NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij, NPO 3 regiozender

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij, NPO 3 regiozender

Bericht door Tammy » 06 jun 2019, 14:27

Afbeelding

Tot 20.00 uur worden NPO 1,2 en 3 reclamevrij. Online verdwijnt alle reclame bij de publieke omroep. Naar verluidt blijft op de radio alles bij het oude. Bij de verdeling van het geld wordt het aantal leden van een omroep minder leidend. Dat betekent dat kleine omroepen erop vooruitgaan, ten koste van de grote omroepen.

Haagse bronnen melden dat de coalitiepartijen het eens zijn geworden over de toekomst van de publieke omroep.
Omroepen hoeven voortaan nog maar 50.000 leden te hebben. Nu is dat nog drie keer zo veel. Ondanks die verlaagde drempel zou omroep Powned dan verdwijnen. Human en WNL zitten wel boven de grens.

NPO 3 regionaal.

Televisiezender NPO 3 gaat ingrijpend veranderen. Nu richt die zender zich nog vooral op jongeren. In de nieuwe opzet verdwijnen programma's van de landelijke publieke omroep grotendeels van het derde net. In plaats daarvan gaan regionale zenders die zendtijd invullen. Er blijft wel ruimte voor vernieuwende programma-concepten van de landelijke omroep.
De twee zendgemachtigden zonder leden, de NOS en de NTR, moeten veel nauwer gaan samenwerken. In 1995 werd de NOS juist gesplitst en ontstond de NPS, de voorloper van de NTR.

Het schrappen van de reclame kost in totaal 60 miljoen euro aan inkomsten per jaar. Daarvan wordt 40 miljoen euro gecompenseerd door het Rijk. De overige 20 miljoen euro moet de NPO opbrengen door te bezuinigen of meer geld te vragen aan de leden of de kabelmaatschappijen die de programma's doorgeven.

NPO is niet gelukkig met de plannen.

"Als dit klopt, betekent dit opnieuw een forse bezuiniging voor de Publieke Omroep", zegt een woordvoerder. "Er was al sprake van minder budget door teruggelopen reclame-inkomsten en dit plan zou betekenen dat er straks nóg minder reclame-inkomsten zijn, met als gevolg een nóg grotere bezuiniging. Dat gaat dan absoluut ten koste van goede en geliefde programma's en maakt de publieke omroep minder slagvaardig."

Minister Slob (Media) werkt nog aan een brief aan de Tweede Kamer, zo laat zijn woordvoerder weten. Het is nog onduidelijk wanneer deze brief wordt verstuurd.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij, NPO 3 regiozender

Bericht door Fenna » 06 jun 2019, 21:42

Ik ben een voorstander dat de NPO's zelf de broek op moeten houden en dat niet moeten doen met ons belastinggeld.
laten ze maar net als de commerciëlen veel reclamegeld binnenharken, dan hoeft ons belastinggeld niet eer in de zak van Paul de Leeuw, Mathijs van Nieuwkerk er consorten te verdwijnen.
Als dan blijkt dat er niet veel belangstelling is van bedrijven om daar geld in te pompen, dan mag duidelijk zijn dat ze niet levensvatbaar zijn en word het tijd voor ze eens na te denken of ze hun programma's niet eens moeten aanpassen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij, NPO 3 regiozender

Bericht door Tammy » 06 jun 2019, 21:49

Fenna :post:
Dat mogen ze van mij ook doen.
En al die omroepen, het zijn er zoveel.
Is toch niet meer van deze tijd.
Ik wil ook niet mee betalen aan Nieuwkerk en die anderen die schandalige salarissen krijgen voor hetgeen ze presteren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij, NPO 3 regiozender

Bericht door taigitu » 07 jun 2019, 09:38

Ik zie het nut van het afschaffen van de reclame voor 20.00 uur op de NPO 1, 2, en 3 niet zo.
Het reclamegeld dat er binnen kwam betaalde ruimschoots die hoge salarissen, zoals ik begreep.
De programma's moeten nu geproduceerd worden met veel minder geld, dus zullen ze minder
van kwaliteit zijn. En daar pakken ze wel de ouderen mee die veel op de dag tv kijken.
Of je krijgt op die zenders veel herhalingen totdat ze je de strot uitkomen......?
Ik hoop dat dit besluit niet definitief is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij, NPO 3 regiozender

Bericht door univers » 07 jun 2019, 11:03

Ik heb nooit geen last van reclame op NPO.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij, NPO 3 regiozender

Bericht door Fenna » 07 jun 2019, 11:39

Nee, ik ook niet.
Ik kijk geen NPO.
:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij, NPO 3 regiozender

Bericht door Tammy » 07 jun 2019, 13:13

Afbeelding
Shula Rijxman .

NPO-baas over 'rampzalig' plan publieke omroep: ‘Ik ga vechten als een leeuw’

Als de plannen van de regeringspartijen voor een drastisch uitgeklede publieke omroep doorgaan, is dat ‘rampzalig’ voor het programma-aanbod. Dat zegt NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman in gesprek met deze site. ,,Maar ik ga vechten als een leeuw.”

Tot 20.00 uur geen reclame meer op zowel de publieke netten als de onlinekanalen van de NPO en het derde net, jongerenzender NPO 3, moet (volgens ingewijden eerst deels en op termijn in zijn geheel) plaatsmaken voor de regionale omroep. Dat is heel kort samengevat de wens van de coalitie. De plannen lekten gisteren uit. NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman schrok zich naar eigen zeggen kapot.

Tijdens haar eerste reactie op de plannen valt geregeld het woord ‘als’. Minister Slob (Media) moet immers de brief met zijn visie op de toekomst van de publieke omroep nog (‘ergens in juni’) wereldkundig maken. Maar een beduusde Rijxman kan zich niet helemaal inhouden. ,,Áls dit klopt, is het rampzalig. Op een gegeven moment kan de kaasschaaf er niet meer overheen, want dan snijd je in het velletje. We moeten álles opnieuw tegen het licht houden.’’

De publieke omroep loopt in de nieuwe situatie (volgens ingewijden per 2021 of 2022) een slordige 60 miljoen euro aan reclame-inkomsten mis. Daarvan wordt 40 miljoen gecompenseerd door de overheid. Daarnaast is er al sprake van een bezuiniging van ruim 60 miljoen euro. Per saldo zou de NPO er dus jaarlijks tientallen miljoenen op achteruit gaan.

Verbazingwekkend.

Er zullen onherroepelijk programmatitels sneuvelen, weet Rijxman die moeilijk kan begrijpen waarom de coalitie tot dit besluit zou zijn gekomen. ,,Je kunt niet in een regeerakkoord – waar ik heel optimistisch over was – zeggen dat een publieke omroep noodzakelijker is dan ooit en gelijktijdig roepen dat er moet worden bezuinigd en een net opnieuw moet worden ingericht. Dus ik snap er ook geen klap van.’’

,,Als dit doorgaat, gaat de programmering eraan. En laat ik het er nog eens bij zeggen: wij zijn een van de goedkoopste publieke omroepen van Europa die het qua kijkcijfers en waardering ook nog eens heel goed doen. Ik vind het verbazingwekkend.’’

Over de toekomst van de jongerenzender: ,,NPO 3 is een heel groot succes. Het is een kweekvijver. Kijk naar Zondag met Lubach, naar De Luizenmoeder. Het is overigens onze wettelijke taak jongeren te bedienen.’’

,,En wij doen al iets met vensterprogrammering’’, aldus Rijxman wijzend op een lopend experiment waarin kijkers op gezette tijden het nieuws uit de eigen provincie of regio krijgen voorgeschoteld. ,,En mag het eigenlijk wel? Dat de politiek dit bepaalt? Die vraag moeten wij ook beantwoord krijgen. Want onze onafhankelijkheid staat voorop, dat moge duidelijk zijn.’’

De plannen gaan eerst nog door de Tweede en Eerste Kamer, want die moeten hun goedkeuring geven. ,,Er is nog een lange weg te gaan. Maar als dit allemaal klopt, ben ik namens de NPO hoogst ongelukkig en laat ik het er niet bij zitten. Ik ga vechten als een leeuw.’’

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie