Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Bericht door Tammy » 15 mei 2015, 06:19

Afbeelding
Piet Mondriaan (1872-1944), Compositie No III (Compositie met Rood, Blauw, Geel en Zwart), 1929 (Geschatte opbrengst: $15-25 milljoen)


NEW YORK -Bij veilinghuis Christie's in New York is donderdag (lokale tijd) een schilderij van de Nederlandse schilder Piet Mondriaan voor een recordbedrag verkocht. Het kunstwerk Compositie No III (Compositie met Rood, Blauw, Geel en Zwart) uit 1929 ging voor ruim 50 miljoen dollar (omgerekend 44,4 miljoen euro) onder de hamer. Dat heeft Christie's bekendgemaakt. Niet eerder werd voor een Mondriaan zoveel geld neergeteld.

Dat bedrag overtreft iedere voorspelling. Verwacht werd namelijk dat het schilderij tussen de 15 en 25 miljoen dollar (omgerekend tussen de 13,8 en 23,1 miljoen euro) zou opbrengen.

Werk van Mondriaan, vooral dat met de beroemde kleurige vlakverdeling, is gewild op kunstveilingen en wisselt steevast voor miljoenen van eigenaar. Vorig jaar bracht het schilderij Compositie met Rood, Blauw en Grijs rond de 19 miljoen euro op bij een veiling in Londen.

In 1997 telde Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit het recordbedrag van 37 miljoen euro neer voor het fameuze werk Victory Boogie Woogie. Dit onvoltooide schilderij werd door een schenking van De Nederlandsche Bank gekocht van S. Newhouse uit New York.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Bericht door Tammy » 15 mei 2015, 06:26

De waarde van kunst................

Dat is natuurlijk zeer persoonlijk.
Mondriaan bijvoorbeeld vind ik zelf niet mooi.
Ik vind het eigenlijk 3 keer niks, maar iemand betaald er dus 44 miljoen voor.
Een bedrag wat ik onbegrijpelijk vind maar de koper zal in zijn nopjes zijn.

Wat vinden jullie van dit bedrag.
En waar zou je op bieden op een veiling als je daar zou zijn.
Wat zou jij heel graag willen hebben waar je een gigantisch bedrag voor over hebt ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Bericht door Fenna » 15 mei 2015, 08:56

Absurd hoog voor een stukje linnen, lijst en olieverf.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Bericht door univers » 15 mei 2015, 09:18

Het is maar wat de gek er voor geeft.
Zo wordt er steeds meer geld gecreëerd, wat niet bestaat.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Bericht door taigitu » 15 mei 2015, 10:40

Hiermee is weer eens bewezen dat kunst een goede belegging kan zijn.
Alleen weet je nooit vooruit bij een beginnend kunstenaar of het in de toekomst meer geld
opbrengt. Als ik zo'n een duur stuk kunst had maakte ik er gelijk geld van. Het wordt
'angstig' bezit omdat de dief in de nacht kan langskomen.
Ik heb nog wel een brievenstandaard in gebruik met daarop 'een Mondriaan'........
Zou die ook meer waard geworden zijn?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Bericht door Tardis » 15 mei 2015, 18:51

Tammy schreef:Wat vinden jullie van dit bedrag.
En waar zou je op bieden op een veiling als je daar zou zijn.
Wat zou jij heel graag willen hebben waar je een gigantisch bedrag voor over hebt ?
Blijkbaar onderscheidt het werk van Mondriaan zich zo van alle andere kunstenaars dat er veel waarde aan gehecht wordt. Wat vandaag 44 miljoen waard is is over twintig jaar misschien 200 miljoen waard, of nog geen 100 Euro, als het vals blijkt te zijn. Het is net als op de beurs: speculeren met iets wat waarde heeft.

Het zal nooit op een veiling komen, maar ik zou kiezen voor De tuin der lusten van Jeroen Bosch, dat in het Prado hangt. Desnoods in ruil voor 5 miljard of nog meer aan noodsteun aan Spanje (waar dat geld vandaan zou moeten komen laten we even buiten beschouwing) en dat schilderij dan toevoegen aan de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam. Daar zou dit wereldberoemde schilderij het centrum zijn van de collectie late middeleeuwse- en Renaissancistische Nederlandse kunst. We hebben in Nederland alleen in Boymans van Beuningen in Rotterdam twee schilderijen van Jeroen Bosch hangen, de rest hangt ergens in het buitenland. Dat vind ik zo jammer van de beroemde musea in Londen, Parijs en Berlijn: het meeste is niet in het land zelf gemaakt maar geroofd, of uit het buitenland aangekocht. Het Rijksmuseum bevat (op de Aziatische collectie na) kunst dat in Nederland is gemaakt. Ik vind dat schilderijen die van grote culturele waarde zijn voor iedereen zichtbaar moeten zijn en dus in een museum thuis horen. Niet in een privé collectie.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Bericht door Tammy » 16 mei 2015, 03:06

Taigitu, je kan je brievenbus altijd laten taxeren , je weet nooit. :wink:

Tardis, ik heb het schilderij opgezocht op internet.
Het is heel bijzonder.
Je blijft kijken, het zou een aanwinst kunnen zijn voor het Rijksmuseum.



Afbeelding

Hieronder een link erover:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuin_der_lusten

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Bericht door Susan » 17 mei 2015, 07:16

Dat men mooie bijzondere kunst bewaard is heel goed, maar dan zo dat het niet voor
een select groepje is die zoveel geld hebben dat ze miljoenen euro's 'aan hun eigen muur hangen'
of op de kast hebben staan.(al is er niets op tegen iets moois wat prijzig is in huis te hebben,
waar men 'levenslang' plezier van kan hebben, maar dan niet voor zulke absurd hoge bedragen)
Iedereen die het interesseert zou de kans moeten hebben daar van te genieten, dat doet ook
recht aan de kunstenaars die het gemaakt hebben, in museums dus.

Als ik zóveel geld zou hebben als er laatst weer op die veiling voor een schilderij geboden is,
zou ik me schamen om dat daarvoor uit te geven, voor eigen genoegen dus, dan zou ik het bijv. in
projecten steken die zo bitterhard nodig zijn voor de vele achtergestelde mensen overal ter wereld.
Er zelf bij blijven en toezicht houden dát het ook daadwerkelijk goed terecht komt.

Mocht kunst op een of andere wijze verloren dreigen te gaan, dan zou ik er wel aan mee willen
betalen om het te behouden voor musea dus, maar niet voor particuliere 'verzamelaars'.
Met Mondriaan zijn schilderkunst heb ik niet zo veel, wel met oa Jeroen Bosch wat Tardes noemde al van jongs af aan,ik was 16 ongeveer toen ik het eerste werk van hem zag, én vond zijn naam zo prachtig dat onze zoon daar jaren later naar vernoemd is.
(in het Openlucht Museum in Arnhem staat trouwens een Mondriaan zomerhuisje, dat vind ik wel
een waardevolle aanbesteding)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Veilingrecord voor Mondriaan: 44 miljoen euro

Bericht door Fenna » 17 mei 2015, 08:48

'Tuin der lusten'

Afbeelding

Hier valt tenminste nog iets op te zien, in tegenstelling tot het schilderij van Mondriaan.
Maar ook hiervoor zou ik niet zulke kapitalen over hebben.

Ik vind 'Jeroen' Hiëronymus Bosch geweldig.
Hij kwam tot dit soort waanbeelden door gebruik van nachtschade, hij was dus eigenlijk een vroeg drugsgebruiker :grin:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie