Schets onder ’De Nachtwacht’ ontdekt

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Schets onder ’De Nachtwacht’ ontdekt

Bericht door Tammy » 08 dec 2021, 11:19

Afbeelding
De calciumkaart van De Nachtwacht waarop ook de ondertekening zichtbaar is.

Schets onder ’De Nachtwacht’ ontdekt.

Spectaculair nieuws uit het Rijksmuseum. Tijdens het onderzoek naar De Nachtwacht is onder de verflagen op het schilderij van Rembrandt een nooit eerder ontdekte schets gevonden. Directeur Taco Dibbits van het Amsterdamse Rijksmuseum noemt de vondst ’een doorbraak in het onderzoek.’ „Niet eerder kregen we zo goed inzicht in het maakproces van de zeventiende eeuwse meester.”

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... ht-ontdekt

Afbeelding
Onderzoekers bij ’De Nachtwacht’ in het Rijksmuseum.

>>>>>>>>>>>>>

Hoera voor de moderne techniek die dit soort zaken kan ontdekken. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Schets onder ’De Nachtwacht’ ontdekt

Bericht door univers » 08 dec 2021, 12:08

Bij de Mona Lisa, schijnt ook nog een andere tekening onder te zitten.
Ben benieuwd, als ze het daar ook toepassen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1549
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Schets onder ’De Nachtwacht’ ontdekt

Bericht door Kristof Piessens » 08 dec 2021, 15:55

Ik vraag me af hoe die schilderijen destijds echt werden gemaakt en zeker als je weet dat die mensen in historische context op het schilderij ook bekend waren en dus echte mensen waren, ik denk er aan dat op 1 of andere manier iets moest vereeuwigd worden als er iets belangrijks heeft voltrokken zoals deze hier in dit topic, hiervoor moest je bedenkelijk wel een dagje voor vrijmaken zodat de maker hiervan de personen ook in een scene plaatst met de kledij aan op die dag als een soort stilleven, denk niet dat je met zo'n grote groep dat enkele dagen kunt blijven onthouden om dat op het schilderij weer te geven.
Afijn, fijn voor het onderzoek dat er een schets is gevonden, mogelijk zal de maker er eerst een ruw schets voor hebben ontworpen voordat het schilderij definitief vorm kreeg, dan begrijp ik dat de schets enkel de compositie bevatte en de kleuren misschien met iets anders werden aangeduid ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie