'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Tammy » 11 okt 2014, 13:04

Afbeelding

De publieke omroepverenigingen staat een flinke tegenvaller te wachten. Maximaal de helft van de programmabegroting gaat namelijk naar partijen van buiten het bestel, omdat zij de komende jaren meer programma's op de buis moeten kunnen krijgen. Dit meldt De Telegraaf.


In 2013 kregen alle publieke omroepen samen 670 miljoen euro om radio en tv te maken. Daarvan houden ze de helft gegarandeerd over. Voor de andere helft moeten de omroepen voorstellen indienen, die in competitie gaan met de plannen van onafhankelijke producenten.

De overkoepelende NPO besluit uiteindelijk waar het geld heen gaat. Staatssecretaris Dekker volgt hiermee een advies van de Raad voor Cultuur. Ook kan de NPO via de NTR en NOS programma's bestellen en ledenomroepen als KRO-NCRV buitenspel zetten.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Tammy » 11 okt 2014, 13:06

Ledenomroepen vind ik zo uit de tijd.
Dat het vroeger bestond snap ik, maar nu nog ?
Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Zoeker » 11 okt 2014, 19:23

Tammy schreef:Ledenomroepen vind ik zo uit de tijd.
Dat het vroeger bestond snap ik, maar nu nog ?
Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Ik vind ledenomroepen helemaal niet verkeerd.
Bij de PO kom je nog wel eens programma' s tegen die je bij de commercieelen niet vind.

Alleen zou een modernisering niet verkeerd zijn.
Nu is mij vaak niet duidelijk waar een omroep voor staat.

Met de huidige technologie zouden ook kleinere doelgroepen bereikt kunnen worden.
Bijvoorbeeld door een interessant thema van een half uur uit te zenden op een van de publieke zenders en vervolgens door te gaan op een internetzender. Er zijn zo veel interessante zaken , maar vind ze maar eens op internet. Hierin zou de PO een belangrijke taak kunnen vervullen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Tet » 11 okt 2014, 19:28

Ik ben dolblij dat de publieke omroep nog bestaat, anders zouden we alleen maar kunnen kijken naar reclamebureaus met een zendvergunning.
Helaas is het niet mogelijk om de commerciëlen uit je zenderpakket te halen, want ik zou het gelijk doen.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Tammy » 12 okt 2014, 04:57

Ik snap wat jullie bedoelen met de commerciele zenders.
Ikzelf kijk daar af en toe naar voor series, maar die neem ik allemaal eerst op.
Dan spoel ik meteen door tijdens de reclames.
Want dat vind ik echt verschrikkelijk.

Maar ik bedoelde meer met ledenomroepen dat daar er zoveel van zijn.
Die bestaan als ik het goed heb door leden aan te werven.
Dat vind ik echt uit de tijd.
We hebben er zoveel van, 2 publieke zenders als het model BBC1 en 2 lijkt me veel beter.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Tet » 12 okt 2014, 10:03

Er zijn al een stuk minder omroepen dan vroeger, een paar zijn gefuseerd toch?
Ikzelf heb het altijd een mooi systeem gevonden, en het werkte ook.

Vond het ook wel wat hebben dat je aan de tv-gids die bij mensen thuis lag kon zien wat voor vlees je in de kuip had.
Ik kom bijvoorbeeld uit een VPRO gezin.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Zoeker » 12 okt 2014, 12:34

Ik vind juist dat er te kort leden omroepen zijn. Het zou gemakkelijker moeten zijn om een ledenomroep te beginnen.
Waarom geen ledenomroep voor mensen die belangstelling hebben voor wetenschap en mysteries?
De PO kan dan de etalage zijn waar de WMO (wetenschap en mysterie omroep) in uitgestald ligt.
Gewoon 2 of 3 keer in de week een interessante uitzending gericht op een groot publiek.
En op internet kan je dieper op de zaak in gaan.

Natuurlijk is er geen miljoenen publiek voor dergelijke zaken.
Daarom is juist een ledenomroep een uniek systeem.

Ik vind het systeem in de grond goed, maar de uitwerking laat te wensen over.
Radio, televisie en internet moeten ook in elkaar geschoven worden.

En omroepen als AVRO en TROS mogen van mij best blijven bestaan, maar iets wezenlijks voegen ze niet toe.
Dit i.t.t BNN en VPRO die met uitzendingen komen die je op de commercieelen niet ziet.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Tammy » 13 okt 2014, 13:31

Een update hoe de plannen eruit gaan zien:


Publieke bestel op de schop .


Hilversum - Het huidige publieke bestel gaat op de schop. Als het aan staatssecretaris Dekker (Cultuur) ligt, krijgen nieuwe creatieve televisiemakers rechtstreeks toegang tot de publieke omroep. Dat betekent dat de huidige acht omroepen niet langer het monopolie hebben op het (laten) maken van programma's.


Afbeelding
Staatssecretaris Sander Dekker.

Dekker presenteerde zijn plannen maandag in Amsterdam. Zijn doel is om de publieke omroep veelzijdiger, creatiever en vernieuwender te maken. Hij vindt dat de publieke omroep zich moet onderscheiden van de commerciële zenders en daarom andere programma's moet uitzenden, die meer publieke waarde hebben. Dus minder amusement maar meer informatie, educatie en cultuur. „Voor ieder programma moet duidelijk zijn waarom daar belastinggeld in is gestoken.”

Dat kan volgens hem wel via amusement. „Maar als dat het doel van het programma op zich is, moet je je afvragen of dat niet bij de commerciële omroep thuishoort.” Hij noemde als voorbeeld Animal Crackers, Ranking the Stars en De slechtste chauffeur van Nederland.

Door nieuwe makers, maar ook maatschappelijke en culturele instellingen, mee te laten delen in de uitzendtijd, ontstaat er volgens hem een creatieve competitie met de huidige omroepen. De helft van het totale programmabudget van de publieke omroep staat open voor deze nieuwelingen. Om dit in goede banen te leiden, krijgt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) meer taken en zeggenschap over de koers. Iedereen met een goed programma-idee en enige expertise om het te maken, kan volgens Dekker meedingen. „Dat de beste mogen winnen.”

Regionale media.

De staatssecretaris ziet verder een grotere rol voor regionale media weggelegd. Hij vindt dat zij een belangrijke rol vervullen, als waakhond van gemeenten. De organisaties moeten professioneler en op sommige terreinen, zoals op directieniveau, de administratie en technische investeringen, samenwerken. „In Duitsland en Engeland zijn de regionale journaals de best bekeken programma's.”

Dekker gaat met zijn plannen nog iets verder dan een advies van de Raad voor Cultuur. Het zijn volgens hem voorlopig de laatste wijzigingen van de al jaren geleden ingezette modernisering. Zo is het aantal omroepen verminderd van 21 naar 8 en vallen de regionale omroepen nu onder het Rijk en niet onder de provincie.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) vindt het „een historische stap” van staatssecretaris Dekker om het publieke omroepbestel open te stellen voor programmavoorstellen van externe partijen. „Hierdoor ontstaat meer creatieve competitie die de kwaliteit van de programma's ten goede komt.”


Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Vitharr » 13 okt 2014, 17:51

Tet schreef:Vond het ook wel wat hebben dat je aan de tv-gids die bij mensen thuis lag kon zien wat voor vlees je in de kuip had.
Ik kom bijvoorbeeld uit een VPRO gezin.
Nou, dat staat je netjes! In het fundamentalistische gezin waarin ik opgroeide was de VPRO not done en de afkorting stond volgens mijn ouders voor; 'Vuile Pieten Roepen Om'. :mrgreen:

Het ledenprincipe ken ik niet goed genoeg om me een mening over te vormen. Maar ik waardeer de PO zeer zeker wel. Enerzijds vind ik het een chaotisch verschijnsel omdat 'intellectuele' tv afgewisseld wordt met simpele spelletjes. Maar als er programma's zijn die indruk op me maken dan zijn het toch altijd de PO programma's.

'Erika op reis' bijvoorbeeld. Ik struikelde erover, en vond het fantastisch. Soortgelijke varianten op de schreeuwzenders kijk ik werkelijk helemaal nooit.

Commerciële tv beschouw ik puur commercieel. Ik zap er langs, en als ik een film of serie zie die me bevalt, dan koop ik de dvd's. [wave]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door univers » 13 okt 2014, 17:58

en als ik een film of serie zie die me bevalt, dan koop ik de dvd's.
Ik niet, downloaden maar.
Maar wij kunnen naar jouw niet kijken, " wie het breed heeft, laat hem breed hangen " :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Tardis » 13 okt 2014, 18:06

univers schreef:
en als ik een film of serie zie die me bevalt, dan koop ik de dvd's.
Ik niet, downloaden maar.
Maar wij kunnen naar jouw niet kijken, " wie het breed heeft, laat hem breed hangen " :mrgreen:
Misselijke mentaliteit van je, univers. :evil:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door univers » 13 okt 2014, 18:10

Misselijke mentaliteit van je, univers.
Ieder vogeltje zingt zo als het gebekt is.
Ik kom er tenminste er voor uit, heb het niet als sommigen achter de ellebogen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door Tardis » 13 okt 2014, 18:17

univers schreef:
Misselijke mentaliteit van je, univers.
Ieder vogeltje zingt zo als het gebekt is.
Ik kom er tenminste er voor uit, heb het niet als sommigen achter de ellebogen.
Je bent er nog trots op ook.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Flinke dreun voor publieke omroepen'

Bericht door univers » 13 okt 2014, 18:20

Waar trots op?
Ik ga er niet om liegen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie