Ethiek

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
harriechristus

Ethiek

Bericht door harriechristus » 24 okt 2012, 20:51

Hitler in de hel.

Komt Hitler in de hel, dan vindt hij daar alleen maar zijn eigen maten, die slecht zijn als hij. Dus hij is daar van harte welkom en zal er een plezierig leven hebben. Zo zie je maar dat de hel helemaal niet kan bestaan, omdat allen die boos zijn daar hun vrienden vinden. De hel is een tegenstrijdigheid.

Gast1

Re: Ethiek

Bericht door Gast1 » 24 okt 2012, 22:46

Precies ... en daarbij is de hel, net als de hemel een verzinsel van hier tot Tokio.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Ethiek

Bericht door The Grey » 24 okt 2012, 23:16

Even een correctie,
volgens het christelijke geloof wordt je eeuwig gemarteld in de hel. Dus het is niet een feestje van allemaal nazi vriendjes!
Desalniettemin geloof ik er ook niet in hoor.

Btw, waarom heet dit topic Ethiek?
-

Gast1

Re: Ethiek

Bericht door Gast1 » 24 okt 2012, 23:29

Volgens het christelijke geloof wordt je eeuwig gemarteld in de hel. Dus het is niet een feestje van allemaal nazi vriendjes!
Of de Nazi-vriendjes moeten de martelingen uitvoeren. :grin:

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Ethiek

Bericht door The Grey » 24 okt 2012, 23:34

Technisch gezien zijn het dan geen martelingen niet? :mrgreen:
-

aquarius

Re: Ethiek

Bericht door aquarius » 25 okt 2012, 17:43

De hel bestaat echt !
Heb gisteren een dokumentaire gezien over Nazi Hunters: the real story ,daarin kwam ongecensureerd de gruwelen die deze demonen (want dat waren ze) in beeld.
Als je een voorstelling van de hel wil zien dan was het wel in de concentratie kampen .
En dan praat ik niet over de werkkampen maar de vernietigingskampen !
Dit gaat mijn voorstellingsvermogen te boven (deze beelden kon ik niet,en zijn vrijgegeven voor het proses .

bramati

Re: Ethiek

Bericht door bramati » 25 okt 2012, 19:19

Gast1 schreef:
Volgens het christelijke geloof wordt je eeuwig gemarteld in de hel. Dus het is niet een feestje van allemaal nazi vriendjes!
Of de Nazi-vriendjes moeten de martelingen uitvoeren. :grin:
Dat zou dan de hemel voor die martelende nazivriendjes zijn...

Nullpointer exception voor god... :shock:

Gast1

Re: Ethiek

Bericht door Gast1 » 25 okt 2012, 19:54

Dat zou dan de hemel voor die martelende nazivriendjes zijn...
Heu ... Voor de christenen zou het een hel zijn en inderdaad voor de nazi's een hemel.
Een hel en hemel tegelijk, en dat kan niet of toch? Ik ben het met aquarius eens, de hel bestaat wel en welhier op Aarde. Het is wat wij elkaar aandoen. Maar de hemel bestaat ook en deze bevindt zich ook op Aarde, wanneer wij elkaar helpen.
Dé hemel en dé hel bestaan niet apart en kunnen niet apart bestaan wanneer we de mensheid hier op Aarde in ogenschouw nemen. In het hiernamaals is het ook onmogelijk en Harriechristus gaf al een 'mooi' voorbeeld.

harriechristus

Re: Ethiek

Bericht door harriechristus » 25 okt 2012, 21:09

Gast1 schreef:Precies ... en daarbij is de hel, net als de hemel een verzinsel van hier tot Tokio.
Zie de hel als de toestand waarin de mensen moeten lijden en dat er wel degelijk een oordelende God zou kunnen zijn.

Dus zo dat als een mens kwaad doet dat hij daar op afgerekend wordt.

Wat Hitler betreft hadden de mensen toch een idee dat de ondergang van Hitler Duitsland gerechtigheid was.
Dus het kwaad gestraft.

harriechristus

Re: Ethiek

Bericht door harriechristus » 25 okt 2012, 21:12

The Grey schreef:Even een correctie,
volgens het christelijke geloof wordt je eeuwig gemarteld in de hel. Dus het is niet een feestje van allemaal nazi vriendjes!
Ik ben ook uit gegaan van het christelijke geloof om daar de tegenstrijdigheid van aan te tonen.
Desalniettemin geloof ik er ook niet in hoor.
Ik geloof zelf ook niet dat het zo simpel is als de christenen zich voorstellen.
Maar het probleem van goed en kwaad is blijven bestaan.
Btw, waarom heet dit topic Ethiek?
Omdat het gaat over het probleem van goed en kwaad.

harriechristus

Re: Ethiek

Bericht door harriechristus » 25 okt 2012, 21:15

2 - Goed en kwaad.

Goede mensen komen in de hemel en slechte in de hel, dat wil het geloof. Daarin wordt verondersteld dat goed en kwaad twee gescheiden werkelijkheden zijn, zodat iemand of helemaal goed is of helemaal kwaad. Is hij deels kwaad en deels goed dan zou hij heen en weer moeten reizen tussen hemel en hel.

bramati

Re: Ethiek

Bericht door bramati » 26 okt 2012, 16:46

Gast1 schreef: Een hel en hemel tegelijk, en dat kan niet of toch?
Ik heb overduidelijk gefaald in humor :-|

Gast1

Re: Ethiek

Bericht door Gast1 » 26 okt 2012, 17:11

bramati schreef:
Gast1 schreef: Een hel en hemel tegelijk, en dat kan niet of toch?
Ik heb overduidelijk gefaald in humor :-|
[doh] .......... :oops:

harriechristus

Re: Ethiek

Bericht door harriechristus » 26 okt 2012, 21:04

3 - De duivel zou zichzelf vernietigen.

Dan zou iemand naar de hel moeten om zich daar te laten martelen voor zover hij goed is, want goed, daar houden ze in de hel niet van.
Het kwaad wordt daar geprezen.
Nu zullen ze in de hemel toch wel niet zo gemeen zijn het goede van de mens in de hel te laten straffen.
Kortom: in de hel hebben ze dan niks te doen, want daar is het kwaad alleen maar verheugd met zichzelf of het zou zo tegenstrijdig moeten zijn dat het kwaad zichzelf wil martelen, dus de ene boze mens tegen de andere wil strijden.
Maar dan zou de duivel zichzelf uiteindelijk vernietigen en ook dan zou de hel ophouden te bestaan.

harriechristus

Re: Ethiek

Bericht door harriechristus » 01 nov 2012, 20:45

4 - De duivelse tegenstrijdigheid.

Dus:

1 - waarom zou de duivel slechte mensen gaan pijnigen? Hij zal ze als zijn maten juist waarderen.

2 - haat hij ze toch omdat de duivel niet anders kan dan haten, dan zal hij in de slechte mensen tegenstanders vinden, die ook hem op zijn beurt te lijf zullen gaan en houdt het kwaad uiteindelijk op te bestaan, want iedereen vermoordt dan iedereen.

En het is ook onlogisch dat een mens eeuwig zou kunnen branden, want zoveel brandstof heeft een lichaam niet.
Binnen een tijd is het menselijk lichaam volkomen opgebrand.

harriechristus

Re: Ethiek

Bericht door harriechristus » 06 nov 2012, 20:41

5 - Petrus.

Dan zal Petrus aan de hemelpoort toch ook niet zo slecht zijn slechte mensen naar beneden te schoppen, want iemand die slechte mensen straft is zelf slecht. Dus Petrus als een goed mens kan alleen maar geneigd zijn kwade mensen te willen helpen, dus hen van hun slechtheid willen genezen.
Petrus heeft medelijden en laat ze binnen om ze door de Here Jezus vol Liefde en medelij te laten genezen, temeer daar Jezus wonderen doet.
Ook in die zin kan de hel niet bestaan, dus al reeds om drievoudige reden is er geen hel.
Tenminste niet zoals het geloof dat wil.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Ethiek

Bericht door The Grey » 08 nov 2012, 17:38

harriechristus schreef: 2 - haat hij ze toch omdat de duivel niet anders kan dan haten, dan zal hij in de slechte mensen tegenstanders vinden, die ook hem op zijn beurt te lijf zullen gaan en houdt het kwaad uiteindelijk op te bestaan, want iedereen vermoordt dan iedereen.

En het is ook onlogisch dat een mens eeuwig zou kunnen branden, want zoveel brandstof heeft een lichaam niet.
Binnen een tijd is het menselijk lichaam volkomen opgebrand.
Ben je net op je achterhoofd gevallen? In dit fictieve sprookje ben je al dood, je lichaam is weg. Je bent in het hiernamaals, en je kan niet meer dood. Dus kan je branden voor eeuwig.

Even terzijde, wat is het doel van die allinea's plaatsen? Gooi alles in 1 bericht, normaal vind ik topic kicken niet erg. Maar nu wordt het toch wel iritant..
-

Gast1

Re: Ethiek

Bericht door Gast1 » 08 nov 2012, 18:16

Grote lappen tekst worden niet gelezen. Op de wijze zoals Harriechristus het doet wordt het eerder gelezen. Ik schrijf even voor mezelf :wink:

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Ethiek

Bericht door The Grey » 08 nov 2012, 19:59

Fair enough, maar toch. Er zitten steeds stukken tussen van een paar dagen..
Post dan dingen die relevant zijn op de reacties in t topic. Dit lijkt meer op aandachttrekkerij/topic kicken omdat er geen reactie is geweest op de 3 aaneenvolgende berichten..
-

Gast1

Re: Ethiek

Bericht door Gast1 » 08 nov 2012, 23:46

The Grey schreef:Fair enough, maar toch. Er zitten steeds stukken tussen van een paar dagen..
Post dan dingen die relevant zijn op de reacties in t topic. Dit lijkt meer op aandachttrekkerij/topic kicken omdat er geen reactie is geweest op de 3 aaneenvolgende berichten..
Dat zou kunnen, maar het is en blijft een aanname :wink: Mocht het aandachttrekkerij zijn, dan is dat aan de lezer, het trekt zijn aandacht (of niet = geen lezer). In het vorige forum heb ik geloof ik gepredikt. Ik had het in eerste instantie niet in de gaten omdat ik vervult was met mijn gedachten. Je kent het wel: 'Het van de kerktoren afschreeuwen' als je een aha-erlebnis of eureka-gevoel hebt. Je wilt het het liefst aan iedereen vertellen en je goede gevoel delen met anderen. Het kan zijn dat Harriechristus dit nu ook doet, maar dat zou dan ook een aanname van mij zijn. In sommige opzichten haal ik er mooie stukken uit voor me zelf, aan de andere kant ben ik het hier in dit citaat helemaal met je eens:
Mijn theorie is dat we allemaal uit een grote lepel mayonaise zijn ontstaan, want de wetenschap kan niet verklaren waarom de big bang is gebeurt. Ik kan dat wel, namelijk dat de eieren in de mayonaise over datum waren!
Dus mijn theorie klopt!
Harriechristus legt in enkele gevallen geen logische verbanden.

Plaats reactie