Ik denk dat ie bedoelt dat je eerste alle stappen gedaan moet hebben voor men evolueert naar een hoger type civilisatie. Maakt niet uit op welke volgorde.

Plaats reactie