Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80554
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Tammy » 10 dec 2019, 22:38

Afbeelding

Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend.

Woordenboekmaker Van Dale heeft negentien woorden genomineerd voor zijn woord van het jaar-verkiezing. Ze zijn voorgedragen door het publiek, Van Dale stelde daaruit een top-19 samen.

De bekendste woorden komen voort uit discussies over maatregelen tegen de opwarming van de aarde: 'klimaatdrammer' en 'klimaatspijbelaar'. Minder bekend zijn 'verthuizen' (je huis opnieuw inrichten als alternatief voor verhuizen) en 'foeigesprek' (indringend gesprek van een politiefunctionaris met iemand die een regel of wet heeft overtreden).

Wie dat wil, kan tot 16 december zijn stem uitbrengen. Vorig jaar kwam 'blokkeerfries' als winnaar uit de bus.

Ook de leden van het Genootschap Onze Taal kiezen elk jaar een woord van het jaar. Vorig jaar was dat 'laadpaalklever', voor mensen die onnodig lang een plek bij een laadplek bezet houden.
De top-19 van Van Dale

bezorgschaamte
boomer
bruisregio
diversiteitsverlof
ecopopulisme
foeigesprek
klimaatspijbelaar
klimaatdrammer
levensloopstress
luchtvluchteling
nulrentoceen
plunderpuber
stalguerrilla
stekkersubsidie
toetertrouwstoet
verthuizen
vleeswroeging
wiebelpensioen
windterreur
Op onderstaande link zie je in het artikel de optie om te stemmen als je wilt. :grin:

Welk woord van het jaar zouden jullie kiezen ?

Ik klimaatdrammer. :mrgreen:

https://nos.nl/artikel/2314189-van-dale ... ekend.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door univers » 11 dec 2019, 00:38

Ikn wiebelpensioen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13641
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Fenna » 11 dec 2019, 10:03

Heb ook op klimaatdrammer gestemd, vond plunderpuber overigens ook een goeie.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Gast1 » 11 dec 2019, 12:08

Ik ben nog in dubio ... maar vermoed op 'windterreur' te gaan stemmen.
Het overkomt me steeds vaker dat ik mensen hoor die ongepast en ongelimiteerd winden laten.
Niet prettig.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13641
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Fenna » 11 dec 2019, 12:22

Dat bedoelen ze er niet mee Gast1.

Op onderstaande link kan je de betekenis van het woord aanklikken.

https://woordvanhetjaar.vandale.nl/nl
als vorm van terreur gepresenteerd extremistisch verzet tegen de bouw van windmolens of de aanleg van windmolenparken
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Gast1 » 11 dec 2019, 12:26

Dat was dan ook een grapje Fenna :wink:

En zo zie je maar, het plaatsen van smileys werkt dus toch. ;P!

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Determinist » 11 dec 2019, 12:31

Leuk onderwerp dit.

Ik zou zeggen, maar dat is mijn mening, dat een "woord van het jaar" iets is wat ook echt iets nieuws is wat je niet uit de losse onderdelen zou kunnen opmaken.
Dus dat het geheel meer is dan de losse onderdelen en ook alleen specifiek slaat op het gehele woord. Tevens moet het vaak gebruikt worden.
Als je de betekenis niet zou kennen heb je ook geen idee waar het op slaat.

Laat ik twee woorden pakken:

- Klimaatdrammer
- Klimaatspijbelaar

Het klinkt algemeen normaler en ik kan sneller achterhalen wat een klimaatdrammer is dan een klimaatspijbelaar.
Je kan over van alles drammen en daar een woord voorzetten.

Echter een spijbelaar is iemand die onterecht niet naar school gaat. Het plaatsen van een woord die er voor gezet wordt is iets totaal nieuws en slaat ook op echt iets specifieks.
Pas nadat je dit nieuwe woord laat gelden en begrijpt, kan je nieuwe afgeleide woorden maken zoals vegaspijbelaar, menstruatiespijbelaar en blackfridayspijbelaar.

Mijn keuze valt op "Klimaatspijbelaar"

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door The Grey » 11 dec 2019, 14:10

Determinist schreef:
11 dec 2019, 12:31
Leuk onderwerp dit.

Ik zou zeggen, maar dat is mijn mening, dat een "woord van het jaar" iets is wat ook echt iets nieuws is wat je niet uit de losse onderdelen zou kunnen opmaken.
Dus dat het geheel meer is dan de losse onderdelen en ook alleen specifiek slaat op het gehele woord. Tevens moet het vaak gebruikt worden.
Als je de betekenis niet zou kennen heb je ook geen idee waar het op slaat.

Laat ik twee woorden pakken:

- Klimaatdrammer
- Klimaatspijbelaar

Het klinkt algemeen normaler en ik kan sneller achterhalen wat een klimaatdrammer is dan een klimaatspijbelaar.
Je kan over van alles drammen en daar een woord voorzetten.

Echter een spijbelaar is iemand die onterecht niet naar school gaat. Het plaatsen van een woord die er voor gezet wordt is iets totaal nieuws en slaat ook op echt iets specifieks.
Pas nadat je dit nieuwe woord laat gelden en begrijpt, kan je nieuwe afgeleide woorden maken zoals vegaspijbelaar, menstruatiespijbelaar en blackfridayspijbelaar.

Mijn keuze valt op "Klimaatspijbelaar"
Gezien de logica van je eerste argument. Zou het niet logisch zijn dat je keuze op klimaatdrammer valt ipv klimaatspijbelaar? Het staat meer opzichzelf omdat de betekenis van drammer in deze context vager is dan die van spijbelaar.

Overigens is mijn keuze klimaatdrammer, ikv ind het zelf prachtig hoe dat woord is geadopteerd door de mensen waarnaar het beledigend was gericht
-

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Determinist » 11 dec 2019, 14:13

The Grey schreef:
11 dec 2019, 14:10
Gezien de logica van je eerste argument. Zou het niet logisch zijn dat je keuze op klimaatdrammer valt ipv klimaatspijbelaar? Het staat meer opzichzelf omdat de betekenis van drammer in deze context vager is dan die van spijbelaar.
Wellicht wel. Het is ook geen rocket science.

Ik zie het zo. Als ik twee jaar geleden het woord klimaatdrammer en klimaatspijbelaar zou moeten uitleggen zou ik meer moeite hebben met de laatste.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door taigitu » 11 dec 2019, 14:32

Voor mij is het woord dat ik kies..... Stekkersubsidie.

En wel hierom:
https://www.trouw.nl/nieuws/de-berekeni ... ~bd4785c9/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Tardis » 11 dec 2019, 14:44

De meeste woorden uit het rijtje ken ik niet. Ecopopulisme is eigenlijk de enige die ik al eens ergens opgevangen had en dat woord past goed in de huidige tijd. Ik heb voor ecopopulisme gestemd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Gast1 » 11 dec 2019, 17:35

Ik heb ook gestemd en wel op 'levensloopstress' ...
De afgelopen jaren heb ik daarin nogal wat ervaringen in opgedaan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door MetalPig » 12 dec 2019, 08:42

Klimaatspijbelaar is volgens mij de enige die ik wel eens in het wild ben tegengekomen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80554
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Tammy » 17 dec 2019, 07:44

Boomer gekozen tot woord van het jaar 2019.

De term boomer is gekozen tot het woord van het jaar 2019. Het woord kreeg 41,8 procent van de stemmen. Het kreeg daarmee de voorkeur boven klimaatspijbelaar en klimaatdrammer, maakte Ton den Boon, Nederlands hoofdredacteur van de Dikke Van Dale bekend.

Van Dale omschrijft boomer als ‘persoon, met name van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen’. Het is een synoniem voor fossiel en een verkorting van het Engelse baby boomer (geboortegolver).
In totaal werd er 17.500 keer gestemd op de negentien woorden die Van Dale had genomineerd voor de verkiezing. Vorig jaar werd het woord blokkeerfries gekozen tot woord van het jaar.

In België werd het woord winkelhieren verkozen tot woord van het jaar. Winkelhieren wil zoveel zeggen als bij lokale bedrijven en winkels kopen.

https://www.trouw.nl/cultuur-media/boom ... ~b2a1de16/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80554
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Van Dale maakt nominaties woord van het jaar bekend

Bericht door Tammy » 19 dec 2019, 11:36

Heerlijke column weer, wat kan ik toch genieten van deze columnist. ;P!
Zo treffend gezegd en heerlijke humor erbij. :mrgreen:

<<<<<<<<<<<<

Boomerverdriet door snotneuzen.

Column Sylvain Ephimenco.

Nooit eerder heb ik zo geamuseerd het jaarlijkse semantische hardnieuws van meneer Van Dale mogen begroeten: ‘boomer’ is gekozen tot woord van het jaar! Achteroverleunend in mijn schommelstoel, met een Schotse plaid over mijn dijen getrokken en een warme kruik onder mijn billen, was ik meer dan verrukt: ik ben misschien oud en versleten, maar formeel net buiten de tijdspanne (1946-1955) van de babyboom geboren. Ik kan dus in alle rust en gevrijwaard van dubbelgevoelens het verontwaardigde schuim ontleden dat uit de mondhoeken van de generatie voor mij sijpelt.

Natuurlijk is de term ‘boomer’, die in jongerentaal staat voor ‘ouwe zak, je snapt geen bal meer van de wereld om ons heen’, vernederend, stigmatiserend, grievend, honend, krenkend, kwetsend en lasterlijk. Zeker als het mikpunt die koene generatie is die, al dan niet cirkelend om het Lieverdje en trappend op zijn witte provofiets, beloofde toen de wereld grondig te verbouwen. Ik snap ook wel dat wanneer je destijds samen met kroegvrienden het woord ‘progressief’ dacht te hebben uitgevonden, het schofferend aanvoelt om nu voor oerconservatieve dinosaurus te worden versleten.

Maar oké, boomer, wees nou eens eerlijk: wie was degene die op zijn beurt, toen nog zo jong en fris als een hoentje, zijn eigen ouders en al het andere spul uit de reviaanse avonden beschimpte en vervloekte? En wie zat in 1966, met een joint tussen de vingers, het nummer van nu opperboomer Boudewijn de Groot uit volle borst te jodelen: ‘Kom vaders en moeders, kom hier en hoor toe/ Wij zijn jullie praatjes en wetten zo moe/ Je zoons en je dochters die haten gezag/ je moraal die verveelt ons al tijden/ En vlieg op als de wereld van nu je niet mag/ want er komen andere tijden.’ En wat te denken van Jacques Brel die in het nummer ‘De burgerij’ (1963) gearriveerde senioren voor ‘Vette burgerklik/ Vette vieze varkens/ Tamme zwijnenspul’ uitmaakte? Generatieconflicten zijn van alle tijden en nu zijn dus boomers aan de beurt.

Rivaliserende woorden.

Maar laat ik nu de boel toch een beetje relativeren: 90 procent van de Nederlanders had tot dinsdag nog nooit van het winnende woord gehoord. Dat raakte een maand geleden pas enigszins bekend, toen jong spul Chlöe Swarbrick (25) uit het Nieuw-Zeelandse parlement de mond van een kritische grijze duif (leeftijd onbekend) heel verdraagzaam en elegant snoerde door ‘ok, boomer’ te sissen. Eergisteren koos 41 procent van de zeventienduizend stemmers voor dit anglicisme.

Ik vermoed in donkerbruine tinten dat de voorhoede der snotneuzen massaal op ‘boomer’ heeft geklikt, dit om de weg van de twee andere rivaliserende woorden te versperren. Ach, het is maar een theorie, maar al die jonge CO2-grootgrutters met hun smartphone, tablet, Playstation, elektrische step en vliegreizen moesten woorden als ‘klimaatdrammer’ of ‘-spijbelaar’ in de wieg van Van Dale vermoorden. Ze hebben al als goeroe een meisje van zestien met depressies en angstvisioenen op de cover van Times en dat is al erg genoeg.

https://www.trouw.nl/opinie/boomerverdr ... ~bde326a3/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie