Euthanasie en donorschap ( discrepanties?)

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Euthanasie en donorschap ( discrepanties?)

Bericht door oktagon » 28 nov 2008, 06:45

Naar aanleiding van de nationale actie tot verhoging van het aantal donoren van organen wordt er volgens de betrokken instanties duidelijke uitleg gegeven over het donorschap.

Ondanks die informatie,blijft het aantal donoren heel laag en het is mijn idee,dat er een grote onduidelijkheid is of wordt gehandhaafd omtrent het medische handelen bij de donor.

Er wordt gezegd,dat een mens hersendood is,doch de motor-het hart- moet blijven functionneren en dat geeft een onzeker beeld over het dus gedeeltelijk dood zijn.

Zal de operatie onder complete of gedeeltelijke verdoving plaats vinden en aangezien de patient niet volledig dood is,wordt er dan nog een definitief einde aan zijn/haar leven gemaakt?

Dit zou ethisch dan wel zeer juist zijn,al zou je deze handeling ook euthanasie mogen noemen;men weet niet wat de donor ervaart als hij op weg is naar zijn/haar eindstation.

Is deze mogelijkheid tot het uitvoeren van euthanasie de reden,dat bepaalde religieuze groeperingen een grote aarzeling hebben -of weigeren-om een veel eenvoudiger wettelijke regeling in te voeren (zoals bv.in Belgie?).

Er bestaat een versluierde discrepantie tussen de door hen verfoeide euthanasie welke ongeneeslijke zieken e.a. verlangen en de -toch hopenlijk- uit te voeren euthanasie bij een donor.

Het bovenverhaalde wordt door media en instanties "vergeten"mede te delen,dus de onduidelijkheid blijft.
********************************************

Een heel andere zaak,welke ook niet aan de orde komt is de op de operatiekamer optredende belangenafweging van wie men,in geval van bijv. twee potentieële donoren,gaat promoveren tot donor!
Maar dat zou een zuiver medisch/technisch en geen sociaal probleem moeten blijven,maar je hebt nu eenmaal met mensen te doen.
Voor mij is de gevoelde discrepantie van het eerste deel van het topic veel belangrijker!

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Maan

Re: Euthanasie en donorschap ( discrepanties?)

Bericht door Maan » 28 nov 2008, 10:30

Poeh, oktagon, ik vind je teksten er lastig om te lezen.
Wat ik er wel uithaal, is dat je denkt dat mensen niet volledig dood zijn op het moment dat ze als donor fungeren.

Dat is niet het geval. Bij een donor lichaam word de bloedsomloop in werking gehouden door machines. Maar dit is een kwestie van de menselijke machine in werking houden. Er is geen sprake meer van leven.
Net zoals wanneer iemand hersendood is verklaard. Het lichaam werkt nog d.m.v. machines, maar er is niemand meer 'thuis'.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Euthanasie en donorschap ( discrepanties?)

Bericht door MetalPig » 28 nov 2008, 11:49

oktagon schreef:********************************************

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Euthanasie en donorschap ( discrepanties?)

Bericht door oktagon » 28 nov 2008, 13:51

@ MAAN: Een beetje studeren op mijn teksten is wellicht nodig,het probleem is,dat ik geen eenvoudige topics produceer.
Een aangezien mijn topic een onderwerp aan de orde stelt,waarover in breed publiek wel wordt nagedacht is een zinsvorming met vragen en conclusies toch niet eenvoudig.
Ik betwijfel of je een dood lichaam met dode organen met een pompsysteem kun laten functionneren,denk maar eens aan het celsysteem (dus ook van alle organen),dat een eigen energie-voorziening heeft middels aminozuren en afgeleiden, voorzien van oa.citroenzuren om de cel-energievoorziening aan de gang te houden.En daar is de hoofdbron de voedingsstroom met eiwitten voor nodig.

Er zou veel van de orgaandonor-problematiek kunnen worden opgelost door de vorming van stamcelbanken voor opslag de zg. adulte en omnivalente varianten,afkomstig uit het vruchtwater,placenta en/of navelstrengbloed,etc.
Dit schijnt momenteel in ontwikkeling te zijn en voor zover ik dacht,ook reeds in functie.

Weggevaagd by Maantje.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Maan

Re: Euthanasie en donorschap ( discrepanties?)

Bericht door Maan » 28 nov 2008, 14:49

Een belangrijk verschil tussen donatie van organen en van weefsels heeft te maken met de toevoer van zuurstof. Organen hebben constant zuurstofrijk bloed nodig om geschikt te blijven voor transplantatie. Daarom wordt de orgaandonatie de hersendode donor kunstmatig beademd, opdat het bloed blijft circuleren. Orgaandonatie is dus vaak alleen mogelijk als iemand is overleden in een ziekenhuis.
Soms kun je ook organen doneren na een hartstilstand. Dat kan alleen als iemand een hartstilstand krijgt in een ziekenhuis. Bij een hartstilstand krijgen de organen niet meer genoeg zuurstof. Daarom doorspoelt een arts de organen met een vloeistof, zodat ze goed blijven voor transplantatie. Dit moet meteen na de hartstilstand gebeuren, anders is transplantatie niet meer mogelijk. Deze orgaandonatie heet
non-heart-beating donatie
Bij weefseldonatie is zuurstofrijk bloed niet belangrijk. Donatie van weefsels kan daarom bijna altijd, ook als iemand thuis overlijdt.
(C)NIGZ.
Op een intensivecareafdeling kan het lichaam van een hersendode nog enige tijd blijven functioneren door het toepassen van kunstmatige ademhaling. Wanneer iemand hersendood wordt verklaard, kan dat voor nabestaanden een moeilijk te verwerken mededeling zijn. Door de kunstmatige beademing ziet de hersendode er niet dood uit; lijkt te slapen, heeft een normale huidkleur en voelt nog warm aan. Op de monitor is de hartslag te zien. Op basis van de eerder genoemde criteria wordt deze persoon door artsen toch als overleden beschouwd.

Een jonge hersendode is een ideale orgaandonor, omdat de organen bij kloppend hart (en met beademing) in goede toestand blijven tot ze kunnen worden uitgenomen. De meeste gevallen treden op na ongevallen met schedelletsel of na een hersenbloeding.
Onder hersendood wordt verstaan het volledig en onherstelbaar verlies van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg. [1] De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen. Alle hersenfuncties zijn uitgevallen en het lichaam kan de bloeddruk en temperatuur niet meer regelen. Deze toestand is juridisch gelijkgesteld aan de dood. Als de eventuele beademing wordt gestopt zullen alle weefsels snel beginnen af te sterven.
(C) wikipedia.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Euthanasie en donorschap ( discrepanties?)

Bericht door MetalPig » 28 nov 2008, 14:49

weggevaagd by Maantje

###########################################

Maan

Re: Euthanasie en donorschap ( discrepanties?)

Bericht door Maan » 28 nov 2008, 15:06

Lieve schatten, ik heb jullie offtopic berichten verwijdert. Deze discussie over wat jullie van elkaar vinden, kan in een, daar voor bedoeld topic, of via pm.Liefs, jullie Maantje :wink:

Plaats reactie