Stigmata

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Stigmata

Bericht door deheerst » 13 feb 2005, 17:41

Afbeelding
A priest from the Vatican is sent in to investigate claims that a small town in Brazil has a church where statues bleed from the eyes. Meanwhile, a young woman in the U.S. begins to show signs of stigmata, the wounds of Christ. The priest from the Vatican links up with her and cares for her as she is increasingly afflicted by the stigmata. Her ranting and raving finally begins to make sense to the priest who starts to question what his religion has stood for for the last 1900 years.
Deze film was gisteren op tv.
Ik had de film al eens eerder gezien, en vond toen ook al best ok.
Wat mij meer intrigeert is dat in de film sprake is van verdacht gedrag van het Vaticaan.
Er wordt info bewust achtergehouden, omdat dit de kerk niet ten goede zou komen als die gegevens bekend zouden worden.
Zoals de thomas evangelie (faq).

Het opzettelijk foutief vertalen, of als ketterij bestempelen van vertalingen etc.
Dat boeit mij enorm.
Wat nu, als de kerk (het vaticaan) zelf erachter zou komen dat de kerk zoals deze nu bestaat totaal verkeerd is begrepen. Wat nu als ze zelf het bewijs in handen zouden hebben dat hun geloof is gebaseerd op onzin?
Wat doe je dan?

Intrigerende gedachte.

Kennen jullie deze film?
En zo ja, wat vinden jullie ervan?[/url]
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 13 feb 2005, 17:46

Ik heb die FAQ erop nageslagen en dit komt dus in de film terug:
Waarom staat het Thomas Evangelie niet in de bijbel?
De keuze voor de vier bijbelse evangeliën is gemaakt in de tweede helft van de tweede eeuw. We weten bijzonder weinig over het proces dat tot deze keuze heeft geleid. We kunnen wel enkele vermoedens formuleren. In de strijd tegen de diverse ketterijen (vanuit het perspectief van de orthodoxie) zoals de marcionieten, de docetisten, de gnostici, etc, wilde de kerk dat de evangeliën heel duidelijk en expliciet de heilsleer van de kerk bevatten. Dit betekent dat de verlossingsleer die zegt dat Jezus voor ons aan het kruis gestorven is, dat hij de Zoon van God is, dat hij lichamelijk verrezen is en aan het eind der tijden zal weerkeren, herkenbaar in de evangeliën aanwezig moest zijn. Hieraan voldeed en voldoet het Thomas Evangelie niet. Het zal dus ook nooit door de orthodoxe kerken in hun canon worden opgenomen.
----------

Dat vind ik zo vreemd.
Er is dus een geschrift, dat waarschijnlijk het meest na de waarheid staat van wat J. C. heeft gemeld, maar dat wordt niet erkend door de kerk, omdat er niet duidelijk de verlossingsleer in staat vermeld.

Je kunt dus concluderen dat de huidige kerk gebaseerd is op een samenvatting van de leer van J. C. die ouder is en mogelijk een opvatting die vertaald (mogelijk met fouten) is. Deze interpretatie van de leer van J. C. is dus in iemands ogen belangrijk en wordt als waarheid beschouwd.
Alle tekst die gevonden wordt, desnoods geschreven door Jezus zelf, waarin de verlossingsleer niet duidelijk wordt beschreven is dus ketterij.

Dat is te belachelijk voor woorden.
Besef goed wat hierboven staat.

geweldig dat geloof.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

MMe

Bericht door MMe » 13 feb 2005, 19:30

Ik denk dat we nooit precies zullen weten wat er toen allemaal gebeurd is rond Jezus, ik denk dat in het guidige geloof ook veel romeinse invloeden zijn die ook in de mond van Jezus is gelegt. Het is ook pas in het jaar 300 dat de uiteindelijk versie in Rome tot stand komt en is al die jaren van mond tot mond als een gerucht instand gebleven.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 13 feb 2005, 19:32

Dat is nou juist mijn punt.
Nu heb je hier een document dat erop wijst het oudste stuk tekst te zijn, en dus het nauwkeurigst de woorden van Jesus te beschrijft en dan zegt de kerk, dat is ketterij.
!!!
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

MMe

Bericht door MMe » 13 feb 2005, 19:48

Ja ik ben ook niet rooms ofzo maar meer een vrij gelover, er staan best wel veel wijsheden in waar ik wel wat aan heb maar ben officieel niet ingedeelt in een of ander christelijke stroming.
Maar ik geloof wel dat ie nog eens een keer terrug zal keren op deze aarde en dan zal alles veranderen en zeker het christendom maar ook de andere geloven.

alifoeroe

Bericht door alifoeroe » 15 feb 2005, 15:03

MMe schreef:MMe schreef:
Maar ik geloof wel dat ie nog eens een keer terrug zal keren op deze aarde en dan zal alles veranderen en zeker het christendom maar ook de andere geloven.


er zal 1 geloof komen, nostradamus en andere profeten hebben dit voorspeld, maar het zal gebeuren na een religieuze oorlog tussen de moren (arabieren) en de westerse wereld en na wat grote natuurrampen..

en het vaticaan houdt veel geheim, ze hebben er veel geheime documenten en beschikken over kennis die ze daar binnen het vaticaan houden, er zouden brieven van nostradamus aanwezig zijn, die alleen de paus mag opennen....

ik heb niks met het vaticaan, al vanuit het verre verleden spelen ze voor god, en misbruiken vaak met hun macht, ik vind het een soort van een sekte, maarja dat is mijn mening...

arie

Bericht door arie » 15 feb 2005, 18:27

Het vaticaan is aan de macht gekomen door het gnostische christendom en later de Katharen en Bogomils met bruut en mensonterend geweld uit te roeien. We hebben nog steeds de mond vol van de praktijken van de duitsers tijdens WOII, maar wat de rooms katholieke kerk geflikt heeft is minstens net zo erg (de inquisitie, kruistochten tegen anders gelovigen (niet alleen de moren) met als enige doel totale uitroeing). Ieder die de ware geschiedenis van het rooms-katholieke geloof kent kan niets anders doen dan het te verwerpen, tenminste dat is mijn mening.
Voor geinteresseerden is het volgende boek interessant, met name het eerste deel van het boek (secret faith) :

The Talisman
Sacred Cities, Secret Faith

Robert Bauval & Graham Hancock

ISBN: 0718143159

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 15 feb 2005, 20:28

Bedankt, zodra ik mijn huidige boek uit heb zal ik het eens op zoeken.
Klinkt interessant.
Ik weet er ook niet zo veel van af.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

arie

Bericht door arie » 15 feb 2005, 20:54

graag gedaan, het is overigens wel een dikke pil hoor en tot nu toe alleen in engels verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 16 feb 2005, 11:57

Geen probleem.
Ik lees wel vaker engelse boeken, dus dat is niet zo'n probleem.
En de dikte is alleen van belang als je in bed probeert te lezen.
:?
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

mira

Bericht door mira » 16 feb 2005, 13:51

deheerst schreef:Dat is nou juist mijn punt.
Nu heb je hier een document dat erop wijst het oudste stuk tekst te zijn, en dus het nauwkeurigst de woorden van Jesus te beschrijft en dan zegt de kerk, dat is ketterij.
!!!
Als de kerk dit document zou erkennen dan maakten ze zich zelf werkeloos. :roll: Logisch dus dat ze het verketteren.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 16 feb 2005, 15:01

Ik vind het echt schitterend dit.
Het geloof is gebaseerd op teksten en overlevering, en mogelijk het meest betrouwbare stuk verwerpen ze omdat het niet in hun geloof past.
te belachelijk voor woorden gewoon.
Alsof God hemzelf voor je neus staat en zegt dat jesus z'n broer was en niet z'n zoon, en dat je dan zegt, oh, maar dan ben jij god niet want je kletst uit je nek, goedemiddag.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

arie

Bericht door arie » 16 feb 2005, 16:29

ja het is en blijft een kwestie van geloof he :shock:
Als ze het niet meer kunnen verklaren/uitleggen, dan moet je maar gewoon geloven...daar draait het tenslotte allemaal om.
Het mooiste is dan nog dat er een hele kudde domme schapen is die dit ook gewoon doet...tja de bijbel zegt het of die man achter het altaar zegt het dus dan zal het wel waar zijn....aaargh...ga eens voor je zelf denken.
Dat hele verhaal rondom Jesus bijvoorbeeld, met name zijn geboorte is een verhaal dat al bestond voordat Jesus geboren is (of dat ie ooit bestaan heeft is dan ook nog maar de vraag). Geboren uit een maagd, gestorven voor de zonden van de mensen....dat werd ook beweerd van:

Khrishna of Hindostan;
Buddha Sakia of India;
Salivahana of Bermuda;
Osiris and Horus of Egypt;
Odin of Scandinavia;
Crite of Chaldea;
Zoroaster of Persia;
Baal and Taut of Phoenicia;
Indra of Tibet;
Bali of Afghanistan;
Jao of Nepal;
Wittoba of Bilingonese;
Tammuz of Syria and Babylon;
Attis of Phrygia;
Xamolxis of Thrace;
Zoar of theBonzes;
Adad of Assyria;
Deva Tat and Sammonocadam of Siam;
Alcides of Thebes;
Mikado of the Sintoos;
Beddru of Japan;
Hesus or Eros, and Bremrillahm, of the Druids;
Thor, son of Odin, of the Gauls;
Cadmus of Greece;
Hil and Feta of Mandaites;
Gentaut and Quetzalcoatl of Mexico;
Universal Monarch of the Sibyls;
Ischy of Formosa;
Holy One of Xaca;
Fohi and Tien of China;
Adonis, son of virgin lo, of Greece;
Ixion and Quirinus of Rome;
Prometheus of the Caucasus;

bron: The Book Your Church Doesn’t Want You To Read, Jordan Maxwell

En het verhaal dat vader en zoon 1 waren...was ook al bekend bij de oude egyptenaren (Osiris en Horus).

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 16 feb 2005, 18:11

Hmmm, Willem van Oranje staat er niet tussen...
:wink: :lol:

Maar het lijkt alsof je hier meer van weet.
Dat komt goed uit, want dan ben je een nuttige bron van informatie!
Blijf nog even rondhangen hier.
Dat zou ik handig vinden.
:wink:
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

MMe

Bericht door MMe » 16 feb 2005, 19:29

alifoeroe schreef:
MMe schreef:MMe schreef:
Maar ik geloof wel dat ie nog eens een keer terrug zal keren op deze aarde en dan zal alles veranderen en zeker het christendom maar ook de andere geloven.


er zal 1 geloof komen, nostradamus en andere profeten hebben dit voorspeld, maar het zal gebeuren na een religieuze oorlog tussen de moren (arabieren) en de westerse wereld en na wat grote natuurrampen..
Laten we hopen van niet :wink:

arie

Bericht door arie » 16 feb 2005, 19:56

Maar het lijkt alsof je hier meer van weet.
Dat komt goed uit, want dan ben je een nuttige bron van informatie!
Blijf nog even rondhangen hier.
Dat zou ik handig vinden.
Het bevalt me hier wel, dus ik blijf nog wel een tijdje hangen.

Romaine

Bericht door Romaine » 25 feb 2005, 19:44

Interessant om te zien hoe de christelijke kerk het enige geschreven stuk van Jezus als ketters en onzin beschouwd, terwijl de teksten die door anderen geschreven zijn als leidraad worden genomen. Maar als die geschriften waar zijn, waar ik maar op vertrouw, betekent het voor de christelijke kerk een schadelijke vertoning over de afgelopen 2000 jaar waarin zij het enige wat Jezus onderschrijft onder tafel schuift en misbruik maakt van de gehele mensheid.

Waarom liepen de kerken leeg? Boontje komt om zijn loontje!

Romaine

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 26 feb 2005, 00:53

Het is jammer dat zoveel mensen nog steeds niet nadenken en als domme schapen achter de kerk aanlopen.
Open je ogen!
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Romaine

Bericht door Romaine » 26 feb 2005, 01:23

Film Stigmata
Jesus said...the Kingdom of God is inside you, and all around you, not in mansions of wood and stone. Split a piece of wood...and I am there, lift a stone...and you will find me.


Hier was ik al lang voor het zien van de film achter en is 100% correct. De christelijke kerk heeft er een persoon van gemaakt (God) maar God is overal!

Romaine

Maïca

Bericht door Maïca » 27 feb 2005, 15:28

Daar ben ik het helemaal mee eens!! :D

Plaats reactie