Zijn we al Cyborgs?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Plaats reactie
Cardassian
Student
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:32

Zijn we al Cyborgs?

Bericht door Cardassian » 15 nov 2010, 23:02

Wat is een cyborg? Volgens de meeste definities is een Cyborg een samensmelting van mens en machine.
In de Sci-fi - alhoewel niet helemaal meer sci-fi - directe aansluiting van het zenuwstelsel met elektronica.

Maar laatst vroeg ik me af of wij als het mens het ook niet onderhand zijn. Ik heb dagelijks bij me; laptop, pinpas, ovkaart, andere kaartjes met chips, een mobiel, een mp-speler en als het meetelt twee lampjes voorop de fiets. Ik heb op mijn werk; een PC en alle toebehoren. Alles zit dan wel niet vast aan mij via mijn zenuwstelsel, maar ik kan toch echt niet zonder. De meeste Cyborgs hebben niet wat ik bij me heb, maar die hebben dan ook geen kantoor functie. De meeste Cyborgs die we kennen hebben een militaire functie en daar hebben ze wel alle spullen voor; shoulder mounted rocket launchers, vulcan cannon, lasers, flamethrowers, anyway alle bekende termen uit de sci-fi games etc.

Maar hoe zou een office cyborg er dan uitzien* of wat zou hij bij zich hebben? Alle bovenstaande spullen. Dus in hoeverre verschil ik er dan nog mee, behalve dat mijn lichaam niet uit anorganische stoffen bestaat? En zou ik een directe aansluiting met al die apparaten echt nodig moeten hebben om beter te presteren? En als we echte Cyborgs waren met al die connected equipment? De office functie stopt om 17 uur, disconnect all. De sport functie 's avonds om 19 uur, connect all sport equipment. Gaat daarna om 21 uur over naar de tv-kijk functie, disconnect all sport equipment. En ten slotte de slaapfunctie waarbij ik alles weer los zou moeten koppelen. Niet echt handig dat gewissel, dus laten we het zo maar houden. Moet je eens voor stellen

gusteman

Re: Zijn we al Cyborgs?

Bericht door gusteman » 16 nov 2010, 02:24

En als we echte Cyborgs waren met al die connected equipment?
Draadloze aansluiting? Is niet echt nieuw meer te noemen toch?
Maar de essentie van je vraag is wel interessant.
Een goed jaar geleden heb ik nog een artikel gelezen, kan het nu niet zo één-twee-drie terugvinden.
Daar ging het er over dat er een apparaat was ontwikkeld waarmee je de werking van de frontale hersenkwabben kon controleren.
Het resultaat was dat je mensen zover kon krijgen dat ze hun remmingen en afkeer achterwege lieten. Daardoor kon je iemand om het even welke opdracht geven en die zou dat dan zonder tegenspartelen uitvoeren.
De perfecte soldaat dus: geen gewetensbezwaren, geen morele bezwaren, een regelrechte machine die naadloos uitvoert wat wordt opgedragen.
Lijkt me toch wel heel erg cyborg, ook al klopt het niet met het stereotiepe beeld wat we hebben over cyborg.

Cardassian
Student
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:32

Re: Zijn we al Cyborgs?

Bericht door Cardassian » 16 nov 2010, 22:59

stereotype cyborgs? Nee, weinig mensen die in onze maatschappij met een verborgen guns en rocket launchers gaan lopen.

Misschien ook iets grappigs om over na te denken;
denk aan een telefoon die cybernetisch is geintegreerd in je hand....Telefoon kapot, garantie pakket allemaal prima enzo. Maar dan? Hand eraf en dat hele ding opsturen naar Japan? Ha, ha.

Plaats reactie