Overtone Singing : Harmonic Choir

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Determinist » 12 okt 2013, 00:05

Een tijdje even in de kast laten liggen, maar onlangs was ik weer in de mood om de tijd te nemen even de gedachten helemaal te laten opgaan in een zee van harmonisch geluid.

Voor wie het niet kent, Overtone Singing is een zang techniek waarbij gebruik gemaakt wordt van de keel en ultieme controle over ademing.
Deze techniek zou zijn ontstaan in Mongolië en is wellicht beter bekend bij ons door de zang van monniken in kloosters in het verre oosten.

Men is in staat meerdere geluiden tegelijkertijd te produceren die in harmonie met elkaar resoneren. Van super lage bas tot zeer hoge tonen kan een goed geoefende zanger tegelijkertijd maken.
Ik wil graag hier een paar stukken muziek laten horen van The harmonic Choir.

Dit is een groep die alleen zang gebruikt en die samen met elkaar de harmonische klanken produceren. Sommigen alleen de hogere tonen en anderen de lagere.
Maar al deze geluiden resoneren, versterken en vullen elkaar aan.
Soms lijkt het wel te komen van een synthesizer, maar lel wel, de enige instrumenten die gebruikt worden is de eigen zang.
Het enige wat je tussendoor kan horen zijn het aanslaan van belletjes om de frequentie onderling "te stemmen".

Wat ik zo mooi vind is dat als je echt de tijd neemt, een koptelefoon op, een rustige omgeving en echt gaat luisteren dat je meegenomen wordt in complete werelden van geluid.
En hoe vaker je het hoort ontdek je de kracht maar zeker ook de genialiteit van het spelen van frequenties. In mijn oren klinkt dit wonderschoon.
Multi-lagen van geluid !

De meeste CD's van deze groep worden opgenomen ergens in een klooster of in een kerk waar de akoestiek zodanig is dat de ruimte zelf ook gaat meezingen.
Ze zitten in een kring, midden in deze ruimtes en beginnen samen deze muziek te produceren.

Als je houdt van muziek die je in trance brengt of voor meditatie, dan raad ik je aan de tijd te nemen en te luisteren naar hoe gespeeld wordt met frequenties, interferentie en resonantie.


[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=v55sXDKL ... 4BC5B28DF1[/youtube-2]









http://en.wikipedia.org/wiki/Overtone_singing

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Susan » 12 okt 2013, 10:17

Dit is werkelijk prachtig, en komt bij je 'binnen' wat via trillingen duidelijk voelbaar is, ik kan je zeggen dat ik regelmatig naar dit soort muziek luister, je bent de wereld om je heen dan echt even helemaal 'kwijt'...
Inderdaad in drukke tijden of na een tijd in rumoerige ruimten met veel mensen om je heen, is het een aanrader, heel ontspannend.

Even iets totaal anders:
CD's met bijv. alleen de zeegeluiden kunnen het zelfde effect hebben, zo dat je soms het zand en het zilte er zelfs bij kan ruiken.. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Tardis » 12 okt 2013, 10:58

Fantastisch! Hartelijk dank voor het plaatsen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Gast1 » 12 okt 2013, 11:01

Ik sluit me daar helemaal bij aan. Heerlijke geluiden die je helpen om tot nóg meer rust te komen.
Ik heb het ook met deze muziek waar je alleen maar dient te luisteren. De plaatjes leiden af.



Chapeau Determinist.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Vitharr » 12 okt 2013, 11:09

De reacties lijken ook wel een harmonisch koor. :mrgreen:

Maar ik doe mee hoor, bedankt Determinist! ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Fenna » 12 okt 2013, 13:20

Love it, dit is mijn soort muziek.
Thanks, Determinist en Gast1.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Determinist » 12 okt 2013, 13:29

Jaren en jaren geleden was er elke zondag het programma "reiziger in muziek" waar verschillende muzieksoorten besproken en live te horen waren.
(wie kent dat nog?)

Daar kwam ook David Hykes als gast en liet overtone singing horen. Mijn bek viel open. Ik begreep niet hoe het mogelijk was zulke lage en hoge tonen te maken.
En hoe gecontroleerd de verschillende toonlagen werden geproduceerd.
Ik heb meteen de CD's van The Harmonic Choir gekocht, die opgericht is door David Hykes.

Het is al lang geleden, maar Hykes liet in die aflevering verschillende technieken horen en verschillende "genres" binnen de zang.

Ik heb op youtube iets dergelijks kunnen vinden, iemand die ook de verschillende technieken laat zien en genres. Je moet 'm echt even uitkijken.
(let niet op het smoelwerk, sexy is het niet als men zo zingt). Ook zijn dit alleen de geluiden uiteraard, dit wordt verwerkt in een muziekstuk waar meer "melodie" in zit.

De muziek van The Harmonic Choir is dus met meerdere personen die dit doen en verwoven tot meer een melodie.

Ik vind het fascinerend om te zien hoe (zo te zien vrij makkelijk) de menselijke stem als een "onmenselijk" instrument te gebruiken is:




Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Determinist » 12 okt 2013, 13:52

Hier nog een stuk.
Ik ben niet gelovig (eh totaal niet), maar deze Halleluyah versie vind ik prachtig.
(deze wordt tevens verderop in het stuk met muziekinstrumenten begeleid)


Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Susan » 12 okt 2013, 15:25

Dat was Han Reiziger inderdaad, en vaak naar geluisterd, mooi programma was dat destijds.
Gelovig in de zin van naar een kerk gaan ben ik ook niet,luister echter wel vaak naar muziek/zang er van. Heb nog niet alle clips kunnen horen op dit moment, maar vind het prachtig wat ik tot nu toe hoorde.
Deze laatse die je plaatste is ook heel mooi ;P!

Ik ben vanaf heel jong al (onder andere) dol op orthodoxe russische muziek/zang geweest, gemengd, maar vooral die waar monniken zongen.
Voor gregoriaans en byzantijnse zang mogen ze me trouwens ook 'wakker' maken. Darentegen nooit zo van vrouwenzang/koren in dat genre gehouden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Gast1 » 12 okt 2013, 17:22

Dat Harmonic Meetings - Hallelujah, van David Hykes & the Harmonic Choir is heerlijk om naar te luisteren én als achtergrond tijdens het typen. Megadank!

De muziek van Philip Glass inspireert mij ook altijd en ik hoop dat dit een beetje on-topic is, daar het een beetje in dezelfde range ligt. Okay?



Deze gebruik ik graag en vaak bij echte bezinning:



En jawel, nog een:


Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Determinist » 13 okt 2013, 21:02

Philip Glass is inderdaad mooi, Gast1 !

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Witte wel » 13 okt 2013, 21:36

Dank voor deze bijdrage Determinist.
Fantastisch mooi om naar te luisteren. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Gast1 » 14 okt 2013, 08:02

Dan ben ik ook benieuwd wat de liefhebbers van de muziek van Determinist (waar ik er dus een van ben) hiervan vinden:


Gast1

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door Gast1 » 14 okt 2013, 16:11

En wat te vinden van deze rustgevende nummers?
Muzikale orgasmen?

De eerste clip past overigens qua afbeeldingen perfect bij het jaargetijde




Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Overtone Singing : Harmonic Choir

Bericht door oktagon » 28 feb 2014, 16:08

Bij het eerste muziekstuk,dat ik hoorde,vond ik de stemmen onderhorig aan het instrumentale,dat sterk overheerste;vooral de hoge frequenties en geluidsterkte ervan.
Een byzantijns gezongen viertonig stuk geeft -zonder instrumenten dus-op mij ongeveer hetzelfde effect.

An sich,het gehoorde van de topic, is apart en toch wel mooi en rustgevend om te horen.
Zacht uitgevoerd iets voor achtergrondmuziek bij yoga,niet iets voor een voetbalwedstrijd,mogelijk wel iets om bij rellen keihard op de rellenschoppers te projecteren met geluidsterkte van 90-100 dB, om hun agressie te temmen.

Ik vind het wonderlijk,dat politie-psychologen nooit een advies gaven om geluid te gebruiken ipv.paarden en knuppels :knots:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie