Leven... Wat is het doel van het leven?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 05 dec 2012, 19:20

Hou 'm even vast:

Leven is een open fysico-chemisch systeem dat door middel van uitwisseling van energie en materie met de omgeving en door een inwendig metabolisme in staat is om zich in stand te houden, te groeien, zich voort te planten en zich aan te passen aan veranderingen in de omgeving, zowel op korte (fysiologische en morfologische adaptatie) als op lange termijn (evolutie).

Typisch is dat de mens heel vaak bij 'leven' denkt, aan zijn eigen leven of aan het leven van de mensen zelf. Ik zie dit in een veel en veel breder verband.

Ik las hier op het forum eerder:
Het leven streeft naar een totaliteit, het leven wil de tegenstellingen verenigen, zodat er Eenheid ontstaat. Alles bestaat als een manifestatie van die Eenheid. Elke afwijzing van een deel van het geheel zal het Leven beantwoorden met pogingen om het afgewezene alsnog te doen aanvaarden. Wanneer je je opstelt zoals voorgesteld, werk je dus mee aan de bedoelingen van het Leven zelf. Vandaar dat het Leven je de aanwijzingen zal geven voor je verdere stappen.
We hebben het ook over volmaakt(heid) gehad en ik deel mijn mening met enkele anderen. Alles is volmaakt en is zoals het is. Maar is het ook zoals het zijn 'moet'? Is er een moeten? Misschien wel. Waarom ontwikkelt het leven zich en waarom is er een evolutie? Ik haal even een eerder geschreven tekst van mijzelf aan:

Ik denk dat leven streeft naar ‘overleven’, vandaar dat er daarom ook zoveel levensvormen zijn op Aarde. De mens is slechts (excuus voor de benaming) een uitprobeersel en maakt deel uit van de grote groep levensvormen. Als het leven al iets te willen heeft, dan wil het overleven en niets meer dan dat althans, zo zie ik dat. Het leven streeft niet naar totaliteit, het is totaliteit en de schijnbare diversiteit is een éénheid.

harriechristus

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door harriechristus » 09 dec 2012, 16:52

Gast1 schreef:Hou 'm even vast:

Leven is een open fysico-chemisch systeem dat door middel van uitwisseling van energie en materie met de omgeving en door een inwendig metabolisme in staat is om zich in stand te houden, te groeien, zich voort te planten en zich aan te passen aan veranderingen in de omgeving, zowel op korte (fysiologische en morfologische adaptatie) als op lange termijn (evolutie).

Typisch is dat de mens heel vaak bij 'leven' denkt, aan zijn eigen leven of aan het leven van de mensen zelf. Ik zie dit in een veel en veel breder verband.

Ik las hier op het forum eerder:
Het leven streeft naar een totaliteit, het leven wil de tegenstellingen verenigen, zodat er Eenheid ontstaat. Alles bestaat als een manifestatie van die Eenheid. Elke afwijzing van een deel van het geheel zal het Leven beantwoorden met pogingen om het afgewezene alsnog te doen aanvaarden. Wanneer je je opstelt zoals voorgesteld, werk je dus mee aan de bedoelingen van het Leven zelf. Vandaar dat het Leven je de aanwijzingen zal geven voor je verdere stappen.
We hebben het ook over volmaakt(heid) gehad en ik deel mijn mening met enkele anderen. Alles is volmaakt en is zoals het is.
Het is niet zo dat alles volmaakt is.

Er is ook altijd negativiteit, want het volmaakte kan niet bestaan zonder het onvolmaakte omdat alles uit tegendelen is opgebouwd.

Het goede is er, maar ook het slechte.
Het hoge maar ook het lage.
Rijkdom, maar ook armoede.
Geluk maar ook lijden.

Door die negativiteit die bij alles bestaat blijft het leven altijd bewegen om dat negatieve op te lossen.

Zou dat niet zo zijn dan zou het leven ophouden te bestaan, want dan was er niks meer te doen.

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 09 dec 2012, 17:44

Het goede is er, maar ook het slechte.
Het hoge maar ook het lage.
Rijkdom, maar ook armoede.
Geluk maar ook lijden.
Wat is goed en wat is slecht?
Wat is het hoge en wat is het lage?
Wat is rijkdom en wat is armoede?
Wat is geluk en wat is lijden?

Is het goed om brood te stelen voor je kinderen als je niets hebt?
Kan het 'hoge' niet vaker een groot voorbeeld nemen van het lage?
Is een rijke niet vaak armer dan een arme?
Kijk naar degenen waarvan wij denken dat ze lijden, ze lijken meer te lachen dan de schier gelukkige zoals wij Westerlingen zijn. Ik zie veelal ontevreden gezichten ...

Een aardige gedachte voor deze kerstmaand...

vlinder

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door vlinder » 09 dec 2012, 21:10

Ieder zijn ding over het leven.

Voor mij leeft alles, zoals een plant.
Het is (en nu een woord die voor veel personen een andere betekenis heeft, maar moet het toch gebruiken daar er geen gemeenschappelijke naam voor bestaat.) Het is de ziel die evolueerd en met de ziel het leven.

Over goed en kwaad, t'ja kort gezegd waar is de verdienste van het goede als je het slechte niet gekend hebt.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door goudroes » 09 dec 2012, 22:28

Wouw, wat een overpeinzingen hier. En dat terwijl de kop is, leven, wat is het doel van het leven. Naar mijn mening om alle facetten van het leven te beleven. En wat vlinder al schrijft, ook voor mij leeft alles. Alleen het goede en het slechte zijn volgens mij termen door de mens gecreëerd. Ik denk zelfs dat er niets goed of fout is, je hebt misschien korte en lange routes. Maar ja, van de lange routes beleef je ook meer, toch. :rolleys:
Laatst gewijzigd door goudroes op 13 dec 2012, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 10 dec 2012, 05:08

goudroes schreef:Wouw, wat een overpeinzingen hier. En dat terwijl de kop is, leven, wat is het doel van het leven. Naar mijn mening om alle facetten van het leven te beleven. En wat vlinder al schrijft, ook voor mij leeft alles. Alleen het goede en het slechte zijn volgens mij termen door de mens gecreëerd. Ik denk zelfs dat er niets goed of fout is, je hebt misschien korte en lange routes. Maar ja, van de lange routes beleef je ook mee, toch. :rolleys:
Zo is het Goudroes. Alles leeft, zelfs de stoel waar je nu op zit ... Dat gaat nog een beetje verder dan het organisme. Bij mij leeft alles, wat 'aan elkaar vast zit' ... Dat wat aan elkaar vast zit 'beweegt' en alles wat beweegt 'leeft' in mijn perceptie. Er is ook niets goed of fout, alles is wat is ... Het grappige is dat bij de Titelvraag 'Leven... Wat is het doel van het leven?' uitgaat van zichzelf of het menselijk leven ... Ik heb het daar niet over ... Ik heb het over 'het leven' in het algemeen (!)................... En dat is een overpeinzing wel waard ... :wink:

Laatst gewijzigd door Gast1 op 12 jan 2013, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

harriechristus

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door harriechristus » 12 dec 2012, 19:36

Gast1 schreef:
Het goede is er, maar ook het slechte.
Het hoge maar ook het lage.
Rijkdom, maar ook armoede.
Geluk maar ook lijden.
Wat is goed en wat is slecht?
Wat is het hoge en wat is het lage?
Wat is rijkdom en wat is armoede?
Wat is geluk en wat is lijden?

Is het goed om brood te stelen voor je kinderen als je niets hebt?
dat is goed.
Kan het 'hoge' niet vaker een groot voorbeeld nemen van het lage?
dan draait het om en is er nog steeds hoog en laag, maar alleen andersom.
Is een rijke niet vaak armer dan een arme?
Ook hier draai je de boel om naar innerlijke rijkdom en armoede.
Kijk naar degenen waarvan wij denken dat ze lijden, ze lijken meer te lachen dan de schier gelukkige zoals wij Westerlingen zijn. Ik zie veelal ontevreden gezichten ...
Dus nu maak je er iets anders van, maar dat bevestigt toch alleen maar het onderscheid dat er is en dat niet alles volmaakt is, maar er ook steeds het negatieve is bij het positieve.

Door de boel om te draaien ontkent je dat niet, maar bevestig je het alleen maar extra krachtig van het uiterlijke naar het innerlijke, van de schijn naar het wezen.
Een aardige gedachte voor deze kerstmaand...
Met Kerst worden alle schijnheilige gedachten weer eens van stal gehaald en daarna gaan we weer rustig door op ons oude pad.

harriechristus

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door harriechristus » 12 dec 2012, 19:50

Het doel van het leven is zich steeds verder te ontwikkelen en steeds bewuster te worden van zichzelf, het heelal en God.

En dit alles ook te mogen beleven in de vele zalige momenten van geluk.

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 12 dec 2012, 21:12

Met plezier gelezen Harriechristus. :wink:

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door goudroes » 13 dec 2012, 18:33

Gast1 schreef:
goudroes schreef:Wouw, wat een overpeinzingen hier. En dat terwijl de kop is, leven, wat is het doel van het leven. Naar mijn mening om alle facetten van het leven te beleven. En wat vlinder al schrijft, ook voor mij leeft alles. Alleen het goede en het slechte zijn volgens mij termen door de mens gecreëerd. Ik denk zelfs dat er niets goed of fout is, je hebt misschien korte en lange routes. Maar ja, van de lange routes beleef je ook mee, toch. :rolleys:
Zo is het Goudroes. Alles leeft, zelfs de stoel waar je nu op zit ... Dat gaat nog een beetje verder dan het organisme. Bij mij leeft alles, wat 'aan elkaar vast zit' ... Dat wat aan elkaar vast zit 'beweegt' en alles wat beweegt 'leeft' in mijn perceptie. Er is ook niets goed of fout, alles is wat is ... Het grappige is dat bij de Titelvraag 'Leven... Wat is het doel van het leven?' uitgaat van zichzelf of het menselijk leven ... Ik heb het daar niet over ... Ik heb het over 'het leven' ................... En dat is een overpeinzing wel waard ... :wink:

Ik zal zo eens goed naar je vlinder kijken, zij is trouwens prachtig. Ik heb ergens eens gelezen en ik kan zo gauw niet terug vinden waar, dat we om de 7 of 9 maanden alle moleculen van ons lichaam verwisselen. En dat de moleculen die we nieuw krijgen misschien wel van een stoel of boom geweest zijn. Zo krijgt de stelling wij zijn allen één toch wel een heel andere betekenis. En zeer zeker is dit een overpeinzing wel waard Gast1.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

harriechristus

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door harriechristus » 20 dec 2012, 13:54

Gast1 schreef:Met plezier gelezen Harriechristus. :wink:
Dank je wel Gast1..... :grin:

harriechristus

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door harriechristus » 20 dec 2012, 13:55

Het doel van het leven is het heelal vol te bouwen met ruimteschepen.

Eerst heeft het leven de aarde veroverd en nu is het heelal aan de beurt.

Dus laat de wereld morgen niet onder gaan, want we hebben nog heel wat te doen...... :peace:

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 20 dec 2012, 18:32

Gast1 denkt dat het in het heelal al krioelt van het leven ...

harriechristus

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door harriechristus » 04 jan 2013, 16:58

Gast1 schreef:Gast1 denkt dat het in het heelal al krioelt van het leven ...
Waarschijnlijk bedoel je in de fantasie, want op de maan is nog geen leven gevonden of je zou moeten menen dat de stenen daar levende wezens zijn.

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 04 jan 2013, 17:08

De maan is minder dan een zandkorrel op alle stranden van de wereld als metafoor met betrekking tot het universum harriechristus.

harriechristus

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door harriechristus » 11 jan 2013, 20:39

Gast1 schreef:De maan is minder dan een zandkorrel op alle stranden van de wereld als metafoor met betrekking tot het universum harriechristus.
Of het verder op al die andere "zandkorrels" krioelt van het leven is zeer twijfelachtig.

We mogen blij zijn als we nog ergens anders in het immense heelal van 70 triljard sterren nog een aantal bewoonde planeten zullen vinden.

Wel krioelt het van leven in de microkosmos.

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 12 jan 2013, 09:02

Of het verder op al die andere "zandkorrels" krioelt van het leven is zeer twijfelachtig.
Zoals ik al schreef: "Ik denk dat het wel kroeit van het leven". Waarom is het in jouw optiek zeer twijfelachtig?
Wel krioelt het van leven in de microkosmos.
Dit is een stelling van jou. Een feit. Waarom ben je hier wel van overtuigd van van het leven in het micro en niet in het macro?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Vitharr » 15 jan 2013, 08:56

Hoi Gast1,

Ik wilde bijna beginnen met "ik ben het niet met je eens" maar bedacht me toen dat, dat bijna onmogelijk is. :oops:

Je schrijft dat je alles als "levend" typeert, ook bijvoorbeeld de stoel. "Leven" is voor mij echter verbonden aan biologische organismes. De stoel is voor mij dus dood en de marmeren vloer is levenloos. Waar jij echter de term "Leven" gebruikt, doe ik dat zelf met "bezield". Zowel ik, de stoel en de marmeren vloer zijn voor mij bezield. En dan zijn we het toch eens. :wink:

Het gaat compleet buiten dit topic om mijn wereldbeschouwing hier uiteen te zetten maar een kleine toelichting is wel noodzakelijk voor het begrip denk ik. Dus maar even kort door de bocht dan.

Ik geloof dat alle materie uit energie ontstaan is. De materie in dit universum kennen we een eindige leeftijd toe van 13,7 miljard jaar. De energie moet dus ouder zijn. Aangezien er in die 13,7 miljard jaar bewust materiëel leven is ontstaan kan ik dus niet uitsluiten dat die energie zelf geen bewustzijn bezit. Ik heb daar diep over nagedacht en zou het vreemd vinden als het dat nooit zou hebben gehad.

Op het moment dat energie condenseert en materie vormt ontstaat de illusie van separatie. De materie lijkt geen deel meer uit te maken van zijn "moeder". Ik geloof echter dat alles onlosmakelijk verbonden blijft met de oorspronkelijke, bewuste energie.

Naar mezelf als mens kijkend blijkt deze materiële verschijningsvorm bijzondere gevolgen te hebben. Zaken als kleur en geluid bestaan bijvoorbeeld niet werkelijk maar enkel in je hoofd. Alles wat wij "realiteit" of "werkelijkheid" noemen is feitelijk een interpretatie van je omgeving. Alsof je de reeks 1en en 0en van een dvd speler in slikt en er een film van maakt.

Ik denk dat het doel van het biologische leven is om dat te ervaren. Het doel van de "bezieling" is om dat mogelijk te maken.

Maar ik geloof ook dat dit slechts een fase is. Ik geloof dat het leven en de bezieling zich verder zullen ontwikkelen tot fenomenen die zelfs mijn fantasie niet kan voorspellen.

Voor nu probeer dit stukje bezielde materie om aan de wens van zijn "moeder" te voldoen. Ik zal dat blijven proberen tot mijn batterijen op zijn. Als het tijd is om terug te keren naar mijn oorsprong zal mijn materie hergebruikt worden terwijl mijn bezieling op gaat in de bron.

Om het "sprookje" af te maken geloof ik ook dat een deel van je identiteit daarin bewaart blijft. Dat kan terug keren of voor eeuwig een deel van de bron blijven. Afhankelijk van hoe je heb geleefd en wat je hebt ervaren bevind je jezelf dan in de "hemel" of in de "hel". :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 15 jan 2013, 19:24

Dát .................... heb je mooi geschreven Vitharr :chicken:

Het leven buiten het biologisch leven; 'bezieling'... I see. Yes!
Zoals je het omschrijft met de energie en de moeder, zo zie ik het precies eender. Je schreef ook:
Ik denk dat het doel van het biologische leven is om dat te ervaren.
En daar denk ik dus anders over. Het biologische leven wil overleven, maar of dit leven het ervaren kan? Kan een boom ervaren en kan een eend ervaren? Een hond of een kat of een giraf? Ervaren ze ... of 'zijn' ze? Is er iets wat hen doet aanzetten om iets 'bewust te ervaren' ..?
Ik denk dat mensen en waarschijnlijk nog een paar andere diersoorten heel bewust kunnen ervaren, maar ook hier vraag ik me af of de meeste mensen 'echt ervaren' ... Ik denk dat het een geschenk is als je dat kunt en dus doet. Je zou in dat geval kunnen zeggen dat er mensen zijn die jouw aanname inzake het doel bereikt hebben. Als het doel bereikt is, is er geen verdere weg meer en het stopt dus. Ik denk dat het nooit stopt en dat het biologische leven altijd verder gaat. Ik zie niet alleen de mens als een probeersel, maar zelfs de complete Aarde waarop al het leven wat we kennen een probeersel is. Gaat het hier een keer goed mis, dan leeft het leven op andere planeten verder met hetzelfde doel........................................ denk ik :wink:
Om het "sprookje" af te maken geloof ik ook dat een deel van je identiteit daarin bewaart blijft. Dat kan terug keren of voor eeuwig een deel van de bron blijven. Afhankelijk van hoe je heb geleefd en wat je hebt ervaren bevind je jezelf dan in de "hemel" of in de "hel".
Ik geloof niet in dit sprookje, ik denk dat het zo is, nogmaals :wink:

harriechristus

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door harriechristus » 15 jan 2013, 19:40

Gast1 schreef:
Of het verder op al die andere "zandkorrels" krioelt van het leven is zeer twijfelachtig.
Zoals ik al schreef: "Ik denk dat het wel kroeit van het leven". Waarom is het in jouw optiek zeer twijfelachtig?
Wel krioelt het van leven in de microkosmos.
Dit is een stelling van jou. Een feit. Waarom ben je hier wel van overtuigd van van het leven in het micro en niet in het macro?
Omdat de macrokosmos nog kaler is dan een woestijn wat het leven betreft.

Er is daar nog geen andere planeet met leven ontdekt.

Maar in de microkosmos is het wel vol leven omdat atomen uit ruimteschepen bestaan.

En het is juist onze taak voor de toekomst het heelal te veroveren en kale planeten te kolonialiseren en op de lange duur om te zetten in een ruimtevaartcultuur.

Ik dacht toch dat je wel iets van mijn atoomtheorie afwist, maar dat valt dan weer tegen.

Plaats reactie