Tocht door het Egyptische hiernamaals: dodenboek van 17 meter te zien in Leiden

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Tocht door het Egyptische hiernamaals: dodenboek van 17 meter te zien in Leiden

Bericht door Tammy » 22 jun 2022, 13:29

Afbeelding

Tocht door het Egyptische hiernamaals: dodenboek van 17 meter te zien in Leiden.

De Egyptische handelaar Qenna wist ruim 3000 jaar geleden precies waar hij zich zorgen over moest maken in het hiernamaals: het oordeel van de god Osiris, een vuurmeer en gevaarlijke slangen die zijn ziel zouden belagen bijvoorbeeld.

Maar een 17 meter lange papyrusrol hielp hem die gevaren te overwinnen. Rijke Egyptenaren kregen zo'n boekrol mee in hun graf als gebruiksaanwijzing voor het hiernamaals. Het Rijksmuseum van Oudheden toont de tekst nu als één geheel, voor het eerst sinds die bijna twee eeuwen geleden werd teruggevonden.

Lees en bekijk meer afbeeldingen via de link hieronder :

https://nos.nl/artikel/2433590-tocht-do ... -in-leiden

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tocht door het Egyptische hiernamaals: dodenboek van 17 meter te zien in Leiden

Bericht door Tammy » 22 jun 2022, 13:48

De papyrus van Qenna.

t/m 4 september 2022.

Het ‘dodenboek’ van Qenna is een Egyptische papyrusrol van meer dan zeventien meter lang en ruim drieduizend jaar oud. Het staat vol met magische spreuken, afbeeldingen van goden en symbolen. In deze tentoonstelling voor jong en oud is het kleurrijke manuscript als één doorlopend geheel te zien. Dat is voor het eerst sinds de aankoop in 1835. Het is de langste papyrus uit de museumcollectie en in de afgelopen drie jaar is gewerkt aan de restauratie ervan.

Lees verder via link en ook voor de ticket verkoop:

https://www.rmo.nl/tentoonstellingen/ti ... van-qenna/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Als ik het kon was ik erheen gegaan.
Lijk mij prachtig.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie