Rembrandts die je dit jaar moet zien

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Rembrandts die je dit jaar moet zien

Bericht door Tammy » 31 jan 2019, 15:05

Afbeelding
Dit portret van Rembrandts vrouw Saskia hangt gewoonlijk in Kassel.

2019 is Rembrandtjaar want het is 350 jaar geleden dat de grote schilder stierf. Kenner en kunsthistoricus Jan Six (40) tipt vijf niet te missen tentoonstellingen uit het grote jubileumaanbod.

Rembrandt Privé.

,,Deze tentoonstelling toont documenten van of over Rembrandt. Het is enigszins theoretisch - er hangen geen schilderijen, wel een paar tekeningen -, maar wat ik fascinerend vind, is dat je deze documenten normaal nooit ziet en dat ze Rembrandts leven tastbaar maken. Te zien is bijvoorbeeld het testament van Magdalena, de vrouw van Rembrandts zoon Titus. Titus was een jaar eerder overleden en Rembrandt is ook dood.

In de boedelbeschrijving staat dat Magdalena vier schilderijen van de hand van Rembrandt thuis had hangen. In het document wordt het ‘conterfeitsel van mijn schoonvader’ vermeld, mooi vind ik dat. Er stond eerst ‘van mijn vader’, maar vader is doorgestreept en vervangen door ‘schoonvader’. Het is een intiem document.

De boedelbeschrijving na zijn faillissement geeft een unieke kijk op wat zich allemaal in Rembrandts huis bevond. Zo geeft deze tentoonstelling inzicht in het leven in de 17de eeuw. Je kijkt even terug in de tijd.”

Nog te zien t/m 7 april in Stads-archief Amsterdam.

Alle Rembrandts.

,,Het Rijksmuseum gaat alle werken van Rembrandt tentoonstellen die het bezit: 22 schilderijen, 60 tekeningen en 300 prenten. Daar zit een fantastisch, leuk klein tekeningetje tussen dat bijna nooit wordt tentoongesteld, een kopie naar een Indiase tekening die Rembrandt heeft gekocht van een handelaar of VOC-matroos. Rembrandt had grote interesse in eigentijdse kunst van andere continenten, en hij had een map met Indiase miniaturen, die hij kopieerde. Dus dan zie je een tekening van een Indiase vorst, Shah Jahan, maar dan in Rembrandtstijl. Wat ik daar leuk aan vind is dat zo’n oer-Hollandse schilder vierhonderd jaar geleden al grote interesse had in een islamitische maatschappij. Die Indiase tekeningen zijn tweedimensionaal, een beetje plat, en Rembrandt probeerde ze driedimensionaal te maken door met schaduwen te werken. Hij kleurt ze niet in, maar geeft ze meer diepte. Je ziet dat hij eerbied heeft voor de visuele taal van moslims. Ik vind dat heel indrukwekkend.’’

Van 15 februari t/m 10 juni in Rijksmuseum Amsterdam

Rembrandt en Saskia: Liefde in de gouden eeuw.

,,Ik kan hier eigenlijk niet níét over beginnen: Saskia en profil in rijk gewaad is het portret dat Rembrandt schildert van zijn vrouw Saskia. Het is heel koninklijk om je op die manier te laten afbeelden. Rembrandt begon aan het portret toen hij Saskia een jaar of twee kende en is het blijven beschilderen, ook na haar dood. Ze sterft in 1642, hun zoon Titus is dan nog geen jaar oud. Haar overlijden sloeg een groot gat. Rembrandt houdt dit schilderij als een soort altaarstuk in huis, en blijft het ver-beteren. Je ziet duidelijk dat er een tweede stijl over een eerdere stijl heen ligt. Het is een fascinerend schilderij, dat gewoonlijk in Kassel in midden-Duitsland hangt. Ik raad dan ook iedereen aan naar Friesland te gaan, want het is geweldig om het te zien. Dit schilderij is het mooiste monument voor zijn overleden vrouw. Na jaren geeft hij het in onderpand voor een zakelijke transactie - op het moment waarop hij verliefd is geworden op Hendrickje Stoffels. Best kans dat zij heeft gezegd: ‘Luister Rembrandt, ik vind alles leuk en wel, maar ik ga niet de hele tijd naar je overleden vrouw zitten kijken.’ ’’

Nog te zien t/m 17 maart in het Fries Museum in Leeuwarden.

Rembrandt’s Social Network.

,,Deze tentoonstelling gaat over het sociale netwerk van Rembrandt. Dan zou het voor de hand liggen om het over mijn voorvader Jan Six te hebben, die ooit is geportretteerd door Rembrandt, maar ik noem liever iemand anders: dokter Bueno. Het schilderijtje dat Rembrandt van hem maakte hangt in het Rijksmuseum. Het is een intiem, klein paneel dat een voorstudie was van het portret dat op deze tentoonstelling in prent te zien zal zijn.
Dokter Bueno was een Joodse arts in Amsterdam en woonde net als de schrijver, uitgever en rabbijn Menasseh Ben Israel in de Joodse buurt. In die tijd waren er nog standen en klassen, dus iemand een vriend noemen deed je niet zo snel. Maar ik vind het leuk om te denken dat deze mannen bevriend waren. De relatie met Rembrandt ging verder dan zomaar een opdrachtje, denk ik, want dat schetsje in het Rijksmuseum heeft een indringende blik. Je ziet dat Rembrandt de tijd heeft genomen om hem goed op het toneel te zetten.”

Vanaf morgen t/m 19 mei te zien in Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam

Jonge Rembrandt 1624-1634.

,,De jonge Rembrandt is de openingstentoonstelling van De Lakenhal, dat lang gesloten was vanwege restauratie en uitbreiding. Die beginperiode van Rembrandt in Leiden is heel interessant. Hij begon laat met schilderen, op zijn 19de, terwijl de meesten 12 of 13 jaar waren. Je ziet dat hij in korte tijd gigantische stappen maakte en binnen twee jaar iedereen overvleugelde.
Het schilderij dat ik heb ontdekt, Laat de kinderen tot mij komen, is hier voor het eerst te zien. Een ander bijzonder paneel dat er te zien zal zijn, is Judas brengt de dertig zilverlingen terug. Constantijn Huygens schreef, nadat hij de studio van Rembrandt had bezocht: ‘Na het zien van dit schilderij weet ik dat Rembrandt een van de allergrootste schilders wordt, groter dan Michelangelo.’ Rembrandt is dan nog maar 20 jaar. Je kunt dit schilderij nooit in het echt zien, omdat het privébezit is. Ik ken het werk vanbuiten, maar ik heb er zelf ook nog nooit voor gestaan. Dat wordt een groots moment.’’

Te zien van 3 november t/m 9 februari 2020 in Museum De Lakenhal in Leiden
Jan Six is nu te zien in het AvroTros-programma ‘Six over Rembrandt’, 22.45 uur op NPO2.

Ook te zien.

Rembrandt en het Mauritshuis, nog te zien t/m 15 september in Het Mauritshuis in Den Haag. Dit museum heeft 18 schilderijen van Rembrandt, waaronder De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp.
Nicolaes Maes, 17 oktober t/m 19 januari 2020 in Het Mauritshuis in Den Haag. Maes was een van Rembrandts meest getalenteerde leerlingen.
Inspired by Rembrandt, te zien van 7 juni t/m 1 september in Het Rembrandthuis in Amsterdam. Voorlopers, tijdgenoten en andere kunstenaars die zich door Rembrandt hebben laten inspireren.
Laboratorium Rembrandt, van 21 september t/m 16 februari 2020, Het Rembrandthuis in Amsterdam. Rembrandts techniek ontrafeld.
Werk, bid & bewonder, t/m 26 mei in Dordrechts Museum. Over calvinisme en kunst.
Rembrandt - Velázquez, 11 oktober t/m 19 januari 2020, Rijksmuseum Amsterdam. Samenwerking met Museo del Prado in Madrid met 17de-eeuwse Nederlandse en Spaanse meesters.
BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rembrandts die je dit jaar moet zien

Bericht door Tammy » 01 feb 2019, 14:36

Afbeelding

Echt of nep? Rembrandtjaar begint, test hier hoe goed je de meester kent.

In onderstaande link kan je de test doen. :grin:

https://nos.nl/artikel/2269743-echt-of- ... -kent.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie