De casting van acteurs en actrices in filmproducties

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De casting van acteurs en actrices in filmproducties

Bericht door Tammy » 14 jul 2018, 15:57

De casting van acteurs en actrices in filmproducties gaat veranderen als ik het volgende artikel lees.
Scarlett Johansson verlaat film na kritiek over transgenderrol , de rol moet door een echte transgender worden gespeeld.
Maar waarom eigenlijk moet dat perse ?
Een actrice of een acteur speelt een rol , en dan moet het niet uitmaken wat je zelf bent in het echte leven.
Dus een transgender acteur of actrice moet dat dus ook kunnen maar dat schijnt niet vaak te gebeuren , dus voor deze rol willen ze een transgender.
Vaak zie je reacties onder een artikel, deze sprong er voor mij uit:
Toen Dustin Hoffman "Tootsie" speelde, of Robin Williams "Mrs Doubtfire" heb ik nooit gehoord dat die rollen eigenlijk door een travestiet gespeeld zou moeten worden.
Ik vind deze ontwikkeling niet goed , het acteerberoep is zo veelzijdig in rollen.
Iedereen moet een rol kunnen spelen die je zelf niet bent.
Wat vinden jullie ?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Scarlett Johansson heeft zich teruggetrokken voor een rol in de film Rub & Tug. De Amerikaanse zou een transgender man spelen, maar critici vinden dat een transgender de rol moet vertolken.

"Als gevolg van de recente ethische vragen die zijn ontstaan na mijn casting als Dante 'Tex' Gill, heb ik besloten mijn deelname aan het project in te trekken", liet Johansson in een verklaring weten.
"Hoewel ik het fantastisch had gevonden om het verhaal van Dante en zijn transitie te kunnen laten zien, begrijp ik waarom velen denken dat hij door een transgender persoon moet worden gespeeld."

Volgens de actrice heeft de kwestie geleid tot een groter debat over de casting van acteurs en actrices in filmproducties. "Ik ben dankbaar dat dit debat heeft geleid tot een breder gesprek over diversiteit in de filmwereld."
Rupert Sanders, die eerder samenwerkte met Johansson aan Ghost in the Shell, is in beeld voor de regie van Rub & Tug.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De casting van acteurs en actrices in filmproducties

Bericht door taigitu » 15 jul 2018, 11:11

Tammy schreef:
14 jul 2018, 15:57
De casting van acteurs en actrices in filmproducties gaat veranderen als ik het volgende artikel lees.
Scarlett Johansson verlaat film na kritiek over transgenderrol , de rol moet door een echte transgender worden gespeeld.
Maar waarom eigenlijk moet dat perse ?
Een actrice of een acteur speelt een rol , en dan moet het niet uitmaken wat je zelf bent in het echte leven.
Dus een transgender acteur of actrice moet dat dus ook kunnen maar dat schijnt niet vaak te gebeuren , dus voor deze rol willen ze een transgender.
Vaak zie je reacties onder een artikel, deze sprong er voor mij uit:
Toen Dustin Hoffman "Tootsie" speelde, of Robin Williams "Mrs Doubtfire" heb ik nooit gehoord dat die rollen eigenlijk door een travestiet gespeeld zou moeten worden.
Ik vind deze ontwikkeling niet goed , het acteerberoep is zo veelzijdig in rollen.
Iedereen moet een rol kunnen spelen die je zelf niet bent.
Wat vinden jullie ?
Momenteel wordt er veel gesproken over transgenders en veel mensen komen 'uit de kast'.
Er is een soort revolutie gaande waarin deze mensen geaccepteerd willen worden zoals ze zijn
en niet opzij geschoven. Je kan het vergelijken het homoseksueel zijn, wat een zelfde 'strijd'
voert, die nog steeds actueel is.
Bij de film hebben is vroeger de strijd gevoerd omdat witte mensen in de film een rol
speelden over het verhaal van een zwart persoon. Het gezicht van de witte mens
werden zwart geschminkt.

Ik kan me voorstellen dat mensen die aan het worstelen zijn met hun gender,
zowel met zichzelf en hun omgeving, willen zien/ervaren dat ze elke plek kunnen krijgen in
de maatschappij en daar geaccepteerd worden. En een film waarin zij een rol
kunnen spelen die over hun 'strijd' gaat, het portretteren van hun worsteling ermee
zal bijdragen aan die acceptatie.

De films die jij hierboven noemt waren komedies, in een tijd die het woord 'transgender'
min of meer publiekelijk onbekend was.
De nadruk lag bij beide films niet op het trangender zijn. Bij mrs. Doubtfire was een vermomming die
hilarisch was, omdat Robbie Williams zich als zorgzame 'vrouw' presenteerde om toch in zijn
gezin te zijn na de scheiding. Dat was een hilarische film.
'Transgender zijn' had, toen deze films uitkwamen, niet de publieke aandacht die het nu heeft..
De nadruk bij de film Tootsie lag op de ongelijkheid tussen man en vrouw.
Dus hier was het niet nodig om je af te vragen of deze rollen door travestieten zouden
moeten gespeeld worden. Dat speelde niet in deze rollen.



Dat dus door transgenders en mensen die hier positief in staan 'gevraagd' wordt om ook
in Hollywood met deze omslag in acceptatie mee te werken, kan ik het wel eens zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De casting van acteurs en actrices in filmproducties

Bericht door Tammy » 15 jul 2018, 11:50

Taigitu schreef :
Momenteel wordt er veel gesproken over transgenders en veel mensen komen 'uit de kast'.
Er is een soort revolutie gaande waarin deze mensen geaccepteerd willen worden zoals ze zijn
en niet opzij geschoven. Je kan het vergelijken het homoseksueel zijn, wat een zelfde 'strijd'
voert, die nog steeds actueel is.
Bij de film hebben is vroeger de strijd gevoerd omdat witte mensen in de film een rol
speelden over het verhaal van een zwart persoon. Het gezicht van de witte mens
werden zwart geschminkt.

Ik kan me voorstellen dat mensen die aan het worstelen zijn met hun gender,
zowel met zichzelf en hun omgeving, willen zien/ervaren dat ze elke plek kunnen krijgen in
de maatschappij en daar geaccepteerd worden. En een film waarin zij een rol
kunnen spelen die over hun 'strijd' gaat, het portretteren van hun worsteling ermee
zal bijdragen aan die acceptatie.

Ik begrijp wat je bedoeld Taigitu.

En er is zeker een revolutie gaande , ik vraag me alleen af hoe ver dat gaat uiteindelijk.
Ik heb het dus over het acteervak zelf.
Dat acteurs en actrices hun veelzijdigheid aan rollen verliezen.
Dat je dus nooit in de rol van een homofiel kan kruipen als je dat zelf niet bent.
Want die rol gaat dan naar een homosexuele acteur.
En dat gaat dan voor allerlei rollen gelden.

De twee films waren aangegeven door iemand die reageerde onder het artikel.
Dat ging ook niet over transgenders maar travestieten.
De persoon had het er ook over dat die rollen vroeger ook niet door travestieten zijn gespeeld.

En ik denk zelf dat dat de uitdaging van het acteren een stuk minder maakt.
Misschien komt het niet zover hoor Taigitu , maar ik denk daaraan als ik dit soort berichten lees.
Het in de huid kruipen van een personage die je niet bent maakt het acteervak juist zo boeiend.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De casting van acteurs en actrices in filmproducties

Bericht door taigitu » 15 jul 2018, 12:15

Tammy schreef:
15 jul 2018, 11:50

Ik begrijp wat je bedoeld Taigitu.
En ik denk zelf dat dat de uitdaging van het acteren een stuk minder maakt.
Misschien komt het niet zover hoor Taigitu , maar ik denk daaraan als ik dit soort berichten lees.
Het in de huid kruipen van een personage die je niet bent maakt het acteervak juist zo boeiend.
Die diversiteit in keuze van een rol zal volgens mij altijd wel blijven.
Maar dat is het ook nooit geweest en zal het ook wel nooit worden.
Werden vroeger witte acteurs zwart geschminkt en andersom.... Nu...... zie onder.

Kan dat: Michael Jackson gespeeld door een blanke acteur?

Marten Groen - 29-01-2016

Afbeelding
Afbeelding
Michael Jackson en Joseph Fiennes
Black & White.

Wat viel ons deze week op in de media over bekende wereldburgers?
De discussie over zwarte acteurs krijgt een vervolg met een blanke man die de rol van Michael Jackson speelt.
Dat moet een interessante discussie zijn geweest bij de producers van de tv-film 'Elizabeth, Michael and Marlon':
wie huren we in om de rol van Michael Jackson te spelen? Een blanke of een zwarte man?

De keuze viel op een blanke man: Joseph Fiennes.
En daarmee werd deze korte film bij voorbaat voer voor de discussie over racisme in de filmindustrie.
De producers hadden er voor kunnen kiezen een zwarte acteur te casten, al dan niet blank geschminkt.
Dat was origineel geweest. Want in Hollywood heeft regelmatig een blanke een zwarte rol gespeeld,
blijkt uit dit interessante overzicht van The Washington Post.
https://www.washingtonpost.com/postever ... 421ce3974c

In dit geval is de keuze voor een blanke acteur nog wel te begrijpen.
Als je een foto van Michael Jackson uit 2001 bekijkt (zie hierboven), dan zie je gewoon een blanke man.
In ieder geval gaf Fiennes zelf aan ook 'geschrokken' te zijn over de keuze voor hem.

BRON: https://www.oneworld.nl/achtergrond/kan ... ke-acteur/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De casting van acteurs en actrices in filmproducties

Bericht door Tammy » 15 jul 2018, 12:21

Dat is een mooi voorbeeld Taigitu.
Ik zou het niet weten.
Hij leek in niets meer op wat hij vroeger was.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De casting van acteurs en actrices in filmproducties

Bericht door taigitu » 02 aug 2018, 08:22




In de toekomst zal het duidelijker zijn en valt hopelijk alle commotie over gender weg.
Omdat kinderen duidelijk aangeven hoe ze zich voelen en hun ouders dat niet onderdrukken.
Ik heb bewondering voor deze ouders.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie