James Taylor

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

James Taylor

Bericht door Tammy » 17 apr 2015, 14:25

Afbeelding


James Taylor is een van de belangrijkste en bekendste singer-songwriters aller tijden en hij komt graag naar Nederland. Met zijn uit duizenden herkenbare troostende stem en gitaargetokkel laat hij nog altijd de harten van vele vrouwen en mannen smelten. Herinnert u zich nog de blozende Ricky Koole in De Wereld Draait Door toen het over Taylor ging? Toch was er ook wel wat kritiek: dat de stem van James toch wat in verval aan het raken was. Lust For Life reisde af naar Carré om dit eens met eigen oren te toetsen…


Geheel in het grijs gekleed begroet een energiek ogende Taylor op vrolijke wijze de zaal. Hij is natuurlijk weer een beetje ouder geworden sinds zijn vorige bezoek aan Nederland, maar nog altijd ziet hij eruit als een perfecte kruising tussen acteur John Malkovich en muziekkenner Leo Blokhuis. Vanaf het allereerste nummer Something In The Way She Moves laat Taylor weten dat zijn setlist deze avond niet uit een willekeurige graai uit zijn werk bestaat. Bovenstaande song was namelijk het liedje waar hij George Harrison en Paul McCartney mee overtuigde toen Taylor het in een Londense pub speelde. Meteen kon hij een contract tekenen bij Apple en werd zijn droom werkelijkheid. “Ik was er op het juiste moment in de juiste tijd”, relativeert Taylor.

Sowieso is Taylor wat bescheiden en ironisch over zijn carrière. Zo kondigt hij sommige nummers met de nodige zelfspot aan als ‘treehugging anthems’ of liedjes uit de tijd van alle hippie-bullshit. Maar om terug te komen op de inleiding over Taylors mogelijk aftakelende stem: daar is vrijwel niets van te merken. De klank en het gevoel in zijn stem zijn vrijwel identiek aan zijn sound op de klassieke platen Gorilla en Sweet Baby James.

Wat wel af en toe gebeurt is dat door een zenuwtrekje of hikje er wel eens een enkele hapering te horen is in de woorden die Taylor zingt. Of dat zijn tokkelende hand wat verkrampt de snaren aanraakt, maar de songwriter staat er gelukkig niet alleen voor in deze momenten waarop zijn ouderdom zichtbaar is. Een werkelijk fantastische band met een achtergrondkoor, toetsen, bas, drums en gitaar staat hem bij. In de set worden de rustige liedjes afgewisseld met stevigere, uptempo blues- of gospelsongs.

Hoogtepunten voor de pauze zijn de door Taylor ingezongen traditional Wandering en het verbroederende Shower The People. Je zou misschien verwachten dat de zanger daarna tijdens de break geniet van een massage, dutje of een dampende kop koffie, maar niets is minder waar. Hij gaat uitgebreid op de foto met zijn fans en dat neemt zoveel tijd in beslag dat zijn band op een gegeven moment maar weer begint te spelen en iedereen die op een selfie met de zanger stond te wachten de stoel dan maar weer opzoekt. De tweede helft van de show is net zo sterk als de eerste.

Een solide vervolg met dezelfde afwisseling: ballads en dan weer wat stevigers zoals Steamroller. Ook een verzoek uit de zaal (Only One) kan er nog wel bij voordat Taylor zijn allerbekendste werk doet. Fire And Rain is zo’n nummer dat met de jaren alleen maar mooier wordt, omdat je weet dat de oude baas steeds meer meegemaakt heeft in zijn leven. Hoe mee fire en rain, des te heftiger komt de song binnen. Als de band en James Taylor na wat grootsere songs een diepe buiging aan de zaal maakt, weet je dat er toch nog minimaal één klassieker moet komen.

De Carole King-cover You’ve Got A Friend is en blijft het absolute hoogtepunt van de avond, hoe goed het verder ook was wat er voorbij kwam in Carré. De magie die Taylor oproept, puur en alleen zittend op een kruk, met zijn stem, de briljante tekst, het gitaarspel. Het zorgt voor een partij kippenvel waar men in Barneveld jaloers op kan zijn. En na de laatste noot blijft dat kippenvel nog wel even hangen. Simpelweg een prachtig slot van een uitstekend concert. Een uitgebalanceerde setlist, de nog steeds bloedmooie stem van een natuurlijk wel iets ouder wordende Taylor en de fantastische muzikanten om hem heen.


Bron .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Taylor

Bericht door Tammy » 17 apr 2015, 14:28

En ik heb hem gisteren gezien in Utrecht !
Mama mia wat een geweldige man en zanger.!
Zijn songs zijn van een ongekende schoonheid.
Zijn humor is geweldig , wat een prachtige avond!

Het was alsof ik naar een hele dierbare vriend keek en luisterde toen ik daar zat terwijl ik hem nooit heb gezien.
Alsof je een warm dekentje over je heen kreeg zo mooi was het.
Door mijn tranen heen, want zijn songs zijn zo mooi en ontroerend kon ik ook lachen, zijn droge humor is zo leuk.
Wat een geweldige persoonlijkheid is James Taylor.

Thank you mister James Taylor for your beautiful songs and bringing Sunshine in many people's hearts ! [clap] [clap]


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Taylor

Bericht door Tammy » 17 apr 2015, 14:33

We kwamen pas laat in de middag aan en hebben een hapje gegeten en een terrasje gepikt voor heel eventjes.
Maar ik keek wel om me heen of ik Tardis zag die een rondleiding aan het geven was misschien. :grin:
Ik heb je niet gezien maar jouw stad is prachtig. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: James Taylor

Bericht door Tardis » 17 apr 2015, 15:42

Dank je Tammy. Nee, mijn dag zat er al op en ik ben de hele avond thuis gebleven. Je hebt ongetwijfeld gezien dat de stad rond het station verbouwd wordt. Over een paar jaar zal ook het Jaarbeursplein een uitgaansgebied zijn en dat is nodig ook want op hoogtij dagen is het oude centrum overvol. Ik ben ook een liefhebber van de stem van James Taylor en het was leuk om de gloeiende recensie te lezen. Maar ik ben ook benieuwd naar wat je van TivoliVredenburg vond.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Taylor

Bericht door Tammy » 18 apr 2015, 04:33

Wat leuk Tardis dat je vraagt naar TivoliVredenburg, want ik wilde daar dit weekend nog een stukje over schrijven.
Mijn man en ik hebben de laatste jaren anderen concerten bezocht in Heineken Music Hall en Ziggy dome en Gelredome .
Dat zijn eigenlijk soort stadions en ik vond ze afschuwelijk.
Ik ga er dus nooit meer heen.

TivoliVredenburg is helemaal perfect voor mij.
Mijn man was ook erg onder de indruk.
Wij zaten in de grote zaal, er zijn 5 zalen als ik het goed heb.
Maar de grote zaal waar wij waren vonden wij niet groot.
Omdat we die vreselijke stadions gewend zijn.

De zaal was perfect Tardis, de opzet is zo mooi gedaan en zo leuk.
En het was zo knus, bijna huiskamerachtig.
Ik voelde me er helemaal in thuis, en ik was zo blij dat ik James Taylor in zo`n zaal zag.
En niet in zo`n vreselijk groot stadion.
De zaal gaf me een warm gevoel , hij was gewoon werkelijk precies hoe een concertzaal moet zijn, zeker voor mijn soort muziek.

Ik ken ook de Frits Philips zaal in Eindhoven, die is ook niet groot maar haalt het niet bij TivoliVredenburg qua sfeer en uitstraling.

Dus een dikke 10 punten Tardis voor TivoliVredenburg. :grin:
Vond het geweldig en ik wilde dat ik Barbra Streisand die ik 2 jaar geleden zag in zo`n groot stadion ook in TivoliVredenburg had gezien .
Want dat was veel mooier geweest.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: James Taylor

Bericht door Tardis » 18 apr 2015, 12:38

De grote zaal heeft 1700 vaste zitplaatsen die nog aangevuld kunnen worden met 180 losse stoelen vlak voor het podium, dus dat is inderdaad niet overdreven veel. Deze zaal werd in 1979 in gebruik genomen en was zo geliefd bij het publiek dat deze behouden is gebleven toen het muziekcentrum werd verbouwd. Hij was bedoeld als symfoniezaal voor klassieke muziek en alle groten der aarde hebben er opgetreden, maar er hebben ook veel rockbands opgetreden, waaronder The Rolling Stones.

In de nieuwbouw zijn nog eens vier zalen te vinden en op de 5e etage is een grote plein-achtige ruimte waar ook optredens kunnen worden gehouden, zoals vorige week nog tijdens de uitreiking van de 3FM awards.

De zaal Ronda is bedoeld als vervanger voor Tivoli aan de Oudegracht en heeft 2000 staanplaatsen, maar vanwege de ondiepe, brede vorm van de publieksruimte sta je achter in de zaal een stuk dichter bij de artiesten dan in Paradiso, dat 1500 staanplaatsen heeft.
De zaal Hertz is bedoeld als kamermuziekzaal, dus voor muziek dat door een kleine bezetting gespeeld wordt.
De zaal Pandora is bedoeld voor clubdance en verder nog van alles wat.
De zaal Cloud Nine (9e etage) is bedoeld voor Jazz en heeft nog een eigen lounge die eventueel ook nog als tweede speelruimte kan worden gebruikt.
Met de ruimte naast het Grand Café (op straatniveau) meegerekend zijn er acht locaties waar kan worden opgetreden. Het gebouw is daardoor ideaal voor festivals.

Al met al is het nu met 5500 plaatsen het grootste concertgebouw van Nederland en iedereen die ik er naar vraag is positief over de knusheid van de zalen, hoe dicht je bij de artiesten bent en hoe het met de akoestiek gesteld is.


Alle zalen hebben een geheel eigen sfeer omdat iedere zaal door een andere architect werd ontworpen en het is een avontuur als je voor de eerste keer met de roltrappen omhoog gaat naar het grote plein op de 6e etage. Dat is gevoelsmatig al heel hoog omdat je vandaar over de stad uitkijkt, maar dan zijn er dus nog drie concertzalen boven je. Die zijn alleen toegankelijk als je een kaartje voor een optreden hebt, maar 20 en 21 juni (dag van den architectuur) geef ik rondleidingen door TivoliVredenburg, dus als je dan met me meeloopt krijg je alles te zien, incl. verdere toelichting.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Taylor

Bericht door Tammy » 18 apr 2015, 15:54

Wow wat een prachtige uitleg Tardis. ;P!
Enig dat jij er zoveel van af weet.
Ik zag wel mensen op de roltrap naar boven gaan maar wist niet wat daar was.
Je kan echt trots zijn op het gebouw, ik voelde me er heerlijk. :grin:
En wat leuk dat jij daar ook rondleidingen geeft.

Eens sta ik voor je neus Tardis, dan mag je mij jouw mooie stad laten zien, dank je wel. :wink: :loveU:


Deze is voor jou Tardis.
Jouw liefde voor architectuur wat verleden en heden samen brengt.
Time........enjoy the ride . :wink:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: James Taylor

Bericht door Tardis » 19 apr 2015, 14:13

Dank je!

Ik hoorde gisteren van een vriendin dat ze met haar vriend zowel naar het optreden in Groningen als in Utrecht was geweest en dat ze James Taylor woensdagavond in Utrecht eerst op een terras zag zitten en daarna in het bijhorende restaurant even een praatje met hem had gemaakt en bij die gelegenheid door hem werd uitgenodigd om na het optreden van donderdag met haar vriend backstage te komen. Hij is een buitengewoon vriendelijke man die niet alleen contact maakt met het publiek tijdens zijn optredens, maar ook echt de tijd neemt voor zijn fans als hij niet op het podium staat. Backstage legde hij uit dat de akoestiek in concertzalen die voor symfonische muziek bedoeld zijn voor hem niet ideaal zijn omdat het geluid naar het podium wordt teruggekaatst. Dus het geluid in de grote zaal van TivoliVredenburg was voor hem niet ideaal. Maar daar merkt het publiek niets van.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Taylor

Bericht door Tammy » 19 apr 2015, 14:59

Ooh wat geweldig van die vriendin dat ze met hem heeft gesproken ! :grin:
Toen het pauze werd ging hij net als in de recensie stond op de foto met zijn fans.
De hele pauze door, vond ik zo mooi om te zien.
Ik wilde ook maar er stonden zoveel mensen om hem heen dat ik bleef zitten in mijn stoeltje.
Maar ik bleef kijken naar hem, wat een geweldige persoonlijkheid is James.

Ik wist dat niet van de akoestiek.
Dat zal denk ik best moeilijk zijn voor hem om zo te spelen.
Hij toert nu in Italia, wilde dat ik er weer heen kon.

Heb jij ooit een concert van hem bijgewoond ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: James Taylor

Bericht door Tardis » 19 apr 2015, 15:07

Nee, ik ben nooit naar een optreden van hem geweest. Misschien komt het er nog eens van. Ik zat tijdens het gesprek van gisteren er nog aan te denken dat deze liedjes zo goed klinken tijdens een lange autorit door de USA.
Laatst gewijzigd door Tardis op 19 apr 2015, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Taylor

Bericht door Tammy » 19 apr 2015, 15:13

Moet je zeker doen Tardis. :grin:
Het is werkelijk prachtig om hem te zien en te horen. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Taylor

Bericht door Tammy » 19 apr 2015, 16:18

Tardis, ik vind dat je hem toch moet zien hoor.
Pak je koffer, gaan we even naar Italia waar hij nu toert. :mrgreen:
Ik trakteer op een bordje pasta ok ?
En daarna vliegen we terug want ik moet morgen weer werken.
Tot straks. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Taylor

Bericht door Tammy » 19 apr 2015, 16:22

Tardis schreef:
Ik zat tijdens het gesprek van gisteren er nog aan te denken dat deze liedjes zo goed klinken tijdens een lange autorit door de USA.

Yess !!!!!!!!!!!!! :grin: ;P!
Dat deed ik paar jaar geleden.
Is perfect daar in Amerika op die lange afstanden waar je bijna niemand tegenkomt , armpje uit het raam, ander armpje losjes aan het stuur.
En rijden met James Taylor uit de luidspeakers.

Heaven on earth Tardis. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Taylor

Bericht door Tammy » 24 apr 2015, 05:13

Tardis, ik las gisteren in de krant dat er een stuk plafond naar beneden is gekomen in de grote zaal. :shock:
Oeps, daar zat ik verleden week nog.
Er was gelukkig geen concert aan de gang, en alle concerten worden de komende tijd ergens anders gespeeld totdat het plafond klaar is en gemaakt.

Dat neemt niet weg voor mij dat het de mooiste en fijnste concertzaal is waar ik ooit ben geweest. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie