Boekpresentatie afgeblazen vanwege islamkritiek

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Boekpresentatie afgeblazen vanwege islamkritiek

Bericht door Tammy » 05 okt 2019, 14:41

Afbeelding

Boekpresentatie afgeblazen vanwege islamkritiek .

Vrouwenorganisatie FAM heeft de presentatie van het boek 'De weg naar gelijkwaardigheid!' afgeblazen. Het boek, dat pleit voor een gelijkwaardige positie van de vrouw in de samenleving, zou teveel kritische passages bevatten over de islam.
Het besluit om de presentatie, die stond gepland voor 29 oktober, af te gelasten is genomen in overleg met de auteur Huub Salman.

Islamkritiek.

Het was de bedoeling dat de Roermondse wethouder Marianne Smitsmans het boek die avond in ontvangst zou nemen. Na lezing schrok ze van de inhoud en trok bij FAM, het expertisecentrum voor vrouwenvraagstukken, aan de bel. Smitsmans: "In het boek wordt getrapt tegen religies en vooral tegen de islam. Het is zwart-wit, iedere nuancering ontbreekt. Ik ken veel moslims die heel anders staan tegenover vrouwen. Ik wil me niet verbinden met een boek waar ik niet achter sta."

Niet gelezen.

Daarop besloot FAM, gevestigd in Roermond, de boekpresentatie te schrappen. Directeur Annick Teeuwen erkent dat ze het boek niet heeft gelezen. Verder wil ze geen commentaar geven. Ook op schriftelijke vragen van L1 komt geen reactie.

Vrouwonvriendelijk.

Auteur Huub Salman noemt het “teleurstellend” dat de presentatie niet doorgaat. "In de media kun je elke dag kennis nemen van de vrouwonvriendelijkheid van de islam. Voor mij zijn mannen en vrouwen gelijk. In mijn boek geef ik trouwens alle religies ervan langs, de islamkritiek vormt maar een klein onderdeel."

https://www.1limburg.nl/boekpresentatie ... lamkritiek

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Ik heb met verbazing dit artikel gelezen en heb een vraagje want ik kom er niet helemaal uit.
Hebben we hier te maken met een soort vorm van boekcensuur ?

Want ik vind het ongelooflijk dat een wethouder een boekenpresentatie kan tegenhouden omdat de inhoud haar niet aanstaat.
Deze mevrouw van GroenLinks bepaalt dat toch niet ?
Ze hadden toch gewoon iemand anders dan kunnen vragen voor de boekpresentatie ?
Deze schrijver verdient dit niet.
Ik begrijp niet waarom deze vrouw geen halt is toegeroepen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Boekpresentatie afgeblazen vanwege islamkritiek

Bericht door univers » 05 okt 2019, 15:04

Wordt het niet tijd dat de regering ingrijpt ?
Dit is toch van de zotte.
Maakt de islam hier de dienst uit ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Boekpresentatie afgeblazen vanwege islamkritiek

Bericht door Tammy » 05 okt 2019, 15:52

Ik denk eerder dat Groenlinks de dienst aan het uitmaken is.
Kijk maar eens naar die wereldvreemde Groot Wassink wat die met de illegalen wilt gaan doen.
Groenlinks is een partijtje met 14 zetels maar hebben het veel te veel voor het zeggen .
Deze boekenpresentatie hadden ze iemand anders moeten laten uitvoeren .
De lezer bepaalt of een boek goed is en niet een Groenlinkse wethouder.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Boekpresentatie afgeblazen vanwege islamkritiek

Bericht door Fenna » 05 okt 2019, 18:30

univers schreef:
05 okt 2019, 15:04
Wordt het niet tijd dat de regering ingrijpt ?
Dit is toch van de zotte.
Maakt de islam hier de dienst uit ?
Ja.
Het heeft grote invloed gekregen op ons handelen omdat het zo'n intolerant geloof is.
Plaats je bijvoorbeeld een grappige afbeelding van Mohammed waar geen kwaad mee bedoeld is moet je al vrezen voor je leven omdat een moslim dan al beledigd is, en zo zijn er meer voorbeelden.
Zie ook maar wat er in de Schilderswijk en Transvaal buurt in d.Haag gebeurd, daar heeft de islam het voor het zeggen, wij niet meer.

Ik weiger er aan toe te geven.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie