Palindroom

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Palindroom

Bericht door Tammy » 03 feb 2020, 10:22

Ik weet niet goed waar ik deze topic moet plaatsen.
Ik heb het hier maar gedaan.
Ik kreeg gisteren bericht van mijn vriendin in Amerika dat de datum gisteren een Palindroom was .

Ze schreef :
Wist je dit?

Het is vandaag 02-02-2020, een palindroom: een spiegelgetal waarin de getallenreeks er achterstevoren precies hetzelfde uitziet en je waarschijnlijk maar één keer in je leven meemaakt.
Ik heb dit nooit geweten.
Heel apart.
Wie heeft er weleens van gehoord ?

Hieronder verdere uitleg .

<<<<<<<<

Afbeelding

Palindroom.

Een palindroom of spiegelwoord is een woord dat van links naar rechts gelezen precies hetzelfde is als andersom. Dit is ook het geval bij palindroomgetallen.

Een woord als 'kaak' of de naam 'Hannah' is een palindroom. Wanneer het woord omgekeerd wordt, staat er nog precies hetzelfde. Het langste palindroom in het Nederlandse Groene Boekje is 'meetsysteem'. 12345678987654321 is een palindroomgetal. Palindromen worden ook veel gebruikt in gedichten, Demetri Martin schreef 'Dammit I'm mad', een gedicht dat eigenlijk een palindroom is van 224 woorden. De Nederlandse schrijver Hugo Brandt Corstius verzamelde en schreef veel palindromische zinnen, welke hij bundelde in zijn boeken 'Opperlandse taal- en letterkunde' en 'Symmys'. Een palindroom wordt ook wel eens een keerwoord genoemd, maar dit klopt niet helemaal. Een keerwoord is een woord dat omgekeerd een ander woord vormt, zoals 'koorts(-strook)'.

https://www.ensie.nl/redactie-ensie/palindroom

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Palindroom

Bericht door The Grey » 03 feb 2020, 10:31

Klopt! Chinezen geloven ook dat dit soort dingen gelukt brengt!
-

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Palindroom

Bericht door taigitu » 03 feb 2020, 10:45

2 februari is de eerste en laatste 'palindroomdag' van je leven (en dat zit zo)

Het voelt misschien als een normale zondag, maar de datum is deze keer wel heel speciaal. 2 februari 2020 (02-02-2020) is namelijk een zeldzame palindroomdag. Dit houdt in dat de datum omgedraaid precies hetzelfde is. En dat komt bijna nooit voor.

Een palindroom is een getallenreeks of woord dat exact hetzelfde is als je het van achter naar voren leest. Het komt van het Griekse ‘palin’ (opnieuw) en ‘dromos’ (door)lopen’. Woorden zoals meetsysteem en radar zijn palindromen, maar ook namen kunnen een palindroom zijn. Denk aan Otto, Reinier, Anna en Elle.

Zeldzaam

Deze zondag is extra speciaal omdat dit keer de datum een palindroom is. 02-02-2020 is omgekeerd exact hetzelfde. Het is zeldzaam dat de datum wereldwijd een palindroom is. Het verschilt namelijk nog wel eens per land of eerst de dag of eerst de maand wordt geschreven. Maar deze zondag maakt dat niet uit: in ieder land is de datum om te draaien.
909 jaar geleden

Zo’n palindroomdag komt bijna nooit voor. De laatste wereldwijde palindroomdag was op 11-11-1111, maar liefst 909 jaar geleden. De eerstvolgende laat hierna ook nog even op zich wachten. Over 101 jaar zal 12-12-2121 pas plaatsvinden. Daarna mogen we 1010 jaar wachten op weer een nieuwe palindroomdag op 03-03-3030.

Geluksdag

Deze keer is de palindroom dag nog eens extra speciaal. Deze 2 februari 2020 is namelijk de 33e dag van het jaar en we hebben nog precies 333 dagen te gaan. Omdat het dan ook zo’n speciale dag is, is deze zondag een populaire dag om op te trouwen. Velen geloven dat het geluk zou brengen.

https://www.libelle.nl/huis-tuin-feestj ... at-zit-zo/

Afbeelding

Ben ik verdorie 2 februari niet bewust geweest van de dubbele cijfers.
En dat terwijl me dat momenteel vaak overkomt, er door verrast wordt. Het zijn positieve momenten die inderdaad geluk voorspellen.
Ik heb al een paar leuke en interessante geluksmomentjes gehad. En zelfs een heel bijzondere via 333.
Laatst gewijzigd door taigitu op 03 feb 2020, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Palindroom

Bericht door Tammy » 03 feb 2020, 10:46

Dus jij had er al eerder van gehoord The Grey ? :grin:
Ik wist dat van de Chinezen ook niet , dit komt uit Griekenland wat ik tot nu toe heb gelezen.
Hoe meer ik er over lees hoe meer variaties er zijn.

Op onderstaande link vind je veel informatie waaronder dit wat leuk is om te lezen.

https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal ... op-10.html

Palindroom van woorden.

daad, dood, droommoord, droomoord
kajak, kok
legovogel, lel, lepel, lol
maandnaam, madam, mam, meetsysteem
neen, negen, nekken, nemen, nepparterretrappen, neppen, neten, netten, neven, non
pap, parterretrap, pop, pup
raar, racecar, radar, redder, reder, remmer, renner, rotator, rotor
sas, serres, sis, solo's, soos
taartstraat, temet, tetterettet, tot

En nog veel meer leuke weetjes in de link. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Palindroom

Bericht door Tammy » 03 feb 2020, 10:49

Bedankt Taigitu voor de verdere toelichting. ;P!

Jammer dat je het gisteren niet wist.
Wat bedoel je met 333 ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Palindroom

Bericht door Gast1 » 03 feb 2020, 15:36

Merkwaardig, ik meen dat ik dit fenomeen al eerder aangekaart heb, maar ik kan het niet meer terugvinden.
Ik weet heel zeker dat ik in 2015 hier ergens geschreven heb dat het mij 'overkomen' is dat toen ik mijn bedrijfsauto inleverde, dat de kilometerteller exact op 218.812 km. stond.
Palindromen overkomen mij heel vaak, vooral als ik des nachts even opsta.
3:13, 3:23, 3:33 uur and so on en datzelfde geldt ook bij de tijdstippen van 4 en 6 uur.

Ongelooflijk vaak.
Ik blijf het heel bijzonder vinden en het overkomt mij werkelijk overal.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Palindroom

Bericht door Susan » 03 feb 2020, 17:12

Gast1 schreef:
03 feb 2020, 15:36
Merkwaardig, ik meen dat ik dit fenomeen al eerder aangekaart heb, maar ik kan het niet meer terugvinden.
Ik weet heel zeker dat ik in 2015 hier ergens geschreven heb dat het mij 'overkomen' is dat toen ik mijn bedrijfsauto inleverde, dat de kilometerteller exact op 218.812 km. stond.
Palindromen overkomen mij heel vaak, vooral als ik des nachts even opsta.
3:13, 3:23, 3:33 uur and so on en datzelfde geldt ook bij de tijdstippen van 4 en 6 uur.

Ongelooflijk vaak.
Ik blijf het heel bijzonder vinden en het overkomt mij werkelijk overal.
Kijk hier maar eens:
viewtopic.php?f=81&t=13671
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Palindroom

Bericht door Gast1 » 03 feb 2020, 17:16

Inderdaad dus Susan, dank je.

Hoe heb je dit gevonden?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Palindroom

Bericht door Susan » 03 feb 2020, 17:32

Gast1 schreef:
03 feb 2020, 17:16
Inderdaad dus Susan, dank je.

Hoe heb je dit gevonden?
Ik herinnerde mij dit nog gewoon door die auto toen en wist ook wanneer je het geplaatst had.
Laatst gewijzigd door Susan op 03 feb 2020, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Palindroom

Bericht door Susan » 03 feb 2020, 17:39

Het is geen palindroom, maar een ambigram
‘Ja, maar het is geen palindroom hoor’, zegt Wim tijdens het Sinterklaasfeest. Ik las zijn naam op de verpakking van het cadeautje. Sint had het er met grote letter opgeschreven, WIM. Bij het uitpakken draaide het papier en stond er nog steeds WIM. Verrast had ik geroepen, ‘je kunt jouw naam omkeren’.

Palindroom

Afbeelding
Racecar

Palindroom
Een palindroom is een woord dat van voren en vanachter hetzelfde gelezen kan worden. Met andere woorden, je kunt het woord van achter naar voren schrijven en dan staat er precies hetzelfde. Alleen met de spaties tussen letters moet je soms wat schuiven.

Voorbeelden maken het sneller duidelijk. OTTO is een palindroom. Evenals TAARTSTRAAT en EN ER IS ANANAS IRENE. WIM is inderdaad geen palindroom, want van achter naar voren staat er MIW. Dat wist ik ook wel.

WIM is een ambigram. Dat is een woord dat je kunt omdraaien en dan gelijk blijft (horizontaal en verticaal spiegelen). Zoals ook NOU, niet met hoofdletters maar met kleine letters geschreven: nou.

Sotades
Naar mooie palindromen wordt al heel lang gezocht. De geschiedenis gaat terug tot 300 v. Chr. Toen zou de Griekse dichter Sotades er al mee bezig zijn geweest. Hij schreef zijn gedichten in de vorm van een palindroom, waarvan overigens geen enkele bewaard is gebleven.

Zijn gedichten waren vooral erotisch getinte verzen waarvoor hij een eigen versmaat had ontwikkeld. Vanwege die verzen wordt hij ook wel Obscene Sotades of Sotades de Obscene genoemd.

Zijn Sotades Metrum verspreidde zich al snel over Europa. Het werd gekoppeld aan obscene of satirische vertellingen. Kreeg je gedicht in Sotades vorm, dan wist je al min of meer wat voor strekking het had.

Battus
In Nederland wordt vooral Hugo Brandt Corstius geassocieerd met palindromen. Hij schreef onder het pseudoniem Battus een boek vol taalgrappen en -spitsvondigheden. In deze Opperlandse Taal & Letterkunde nam hij onder andere een verzameling Palindromen op.

De eerste uitgave uit 1981 kun je hier downloaden. In 2002 verscheen een uitgebreidere heruitgave van het boek.

Palindroom tijdschrift
In 1996 begon standup comedian Mark Saltveit het tijdschrift The Palindromist. Het verschijnt onregelmatig en alleen in print. Het geeft achtergrondverhalen rond het palindromen. In de eerste uitgave stond bijvoorbeeld een uitgebreid verhaal over Sotades. Ook besteden ze veel aandacht aan hoe je zelf palindromen kunt maken.

In 2012 organiseerden ze ook het Wereld Palindroom Toernooi. De deelnemers moesten binnen 75 minuten drie palindromen maken met elk een of meer van drie beperkingen. De eerste winnaar was Mark Saltveit zelf, met het palindroom: Devil Kay fixes trapeze part; sex if yak lived.

Palindroom meester
Mark Saltveit als Barry Duncan worden palindroom meester genoemd. Dat betekent niet dat ze heel uitgebreide of lange palindromen maken; wel dat ze min of meer bezeten zijn van het zoeken naar een mooi palindroom.

Bij Barry Duncan bestaan in de wereld van palindromisten overigens al lange tijd twijfels. Hij beweert 100 palindromen per dag te maken, maar er zijn er maar een paar officieel bekend. Maar hij bracht zich helemaal in diskrediet, toen hij zichzelf in tijdschriften profileerde als de eerste palindroom meester. Immers 2300 jaar geleden was er al Sotades.

Taalkundige gedrochten
Helaas, maar dat is mijn mening, zijn de meeste palindromen taalkundige gedrochten. Zinnen die vaak nergens op slaan. Dat is overigens niet alleen in het Engels het geval, ook veel Nederlandse palindromen leiden daaraan: koos uniram pot n alpplant op, marinus ook.

Twee Amerikanen hebben een hele roman als een palindroom geschreven. Ik kan me niet voorstellen dat zo’n boek leesbaar is. Waarschijnlijk kun je na eerste lezing direct door naar een psychiatrische hulppost. Beter kun je een mooie, korte, spitsvondig palindroom bedenken die wel taalkundig loopt zoals een zin behoort te lopen.

Dat iemand in een discussie over een auto de palindromische vraag stelt: koos u de garage dus ook?

Cijfers
Een palindroom kan ook in cijfers. Veel mensen vinden dat leuk met data. Zij willen bijvoorbeeld trouwen op 7 okt. 2015 (5 10 15). Ook dat vind ik wat gezocht, want de officiële schrijfwijze is 05 10 2015 (of iets soortgelijks).

Met cijfers is de vermenigvuldiging met 1 interessanter:

Afbeelding


https://renevanmaarsseveen.nl/10362/is-geen-palindroom
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Palindroom

Bericht door Susan » 03 feb 2020, 17:44

Dit vond ik ook erg leuk:

CITAAT:

Het begon allemaal met de oude Grieken. Ze leverden ons niet alleen de term palindroom: van palin (terug) en dromein (gaan, lopen), ze bezorgden ons ook, op de rand van een waterbassin in het oude Byzanthium (nu Istanboel), het oudste geschreven palindroom (waarbij je de ps als één letter, de psi, moet lezen):

Nipson anomimata mi monan opsin

Het betekent:

Was je zonden, niet alleen je gezicht.

No lemons, no melon
Nu heeft het palindroom - woorden of zinnen die je ook achterstevoren kunt lezen - zich in veel talen gevestigd. Hier zijn een paar palindroomzinnen in verschillende talen:

Latijn: In girum imus nocte et consumimur igni
We gaan 's nachts rond en worden door vuur verteerd.

Engels: No lemons, no melon.
Geen citroenen, geen meloen.

Een prachtige Duitse palindroomzin: Die Liebe fleht: Helfe bei Leid!
De liefde pleit: Help in verdriet!

En natuurlijk Nederlands:
Nelli plaatst op ’n parterretrap ’n pot staalpillen.

Keerwoorden
Naast palindroomzinnen, bestaan er ook gewone palindromen, keerwoorden dus. Hieronder een paar Nederlandse voorbeelden. Jammer genoeg worden de meeste van deze pareltjes niet toegevoegd aan het woordenboek.
Deelleed, droommoord, eibofobie, Legovogel, maandnaam, meetsysteem, neppoppen, nepparterretrappen, parterretrap, racecar, roodoor, taartstraat, legersregel, tarwewrat ...
Het langste Nederlandse palindroom is: nepkoortsmeetsysteemstrookpen. Dat betekent zoveel als: een nep-pen om strookjes mee in te vullen van een systeem dat koorts meet. Het woord staat uiteraard niet in het woordenboek.


Dammit, I’m mad
Dit zijn de eerste en ook de laatste woorden van een Engels palindroomgedicht dat is geschreven door Demetri Martin. Het gedicht is één groot palindroom en telt maar liefst 224 woorden. Jammer genoeg vond ik geen Nederlandse vertaling.


“Dammit I’m Mad”

Dammit I’m mad.
Evil is a deed as I live.
God, am I reviled? I rise, my bed on a sun, I melt.
To be not one man emanating is sad. I piss.
Alas, it is so late. Who stops to help?
Man, it is hot. I’m in it. I tell.
I am not a devil. I level “Mad Dog”.
Ah, say burning is, as a deified gulp,
In my halo of a mired rum tin.
I erase many men. Oh, to be man, a sin.
Is evil in a clam? In a trap?
No. It is open. On it I was stuck.
Rats peed on hope. Elsewhere dips a web.
Be still if I fill its ebb.
Ew, a spider… eh?
We sleep. Oh no!
Deep, stark cuts saw it in one position.
Part animal, can I live? Sin is a name.
Both, one… my names are in it.
Murder? I’m a fool.
A hymn I plug, deified as a sign in ruby ash,
A Goddam level I lived at.
On mail let it in. I’m it.
Oh, sit in ample hot spots. Oh wet!
A loss it is alas (sip). I’d assign it a name.
Name not one bottle minus an ode by me:
“Sir, I deliver. I’m a dog”
Evil is a deed as I live.
Dammit I’m mad.


Palindroomnamen
Palindroomnamen zijn hetzelfde als een gewoon palindroom. Je kan de namen van voor naar achter lezen en omgekeerd. Hannah, Bob, Onno, Otto, Natan. Dat geldt ook voor sommige plaatsnamen: Ellemelle, Ede, Epe.

Dit stukje staat ook in het boekje Nederlands voor Taalhelden van Ludo Permentier

https://taalhelden.org/bericht/palindroom
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Palindroom

Bericht door Gast1 » 03 feb 2020, 18:07

Susan schreef:
03 feb 2020, 17:32
Gast1 schreef:
03 feb 2020, 17:16
Inderdaad dus Susan, dank je.

Hoe heb je dit gevonden?
Ik herinnerde mij dit nog gewoon door die auto toen en wist ook wanneer je het geplaatst had.
Wow ... :shock:

Gast1

Re: Palindroom

Bericht door Gast1 » 03 feb 2020, 18:07

Veel, veel info Suus ... ;P!

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Palindroom

Bericht door Determinist » 03 feb 2020, 19:59

Chriet Titulaer had een palindroomhoofd. Als je het omdraaide kreeg je hetzelfde

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Palindroom

Bericht door Osiris » 04 feb 2020, 05:50

Had er tussen 02.02 en 02.20 op 02-02-2020 's middags een meditatiemoment van gemaakt :wink:
's nachts was dat er ook,maar toen sliep ik. :mrgreen:
Kun je zeggen dat onze 24 uurs telling dit maar 1 keer geeft,maar de bij de 12 uurs telling AM/PM wel 2 keer.

Op de 20ste kan dit nogmaals, hoewel het dan niet tegengesteld meer is ,maar wel die combi van tweeen en nullen.

20-02-2020 :peace:

Koningshuizen en elite lieten zich ook in het verleden vaak leiden door dit soort momenten om bepaalde acties te ondernemen ( astrologische en numerologische adviseurs ).
PWA en Maxima zijn ook niet voor niets 18 jaar geleden op die datum in 2002 getrouwd :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Palindroom

Bericht door Tammy » 04 feb 2020, 11:16

Determinist schreef :
Chriet Titulaer had een palindroomhoofd. Als je het omdraaide kreeg je hetzelfde
Dit zal een grapje zijn maar ik snap hem weer niet. [think]
Ik denk nog even door. :mrgreen:

Verhip goed gezien Susan van Gast1, het is hier dus al eens besproken.
Wist ik niet meer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Palindroom

Bericht door Gast1 » 04 feb 2020, 12:29

Determinist schreef:
03 feb 2020, 19:59
Chriet Titulaer had een palindroomhoofd. Als je het omdraaide kreeg je hetzelfde
:rolfl:

Gast1

Re: Palindroom

Bericht door Gast1 » 04 feb 2020, 12:31

Tammy schreef:
04 feb 2020, 11:16
Dit zal een grapje zijn maar ik snap hem weer niet. [think]
Denk eens aan zijn haar en zijn baard ... :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Palindroom

Bericht door Tammy » 04 feb 2020, 12:36

Ooh zo , boven en onderkant is hetzelfde he ?
Hehe ik denk dat ik het nu snap. :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Palindroom

Bericht door Gast1 » 04 feb 2020, 12:37

;P!

Plaats reactie