Picasso en de vierde dimensie

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Il guercio

Picasso en de vierde dimensie

Bericht door Il guercio » 12 sep 2015, 09:38

Picasso was zeer geinteresseerd in de vierde ruimtedimensie. Dat is de reden dat je in veel van zijn schilderijen een gezicht zowel van de zijkant als van de voorkant ziet. In de tijd dat hij die schilderijen maakte deed de vierde ruimtedimensie in de Natuurkunde zijn intrede, hetgeen hem mateloos interesseerde.
Om het enigszins aanschouwelijk te maken wordt er altijd een dimensie lager gekeken. in dit geval dus de overgang van de tweede naar de derde dimensie. Iemand die in twee ruimtedimensies leeft (hetgeen Natuurlijk onmogelijk is, aangezien je dan, i.v.m. de ontlasting in twee afzonderlijke delen zou moeten bestaan) kan om een tweedimensionaal object heen lopen, terwijl vanuit de derde dimensie het hele object in één keer kunt zien, zoals je uit de vierde dimensie een dame in de derde dimensie in één keer van alle kanten kan overzien. Wel zo makkelijk! :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Picasso en de vierde dimensie

Bericht door taigitu » 12 sep 2015, 09:50

Il guercio schreef: zoals je uit de vierde dimensie een dame in de derde dimensie in één keer van alle kanten kan overzien. W :wink: el zo makkelijk!
Afbeelding
De vierde dimensie is een extra dimensie in de ruimte, die voor ons is op te vatten als
een extra onafhankelijke verplaatsingsrichting. De vierde dimensie is voor
driedimensionale wezens, zoals de mens, niet waarneembaar.
Eventueel is de tijd te interpreteren als een vierde dimensie (zie ruimtetijd).
Wikipedia
Moeilijk......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Il guercio

Re: Picasso en de vierde dimensie

Bericht door Il guercio » 12 sep 2015, 09:56

Mooie animatie! Als ik mij niet vergis een vierdimensionale kubus geprojecteerd op de derde dimensie (vanuit steeds verschillende hoeken, vandaar de beweging). Zou een mooie avatar zijn!
;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Picasso en de vierde dimensie

Bericht door taigitu » 12 sep 2015, 10:46

Deze tesseract is qua maat 160x160 en die kan als avatar worden geplaatst op de site...... dacht ik.
Afbeelding

Of deze formaat 120x120 Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Il guercio

Re: Picasso en de vierde dimensie

Bericht door Il guercio » 13 sep 2015, 13:55

Wauw, die tweede is ook mooi!. Waarvan is dit een projectie in de derde ruimtedimensie? Een van de vijf Platonische lichamen (maar dan vierdimensionaal)? ;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Picasso en de vierde dimensie

Bericht door taigitu » 13 sep 2015, 16:24

Il guercio schreef:Wauw, die tweede is ook mooi!. Waarvan is dit een projectie in de derde ruimtedimensie? Een van de vijf Platonische lichamen (maar dan vierdimensionaal)? ;P!
Ik kan je er niets over vertellen..... misschien de links?
https://en.wikipedia.org/wiki/Cantellat ... _tesseract

http://math.ucr.edu/home/baez/platonic.html

Ik zocht alleen een kleiner plaatje voor je mocht je het als avatar willen gebruiken.
https://www.google.nl/search?biw=1454&b ... fWmyeLM%3A
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie