De verloren natuur in de Oostvaardersplassen

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De verloren natuur in de Oostvaardersplassen

Bericht door taigitu » 06 okt 2013, 15:14

De verloren natuur in de Oostvaardersplassen

Het natuurgebied "De Oostvaardersplassen" is vanaf eind september in de fraai vormgegeven bioscoopfilm "De nieuwe Wildernis" te zien. Terecht want het gebied is uniek voor Nederland en heeft talloze aspecten die het waard zijn om bekeken te worden. Helaas heeft het natuurgebied ook een aantal schaduwzijden.

De wijze waarop de grote grazers (runderen, paarden en edelherten) in de Oostvaardersplassen worden beheerd heeft een grote invloed op de ontwikkeling van de natuur. Door de grote aantallen dieren wordt de vegetatie steeds minder divers en verdwijnen er veel diersoorten. Daarnaast is er in de winter een groot voedseltekort waardoor veel dieren honger lijden en uiteindelijk worden afgeschoten of sterven. Afgelopen winter waren dit er ruim 1680.

In de korte film "De nieuwe Wildernix" wordt aandacht gegeven aan deze aspecten en geven deskundigen en betrokkenen hun, vaak uitgesproken, mening hierover.

De film is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over wat er in de Oostvaardersplassen speelt en zijn of haar mening niet uitsluitend op de bioscoopfilm wil baseren.

Over de geinterviewden:
Rob Bijlsma inventariseerde de broedvogelpopulatie in het buitenkaadsegebied van de Oostvaardersplassen in de jaren 1997, 2002 en 2007. Hij won de Edgar Doncker Prijs 2013 voor zijn roofvogelonderzoek. Hij publiceerde in vele wetenschappelijke tijdschriften. Ook publiceerde hij het boek Mijn Roofvogels.

Martijn de Jonge fotografeerde en publiceerde over de Oostvaardersplassen vanaf eind jaren '80 (meer info http://www.martijndejonge.nl).

[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=FWvFAGWwmeg#t=80[/youtube-2]
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De verloren natuur in de Oostvaardersplassen

Bericht door Susan » 06 okt 2013, 16:32

Lijkt me prachtig om te zien dit, verleden week was er ook weer een uitzending over op de tv.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De verloren natuur in de Oostvaardersplassen

Bericht door taigitu » 06 okt 2013, 19:46

Voor zover ik weet hebben ze heel lang gedaan over het maken van die film.
Het zijn prachtige, indrukwekkende beelden zoals ik zag in korte stukjes van de film.
Maar de korte video hierboven laat zien hoe de Oostvaardersplassen in een aantal
jaren is achteruit gegaan. Ook de dieren lijden daaronder. Jammer.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie