Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tammy » 04 nov 2015, 05:08

Afbeelding


UTRECHT - De bouw en exploitatie van muziekcentrum TivoliVredenburg in Utrecht is uitgelopen op een financiële flop. De bouwkosten zijn met ruim 58 miljoen euro overschreden. Het aantal betalende bezoekers is veel te laag voor de enorme capaciteit van het gebouw. Als er niks verandert, is exploitatie onmogelijk en loopt de gemeente aanzienlijke financiële risico's.

Dat concludeert dinsdag de gemeentelijke rekenkamer, die onderzoek deed naar het muziekpaleis.

De conclusie komt voor directeur Frans Vreeke van TivoliVredenburg niet als een verrassing, zei hij dinsdag. Maar hij is ervan overtuigd dat zijn muziekpaleis ,,een geweldige toekomst'' tegemoet gaat met meer dan een miljoen bezoekers per jaar, als Utrecht er meer subsidie in steekt. ,,Binnen de huidige subsidie zouden we klassiek, jazz en festivals moeten schrappen. We willen juist uitbreiden met debatten, literatuur en talkshows.''

De rekenkamer startte het onderzoek nadat er steeds maar tekorten aan het licht kwamen bij TivoliVredenburg. De oorzaak ligt volgens de rekenkamer in onderling geruzie vanaf de eerste plannen voor het complex. De gemeente had het hele plan misschien moeten schrappen toen dat nog kon.


Lees HIER volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tammy » 04 nov 2015, 05:15

Tardis, wat is er aan de hand daar in Utrecht ? :-|

Zoals je weet was ik daar in het voorjaar om James Taylor te zien.
We zaten in de grote zaal , en ik heb nog nooit zoiets moois gezien op dit gebied in Nederland.
De zaal was zo mooi van opzet.
Het voelde zo warm aan , net een soort huiskamer waar je je helemaal fijn voelt.

Mijn man en ik vonden het geweldig om daar te zitten.
Een juweeltje van een zaal was het.
En ik ben zo blij dat ik James in die omgeving heb gezien.

Tardis, waarom loopt het daar niet ? :?
Weet Nederland wel wat een geweldig muziekpaleis het is ?

Ik wilde dat ik Barbra Streisand daar had gezien een aantal jaren geleden dan in die vreselijke stadions waar men tegenwoordig optreed.
Ik doe dat dus ook nooit meer .
TivoliVredenburg is gewoon perfect om prachtige muziek te beluisteren.
In een sfeer die gewoon schitterend is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tardis » 04 nov 2015, 11:13

Tammy,ik moet me ook baseren op de berichtgeving in de media. Af en toe komt er iets van achter de schermen in het openbaar, zoals gesteggel tijdens de planvorming om poppodium Tivoli en het concertgebouw Vredenburg met elkaar te combineren. Dat is toen niet zonder slag of stoot gegaan, het ging vooral over de exploitatie, want Tivoli was winstgevend en Vredenburg niet, klassieke muziek is niet winstgevend en is afhankelijk van sponsoring. Vredenburg werd daarom door de gemeente gesubsidieerd om toch een compleet spectrum aan muzieksoorten in Utrecht te kunnen aanbieden. De mensen van Tivoli wilden niet opdraaien voor de tekorten van Vredenburg en zagen de bui al hangen. Dus voor iedereen die dat van begin af aan een beetje gevolgd heeft zal de heisa die nu is ontstaan niet als een verrassing komen.

De gemeente zou de meerkosten van de bouw (dikke 50 miljoen) in één keer moeten afschrijven, zodat die zware last niet op de exploitatie drukt. Qua bezoekersaantallen voor de concerten gaat het best goed, daar ligt het niet aan, maar omdat het gebouw op de begane grond een Grand Café heeft dat overdag geopend is en de rest van het gebouw alleen toegankelijk is als je een toegangskaartje voor een concert hebt staat er overdag nogal wat personeel opgesteld om dat in de gaten te houden, misschien hebben ze zich daardoor verkeken op de personeelskosten. Ik zou graag zien dat de hogere etages en vooral het grote centrale plein op de 6e etage overdag open is voor iedereen en dat je daar kunt eten en drinken. Je hebt er een fenomenaal uitzicht op de stad en om in de geest van het gebouw te blijven zou je er gratis optredens van Conservatoriumstudenten kunnen organiseren.

Veel culturele instellingen moeten het vooral van de inkomsten van drank (met name koffie, thee en bier) hebben. Filmhuis Louis Hartlooper Complex bijvoorbeeld ontvangt 60% van de inkomsten uit de horeca vestiging in het gebouw. De andere 40% komt van de verkoop van bioscoopkaartjes. Dus ondanks dat ze filmhuis heten te zijn komt het er in de exploitatie op neer dat ze een horeca vestiging zijn en film er bij doen om klanten te trekken. Daar slagen ze heel goed in, het is er 's avonds altijd druk. Ik verwacht dat de horecafunctie voor TivoliVredenburg ook een belangrijke bijdrage zal moeten gaan leveren om de exploitatie sluitend te krijgen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door entropy » 04 nov 2015, 13:27

Zou het kunnen komen doordat mensen meer in de social media zitten tegenwoordig? Muziek van YouTube, streaming services, etc.?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tammy » 05 nov 2015, 06:23

Daar zeg je me wat Entropy. [think]
Zou misschien kunnen, maar waarom zijn die stadions dan wel allemaal vol ?

Tardis, Tivoli en Vredenburg, waren dat vroeger 2 aparte gebouwen ?
Voor de verbouwing ?
Ik weet dat niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tardis » 05 nov 2015, 12:19

Ja, Tivoli en Vredenburg waren tussen 1981 en 2014 twee verschillende gebouwen.

De geschiedenis van Tivoli begint in het begin van de 19e eeuw. Aanvankelijk heette het oude concertgebouw aan de rand van de binnenstad Tivoli want het lag in het niet meer bestaande park Tivoli. Toen het nieuwe concertgebouw op Vredenburg in 1979 in gebruik werd genomen ging die naam verloren. De concertzaal waar je James Taylor zag optreden en de foyer daar direct omheen dateert dus uit 1979.

De punkbeweging vond die zaal in Vredenburg niet geschikt voor popconcerten. In 1981 dreigde het voormalige NV-huis, een groot theater-achtig pand aan de Oudegracht te worden gesloopt door een speculant. Het werd gekraakt om sloop te voorkomen en het werd voortaan gebruikt voor punkoptredens en de naam Tivoli keerde terug. In de loop van de tijd ontwikkelde Tivoli zich tot een heel professionele en succesvolle organisatie. Omdat de omgeving van Tivoli Oudegracht de grote toeloop van bezoekers niet goed kon verwerken is naar een andere locatie gezocht en werd Tivoli met Vredenburg samengevoegd. De Stichting Jazz Utrecht kwam er ook nog bij en heeft in het nieuwe gebouw op de 9e etage een geheel eigen onderkomen.

Dus naast de bestaande concertzaal (1979) zijn er nog vier concertzalen (2014).
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tammy » 05 nov 2015, 15:07

Hartelijk dank Tardis voor je uitleg. :hands:

Nu begrijp ik het veel beter.
Ik heb alleen de begane grond gezien met grote zaal.
Boven dus niet, mocht je ook niet komen zonder kaartje daarvoor.
Wat ik begrijp van jou moet dat ook heel mooi zijn.
Dat zouden ze dus inderdaad toegankelijker kunnen maken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tardis » 05 nov 2015, 15:50

Graag gedaan. Ja, de grote zaal is geliefd, iedereen is blij dat die behouden is gebleven. De andere vier zalen worden ook hoog gewaardeerd door de bezoekers en de enorme ruimte tussen die nieuwe zalen is spectaculair. Daar zou meer mee gedaan kunnen worden. Ik zou het zelf wel fijn vinden als je na een concert nog in het gebouw zelf in een restaurant zou kunnen eten. In het DeLaMar theater in Amsterdam kan dat ook, daar kun je tot na 24:00 uur souperen. Joop van den Ende heeft verstand van theater en hoe je de mensen een fijne avond uit bezorgt, zoiets kan denk ik in TivoliVredenburg ook.

Volgend jaar wordt de verbouwde parkeergarage onder Vredenburg in gebruik genomen en dan kunnen de bezoekers die met de auto komen min of meer voor de deur uitstappen. Ik houd er zelf niet van om na een avondje uit in Amsterdam met de nachttrein naar huis te gaan, dan zit ik liever in een auto. Ik denk dat dit voor veel concert- en theaterbezoekers geldt. Dus ik verwacht dat die parkeergarage nog wat extra bezoekers zal trekken. Al is het bezoekersaantal zoals ik al eerder schreef niet de oorzaak van het probleem, de concerten worden goed bezocht. Er zouden echter nog wel veel meer concerten kunnen worden georganiseerd, de zalen worden gemiddeld maar 3 keer per week gebruikt. Dus daar valt ook wel wat aan te verbeteren.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tammy » 06 nov 2015, 04:20

Ik vind het zo leuk Tardis de kennis die jij van het muziekpaleis hebt. :grin:
En ik vind het geweldig om te lezen, want nu snap ik het veel beter.
Nogmaals hartelijk dank. :hands:

Het is te hopen dat de parkeergarage er gauw komt.
Want wij gingen met de trein terug, maar `s avonds laat terug lopen door Hoog Catharijne is geen pretje.
We wilden net naar binnen gaan voor de treinen toen er een politieauto met gierende banden stopten.
Agenten renden naar binnen en pakten iemand op die stoned van de drugs aan het schreeuwen was.
Ik voelde me niet prettig daar.
Het is er veel te verlaten.


Waarom zijn er zo weinig concerten per week zoals je zei ?
Zijn die zalen in gebruik dan voor iets anders als er niet word gespeeld ?
Ik hoop dat het blijft zoals het is.
En na concerten eten is een goed idee.
Ik denk nog vaak terug , wat een geweldige mooie zaal. [clap] [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tardis » 06 nov 2015, 11:13

Tammy schreef:Ik vind het zo leuk Tardis de kennis die jij van het muziekpaleis hebt. :grin:
Hoort bij mijn vak om daar veel van te weten. :wink:
Tammy schreef:Waarom zijn er zo weinig concerten per week zoals je zei ?
Dat hoort dan weer niet bij mijn vak om zoiets te weten. Ik heb geen idee.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80591
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Muziekpaleis Utrecht is financiële flop

Bericht door Tammy » 08 nov 2015, 04:46

Ja Tardis, je hebt een prachtig beroep. ;P!

Misschien willen veel artiesten tegenwoordig stadions voor nog meer inkomsten.
Maar geef mij maar het muziekpaleis in Utrecht. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie