Kindermishandeling of een goede daad?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Maan

Re: Kindermishandeling of een goede daad?

Bericht door Maan » 16 dec 2008, 09:08

Gelukkig dat ze er niets aan heeft overgehouden.Je hoort wel eens andere verhalen.

Maargoed, dit is filosofie he, dus wat mag of niet mag, staat buiten de discussie. Ik zou het wel doen. Dan geef ik liever een gezond kindje een kans op een fijn leven.

En als antwoord op mijn eigen vraag. Ja ik vind het ergens wel kindermishandeling. Een kind vraagt niet om deze ellende. Die kun je haar besparen, door haar niet verder te behandelen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80671
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kindermishandeling of een goede daad?

Bericht door Tammy » 16 dec 2008, 09:12

Maan schreef:
En als antwoord op mijn eigen vraag. Ja ik vind het ergens wel kindermishandeling. Een kind vraagt niet om deze ellende. Die kun je haar besparen, door haar niet verder te behandelen.
Het woord kindermishandeling gaat mij te ver , dat associeer ik met anderen zaken, maar misschien heb je gelijk.
En is het beter voor het kindje.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Aenimaxequal

Re: Kindermishandeling of een goede daad?

Bericht door Aenimaxequal » 16 dec 2008, 09:13

Maar hoeveel mooie kindjes worden er niet geboren die ook een lijdensweg moeten ondergaan in het leven?

Maan

Re: Kindermishandeling of een goede daad?

Bericht door Maan » 16 dec 2008, 09:16

Daarom koos ik juist voor die uitdrukking. Een kind mishandelen word meestal geassocieerd met slaan of ontucht. Maar ik denk wel dat het hier ook van toepassing is.
Het kind lijd pijn, en kan er zelf niets tegen doen. De ouders, doen het kind bewust pijn, omdat ze het denken te helpen,(of omdat ze koste wat het kost een mooi kind willen hebben).

Ik ben benieuwd of ze over een jaar of 10 inderdaad blij is met haar leven......

Maan

Re: Kindermishandeling of een goede daad?

Bericht door Maan » 16 dec 2008, 09:18

Ohana_eye schreef:Maar hoeveel mooie kindjes worden er niet geboren die ook een lijdensweg moeten ondergaan in het leven?
Dat weet ik niet, maar dat kun je niet van te voren inschatten he. Het gaat er niet om dat ze lelijk is. Er lopen zat lelijke kinderen rond.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80671
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kindermishandeling of een goede daad?

Bericht door Tammy » 16 dec 2008, 09:22

Ohana schreef:
Maar hoeveel mooie kindjes worden er niet geboren die ook een lijdensweg moeten ondergaan in het leven?
Dat heb je zeer mooi verwoord. ;P!

Maan, ik wil niet koste wat het kost een mooi kind als ik zo`n mismaakt kindje kreeg.
Interesseerd me niet.
Ik zou de operaties uitvoeren zodat ze niet haar hele leven word aangestaard door de wereld.
Mensen kunnen zo verschrikkelijk lomp en wreed zijn.
Ik zou haar dat willen besparen.
Maar misschien is inslapen wel een betere optie.
Moeilijk dit.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Aenimaxequal

Re: Kindermishandeling of een goede daad?

Bericht door Aenimaxequal » 16 dec 2008, 09:26

Ja, moeilijk...
Ik denk ook dat het over een aantal jaren, 10 en/of 20, wat duidelijker word.
Dit forum zolang aan de praat houden he :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80671
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kindermishandeling of een goede daad?

Bericht door Tammy » 16 dec 2008, 09:29

Wij gaan gewoon door met dit forum Ohana :mrgreen:
Nog jarenlang :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gijs

Re: Kindermishandeling of een goede daad?

Bericht door Gijs » 16 dec 2008, 14:10

Ik vind niet dat je een kind mag laten inslapen als een hond als het mismaakt is. Zij/hij moet zelf een keuze kunnen maken vind ik of het wil leven of niet. Als hij/zij later ontdekt dat het het niet wilt kan hij/zij later altijd nog zelfmoord plegen.
Nu brengt dat misschien meer leed voor de ouders met zich mee aangezien je dan aan het kind bent gehecht, maar het is een mens en het als klein kind dat nog niet voor zichzelf kan beslissen laten inslapen vind ik een beperking van haar/zijn keuzevrijheid. Als je zoiets wilt doen dan moet je vroeg zijn met de diagnose en niet wachten tot de hersenen zijn uitgegroeid, want dan heeft het waarschijnlijk een menselijk bewustzijn en dan is het voor mij al een burger met rechten. (Ook al staat hij/zij dan nog niet geregistreerd ik zie het dan als een volwaardig mens dat wil ik ermee zeggen.) En ik vind het dan ook egoïstisch als mensen niet willen wachten tot het kind daar zelf een keuze over kan maken, ze durven niet te wachten tot de band met het kind volgroeid is. (Dat is mijn idee dan ervan.)
En als het kind later geen zelfmoord durft te plegen omdat het dan bang is voor de dood, dan wilt het dus blijkbaar geen zelfmoord plegen en weegt het leed niet op tegen de angst. Dat het kind dan moet lijden voor een tijdje is misschien erg, maar ik vraag me toch af wat er erger is, het gevoel van leed of de eeuwige stilte dat ik de dood noem. Want wat is het nut je kind te beschermen tegen leed, als dat leed onontkoombaar is? Misschien kan het kind goed met dat leed omgaan, dus misschien lijdt dat kind dan helemaal niet zo erg.
Misschien lijdt dat kind liever dan dat het dood is. Ok, als het dood is dan heb je dat kind tegen dat leed beschermt maar als het kind zelf zelfmoord pleegt dan maken die jaren van leed toch niet meer uit. Want hij/zij kan het toch niet meer herinneren en dus het leed ervan voelen.

Plaats reactie