Leven... Wat is het doel van het leven?

Filosofie is de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Filosofeer hier net als vroeger Plato deed.
Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 29 apr 2015, 17:41

Vitharr schreef:Maar het leven een toevalstreffer noemen is dus iets wat ik om dezelfde reden ook niet kan.
Het zit 'm in de definitie.
In mijn optiek 'leeft' alles.
Alles 'verbindt' zich ... denk aan de chemische, polaire verbinding, apolaire verbinding, anorganische verbinding, organische, alifatische verbinding, aromatische, verzadigde en onverzadigde verbindingen ...
Niets is 'dood' en niets gaat dood, er is alleen maar 'leven' en mijn 'ik' is een onderdeel én opsomming van al mijn eerdere 'levens' ...
Al mijn voorvaderen en alle evoluties bevinden zich in mij ... :wink:

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 29 apr 2015, 17:44

univers schreef:Dan had je dat moeten zeggen.
De film die jij bedoelt is al een paar keer op tv geweest, maar is een documentaire.
:shock: ??
Die film die ik bedoel en waarnaar ik verwijs is dit jaar pas in de bioscopen verschenen Uni ....
Ben je me weer aan het plagen? :mrgreen:
Ik zette er toch een plaatje bij?

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 29 apr 2015, 17:50

Vitharr schreef:Leven is iets wat in staat is om zich dusdanig aan te passen dat het niet blind gehoorzaamd aan natuurwetten. Een vogel die van een tak valt, landt niet als Newton's appel bijvoorbeeld. Gebruikmakend van diezelfde natuurwetten introduceert het een vorm van onvoorspelbaarheid. Dat de vogel de grond niet raakt is vrij zeker, wat hij wel doet, en welke vector hij kiest is voor ons te complex om te voorspellen.

Het is iets met emergentie volgens mij. Het 'kosmisch' evolutieproces kent een toenemende mate van complexiteit. En wat wij 'toeval' noemen is vaak niet zo toevallig als het lijkt.

Energie evolueerde tot materie
Eenvoudige materie evolueerde tot complexe materie
Complexe materie ging interactie aan en vormde verbindingen
Verbindingen gingen samenwerkingsverbanden aan met andere verbindingen en er ontstonden composities
Sommige van die composities ontwikkelden een toestand die wij 'leven' noemen
leven ontwikkelde zelfbewustzijn
zelfbewustzijn ontwikkelt ....

Waar ik momenteel vertoef in mijn gedachten speelt 'voor' het begin van dit heelal. Wetende dat materie een vertragend effect op tijd heeft, impliceert dit dat de oorspronkelijke toestand van pure energie een oneindige periode vatte in 1 moment. Alles wat kon gebeuren zou dan direct plaatsvinden. En als bovenstaande evolutieladder zich in zo'n korte tijd heeft ontwikkelt kan men zich afvragen of het dan niet aannemelijk is om te stellen dat die energievorm ook zelfbewust is.

Het stoffelijk universum waarin wij wonen is dan een product van die energievorm. En door zijn verschijningsvorm ontstaat de illusie van afscheiding waardoor de energievorm mogelijk in staat is om te ervaren. En mogelijk is de huidige vorm van materie evolutie complex genoeg voor de energievorm om een verbond aan te gaan in de vorm van eerder genoemde 'bezieling'?

Een andere kronkel borduurt voort op de eerder genoemde evolutieladder waarbij wetenschap en spiritualiteit gecombineerd worden. Wetenschap leert hoe de huidige toestand terug kan keren naar zijn begin (energie). Spiritualiteit richt zich vooral op de verbondenheid.

Ik vind het een mooi idee om te denken dat jij en ik deel uitmaken van de geboorte van een nieuw bewustzijn wat zich onafhankelijk van, maar toch verbonden met, zijn/haar/het moeder/vader ontwikkeld. Het leven zou dan een fase zijn in de ontwikkeling van een kosmische foetus.

Het is minder vergezocht dan het zo klinkt...
Very :post: ;P!

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 29 apr 2015, 17:58

Zoeker schreef: Het doel van het leven is het doel van het leven zien te vinden. En hopen dat je het nooit vind, want dan heb je geen doel meer.
Dan kan het ook geen doel zijn, lijkt mij.
Mooi te lezen wat hier geschreven wordt, nadat dit topic ruim 2 jaar stil lag ... met dank aan Gusteman.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door univers » 29 apr 2015, 18:19

Is het een speelfilm Gast1 ?

Deze is in 2014 uitgekomen. " A Brief History of Time ".
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Susan » 29 apr 2015, 18:31

Het leven is al genoeg, heeft geen 'doel' in die betekenis, vroeg me ook niet af
wat de zin er van was. Voor mijzelf dus.
(wel wat de zin was van veel dingen waaronder bijv zwaar ziek, verstandelijk en/of lichamelijk gehandicapt enz in dit leven gekomen te zijn wat ik bij anderen zag)

Het is wel zo dat ik mij heel jong af vroeg, waaróm ik hier uitgerekend op dit moment ben, op deze plek en dit gezin geboren ben.
Tegelijk voelde ik alsof iets een opdracht voor/in dit leven was waar ik aan 'moest' voldoen.
Klinkt zwaarder dan bedoeld hoor, maar dát weet ik inmiddels wat die inhoud.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Zoeker » 29 apr 2015, 18:50

Vitharr schreef:Toch denk ik dat de geldigheid van je reactie afhankelijk is van de context waarin je hem plaatst. Want nogmaals, we hebben 'het leven' niet gedefinieerd in deze dialoog.

Jij zegt bijvoorbeeld dat bewustzijn altijd heeft bestaan. Intuïtief wil ik daar in meegaan, maar kijkend naar het evolutieladdertje wat ik heb beschreven is bewustzijn voor ons, als wij het hebben 'ontwikkeld', vergelijkbaar met de bacteriefase in onze eigen ontwikkeling. Mogelijk is wat wij, als mens, bewustzijn noemen wel een combinatie van ons stoffelijk bestaan, in combinatie met iets wat onmetelijk verder gaat dan wat wij als bewustzijn zien.

Wat je schrijft over de mensen die je voorgingen herken ik sterk. Het is wat ik bedoel over te brengen als ik zeg dat ik als kind in de bijbel las wat ik al wist. Toch kon ik het niet over brengen in de wereld van concepten omdat ik de woorden nog niet kende die daarvoor noodzakelijk waren. En toen ik daarnaar op zoek ging vertroebelde ik mijn weten met kennis van de illusie die wij realiteit hebben genoemd. Daarom is het voor mij nu 'normaal' om tijd te zien als iets wat van gisteren naar morgen reist en waarbinnen ik geboren wordt om uiteindelijk te sterven. Maar ik weet ook dat het mijn verstoorde perceptie is die me die illusie geeft.

Het wonderschone blijft verborgen, omdat ik met die grijze parasiet in mijn hoofd slechts hele eenvoudige zaken kan begrijpen. Voor echt begrip moet ik stoppen met denken. Maar dan komt er altijd wel 1 die denkt dat je alles moet onderbouwen en produceer je de zoveelste rationalisatie van innerlijke kennis die je weer mijlenver van de bron brengt.

Het is immers zo dat het concept 'nu' in werkelijkheid een veel beperktere betekenis heeft dan in de illusie toegepast wordt. Beweging, een vorm van verandering, zorgt er namelijk direct voor dat in mijn nu ineens een stuk verleden van een andere locatie zit, en ook een stuk toekomst van weer een heel andere locatie. Lichamelijk zit ik vast in het centrum, wat wij 'nu' noemen, en kan ik alleen maar via straks naar later reizen. 1 van de vele fascinerende wonderen in het universum.

Daarom fascineert de kwantumwereld me ook zo. Denk aan 'superpositie', waarbij 1 deeltje zich op meerdere plaatsen tegelijk bevindt. Of 'verstrengeling' waarbij verbonden deeltjes wijzigingen lijken te communiceren over onbeperkte afstanden. Het meest fascinerende is dat gezegd wordt dat deze reactie 'direct', dus 'tegelijkertijd' is. Ik vraag me af wat dat zegt als dezelfde mensen erkennen dat er niet zoiets bestaat als een absolute tijd. :wink:

Ik denk dus dat ik begrijp wat je probeert te delen Zoeker. Maar je poging om het in woorden te vatten is altijd gedoemd te mislukken. Net zoals bij ieder ander overigens. :wink:

Toch is het niet verkeerd om het in woorden te vatten. We dienen er echter rekenschap van te geven dat het verstand de eeuwigheid niet kan bevatten. De wereld van materie en de wereld van 'kosmische energie' zijn heel verschillend van aard en eigenlijk niet verenigbaar. En toch wordt het verenigd in jou en mij….

We dienen onze twee ledige aard te onderkennen. Enerzijds onze lichamelijke kant inclusief hersens die het 'nu' niet kunnen bevatten. Anderzijds onze eeuwigheidswaarde zoals die tot uitdrukking in het 'zijn' komt. Het geinige is dat ego-gerichte mensen die kant van eeuwigheidswaarde nooit kunnen vinden. Voor hen bestaat die wereld van het 'nu' niet. Zo krijgt een ieder wat hem of haar toekomt.
Richt je je daarintegen op liefde voor 'al wat is', dan wordt het vanzelf duidelijk zonder dat er een nadenkproces bij betrokken is.

Het nadenken gebeurd dan achteraf. En de kwantumwereld is in dat licht bezien idd fascinerend. Het duidt er op dat overal in de kosmos een intelligent bewustzijn aanwezig is. En dat bewustzijn zijn we zelf….. Einstein zag deze dingen ook.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Zoeker » 29 apr 2015, 18:52

Gast1 schreef:
Zoeker schreef: Het doel van het leven is het doel van het leven zien te vinden. En hopen dat je het nooit vind, want dan heb je geen doel meer.
Dan kan het ook geen doel zijn, lijkt mij.
Mooi te lezen wat hier geschreven wordt, nadat dit topic ruim 2 jaar stil lag ... met dank aan Gusteman.

Het is een paradox.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 29 apr 2015, 19:58

univers schreef:Is het een speelfilm Gast1 ?
Deze is in 2014 uitgekomen. " A Brief History of Time ".
Yep, een speelfilm.
The Theory of Everything is een Britse biopic uit 2014 van regisseur James Marsh.
De film is gebaseerd op de memoires Travelling to Infinity: My life with Stephen, waarin Jane Hawking vertelt over haar huwelijk met wetenschapper Stephen Hawking.
De hoofdrollen worden vertolkt door Eddie Redmayne en Felicity Jones.
De titel van de film verwijst naar de theorie van alles.
Een prachtfilm, opgenomen in Cambridge waar ik een vakantie heb doorgebracht.
Zucht ... ik dacht dat ik voldoende aanwijzingen had gegeven.

Vooruit dan maar, de trailer:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door univers » 29 apr 2015, 20:11

Zucht ... ik dacht dat ik voldoende aanwijzingen had gegeven.
Ik wou je aan het werk houden. :mrgreen:

Ik heb de film inmiddels gevonden, je hebt ook verschillende documentaires over zijn leven, vandaar mijn vraag.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Osiris » 30 apr 2015, 06:00

Andere invalshoek.
En door velen betwist :wink:
Waar een gemanipuleerd doel naar voren komt en aan het eind een statement van ons werkelijke doel ?

Mag een ieder voor zich uitmaken....

https://www.youtube.com/watch?v=glm_AjwdIPo
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Susan » 30 apr 2015, 07:57

De link van deze clip 'pakte' bij mij niet.

Soms heb ik wel eens zo voor me uit zitten denken dat het lijkt
alsof wij hier op deze Aarde als een 'proeftuin' fungeren...
Ondertussen gadegeslagen door allerlei figuren elders in het
Universum, die kunnen zien hoe een afschrikwekkend zootje we er
van hebben gemaakt én nog hardleers daar mee bezig zijn tot...
Mooi voorbeeld dus voor die 'kijkers' van verre hoe het niet moet
en waar mensen toe in staat zijn.

Voor ons allen zou dan misschien de 'zin/doel' hier en nu dan ook kunnen zijn om
standvastig te blijven en niet mee te gaan doen met hebzucht, vernielzucht,
moorden, anderen in armoede uit te hongeren, uit te buiten terwijl wij
niet eens soms weten te kiezen uit de extreem grote hoeveelheid voedsel, kleding
en andere materiele zaken....Leren om weer gevoel te hebben, echt bekommerd te
zijn om al onze medemensen, verzetten tegen wat nu plaats vind, niet slaafs
volgend maar bewust handelen in eigen verantwoordelijkheid voor álles, in
samenwerking met anderen trachten het anders te doen, te beginnen bij ons zel!
Anders gaat het niet natuurlijk, pas als we Zien, echt begrijpen waar het om gaat,
kunnen we er ook naar handelen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door univers » 30 apr 2015, 08:23

Soms heb ik wel eens zo voor me uit zitten denken dat het lijkt
alsof wij hier op deze Aarde als een 'proeftuin' fungeren...
Dat gevoel heb ik ook.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door gusteman » 30 apr 2015, 08:57

Osiris schreef:Andere invalshoek.
En door velen betwist :wink:
Ik hoor Bram Vermeulen graag praten, een fantastische verteller.

Zowat aan het begin van zijn monoloog zegt hij
Het is niet anders ..... we zullen een verhaal, een tekst altijd verklaren met de kennis die we op dat moment hebben. Je herkent alleen wat je al kent, het is her-kennen.
Hier gooit hij twee verschillende definities op één hoop: "verklaren vanuit kennis" en "herkennen".
Zo kan je natuurlijk alle kanten op en klopt je verhaal altijd.
Hij heeft het boek "De twaalfde planeet" van Zachariah Sitchin gelezen zegt hij, en dat laat zich ook merken. Hij begaat dezelfde fouten als Sitchin: argumenten die niets gemeen hebben toch "doen" passen door er een onbestaande betekenis aan te hechten.
Ja, zo kan je inderdaad alle kanten op.

Dan stel ik daar een andere denkpiste tegenover, minstens even boeiend.

Volgens het boek Genesis was er in de begintijden op zeker ogenblik een opstand van de Engelen die God wilden onttronen en zelf de macht nemen.
God won echter de strijd en de "gevallen" Engelen werden verbannen naar de Hel.

Stel nu echter eens dat niet God had gewonnen, maar Beelzebub, samen met zijn volgelingen.
En het was Beelzebub die God naar de Hel heeft verbannen.
Heel listig echter deed hij zich van dan af aan voor als God, smeedde het plannetje met Adam, Eva en de slang, verzon de erfzonde en gooide de mensen uit het Aards Paradijs.
Sindsdien zorgde hij er voor dat er voortdurend tweestrijd en hebzucht onder de mensen was.

Dit scenario lijkt me veel aannemelijker dan dat van een liefhebbende God die "zijn kinderen" almaar verder laat elkaar uitmoorden, ja zelfs de hele planeet laat om zeep helpen. Zogezegd omdat God wel de strijd met Beelzebüb heeft gewonnen maar hem toch niet kan beletten om het kwaad te verspreiden. :shock: [think]

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 30 apr 2015, 10:42

De naam Beëlzebub is afgeleid van Baäl-Zebub; ze betekenen allebei "heer van de vliegen". Het is een Bijbelse spotnaam voor Beëlzebul (afgeleid van Baäl-Zebul) dat "heer van het huis" betekent.
In het Nieuwe Testament wordt Beëlzebub/Beëlzebul de vorst van de demonen genoemd, een andere benaming voor de duivel of de satan.
In de evangeliën komt men deze naam tegen wanneer Jezus in conflict is geraakt met de Schriftgeleerden.
Laatstgenoemden gaan zelfs zo ver dat zij Jezus zelf voor Beëlzebub uitmaken ...

Wie is Baäl-zebub werkelijk?
De vlieg is een van de gevaarlijkste dieren ter wereld maar de mens is vele malen gevaarlijker.
Wij zeggen dat wij 'de heer van het huis' zijn; "onze Aarde." ... toch?
Wij allen zijn Beëlzebub en daarmee heeft Beëlzebub 'gewonnen' om op termijn alles te verliezen ...

Bijzonder en opmerkelijk, onze oudste zoon van 27 stuurde mij zojuist om 10:27 uur dit bericht:

Hoi pap en mam,

Ik dacht, ik stuur even wat muziek die me de laatste tijd is bijgebleven en die jullie misschien wel kunnen waarderen...

Laibach - B-Mashina: https://vimeo.com/21048788
Indrukwekkend industrial uit Slovenië, een nummer met een geniale opbouw.

Toeval?

gusteman

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door gusteman » 30 apr 2015, 14:09

Gast1 schreef:Toeval?
Waarom niet?

Ik heb het nummer eens beluisterd en ben tot de vaststelling gekomen dat jij wel een gelukkige mens moet zijn, beste Gast1.
Mensen die met weinig genoegen nemen zijn snel tevreden gestemd.

Persoonlijk vind ik niet echt een geniale opbouw in het nummer, maar misschien zit die genialiteit wel in de samenhang tussen muziek en videoclip.
Daar kan ik me niet over uitspreken aangezien ik de clip niet bekeken heb.
Doe ik trouwens nooit wanneer ik de waarde van een stukje muziek wil leren kennen. De beelden zijn meestal bedoeld als sfeerschepper en beïnvloeden objectief luisteren. Als ik naar een nummer luister dat werd aanbevolen is het altijd met de ogen dicht en de koptelefoon op.

Omgekeerd doe ik dat ook hoor, bijvoorbeeld wanneer ik docu filmpjes over complottheorieën of UFO's bekijk. Dan zet ik het geluid af en beperk mij tot het observeren van de beelden.
Helpt een stuk om een meer helder beeld te krijgen van wat wordt getoond in zo'n docu, en je ziet de CGI ook veel sneller als die er is.

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 30 apr 2015, 14:42

gusteman schreef: Persoonlijk vind ik niet echt een geniale opbouw in het nummer, maar misschien zit die genialiteit wel in de samenhang tussen muziek en videoclip.
Mijn zoon promoveert in Artificiële Intelligentie (serious games) op de Universiteit in Twente en 'moet' nog een jaartje.
Als hij 'geniaal zegt of schrijft, wil ik dat best aannemen Gusteman. :wink:

Ik heb niet zijn gehele mail geplaatst, dit is de gehele mail:

Hoi pap en mam,

Ik dacht, ik stuur even wat muziek die me de laatste tijd is bijgebleven en die jullie misschien wel kunnen waarderen...

Laibach - B-Mashina: https://vimeo.com/21048788
Indrukwekkend industrial uit Slovenië, een nummer met een geniale opbouw.

Venetian Snares - Hajnal: https://www.youtube.com/watch?v=FbJ63spk48s
Dit is meer dan een ongelooflijk nummer. Klassieke muziek met electronica op zo'n manier dat het perfect samenwerkt.
Onder andere stukken van Stravinsky, Mahler, Bartok en Paganini worden hierin gebruikt door deze Canadese DJ.
Waarschuwing: het wordt op een gegeven moment (na een minuut of 3) wel wat heftig! Maar als je daar doorheen prikt...
Tamelijk complexe materie!

Michael McCann - Deus Ex Human Revolution, soundtrack van de game: https://www.youtube.com/watch?v=NVqDxdY ... 67C56AA012
Deze had ik al eens doorgestuurd, maar het blijft gewoon heel degelijk, haha. Vooral het eerste nummer is ook weer een heel goede mix van elektronica en klassiek.

OK, nu weer echt werken!

Groet,

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door taigitu » 30 apr 2015, 15:06

Heel nuchter bekeken zou je kunnen zeggen dat de mens is ontstaan uit de samenkomst van een zaadcel en een eitje. Het heeft zich genesteld in een baarmoeder en groeit uit tot een levensvatbare vrucht. Zo ontstaat een boom ook uit zaad omdat een bloesem van een boom is bevrucht omdat een willekeurig, gevleugeld diertje, zich tegoed deed aan de nectar van die bloem. Dat zijn beiden random gebeurtenissen die leiden tot een mens of boom. Het is de cyclus van de kosmos en ik zie daar op zich geen doel in anders dan een herhaling van het kerngebeuren.
Als ik dan zie hoe in de oudheid veel kennis en wijsheid bestond die wij als ontwikkelde mensen, die veel van die oude wijsheid verwerpen of afwijzen omdat het niet wetenschappelijk te bewijzen is of men wil er geen onderzoek naar doen, of het 'past' niet in deze tijd waarin de materie hoogtij viert, dan vraag ik me ook af wat het doel van het leven is. Is het leven niet gewoon een cyclus die wij als onderdeel van het kosmische ondergaan en waar we zelf, omdat we die mogelijkheden hebben ontwikkeld, hele verhalen en regels aan plakken. En door die verhalen en regels, die zich kunnen aandienen als ervaringen/lessen ofwel botsingen met de inherente veranderingen in/van het kosmische, worden we in richtingen gestuurd/geduwd die past bij onze ontwikkeling of de samenstelling van het 'pakket mens' van moment tot moment.
Je zou de mens en zijn ontwikkeling dus kunnen zien als een wetmatig onderdeel van het kosmisch gebeuren waar er geen streven naar een doel is maar waar de mens zichzelf afvraagt of het leven een doel heeft. Misschien komt het antwoord uit de vraag...... waarom of waarvoor wil je het weten? Je zou alles kunnen zien als golven van de oceaan die op en af de kust rollen........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Leven... Wat is het doel van het leven?

Bericht door Gast1 » 30 apr 2015, 18:29

taigitu schreef:Misschien komt het antwoord uit de vraag...... waarom of waarvoor wil je het weten?
Je zou alles kunnen zien als golven van de oceaan die op en af de kust rollen........
Klopt, dat is ook heel nuchter.
Met dezelfde nuchterheid constateer ik dan dat als je alleen naar de golven kijkt, er niets gebeurt.
Het zijn bepaalde mensen die na gingen denken over de golven.
Waarom zijn er golven en waar komen ze vandaan?
Waar komt al het water vandaan en wat hebben wij er aan?
Wat kunnen we er mee? ...

Als ik golven zie, dan wil ik ze ook graag horen.
Ze werken heel rustgevend en dat kan ook niet missen.
Het is de oersoep waaruit ik voortgekomen ben, met het zelfde zoutgehalte van het vruchtwater in de baarmoeder.
Hierin was ik lang geleden een klein visje met heuse kieuwen en ik groeide uit tot dat wat ik nu ben.
Ik zette voet aan land waar de golven op het strand rollen, op en af ...
Ik heb al deze wetenschappen in mij en ik hoef slechts deurtjes te openen ...

Er zijn mensen die zich helemaal niets afvragen.
Er zijn mensen die zich afvragen waarom andere mensen zich iets afvragen.
Ik heb me wel eens afgevraagd waarom er mensen zijn die zich niets afvragen en zich afvragen waarom andere mensen zich iets afvragen.
Ik heb me heel, heel veel afgevraagd ...

En zo heb ik gevonden ...

Plaats reactie